Riittääkö 3000e teinille kun muuttaa pois kotoota, autokoulu myös

  • Viestiketjun aloittaja vasta esiteini :)
  • Ensimmäinen viesti
vasta esiteini :)
Laitoin pikkusummia elatustuesta ja lapsilisästä menemään automaattisesti toiselle tilille, niin kauan kun niitä saan.

Loppusumma kun lapsi 18 on 3000e.

Riittääkö se autokouluun, halpaan ensiautoon ja käytettyihin huonekaluihin yms mitä ei kotoa ota mukaan? Esim sänky ja pöytä varmaan tulee kotoota, sekä astioita
 
"aapee"
no siis meilläkään ei ole monen tonnin autoa.. eli sellaista tuskin heti tulee saamaan, voi itse mennä töihin jos heti sellaisen haluaa.. 500 eurolla saa jo ihan hyvän ensiauton.

Paljonko itse saitte rahaa kun muutitte kotoota?
 
lucifer
[QUOTE="aapee";27832296]no siis meilläkään ei ole monen tonnin autoa.. eli sellaista tuskin heti tulee saamaan, voi itse mennä töihin jos heti sellaisen haluaa.. 500 eurolla saa jo ihan hyvän ensiauton.

Paljonko itse saitte rahaa kun muutitte kotoota?[/QUOTE]pikkasen enemmän kuin 3000e, mutta kyllähin tuollakin alkuun pääsee ja on hyvänä apuna ettei tarvi ihan tyhjästä aloittaa.
 
"vieras"
Autokoulu vajaa 2000
Auto vähintään 1000e
Huonekalut ehkä 500e,jos tarvitsee kodinkoneita niin ei riitä tuo.
Takuuvuokra?

Jos meinaat että ostaa oman auton,niin joudut varmaan avustamaan hieman, vakuutukset on julmetun kalliit kun ei kertyneitä bonuksia ole.
 
"Tyttöjen äiti"
[QUOTE="aapee";27832296]no siis meilläkään ei ole monen tonnin autoa.. eli sellaista tuskin heti tulee saamaan, voi itse mennä töihin jos heti sellaisen haluaa.. 500 eurolla saa jo ihan hyvän ensiauton.

Paljonko itse saitte rahaa kun muutitte kotoota?[/QUOTE]

En mä oo mitään rahaa saanu... Ajokortin maksoin kesätyörahoilla. 300€ ensiauton isä osti. Kotoa muutin ensin kalustettuun asuntolahuoneeseen ja myöhemminkin oli ensin vain sänky ja pahvilaatikko tv-tasona. :)

Riippuu siis mikä on vaatimustaso sille ensiautolle ym.
 
ajokortti maksaa kaikkine karvoineen loppuun pari tonnia ja jos sen viimesen tonnin laittaa vuokratakuuseen ja huonekalut kierrätyskeskuksesta tai sukulaisten keräilyerät niin alkuun pääsee

autoa ei kannata laittaa ennenkuin on omat tulot
 
Oletko edes varma että muuttaa juuri tuon ikäisenä pois?

Mun mielestä vanhemmat antaa sen mukaan mitä heillä on varaa ja jos ei ole niin sitten ei ole. Raha riittää sitten siihen mihin riittää.

Onhan tuokin summa jo iso apu :) Mutta vaikea se on sanoa mitä mikäkin maksaa vuosien kuluttua.
 
Mulla 17-v. teini, jolle oon kanssa säästellyt pikkuhiljaa rahaa. Opetusluvalla opetetaan juuri nyt ajokorttia varten, tulee halvemmaksi kuin autokoulu. Autoa ei ole hälle tarkoitus ostaa. Mutta ajokortin jälkeen jää säästöön kolmisen tonnia, joilla on tarkoitus maksaa ekan asunnon vuokratakuu ja ostella just astioita, huonekaluja ym. 3000 on kyllä aika vähän, jos oikeesti autonkin ostatte ja autokoulun maksatte.
 
vooi
vitsi, jos olisin minäkin saanut rahaa ajokorttiin ja autoon. Ne olisi sit ny. :)
Muutin tosin suoraan miehen kans yksiin, kun kotoa lähin, joten huonekalut ja muut oli jo.
Tollanen kolmetonnia riittää (ainakin tällä hetkellä) ihan hyvin asuntoon, kalusteisiin ja varmasti sillä autokoulua maksaa hyvin. Voi saada myös kohtuuhyvän auton halvalla, ja jos on ollenkaan autonlaittajatyyppiä, niin se kannattaakin.
Meillä on säästössä yhdelle lapselle nyt 6000, hän on vasta taapero, mutta sai sen suuruisen perinnön. Jos tulee toinen, ja ehkä kolmaskin lapsi, niin tuo summa jaetaan heidän kesken. Sit se kasvaa korkoa, ja sinne lisäillään jotain lahjarahoja ynnä muuta, ja lapset saavat tilit käyttöön täysikäsenä. Luulen et siitä on paljon hyötyä omilleen muuttaessa. :)
Toivottavasti vaan lapset osaa olla kiitollisia, vaikka raha ei nyt ihan kaikkeen riittäisikään..
 
"alma"
Onko ajokortti ja auto joku pakollinen hankinta? Ethän sä edes tiedä mihin se teinisi aikanaan muuttaa, ei ainakaan pääkaupunkiseudulla autoa tarvi. Aasunnon takuuvuokra on varmaan se tärkein menoerä.
 
"Pah"
Jaahas, ja ilmeisesti siis lapsi on täysin kyvytön hankkimaan itse rahaa kesätöillä? Onhan siinä 3 vuotta aikaa... Itse kun lähdin maailmalle niin sain sen ajokortin ilmaiseksi. Tosin olisin senkin voinut maksaa omista kesätyörahoista ja siltikin olisi jäänyt tarpeeksi. Kyllä tuo kolme tonnia on luksusta ja eiköhän hän muutakin rahaa kerkiä tienaamaan ennen 18 vuotta.
 
Itse muutin 16 vuotiaana omilleni. Vanhemmat maksoivat takuuvuokran, ruokapöydän ja sohvan sain isältäni ns. riparilahjaksi. Omasta huoneestani sain kaiken minkä mukaani halusin ottaa. Autokoulun ja kortin maksoivat yhdessä. Eihän tuo 3000e riitä millään kaikkiin suuriin hankintoihin, mutta todella hyvä ponnahduslauta itsenäiseen elämään. Saahan sillä luultavasti takuuvuokran maksettua, huonekaluja ja muita kodintarvikkeita. Pienenä sain aina lahjaksi keräämääni astiasarjaa, eli sellaisia ei tarvinnut ostaa.
 
"vieras"
millä se nuori sitten makselee ne auton bensat, vakuutusmaksutm, verot ja huollot? Jos ei ole ihan pakko ostaa heti alkuun sitä autoa niin se pois listalta. 3000 voisi riittää ensiasunnon säästöksi jos ostaisitte lapselle sitten lainalla oman asunnon ja se maksaisi siitä sitten vuokraa...
 

Yhteistyössä