~~ RD odottajat 2010-2011 ~~

Vici* taysissa on aina ensin diabeteshoitajan aika ja sitten lääkärin aika jossa joka ikinen kerta ultrataan. Meillä tuo oma neuvolan täti on ollu tosi ymmärtäväinen ja ollaan vähennetty niitä käyntejä sitten suhteessa ettei tarvii molemmissa paikoissa ravata. Tosin oma neuvola on kiva paikka siitä että siellä voi oikeesti keskustella noista käytännön/mietinnässä olevista asioista, tays on vähän keskittynyt erilaiseen tehtävään. Mulla on tänäänkin oma neuvola ja sitten ens viikolla taas äippäpoli.

Tänään olo tuntuu jotenkin raskaalta. Väsyttää ja oma kroppa tuntuu "antavan periksi" raskauden alla... ehkä hyvä juttu? :eek:
 
Vici
Meillä K-HKS:ssa on hieman erilainen käytöntä, mutta kerron siitä jokatapauksessa.
Alkuun kävin kerran sisätautienpolilla sisätautilääkärillä. Meillä ei hoideta rd-potilaita äitiyspolilla, koskien siis diabetesasioita. Toisen kerran kävin sisätaudeilla muistaakseni rv26-28 tienoilla. Molemmilla kerroilla olen käynyt sekä äitiyspolilla, että ultrassa samana päivänä.
Näiden käyntien välissä minulla on ollut noin viikon-kahden viikon välein lääkärinsoittoaika.
Nyt loppuraskaudessa ei enää soittoaikoja eikä käyntejä sisätaudeille ole.
Minulle sanoi heti alussa terveydenhoitaja neuvolassa, että emme tule hänen kanssaan kovin usein näkemään. Olenkin käynyt neuvolassa viimeksi rv26 enkä ole menossa sinne enää.
Käyn nyt viikon välein keskussairaalassa ja siellä otetaan KTG, pissanäyte, verenpaine ja paino. Ainoa mitä siellä ei saa on Hb. Onneksi minulla ei ole ollut sen kanssa ongelmia *kopkop*.
Keskussairaalassa keskustellaan myös ensin kätilön kanssa, joka nuo kokeet tekee, sen jälkeen on lääkäri ja ultra. Meillä nuo kokoarviot tekee aina lääkäri.

KeuKeu
Huh, kyllä saisi kohta alkaa meillä lokakuisilla kaikilla tapahtumaan. Ehkei mulle nyt ensimmäisenä tartte, mutta pikkuhiljaa tännekin irtisanoutuminen, kiitos :)

(.)
Huomenna keskustelemaan kätilön kanssa synnytyksestä. Hieman jo jännittää, että mitä siellä puhutaan. Ensi viikolla sitten kokoarvioon.

Bubbeli 34+6
 
Veikkaisin, ettei minun terkkarillani ole hirmuisen tarkkaa kuvaa tuosta toiminnasta äitiyspolilla tai sitten ei vain huomannut kertoa, kun viime neuvolakäyntiajastani (30 min) puhui reilu puolet puhelimessa :rolleyes:. Ja mainitsi pelkästään lähetteen diabeteshoitajalle. Tässä on vain sellainen olo, niin kuin oli esikoisen synnytyksessäkin, että ei pysty itse hallitsemaan mitenkää asioita vaan muut määrää. Sitä kun haluaa koko ajan tietää mitä seuraavaksi tapahtuu ja sitten ei kuitenkaan kerrota. No, positiivisesti ajateltuna, jos se ensi viikon käynti äitiyspolilla hieman valaisisi tätä tilannetta ja käytäntöä. Suuret kiitokset teille arvokkaasta vertaistuesta ja vastauksista.

KeuKeulla oli muuten fiksu idea noista omien neuvolakäyntien vähentämisestä. Pitääpä huomata ehdottaa, jos terkka ei huomaa. Mulla kun on kolmen viikon päästä oman neuvolan käynti ja tosiaan ensi viikolla se äitiyspoli.

Vici 14 + 4
 
Viimeksi muokattu:
Vici
Vaikka itelläni oli jo edellisessä raskaudessa rd, niin olin silti ihan ulalla tälläkin kertaa. Alusta saakka vaadin tietoa ja välillä tuntui, että lääkäreillä meni jo hermot kyselyihini :) Halusin tietäämm. tuon seurannan tiheyden hyvinkin tarkkaan, jotta osaan henkisesti varautua käyntimääriin.

Bubbelska 34+6
 
Mulla oli tänään siellä diabeteshoitajalla käynti.Mulle laitettiin sieltä erikseen ultra aika. Nyt annettiin insuliini (pitkävaikutteinen) ja viikonpäästä on kokoarvioon uusi aika jossa sitten katsotaan taas noita arvoja.

Ei se hoitaja ollutkaan yhtään ikävä.Viimmekertaisen viestin oli laittanut joku sijainen.

Mitattiin mun pyynnöstä verenpaine joka oli lähteny nousemaan. Oli nyt 160/95 ja toisella mittauksella 143/97 Mä kyllä arvasin et oli lähtenyt nousuun :(
Mut muuten kaikki ok. Ja sanoi et sinne herkästi tarkistuttamaan tilanne jos tulee jotain oireita.Mun mielestä noita oireita on mahdottoman vaikea tulkita...

Sanoi kans että voi hänelle soittaa jos siltä tuntuu.Noista sokerijutuista mut mä hänelle sanoin et on kiva kun koneella pääsee huoltaan purkamaan ja neuvoa kyselemään :)
Täältä on niin paljon kivempi kysyä ja ihmetellä.
Kiitos siitä teille kaikille :heart: Paljon vaikeempi olis ilman tätä.

Sintsu ja öhkö 33+1
 
Minäkin vähensin noita neuvolakäyntejä, kun tuli nuo Taysin tarkastukset. Nyt kun on 3 viikon väli tuossa kontrollissa, niin olin yhteydessä neuvolaan ja tsekataan siellä, mitä pystytään.

Kaksosilta en juurikaan käynyt raskauden puolen välin jälkeen neuvolassa. Toiminta Taysissakin oli erilaista. Ensiksi hoitajan vastaanotto. Sitten kaksi lääkärin vastaanottoa eli sisätautilääkäri ja gynekologi. Kyllä vierähti aikaa. Se hyvä puoli oli, että sain ruuan polille tuotuna... Muut äidit katsoivat, että millähän perusteella tuo ruuankin saa. Ei ole nyt näkynyt. Palvelu siis selvästi huonontunut :D.

Paineet onneksi asettuneet lähes normaalitasolle. Ei nyt tietenkään sitä, mitä minulla on ei-raskauden aikana. Turvotusta on jaloissa kovasti. Jalat ihan löpsähtelevät kävellessä nesteen vaikutuksesta. Jalkapöytä on ihan kupera ja varpaat kuin prinssinakit.

No jospa olisi vain tuo parisen viikkoa. Juttelin tyttären ystävättären kanssa puhelimessa. Hän oli ruvennut itkemään, ettei enää jaksa ja päässyt käynnistykseen. Pitäiskö kokeilla samaa taktiikkaa.

Discovery 36+3
 
Sintsu
Tuliko sulla protaphane pitkävaikutteiseksi? Entäs millaisella annostuksella?
Onneksi ei ollutkaan niin kamala se hoitaja :) Mä en tykkää ollenkaan meijän diabeteshoitajasta ja sinne en kauheesti soittelekaan :D
Olipa muuten aika korkeat noi sun verenpaineet!

Discovery
Mulla on samanlainen fiilis, että jotkut pikkasen alkaa pillittämään ja voivottelemaan, niin heti luvataan käynnistystä ja vaikka mitä!
Ruvetaan yhdessä harjottelemaan hyviä repliikkejä ja itkukohtauksia ;)
Millä sais feikki-itkut, jos ei muuten tirahda?
Mä oon muuten saanu pikkuevästä polilla, jos on mennyt kauan, mutten ihan sentään ruokaa :)

Bubbeli 34+6
 
Olen kanssa kuullut, ettei tuota verenpaineen kohoamista juurikaan huomaa itse. Hyvä tosiaan, jos on verenpainemittari kotona, niin voi itse säännöllisesti tilanteen tarkistaa.

Tuo lääkäreissä/ultrissa ja terkkareilla käymisen määrä tuntuu kyllä tavattoman suurelta, kun esikoisesta tosiaan kävin minimimäärän. Nyt olen käynyt jo kolmesti neuvolassa, kun esikoisesta neuvolakäuntejä oli ollut 1. Toisaalta tuntuu oikein hyvältä kun huolehditaan ja toisaalta taas tuntuu siltä, että kytätään ja vahditaan :rolleyes: (pientä vainoharhaisuutta) :LOL:. Enköhän minäkin ehdi saada itseni asennoitua vielä tämän raskauden aikana ja varmasti olen loppujen lopuksi vain tyytyväinen seurannasta ja huolenpidosta. Hirmuisesti jännittää tuo ensi viikon äitiyspolin aika. Toivottavasti on mukava diabeteshoitaja.

Joku muukin oli tänne aamun sokereista laittanut, että paastoarvo on korkeampi kuin tunti syömisen jälkeen. Mulla oli tänään sama juttu. Paastoarvo 5.3 ja 1h aamiaisen jälkeen 5.0. Mikähän sen aiheuttaa? Ihan samaten söin kuin joka aamu... :confused:

Vici 14+5
 
Tää on täällä ottanut nyt tukivyön aktiivikäyttöön, jos vaikka tällä sais raahattua tätä väsynyttä kroppaa ympäriinsä :LOL:

Aamusokeri taas yli (5,8), samoin eilen (5,5). Kait sitä on taas vaan yritettävä illalla uudella annoksella. Pistää vaan ihmettelemään miksei mikään määrä tuota tulosta, edes hetkellisesti. Tosin oon jotenkin alkanut vähän apaattiseks tän ruoan kyttäämisen kanssa. Ei jotenkin taas kiinnosta yhtään tää homma. :headwall:
 
bubbeli Joo tuo juuri ja 12 sanoi et aluksi ja jos ei riitä niin kahdella nostaa tai enemmällä jos siltä tuntuu.

Nyt on ainakin kahtena aamuna ollu ihan hyvä arvo mut päivällä menee aina melkein yli.Ainut ero on ollut et ennen ruokaa arvot on kans olleet ihan ok ku aijemmin nekin oli aika korkeet...Mut katsellaan miten jatketaan niin ensiviikolla.

Noi verenpaineet alkoi hirvittää enemmän.Mut onneksi ainakin tänään ku kävin mummolla mittaa niin oli 140/85.Eilisen lepäilinkin melkein koko päivän :) Illalla saattoi taas olla hiukan eri lukemat ku mies "livahti" kaljottelemaan ku Hänellä on niiin stressiä! Ja haistakoot &#¤#¤#&!!!!! Prkle.On niinkun niin ymmärtäväinen ja ihan ja tukee just silloin ku pitäis.Heitän koko niljakkeen pihalle.Hitsi ku alko ärsyttää.

Ja sitten mä mietin tänään aamulla et voiko pienikin muutos parempaan vaikuttaa siihen et mä en ole niin kamalan väsyny? Tänään oli ainakin suht hyvä päivä sen suhteen ja pääsin jopa heti aamusta liikkeelle.Nyt illalla kyllä taas selkää kolottaa niin et ei istumaan tai seisomaan pysty.Ku piti sitte käydä vähän ostoksilla ja kyläilee ja muksujen kanssa illalla vielä parituntii uimassa...

Sintsu ja öhkö 33+3
 
Vici
Minulla ainakin alummassa vaiheessa kävi tuolleen, että oli jälkeen arvo matalampi kuin ennen arvo. En tiedä yhtään mistä johtuu!

KeuKeu
Mä voisin ottaa semmosen nosturin ittelleni tai sähkärin. Tosiaan tuntuu, ettei jaksa enää kauheasti liikkua, voisi kokeilla ottaa sylkkyyn tän mahan.. :cool:
Paljonko sulla menee iltainsua tällä hetkellä?
Mulla menee 36ky ja aamulla 8ky Protaphanea.

Sintsu
Mielestäni sokerien kohdalleen meneminen parantaa yleistilaa. Lääkärikin kerran kyseli, että onko sokerit kohdillaan, kun olet noin väsynyt. Itelläni on muutamia päiviä insuliiniannosten noston jälkeen on parempi ja pirteämpi olo.
Protaphane on luultavasti vaikuttanut positiivisesti noihin ennen ruokaa-arvoihisi.

Lisään tähän alle kopion, jonka kirjoittelin jo lokakuisten ketjuun. Lisään sen, koska liittyy aika paljon tähän sokerijuttuun.

(alla on hyvin hyvin omanapainen teksti, lue jos jaksat )
Kävin torstaina polilla juttelemassa kätilön kanssa synnytyspelosta. Itseäni huvitti, kun kätilö alkoi kyselemään pelkäänkö kipua synnytyksessä vai mikä pelottaa. Katsoin ensin huulipyöreänä ja sanoin, että en kyllä sitä synnytystä pelkää. Kerroin kätilölle, että olisi mukava kokea "täydellinen" synnytys, eli saisin viedä asian loppuun saakka, haluaisin ponnistaa vauvan ulos. Koen, että jotain on jäänyt kesken. (Synnytys päättyi kiireelliseen sektioon 8-9cm kohdalla)
Itseasiassa minua pelottaa aika synnytyksen jälkeen.
Kävimme kätilön kanssa läpi edellisen synnytyksen vaiheet ja lääkitykset. Sain sitten tietää, että minulla oli/on Streptokokki B. Eikö jollakulla muullakin ollut ollut se?
Tuosta syystä vauva sai kaiken muun lisäksi pahan infektion ja vissiin myös minä?

Katselimme myös esikoisen papereita, jonka jälkeen tulikin se "pahin pommi". Kätilö alkoi puhumaan tästä syntyvästä vauvasta ja sairaala-ajasta. Hän arveli myös tämän vauvan joutuvan VTO:lle heti syntymän jälkeen. Onneksi kyseessä ei ole kuin sokerit, jotka korjaantuu helpohkosti ja toivottavasti tällä vauvalla ei muita ongelmia olisi, kuten isoveljellään oli. Kaikki se epätietoisuus ja tuska esikoisen ajalta tulvahti silti mieleeni ja rupesin itkemään hysteerisesti ja hoin "en olisi halunnut kuulla tuota.."
Mies yritti illalla kotona lohdutella, että ei se haittaa yhtään vaikka joutuisi vauva sinne ja että totuushan on, että se on hyväksi vauvalle.
Ehkä tässä iski liian suorasti se totuus, että en saa tätäkään vauvaa vierihoitoon heti. Olen tiennyt nämä tosiasiat sokereiden suhteen, mutta sen kuuleminen.. Olen yrittänyt väistellä tätä totuutta, että näin todennäköisesti käy, nyt se on kohdattava kun se on sanottu ääneen.
Olin elätellyt toiveita normaalista synnytyksestä ja normaalista sairaala-ajasta ja inhimillisestä hoitoajasta. Tätä olen pelännyt koko raskausajan, uskaltamatta ajatella asiaa. Olen sulkenut tämän kaiken totuuden epäonnistuneen synnytyksen alle väittäen, että pelkon johtuu siitä. Keskustelun jälkeen olen pohtinut tätä asiaa ja olen nyt ymmärtänyt miksi kaikki pelottaa ja hirvittää.

Bubbeli 35+2
 
Bubbeli :hug:

Mä niin voin arvata tuon pelon.Meillä nuorin oli hoidossa ensimmäisen kuukauden ja kotiin saatiin "iso" vauva ja tuntui kuin olisi jotain jäänyt alusta pois.Nyt toivon asioiden menevän erilailla, paremmin.Ei aina voi kaikki mennä huonosti...Vaikka toisaalta.Hyvinhän viimmeksi lopulta meni kun vauva oli terve neljäkuisena ja elämä alkoi olla normaalia.

Ja mä olen niin varma et toi viimmeksi johtu ihan vaan niistä sadasta fanipala pussista mitä mä söin iltapalaksi.Nyt olen syönyt terveellisemmin.
Kätilökin sanoi et suurin osa vauvoista kuitenkin pääsee vierihoitoon.Tai jos joutuu tarkkailuun niin harvoin on useaa päivää siellä.
Mä kans niin toivon pienen nyytin pääsevän tuhisemaan viereeni että voin ihastella toista ihan kaikessa rauhassa.

Sintsu ja öhkö 33+4

Äh, mun piti kirjoittaa jotain rauhoittavaa mut en mä osaa...
 
sintsu Olenko käsittänyt oikein, onko sullakin todettu tämä rd varhaisessa vaiheessa? Pitkään selvisit kai ruovaliolla? Hieman mietin itsekseni vain, että kuinka paljon nuo sokerit alkavat pomppoilemaan raskauden edetessä... :confused: Voi kumpa joku osaisikin sen kertoa :rolleyes:

bubbeli Harmillisia ennustuksia. Sen osalta ymmärrän sinua erinomaisen hyvin, kun sanot toivovasi normaalia synnytystä ja pelkääväsi synnytyksen jälkeistä aikaa. Minulla esikoisen synnytys meni hätäsektioon, kun olin 5 cm auennut. Minulla meni pitkään, ennen kuin pääsin yli "epäonnistuneesta synnytyksestä", kuten itse koin asian. Onneksi jälkitarkastuksessa lääkäri huomasi synnytyksen painavan mieltäni ja puhuimme asiasta pitkään. Se auttoi. Voin vain kuvitella miten pelottavaa, kun ei saakkaan pientä vierelleen heti. Tsemppiä! Ja onneksi meitä hoidetaan ja tutkitaan hyvin! Ja esikoisetkin ovat loistavia terveitä lapsia! :heart: =)
 
Vici* Arvot ei nousseet yli ekassa sokerikokeessa joten en ole joutunut seuraamaan alusta alkaen.Selvää kuitenkin oli et jossain vaiheessa tämä on edessä. Alkuviikoilla (noin rv.14)testailin arvoja viikonajan.Silloin olivat ok. Uusinta kokeessa rv.26 oli kaksi arvoa koholla (ja saattoi olla et eka rajalla) En tiedä sitten olisiko tämän voinut välttää jos olisin syönyt kesällä erilailla...?
 
vici Mulla todettiin rd heti ekassa rasituksessa rv10. silloin rd-hoitaja epäili että insuille joutuu varmaan puolenvälin tienoilla ja rv20 aloitinki iltainsun (tällä hetkellä 46ky). toivottavasti pääset ruokavaliolla pitkälle :) minä en ehkä silloin alussa ollut niin tiukka ruokavalion suhteen kun arvot pysyi "helposti" kunnossa....nyt viisaantuuneena sitte yritän olla säntillinen.. nyt vaan iskeny ihan armottomat suklaahimot ja sortunukki muutamana iltana :( yritän kuitenki muuten ajatella kovasti ettei sais syödä ettei vauva kasva liikaa... huomenna ois painoarvio ni saa vähän osviittaa missä mennään. huomenna on 32+2 ja esikoisesta oli painoarvio 32+3 2,5kg. toivottavasti nyt on vähemmän..

minä kysyin tuosta sokeritippajutusta pari kuukautta sitten lääkäriltä. siis että joutuuko vauva siihen luultavasti ja kyllähän se kuulema melko suurella todennäköisyydellä joutuu. halusin just ite henkisesti jo valmistautua ni siksi kysyinki.. viimeksi vauva joutui olemaan osastolla 8päivää. ja minulla myös takana synnytys jossa 4cm avautumisen jälkeen mentiin hätäsektioon. nyt toivoisin vaan ettei menis sektioon niin jos vauva joutuu lastenosastolle tippaan niin pääsisi itse heti seuraavana päivänä sinne yöpymään ja hoitamaan.. sen sektiohaavan kans ku ne ei päästä heti pois :(

tasse 32+1
 
bubbeli mulla menee nyt iltasin se 24 yksikköö mutta varmaan nosto edessä taas. Tänään taas 5,6. Mä laitoinkin tonne lokakuisiin kommenttia sulle jo tuosta sun pelkopolikäynnistä. Halaus täältä uudelleen :hug:

Mä olen nyt saanu päähäni että alan käveleen joka päivä ainakin hiukan että jos tää alkais edestä, jos siis keinotekoista apua ei saa taysin suunnalta, kuten nyt viimeksi annettiin ymmärtää.

Koko ajan on ärsyttävän odottava olo ja vaikka koko ajan elää perusarkea, on jotenkin vaan odottava olo.
 
Täällä toiveikkaana että olis enää kymmenen yötä kärsittävänä käynnistykseen. Erehdyin aamulla syömään Fitness-muroja ja yhden luumun. Sokerit paaston 4.8:sta nousivat 11.1. Käytiin Tuurin kyläkaupassa ja puolikas pizza. Arvo 8.8. Jaa-a. Olen mitannut vain kolme arvoa päivässä. Ärsyttää koko mittailu ja pistäminen. Minulla on kyllä pienet insut osaan teistä verrattuna. Viimeksi ei pojilla ollut sokerit ollenkaan koholla. Silloin minulla itsellä meni taas vähän isompia insuliinimääriä.

Olehan KeuKeu tiukkana siellä Taysissa etenkin jos jokin orientoivan vaiheen täti yrittää jyrätä :D . Sano, ettet jaksa loppuun saakka ja pienet kyyneleet silmiin samalla. Se onnistuu tässä tilassa tosi hyvin. Paskat vaikka exhaustio-diagnoosi, kunhan pääsee tästä lastista ajoissa.

Bubbeli :hug:

Discovery 37+0
 
Kiitoksia tasse tuosta kommentista. Kysyisin vielä, oliko sinulla alkuraskaudesta paljon ylityksiä, jos vielä muistat. Kaikkihan me ollaan yksilöitä, mutta hieman kaivelen osviittaa itselleni siitä miten tarkkana pitää olla tulevaisuuden varalta. Keskiviikkona diabeteshoitaja osaa varmasti jollain tavalla vastata kysymyksiini.

Olen eilen ja tämän aamun pitänyt sitä ruokapäiväkirjaa diabeteshoitajalla käyntiä varten. On muuten ollut ihan sairaan hyviä sokeriarvoja eilisen päivän aikana ja tänä aamulla. Taitaa tuo ruokapäiväkirja olla aika huvä juttu, voisi vaikka pitää muutenkin. Onhan siitä tietty oma vaivansa. Onko joku teistä pitänyt säännölliseti ruokapäiväkirjaa rd:n aikana?

Kutsussani diabeteshoitajalle pyydettiin ottamaan sokereiden mittausvihko mukaan. Onko teillä jokin "virallinen mittausvihko"? Minulla ei ole. Olen sitten itse tehnyt ja tulostanut excelissä taulukkoa, johon olen aina viikottain kirjannut arvoja sekä huomioitavia seikkoja ruuasta.

Vici 15+2
 
KeuKeu ja Discovery
Meijän pitää lyödä nyt viisaat päämme yhteen ja miettiä kaikki hyviksi koetut "kikka kolmoset", jotta käynnistystä rupeais pukkaamaan! Tosin mä en sitä vielä halua, kuhan vauva tajuaisi ensin kääntyä oikeaan asentoon!
Jouduin käymään tänään päivystyksenä synnärillä ja edelleen perätilassa siis mennään. Torstaina saattaa olla kääntöyritys edessä, jos optimaalinen tilanne siihen.

Vici
Saat varmaan hoitajalta sellaisen virallisen mittausvihkosen. Itelläni on sellainen Novonordiskin lehtinen.

Bubbeli 35+4
 
Alkaa raskaus kypsyttään.. supistuksia ihan liikaa, mutta mitään ei TAPAHDU! ja sit tää RD.. :'( Paastot käsittämättömästi nousseet, alunperin jäin kiinni niinstä jälkeisistä rasituksissa.. Aamupalaa olen vähentänyt, ja silti nousee vaan. Ei nuo isoja lukuja oo, mutta äkkiä puuttuvat näköjään.. eka ei puhuttu rdstä kuin sivulauseessa, nyt 5/10 ylityksiä, heti äitipolille, ja soitti sieltä et inskat alkaa mitä todennäköisimmin... :'( :kieh: :O :eek: tällä viikolla aika sinne siis..:( Kattoovat kokoa kait nyt sit ja antavat ne inskat.. minä piikkikammoinen, hämmentynyt, ja joudun sinne vielä ilman miestä menemään, kun ei pääse töistä mukaan :headwall:
Ottanut koville jo tuo sokerien mittaus, ja nyt inskat.. emt.. Sanokaa, että muitakin on kauhistuttanut tää näin??? Mitäs ne nyt siä sit tekee, ja selviihän siitä..? Tiedän että selvii, järki sen sanoo, mutta... huoh.
Eihän tässä olis kuin kk jäljellä, mutta jokainen päivä tuntuu liika paljolta kaikkien vaivojen kanssa..
Oli lohdullista lukea muiltakin avautumisia etenkin tän uuden ketjun alussa, etten ihan yksin ole näiden turhautumisteni kanssa... :(
Anteeksi valivalivali ja (.).. Haluaisin niin kovin jo tämän rakkaan pienen nyytin terveenä syliin, ja paremman olon.

ps.Jos jollakulla ideoita millä saa paastot kuriin, saa antaa??? Tähän asti iltapala suunnilleen, 1-2ruisleipää, lättaa, kalkkunasiivuja, polar juustoa, kurkkua/tomaattia + nektariini/omena + sokeriton mansikka tai mustikkasoppa 2-3dl. Plus kahvi maidolla. aamupala sama, jolloin sokerit aisoissa.


miimaamuu ja pikkuinen 35+6
 
Viimeksi muokattu:
miimaamuu

Millasia noi sun paastoarvot on ja kuinka pitkä sulla on väli?
Jos sulla aloitetaan insuliinit, niin harjoittelette siellä polilla pistämistä vesipiikillä. Ainakin meillä harjotellaan. Tuo insuliinipiikki ei onneksi ole kovin iso, itelläni on 8mm neula ja oisko siitä pienempi 6mm. Ensimmäiset pistot on vaikeimpia mutta lopulta se menee aika rutiinilla se pistäminen. Omasta mielestäni tuo sorminäyte sattuu enemmän kuin insuliinin pistäminen.

Älä huoli, meillä kaikilla on mennyt jossain vaiheessa hermo tämän rd:n kanssa!

Bubbeli 35+4
 
Bubbeli Kiitos kommentistasi! Toivon todella, että se on helppoa, vaikka toistaiseksi edelleen hirvittää.. Paastot olleet 5.5-5.9(tai kerran oli 6.1, mutta oli just rasvannut itteni, ja kun sen tajusin, pesin kädet, ja mittasin uusiks, ja arvo oli 5.8, vai 5.9..eli tuommoisilla seikoillakin näköjän vaikutusta.. :O), eli ei kovin suurenlaisia ole nuo luvut, mutta kärkkäästi ottavat kiinni äpolilla.
Onko nuo Yli menneet paastot sitten enemmän vauvaa kasvattavia arvoja, vai kuinka? joku sanoi että ovat, joku toinen taas sanoi että ne jälkeiset.. joten ota nyt sit selvää.. ja th ammattilaisia kumpainenkin sanoja.
Paastojen välit olleen mulla suunnilleen 10h, niistä ei kukaan mulle ruokavaliolla mentäessä mitään osviittaa antanutkaan, vaan oon mitannut aamulla heti kun herään. Nyt oli kätilön ohjeistus sairaalalta että jurskuta juureksia illalla ennen nukkumaan menoa, mittaa sokerit klo 04 yöllä, että nähdään johtuuko liian pitkästä paastoajasta. ja paasto aika saa olla 8h. ei puhuttu mtn siitä monelta syön muutoin, ja monelta meen nukkuun, veti vissiin tuon klo 4 hatusta. Luulis et siinä olis joku logiikka et neljä tuntia nukkumaan menosta tai jotain..:confused: muutenkin herään yöllä useimminten tunnin välein vessaan, tai pienimmän yöheräilyihin.. tai kun supistaa, tai pitää vaihtaa kylkeä, joka on jo yhtä tuskaa tän valtavan massun kanssa.. Sit vielä kello soimassa varmistukseksi herättään sokerien mittuuseen kahdesti.. :headwall:

Voimia kovasti Sinulle Bubbeli tuon synnytys pelkoasian kanssa :hug: kuulostaa hurjalta ja raastavalta tuo kuin synnytys muuttaa muotoaa ihan ykskaks, ja sit vauva toiselle osastolle pitkäksi aikaa.. varmasti pelottavaa, ja rankkaa.. SyPe käyntejä muuten käsittääkseni saa niin monta, kuin "haluaa", joten jos koet siellä puhumisen helpottavan, vaadi käyntejä niin paljon kuin koet tarvitsevasi! Sitä varten ne siellä ovat! vaikka ei se muutakkaan asioiden kulkua tulevaisuudessa - tark synnytys ja vauvaaika- niin ehkä niihin olisi helpompi varautua, ja sopeutua, kun saisi kunnolla purkaa aiemman synnytyksen kauhun ulos? Mutta kuten sanoit, se epätietoisuus on varmasti kaikkein pahinta! Toivotaan todella, ettei tälläkertaa menisi samalla tavalla!! Ja että pikkuinen voisi paremmin kuin tuo täti väittää!

Vici Mä olen pitänyt kirjaa syömisistäni aina kun mittaan sokerit, vaikka täti joka mut tähän ohjeisti, sanoi ettei tarttis, mutta mä koin paljon helpommaksi, kun merkkaan mitä oon syönyt, ja jos heittoa tulee, näkee suoraan vihosta, mistä vois johtua. eikä tartte yrittää muistella mitä söi.. omaan vihkoseen merkkaan, mut sain myös sen mmittarin mukana vihon mihin vois arvot laittaa, mut minusta helpompi laittaa kaikki samaan..

Te joilla on päädytty hätä sektioon kesken synnytyksen, saanko udella, miksi? liittyykö Rd.hen vai romahtiko vauvan vointi jostain syystä, vai oman voinnin takia, vai??

Täällä kans tukivyö matkassa aina kun ovesta ulos astun.. jos joutuu yhtään pidempään kävelemään, massu alkaa painaa, supistelut, ja selkä alkaa vaivata.. Kumma miten yksi leveä kuminauhavyö voi helpottaa oloa, ihana keksintö! =)

Millaisia Sf mittoja muilla on/ollut rd.n aikana näillä paikkein? 30vksta eteenpäin?

Mutta nyt nukkumaan!
 
Suosittelen 6 mm:n neulaa. Riittää kyllä ihon alle. Viimeksi taisi olla 8 mm:n neuloja.

Mulla tuo yksi poika meni yli lasketun ajan 17 päivää. Ei kyllä auttanut maamme laulutkaan käynnistymiseen. Siivosin konttaamalla koko asunnon ja menin neuvolaan. No kiireesti Kysiin, kun sydänäänet niin huonot. Kysyttiin, että olenko jotain erikoista tehnyt aamulla. Ehdottomasti kielletty tuo asento pidempään. Blokkaa elintärkeitä suonia. Saunoin kuin hullu ja seksiäkin kokeiltiin. Vauva pysytteli niin ylhäällä, ettei painanut kohdunsuuta avautumaan. Yksi käynnistysyritys pillereillä. Supisteli, muttei riittävästi. Seuraavana päivänä 12 tuntia oksitosiinitipassa ja poika vihdoin suostui syntymään. Nytkin supistuksia on ja välillä kipeitäkin, mutta kuitenkin epäilen ettei tehoa. Vauva heiluu vielä ylhäällä ja kääntää välillä kylkeäkin. Peräsuoleen outo painontunne tullut kuitenkin ja välillä sähköiskumaisia vihlaisuja.

Ja taas omaa napaa... Ja en enää jaksa välittää koko rd:stä. Tänään kyllä taas huippuhyvät arvot. Jos ei juuri syö, niin ei nousekaan... Ruokahalu kadoksissa välillä tyystin.

Discovery 37+1
 
Ajattelin kirjoitella tänne, kun osalla teistä(kin) on ollut ongelmaa aamun paastoarvojen kanssa.

Itse sain rd diagnoosin vajaa kuukausi sitten (n. viikolla 31) ja ruokavaliolla olen pitänyt verensokereita kurissa. Raskaana olen nyt viikolla 34.

Ensimmäisen viikon verensokerimittailujen jälkeen alkoi tosiaan aamun paastoarvot nousemaan 5.5...5.6...5.9.

Luin kovasti aiheesta ja mietin mikä voisi olla vikana. Törmäsin muutamaan artikkeliin ns. aamukoittoilmiöstä. Tämä tarkoittaa sitä, kun maksa normaalisti toimiessaan alkaa tuottamaan aamuyöstä glukoosia, koska edellisestä ateriasta alkaa olemaan jo niin kauan, että maksa pyrkii tuottamaan lisäsokeria (glukoosia) ns. hengissäpysymismekanismina. Kun sitten ollaan raskaana, niin esim. istukka-hormooni heikentää insuliinin tuotantoa ja näinpä sitten tehokkaasti toimiva maksa nostaa aamun paastoarvot liian korkeaksi.

Päätin testata onko itsellä kyse tästä ongelmasta ja heräsin kerran, pari n. 2 aikaan aamuyöstä mittaamaan verensokerin. Ja kuin ihmeen kaupalla niinhän se verensokeri oli 2lta yöllä vielä ihan normaali - 4.8-5.1 jne. Sen jälkeen seurasin verensokeria jos satuin yöllä heräämään vessaan n. 3-4 aikaan ja edelleen normaali verensokeri.

Sitten kun varsinaisesti heräsin aamulla noin puoli 7 aikaan, oli verensokeri kivunnut jo lähemmäs kuutta! Ja en siis ollut syönyt mitään vaan ihan vain nukkunut. Eli päättelin kohdallani olevan ongelma, jossa maksa tuottaa liikaa glukoosia tai vähintäänkin haima liian vähän insuliiniä erityisesti aamuyöstä.

Itse ratkaisin paastoarvojen ongelman näillä muutoksilla:
- Syön iltapalan myöhään, n. 23 aikaan illalla
- Menen myöhemmin nukkumaan. Aiemmin menin nukkumaan noin 21-22 aikaan, nyt puolelta öin.
- kevyt kävely (n. 30min) illallisen ja iltapalan välissä myös jotenkin tehostaa tuon maksan ja haiman yhteispeliä verensokerin tuottajana ja säätelijänä. (näistä kolmesta tosin nuo kaksi ensimmäistä ihan selkeästi avain asemassa)

Näillä muutoksilla siis lyhensin uniaikaa sekä ravinnotta-oloaikaa, joten maksa "ei tuntisi tarvetta kompensoida glukoosin puutetta niin radikaalisti" tai ainakaan niin aikaisin, etten ehtisi herätä.

iltapalan kanssa saa myös olla tarkkana. Jos iltapalan jälkeen verensokeri laskee liian alas ennen nukahtamista, laskee verensokeri yön aikana niin alas, että maksa alkaa glukoosin tehotuotannon aiemmin ja voimakkaammin. Tästä tuloksena on korkeat verensokeriarvot. Jos taas verensokeri on liian ylhäällä maksan tehostunut glukoosintuotanto aamuyöstä saattaa "jättää" verensokerin liian ylös. Testaamalla löysin itselle sopivan verensokeriarvon iltapalan jälkeen, joka on noin 5.0-5.8.

Muuten, syy sille, miksi siis ennen aamupalaa verensokeri voi olla korkeammalla kuin aamupalan jälkeen voi johtua ymmärtääkseni kahdesta syystä:
- Maksa ei enää aamupalan jälkeen tuota glukoosia (koska ei tarvitse) ja insuliini pääsee tehokkaammin alentamaan verensokeria
- Insuliinin tuotanto on parempaa hereillä kuin nukkuessa ja itseasiassa paranee vain päivän mittaan. Siksi esim. monella "parhaat" verensokeriarvot onkin esim. päivällisen arvot.

Ja sitten vielä tietenkin tähän loppuun se, että eihän nämä ohjeet kaikille toimi. Jospa näistä olisi kuitenkin vinkkiä vaikka kokeilemaan jotain mitä ei vielä ole ehtinyt testaamaan. Itse keskustelin näistä omista muutoksista ruokavalion lisäksi lääkärin kanssa ja hänen mielestä nuo muutokset olivat OK ja sellaisia mitä suositellaankin tehtäväksi. Miimaamuu olikin tainnut jotain tällaista vastaavaa ohjetta saada jo. Yö-unethan minulla edelleenkin ovat noin 6-7h (riittävät siis) ja rd:ssä tuo iltasyöntikin on toki ok.

Katsotaan nyt kuinka kauan näin pärjään. Jos tuo 6-7h esim. ei enää vähän ajan päästä riitä niin sitten toki täytyy miettiä sitä insuliinivaihtoehtoakin - mitkään 3-4h yöunet kun taas eivät ole myöskään järkevät.

Pitkä sepostus, toivottavasti tuosta saa nyt jotain tolkkua ja ehkäpä apuakin. Itse ainakin sain nyt hiuksen hienosti vältettyä insuliinin aloituksen.

Tsemppiä kaikille teille rd:n kanssa tasapainotteleville!!
 

Yhteistyössä