~~ RD odottajat 2010-2011 ~~

Hello!
Ei mitään uutta maan päällä. Eilen tays joka oli aivan turha. Viikon päästä ke uus keikka (40+1), jollon katotaan käynnistystä, mutta huom. sitäkään ei vielä luvattu. Kele kun ärsyttää!!:kieh: Lääkärin mukaan alapäässä "epäkypsä tilanne", ehkä siks ei vielä mitään lupailtu. Noh, eilisen tutkimuksen jäljiltä supisteli koko illan mutta tänään taas natinkia. Se on varmaan sitte vloppuna saunaa, saunaa ja saunaa ja jos jossain välissä seksiä ehtis sutasta, ni mikäs siinä. Ja tulista ruokaa. Oon myös kuullu että siideri voitais lisätä yhtenä ässänä, joten voi olla että otan yhen siiderin josko sillä lähtis jotain tapahtumaan...

39+1
 
Sunnuntaiyönä syntyi vihdoin kaikkea muuta kuin makrosominen neiti eli 3100 g, 49cm. Synnytys meni todella pitkän kaavan mukaan. Käynnistystä kolme vuorokautta, alatiesynnytysyritystä lähes loppuun saakka ja lopulta kiireellinen sektio. Syynä oli väärä tarjonta ns. korkea suora, joka on sikiön pään epätäydellisestä kiertymisestä aiheutuva synnytyseste. Tähän littyi vielä sydänäänten heikkeneminen. Turha ponnistusvaihe kesti yli kaksi tuntia. Huh ! No loppu hyvin, kaikki hyvin paitsi vatsa on todella kipeä ed. sektioon verrattuna. Kohtu on lääkärin mukaan niin ohut, ettei kestä enää yhtään synnytystä. No tämä "suora" onkin täynnä.

Tsemppiä kaikille tuleviin koitoksiin !

Discovery 39+4 (hah hah !)
 
Discovery suuren suuret onnittelut!! Kuulostipa hurjalta tuo synnytys!

Bubbeli, mä kokeilin tota nännien hierontaa esikoisesta, mutta ei ainakaan mulla toiminu :LOL:. Lähinnä ukolla oli hauskaa kun ryykäsin ryntäineni aina sen luokse ja sanoin että "kyllä sun nyt vaan täytyy antaa panokses myös tähän asiaan" :LOL:.

Mulla oikeastaan ainoa mikä auttoi tuohon käynnistymiseen oli kävely, kävely ja kävely. Nyt ei vaan oikeen jaksa, pienen pieniä annoksia vaan kerrallaan enää ja mä luulen ettei niistä oo ihan kamalasti jeesiä. Jaksan kuitenkin uskoa että kyllä tää täältä ennen laskettua tulee pihalle... huijaan ehkä itseäni mutta näillä mennään =)

Tänään tarkotus olis käydä vähän ostoksilla, esikoiselle talvivaatetta vielä vähän lisää ja sitten huomenna olis neuvola. Jei. Oikeastaan alkaa vaan naurattaa tää homma. Mietin päivät pitkäkseen kivunlievityksiä ja alan kohta seota vaihtoehdoista. Todennäköisesti kun päätöksen paikka tulee, en osaa huutaa muuta kuin että epiduraalia ja heti!! :D

Mutta näillä tämän aamun alkuun..... huomenta siis teillekkin!!
 
Oikein paljon Onnea Discovery :flower: !! Rankka urakka sulla takana.. Hurjalta kuulosti.

(seuraavaksi melkoista ketutusta, joten voit halutessasi hypätä yli)
Keukeu, täällä kanssa tuskaillaan alkais jo tuskailua.. oon ollut aiemmin vähän sitä mieltä et käynnistyy sit kun vauva on valmis tulemaan ulos, niinkuin siis ennen tätä raskautta. nyt kun yli puolet raskaudesta on ollut supistelua, nyt alkaa riittää..
KIIITOS :flower: kun muistutitte saunoista ja ässistä. Niitä seuraavaksi kokeilemaan. Kävelyllä käytiin tänään, muutamia kipeempiä supistuksia tullut, mutta ne on kyllä ihan normaaleja mulle.. :/ kai se tuolta joskus tulee.. miten voikaan aika tuntua pitkältä..
mein neukku sanoi muuten et täälläpäin pääsee käynnistyksiin rd.läinen 2 PÄIVÄÄ aiemmin kuin normi synnyttäjä, eli 41+4 tai jotain... KAKSI PÄIVÄÄ!!!! mä kyyneleet silmissä katoin sitä, ja kyselin, et OIKEESTI??? on mulla onneksi kylläkin nuo aiemmat syntyneet l.a:n korvilla, ei yli oo mennyt, mutta mä oon niin tuudittautunut koko raskauden ajan et tää tulee ajoissa, ensin kauhuissani peläten viikolle 34, nyt tuskastuneena, että eräpv on la ja piste. vähän veti neukku maton jalkojen alta.. Tai eihän se siitä vastaa.. Täytyy kysellä ensi viikolla kun oon yhteydessä sinne sairaalaan inska/sokeri asioissa.. (tai täytynee soittaa sinne, kun ei sanonut et onko vaan puhelin kontakti, vai käynti, oletan, että vain soitto, kait sieltä olis kirjallinen kutsukin tullut niinkuin tähänkin asti..) Tarkkaa seurantaa, eikös? käyntejähän ei mulla rd.n takia oo ollut muita kuin tuo inskan haku, uä, lri, ja hoitsut silloin. ja yks puhelin soitto viikko tuosta ja ilmeisesti toinen puhelinsoitto(?) kaksi vk käynnistä.. eikä muusta tietoa. ja tää vauski oli painoarviossa isompi kuin mun aiemmat muksut.. toiv ei ota kasvupyrähdystä. Lantion kokoa mullei oo koskaan katottu, mut en miä mikään jättiläinen ole, en tosi ihan kirppukaan. normi painoinen. toiv lantiosta mahtuu, ja en repee navasta (anteeks vaan rumat sanat) persreikään.. öö. joo.. alkaa kysyttään tää.. tulis jo, niin ei tarttis miettiä.

miimaamuu..
 
Discoverylle onnea, ollaanko me saatu vauvat saman vuorokauden puolella :D?

Meille syntyi pikkunen poika 3.10. klo 23.12 ja eipä ollu meidänkään poika mikään sokerivauva. Painoin 2760gr ja 46cm pitkä, että sikäli meni painoarviokin hieman pieleen (rv37+6 3100gr)

Synnytys alkoi vesien menolla ja kaikkiaan kesti 18 tuntia. Imukupilla lopulta imastiin pikkusen ulos.
Tänään päästiin kotiin pikkusen kanssa :)

Duffy ja Oula melkenin 4vrk.
 
Onnittelut pikkuisen saaneille:heart: Vaikka nuo synnytykset ei kuullostaneet oikein kivoilta.Mut varmasti lopputulos on kaiken vaivan arvoinen. Paljon onnea :flower:

Mulla on sokerit pysyneet nyt alle niiden rajojen ku sain sen ruuan jälkeen pistettävän insuliinin.Ja sen käyttöä ei kyllä hirveesti neuvottu.Lykättiin vaan kynä käteen ja sanottiin et pistele jos nousee vielä ruuan jälkeiset arvot.Olen nyt sitte itekseen pistelly arvaillen oikeeta määrää.Mut ihan hyvin on menny.Ja arvot ollu hyvät.Hoitajakin laitto viestii et jos kolmen viikonpäästä laitan sille niitä arvoja.Ei ole kyllä kovin usein tuota seurantaa.Mut saahan sinne soittaa jos on kysyttävää...

Ja kokoarvio oli toissapäivänä. Vauva oli n.2600g ja perätilassa:O Oli vähän shokki kun en ollut ajatellut yhtään et vois vielä noinkin päin kääntyä. Ensiviikolla sitten kääntöyritys jos ei itse tajuu kääntyä.Ja silloin myös synnytys tapa-arvio. Mun kuulemma pitää itse päättää haluanko sektion vai alakuatta.Mä en vaan oikeen osaa verrata ku en tiedä tuosta perätilasynnytyksestä mitään...
Sokereista lääkäri ei oikein sanonu mitään.Kysy et mikä lääke mulla on ja en mä osannu vastata:ashamed: ja se lääkäri vaan ihmetteli et miten mä en voi tietää mitä lääkettä mä itseeni pistän.Ihan ku sen lääkkeen nimen muistaminen muutais mitää.Näkeehän ne sen koneelta! Ja ku mä sit kysyin siltä mun verenpainesta niin se katteli neuvola korttii ja ihmetteli et onhan ne ihan ok...On joo ku on makuulta mitattu niin et on alla rajan ja ei sitte kommentoinu mitään ku sanoin et istuvaltaan on paljon korkeemmat.Neuvolastakin yritin asiaa kysyä mut se täti ehkä hiukan suuttu. Ku mietin et miten ne läääkärit voi sitä nousua seurata jos neuvolassa mitataan makuulla niin kauan et saadaan ok luku? Ku en nyt ole yhtään vakuuttunut siitä et hyvä jos paineet huitelee korkeella.Vai onkohan se vaan niin et siitä on haittaa vaan jos pissa ei ole puhdas.
Tänään ei juu ole paras mahdollinen päivä.Musta tuntuu et mä otan itteeni kaiken jos joku vastaa erilailla mikä mua miellyttäis:ashamed:
Neuvolasta yritin myös kysyä tuosta perätilasta mut täti tokas vaan et olenhan mä jo kaksi alakutta synnyttänyt ja myös sektiolla et mitä mä kyselen.Niin olenhan mä mut en perätilassa.Mä en kyllä siltä kysy enää mitään!

Sinstu ja öhkö 36+3
 
Sintsu
Mulla on kanssa vauva perätilassa, eikä onnistunut käännökset. Nyt odotellaan josko syntyisi alakautta mutta yli lasketunajan ei anneta mennä vaan sitten sektioon.
Kannattaa tentata perätilasynnytyksestä lääkäriltä kaikki mahdollinen. Ja siis voihan olla, ettet "saa" perätilasynnytyslupaa. Lantiohan kuvataan aina pt:ssä ja sen pitää olla sopivan kokoinen alatiesynnytykseen.

Onpas kummallisen vähäisiä käyntejä ja kontrolleja teillä!
Itse olen saanut ja joutunut ravaamaan ja soittelemaan vaikka kuinka paljon lääkärissä!

Bubbeli 38+3
 
Onkos teillä tietoa millon rd testataan jos edellisessä raskaudessa on ollut? Sillon testattiin 27 viikolla, mut aikasemmissa raskauksissa en oo käyny testissä enkä tiedä onko ollut, mut viime raskaudessa oli, insuliini hoitonen rd.
 
miss bamse
Mulla testattiin käytännössä heti, eli oisko ollu 6-10rv tienoilla. Suositus on vissiin toisen kolmanneksen alussa, eli meneekö se 12rv tienoille.
Varmaan riippuu monesta asiasta kuinka pian testi tehdään (oliko ed. raskaudessa insuliinit, makrosominen vauva yms)

Bubbeli 38+4
(ja torstaina soittaa diabeteslääkäri ja selviää jatkanko insuliineja raskauden jälkeen..)
 
kääkkis
Paljon Onnea Discovery ja Duffy pienokaisista :flower:

Mulla on nyt käynyt sokereiden kanssa jotain hassua: Ne on olleet tosi matalat :O Olen mittaillut 2 krt/vko sen 4-6krt/pvä ja neljänä mittauspäivänä korkein arvo on ollut joku 5,6 ( ilta-arvo). Eilen oli ennen ruokaa 4,2 ja ruuan jälkeen sama 4,2. Hyvähän se on, että pysyy alhaalla, mutta mietin tuleeko tästä nyt sitten ongelmia... Kyllä on kumma, kun ikinä ei ole hyvä :(
Punnitsin aamulla itseni, niin ei ole tullut yhäkään painoa lisää ja olen alle sen alkupainon :)

kääkkis rv 25+0
 
Hellurei täältäkin!
Huomenna on tays ja tänään LA. Katotaan mitä tän kertainen lääkäri sanoo tosta käynnistämisestä. Kätilö sanoi viimeksi että ota varoiksi kassi mukaan, jos vaikka samantein sitten käynnisteltäisiin. Ei jaksa ennen uskoa, ennenkun tapahtuu :headwall:

Jotenkin passiivinen aika meneillään, mitään ei viitti tehdä ku vartoo vaan tulevaa... Sain motivaatioo eilen lisää kun näin pari vaavia, toinen syntyny elokuun alussa ja toinen elokuun lopussa. Lutusia olivat :heart:
 
Voi leidit!
Mä olen muistanut mitata verensokerit aamupalan jälkeen! Ihmeitä tapahtuu ;)
Olen saanut vähän noottia sairaalasta huonojen mittausten vuoksi. No, omapahan on syyni ja sättimiset ansaitsin.
Ennen aamupalaa arvo oli 4.7 ja aamupalan jälkeen 6.7. Heh ja alentavat annokset illalla protaphane 40ky ja aamulla protaphane 10 ky +novorapid 46ky.
Lauantaina jouduin menemään päivystyksenä synnärillä käymään ja lääkäri antoi "kehuja". Lapsiveden määrä on ollut koko raskauden normaali, joka viittaa ettei sokerit ole jatkuvasti olleet koholla! Kuulema runsas vedenmäärä on yleinen, jos sokerit ovat koholla. Wau :)
Painoarviokin on noin 3400g.
Mitenköhän sitä osaa käsitellä edes noin pientä vauvaa :D

Bubbeli 38+6
 
Discovery ja duffy paljon onnea pikkusistanne!!:flower:
Tulin vain kurkkiin, joko täällä porukka alkanu saamaan vauvoja ulos:heart:

Täällä menee hyvin, ens viikolla olis sitte ristiäiset:)
Ja vauvakuumetta muka pukkaa:O ne on nää hormoonit...hormoonit...=) Ja sektinki takia ei sais edes moista vielä ajatella:D
Haava on paratunu hyvin, viel on nahka ympäriltä arka, mutta muuten kaikki on ok.
Jälkitarkastus on marraskuun alussa sitten.

Ja alkoi menkatki tänään...hyvä, että kroppa toimii...:D

Tsemppiä kaikille piikittelijöille ja mittaajille!!!:hug:

RD-vauvis ja poju 6vk:heart:
 
Mulla on sellainen olo, etten mahdu vattaani... tai siis vatta ei minuun. Eiköhän tämäkin ole tässä kohtaa ohimenevä vaihe.

Sokerit olleet OK. Olen huomannut, että jotkut keitot nostaa sokereita normaalia ylemmäs. Yli seitsemän tasolla huidellaan, kun olen syönyt hernekeittoa, pinaattikeittoa tai katkarapukeittoa. Yleensä syön näiden kanssa ruisleipää ja salaattia. Mikähän niissä nostattaa? Perunan/tumman riisin/tumman makaroonin ja lisukkeen ja salaatin jälkeen arvot ovat alle seitsemän.

Tänään tasan 3 viikkoa rakenneultraan. Eiköhän sekin sieltä tule. Jos sitten saisi taas tietää miten he minua äitiyspolilla haluavat jatkossa seurata. Mieluusti olen heidänkin syynissä, kun niin pelkään noita viikkoja 25-30. Eli sitä että sokerini silloin lähtee huitelemaan pilviin. Tuntuu, että tuo neuvolan terkkari ei osaa ottaa näihin mitään kantaa. Lähetteen hän tekee kyllä helposti polille. Nyt minä taas kaipaan seurantaa ja parin viikon päästä varmaan taas valittan jatkuvaa ramppaamista polilla ja neuvolassa ;) Ah niin on ailahtelevainen raskaana oleva nainen! :ashamed:

Ilmoittelehan väliaikatietoja kääkkis millä tasolla sinulla sokerit ovat seuraavan 5 viikkon aikana.

Ihanan positiivinen viesti bubbelilta!

Vici 18+4
 
moikka kaikille!
Tulin pikaisesti kertomaan, että Meille on syntynyt valtavan ihana poika, 10.10.10, mitoin 3370g, ja 49cm, rv 38+5. Synnytys oli helppo ja ihana kokemus. vauvan sokereita seurattiin tiuhaan, olivat ajoittain aika alhaalla. pääsimme kotiin kuitenkin ihan normisti, vauva olikin rinnalla tunteja putkeen, yöt vallankin. kokonais uni saldo oli 3vrk.n kohdalla äipällä 7h, että pikku mies ainakin ruokaa tilaa/syö :) Mutta kaikki hyvin, se on pää asia! Rd tuomio purettu, jätin inskani ja rd.ni xinne niin ilolla, että! Toisena päivänä otettiin paasto, joka oli 4.6, joten rallattelin itsekseni Rakas pikku ukko sylissäin, "voiko ihanammin päivä enää alkaa, onko ihanampaa aamua kuin tää..:) " Ja aamiaiseksi söin niin nautinnolla lasin tuoremehua, kaksi Vaaleaa sämpylää, ynnä muuta! voi että maistui ihanalta :) Kyllä se lopussa kiitos seisoo :)
Sisko muuten kantoi mulle ison kassillisen (muutama suklaalevy, varmaan 10pussia karkkia, palkinnoksi selviämisestä :) Rd.stä.) Mut hyvin maltillisesti nuo tulee syötyä, mutta tuntui niin ihanalle tuo myötätunto.
Sanoi mulle sairaalas, että loppu elämäs saat olla tarkkana ruokavalion ja liikunnnan yms suhteen, kun ei ole ylipainoa, eikä oikein riskitekijöitä, niin voi puhjeta helpostikkin, jos ei pidä jatkuvaan nuita kuris. Mutta kyllä tuo rd opetti itsekuria, ja ruokavalio muutosta niin paljon, ettei tätä samaa ole vaikea jatkaa, hieman höllemmin. Ja ilman pakkoa.

Hyvää jatkoa kaikille , ja kiitoksia, vertaistuki on ollut korvaamatonta! Jaksamisia, mukavaa loppu raskautta, onnea myös muille mahd vauvautuneille! :flower:
 
Mä voisin kanssa heilahtaa tällekin puolen kirjottelemaan! :wave:

Eli itsellä kolmas raskaus menossa ja kolmatta kertaa on tämä rd-todettu. Tähän asti on selvitty pelkällä ruokavaliohoidolla eikä edellisetkään lapset kauheita jättejä ole syntyessään ollut (3540g ja 3140g)
Nyt laskettuaika on 27.3.2011 ja viikkoja nyt 16+4
Vähän on tuo verensokerin mittailu näin alussa miten sattuu kun ryven täällä edelleen kauheassa pahoinvoinnissa.... paaston saa aina mitattua mutta usein aamupalan jälkeinen jää mittaamatta oksentelun vuoksi! Tuo aamupalan jälkeinen arvo on mulle yleensä ollut se pahin ja siellä siis helposti arvot nousseet yli rajan... välillä tuntuu ettei mitään uskalla syödä. Ja nyt vielä kun on ollut todella kovaa pahoinvointia niin sitä on syönyt sitten sitä mitä mieli sattuu tekemään ja mikä sattuu alas laskemaan. :/

Tänään mulla onkin kaikki mittaukset menneet ihan himpun yli raja-arvojen, vaikka tähän asti aika hyvin pysynyt suht' matalallakin...

Mutta vähän lueskelen teidän juttujanne tässä ja koitan päästä mukaan kärryille! =)

Liro ja papunen 16+4
 
Onnea miimaamuu! :flower: Poikasi sai tosi hauskan syntymäpäivän =)

Tervetuloa Liro :wave: Täällä on vertaistukea tarjolla. Helppo on kysellä ja helppo purkaa turhautuneisuutta RD:stä.

Kirjoitan vähän ohi aiheen, mutta vihdoin tänään tunsin ensimmäiset liikkeet ja kunnon tömäykset tuntuikin!

Vici 18+4
 
Onnea miimaamuu!!!!

Eilinen tays takana ja lääkäri totesi tilanteen alakerrassa täysin samaksi kuin viimeksikin. Koska vauvan koko nyt vielä alle neljä kiloa, olisi tiedossa käynnistys maanantaina. Varoitteli kuitenkin että voi mennä se kolmekin päivää, koska siis ei mitään meininkiä avautumisesta ollut. Kiva :headwall:. No, esikoinen lähtee viikonlopuks hoitoon mun vanhemmille, joten täällä otetaan ässät ihan todenteolla käyttöön vielä isännän kanssa. Ja ennenkaikkea mä haluan nukkua, koska nyt ollut kaikki vähän kipeenä ja yöt menny niitten tiimoilla. Mutta ensi viikolla kuitenkin tääkin on "ohi". Sais tulla Nuppu jo masusta moikkaan meitä livenä :heart:.

Niin ja tervetuloa uudet! Mä olen siitä onnellisessa asemassa että saan lopettaa kaikki insut ja tabletit kohta :). Ja mittailut saa lopettaa tietty kans.

Keukeu ja Tirppi 40+2
 
terve!
tänne ilmottautuu uus rd odottaja! Rasituksen arvot oli 4.7, 10.9 ja 9.6. Tänään olin sitten neuvolassa hakemassa mittarin kotiin..tunti syömisen jälkeen oli 7.6 ja nyt illalla ennen ruokailua 5.8 ja tunti jälkeen 5.3 eli ihan hyvät? Vaikeinta mulla tässä tulee olemaan ruokavalion muutos koska mä en tajuaa noita hiilihydraatti juttuja lainakaan :D (turkulainen:D) Viikkoja mulla on nyt 27+2...kattelen tässä illemmalla noita teidän aikaisempia kirjotuksia...

Mä kun kuulin et mul on tää niin säikäytti tosi pahasti, en halua synnyttää alakautta isoa vauvaa saatikka joutua sektioon.. pelottaa!! toivon vaan et kaikki menee hyvin!

Tyksaiin saan ajan johonkin anturi juttuun ja sit on tiettty se painoarvio ultra jota kovin odotan ?
 

Yhteistyössä