reilu puolet ajotunneista ajettu ja vieläkin risteysajo vaikeaa:( millai muilla ollut?

  • Viestiketjun aloittaja huhhei
  • Ensimmäinen viesti
huhhei
siis siinä risteysajossa vaikeaa se pitäs vaihtaa pienemmälle vaihdetta,missä vaiheessa vaihtaa ja ehtiikö menemään kakkosella vai pitääkö pysähtyä..:/ sit ajattelen et ehdin ja en sit menekkään,enkä ole valmiudessa vaihtamaan 1 vaihdet..jne.sekoilua..muuten ihan ok eikä ongelmaa jos pääsee risteyksen menemään 2 vaihteella..:D pitäskö kaiken olla jo hallussa? odotan et kohta se ope sanoo et ei tästä mitään tule..
 
"mmm"
Mä otin lisätunteja. :D Mulla nimittäin vaihteiden kanssa sekoilu oli uskomatonta. :D

Pian ne sitten oppii.:) ja kyllä ne opettajat on kaikennäköistä nähnyt, et oo toivottomin tapaus! ;D
 
"vieras"
Mä en ole koskaan tiennyt, että tuollainenkin voi olla ongelma. Tosin mä en käynyt autokoulua, joten sain ajaa paljon enemmän kuin siellä ajetaan. Tai sitten isä oli vaan niin hyvä opettaja :D
 
"jenni"
Kysele kokeneemmilta, millä vaihteella missäkin ajavat. Sen jälkeen on helpompi varautua eri tyyppisiin risteyksiin. Kaikkiin risteyksiinhän kannattaa mieluummin ajaa liian hiljaa kuin liian kovaa, joten ei se nyt niin haittaa, vaikka alkuvaiheessa matelisit isotkin risteykset kakkosella. Ykköstähän ei tarvitse laittaa etukäteen, eli pysäytät auton ensin ja laitat vaihteen vasta sitten. Moottorijarrutuksen ja vaihtamisen pienemmälle lähestyessäsi punaisia valoja voi opetella vasta sitten, kun ajo muuten jo sujuu.
 
maissihiiri
Onko teijän autokoulussa automaatteja? Mulla auttoi tosi paljon tohon risteysajoon kun sain yhen tunnin ajaa automaatilla että sai rauhassa keskittyä niihin risteyksiin eikä tarvinnut vaihteita miettiä.
 
Vittu miten onnettomia
Ettehän te osaa ajaa yhtään, ei ihmekään jos kolareita tulee. Hyvä esimerkki oli se kun joku kuvasi pahan lumisateen aikana kameralla autossa ja auto lenis metsään, tuli kiirus muidenkin autojen alta pois. Vittu ajoi ainakin 120 lasissa vaikka korkeintaan olis pitänyt ajaa 50km/h. :( Älä pliis aja ikinä autolla!
 
armiina
Käännyn aina kakkosella paitsi jos pysähdyn punaisiin niin ykkösellä lähtö ja kesken käännöksen kakkonen päälle. Joskys kesällä kolmosellakin.

Valoristeykseen tulen punaisille hiljentäen jo pidemmästä matkasta eli vähennän vaihteita portaittain. Vihreille tulen kovempaa, sitten jarrua ja kakkosella käännös.

Oli vaikeaa tuo.
 
rallikuski
Jos keltainen vaihtuu ja tiedän, et pitää pysähtyä, vaihdan vapaalle, jalka pois heti kytkimeltä, jarruttelen vain ja pysähdyn. Kun vaihtuu vihreä, vaihde ykköselle ja ei kun menoks. Vauhdin mukaan vaihdan vaihdetta risteyksessäkin. Suoraan jos ajan, ni alle 60 vauhdissa kolmosella menee hyvin. Alle 40 vauhdissa kakkosella. Kääntyessä usein kakkonen.
 
rallikuski
Jos keltainen vaihtuu ja tiedän, et pitää pysähtyä, vaihdan vapaalle, jalka pois heti kytkimeltä, jarruttelen vain ja pysähdyn. Kun vaihtuu vihreä, vaihde ykköselle ja ei kun menoks. Vauhdin mukaan vaihdan vaihdetta risteyksessäkin. Suoraan jos ajan, ni alle 60 vauhdissa kolmosella menee hyvin. Alle 40 vauhdissa kakkosella. Kääntyessä usein kakkonen.
aina liikennevaloissa odottaessa laitan vaihteen vapaalle, ettei tarvi kytkin pohjassa olla.
 
"jenni"
[QUOTE="vieras";25844992]Mies sanoi autokoulussa opettajan opettaneen, ettei koskaan vaihdeta vaihdetta keskellä risteystä tai junarataa. Ettei auto vaan vahingossa sammu siihen.[/QUOTE]

Pakkohan vaihdetta on vaihtaa keskellä risteystä. Yleensä isompaa, mutta joskus pienempääkin, jos jono hidastuu jostain syystä. Junaratojen ylittämistä pelkään niin paljon, että ne runnon läpi vaikka ykkösellä, kunhan vain yli pääsee
 
kannus
Olihan se autolla ajo yhtä hermoilua ja "mitenkäs-tämä-nyt-menikään"-sähläilyä joissain asioissa koko autokoulun ajan:) Ja jälkeenkin:) Ensimmäisen ajokortin kun saat, niin sehän on vasta lupa alkaa harjoitella itsenäisesti liikenteessä. Vasta 2-vaiheen jälkeen olet "oikea" kuski, etkä sittenkään täysinoppinut. Ei muuta kuin ajaa vaan, niin ennemmin tai myöhemmin se alkaa sujua. Varovasti tietenkin!
 
ghyt
No, itse olin kyllä paskakuski kun menin autokouluun, enkä kovin hääppöinen vielä sieltä päästyänikään. Niinhän se on, että autokoulussa oppii sen vähimmäismäärän minkä jälkeen juuri uskalletaan päästään liikenteeseen, jossa sitten oppii lisää.
HUOM! Toki osa on jo hyviä kuskeja kun menee autokouluun, mutta osa tälläisiä "sukkia" mutta pian sitä kehittyy =)
 
kannus
[QUOTE="siis";25844841]Jos autolla ajaminen on noin helvetin hankalaa niin ei kannata käydä autokoulua loppuun![/QUOTE]

Pitäisikö autokoulun puolivälissä jo olla rento ja itsevarma kuski? Minusta se jos mikä kuulostaisi vaaralliselta.

Ap opettelee tietenkin rauhassa ajamaan, mitenkäs muuten kuin ajamalla!
 
kakka
Ystäväni pääsi inssin läpi vasta viidennellä kerralla, ja silloinkin säälistä. Pehmo inssi-setä näki, että viides inssikerta, ja ajelutti sitten helpon reitin. Eli kyllä sen kortin saa, vaikkei mitään osaiskaan.
 
"vieras"
[QUOTE="jenni";25845035]Pakkohan vaihdetta on vaihtaa keskellä risteystä. Yleensä isompaa, mutta joskus pienempääkin, jos jono hidastuu jostain syystä. Junaratojen ylittämistä pelkään niin paljon, että ne runnon läpi vaikka ykkösellä, kunhan vain yli pääsee[/QUOTE]

Mutta kyse olikin nyt niistä uusista kuskeista, jotka sammuttelee autoaan liikenteessä vähän väliä. Eiköhän he aja muutenkin niin hiljaa, etteivät kovin suurta vaihdetta risteyksessä käytä.
 
"vieras"
Rauhallisesti vaan. Risteyksessä voi tapahtua mitä vaan, joten aina pitää olla valmiina kaikkeen. Voi olla tarpeen esim. pysähtyä keskelle risteystä, jos vaikka jalankulkija hyppää eteen.
 
"vieras"
[QUOTE="eee";25845655]Häh, siis mikä liikenneympyrässä on epäselvää?[/QUOTE]
Normaalit liikenneympyrät ovat helppoja, mutta vaikeampiakin on. Jos on kaksikaistainen pieni liikenneympyrä, jossa vain sisäkaistaa pitkin saa jatkaa ympyrässä ja ulkokaistaa käytettäessä pitää ajaa pois ympyrästä, niin sellaisessa ympyrässä pitää olla nopeat hoksottomit, jotta ehtii vaihtaa kaistat oikeaksi ja pääsee sinne minne haluaa.
 
"annika"
mä opin kaistanvaihdot ja motarin kiihdytykset vasta autokoulun jälkeen..
vaihteenvaihtoa kannattaa mennä harjotteleen iltasella jonnekin parkkipaikalle vaikka miehen tai jonku kaverin avustuksella. sen pitää kyllä tulla selkärangasta. sitte ku se sujuu niin ehtii keskittyä siihen risteykseen.
 

Yhteistyössä