riittämättömyyden tunne,lapsi 2 v!

  • Viestiketjun aloittaja mjdhj
  • Ensimmäinen viesti
mjdhj
kuinka paljon te muut leikitte kotona olevan 2vuotiaan kanssa?touhuaa siis toki itsekseenkin mutta välillä itselle tulee sellanen tunne etten tarpeeksin leiki hänen kanssaa :( ei vaan energia riitä koko ajan touhuamiseen itsellä kun on kotityöt yms..olen siis yh..tuntuu että niin paljon paremmin jaksaisi jos olisi joku kenen kanssa jakaa kaikki ihanat hetket ym mutta ei niin ei,näillä mennää..leikin hänen kanssaan keskimäärin varmaan 2h pvässä niin että olen todella kokonaan täysin mukana enkä esim tee samalla jotain muuta,toki ruokaa teemme yhdessä,siivoamme yhdessä,,pyykitkin laitetaan yhdessä..tuntuu vaan silti välillä kurjalta kun toinen niin paljon yksin joutuu touhuumaan :(
 
hr
yleensä ne pyörii mukana 2v ja 1v kotihommissa ja muuten leikkivät keskenään/itsekseen.. en mä jaksa mitään viihdytystä.. joskus jotain luetaan tai piirretään tai tehdään palapeliä yhdessä, mut useimmiten leikkivät/touhuavat ilman minua..
 
Asiat järjestykseen
Mulla oli lapsi joka ei tuon ikäisenä jaksanut yhtään leikkiä yksin, ja se vasta raskasta olikin. Mitään ei voinut tehdä ns. rauhassa, kun koko ajan oli joku kantapäillä. Eihän se niin ole että sinä olet lapsen palveluksessa ja leikkitätinä, vaan sinä olet äiti, jolla on kotona muitakin tehtäviä. Lapsi tulee siinä mukana tai sitten touhuaa omiaan (mikä minusta olis ollut se kivampi vaihtoehto!). Ja mietipä, jos lapsia olisi enemmän; sitten et ehtisi sitäkään aikaa touhuta niiden kanssa!
 
"äiti myös"
Voihan olla, että lapsi on tottunut siihen, että viihdytät häntä. Meillä vanhemmat hoitaa lapsen perushoidon, kodin ja ruoan, ei leikkiminen kuulu vanhemman hommiin. Tietysti joskus rakennetaan, tai pelataan, mutta pääsääntöisesti aika kuluu kotihommissa, ja lapsi aika usein siinä vierellä puuhailee omiaan. Käyttekö missään perhekahviloissa tai puistoissa? Saisi lapsi muiden seuraa ja sinä hetken jutella aikuisten kanssa..
 
"aloittaja"
siis sen takia mulle varmaan tuleekin toi riittämättömyyden tunne ku jos yritän hetkeksikään tulla koneelle,mennä sohvalle tai tehdä jotain muuta ni muksu on tekemässä pahoja tai hihassa kiinni..sen takia tuntuu etten tarpeeksi jaksa hänen kanssa touhuta..ja kun ystäväpiirissäni tuntuu olevan äitejä jotka jaksaa olla aamusta iltaaan ns täysillä mukana..mä en vaan jaksa oikeesti sellasta..parhaani toki teen muruseni eteen <3
 
"aloittaja"
kesällä käytiin puistoissa ja pihalla oli lapsella leikkiseuraa mutta niiden latsen äidit ei suomea puhuneet,kaverit käy muksujen kanssa onnex kyläilemässä ja ne pvät meneekin tosi mukavasti mut jos menee vkokin ettei kukaan käy tuntuu et oon itse ihan loppuun revitty kun yksin tuntuu et saa lasta viihdyttää..
 
fghj
Eikö se lapsi suostu olemaan/leikkimään yksin vai sinulleko tulee vain paha mieli jos hän puuhailee yksin? Jos lasta ei haittaa niin mikäs siinä, antaa olla yksikseen. Mutta jos se sua haittaa niin on jo eri asia. Itse en leiki lapsen kanssa. Toisten viihdyttäminen ei vaan kiinnosta. Jos poika saa uuden lelun ja ei itse keksi kaikkia toimintoja niin voin näyttää niitä. Tai näyttää miten ukkoja ja palloja piirretään. Luen myös hänelle. Mutta muuten se saa puuhailla itsekseen jos ei kotitöissä auttaminen kiinnosta. :)
 
"aloittaja"
kai se on omassa päässä jotenki käsitys et muut jaksaa enemmän aj jsut se et lapsi kyl kiukuttelee jos en jaksa olla mukana leikkimässä..must on muutenkin ihan käsittämätöntä miten muiden lapset antaa esim vanhempien maata sohvalla rauhassa,ottaa jopa päikkäreitä kun itse leikkivät....ei meillä todellakaan..sen takii varmaan onkin itse hieman poikki kun ei saa pvän aikana kunnolla hengähtää :( mut ehkä mä oon vaan totuttani ton lapsen siihen et viihdytän sitä..no virheistä oppii..
 
fghj
Sä vastasitkin jo tuohon. Eli lapsi ei halua olla yksin.

Auttaisiko jos ihan vaan yrität opettaa lapselle yksin leikkimistä. Pyydät häntä esim. laittamaan nallen nukkumaan päiväunia tai lukemaan satua pupulle?
 
Lapsettomuudesta kärsinyt
Sohaisen nyt varmaankin kepin muurahaispesään, mutta on kyllä ihan pakko kommentoida... Itsellä 1 v 4 kk tyttönen, jota on hartaasti odotettu. Olen tytön kanssa vielä vuoden kotosalla ja päivisin teen kotitöitä ja kun ne on tehtynä LEIKIN tytön kanssa, koska mielestäni vanhemman tulee olla kiinnostunut lapsensa tekemisistä ja osallistua niihin. Ja lisäksi se on mielestäni hauskaa! Tottakai tyttö leikkii yksinkin, kun teen kotihommia, mutta toki leikin myös hänen kanssaan. Koneella olen vain, kun hän nukkuu, samoin tv:tä meillä katsotaan vain tytön nukkuessa. Mielestäni, kun lapsia kerta on siunaantunut, täytyy niiden kanssa myös viettää aikaa!
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Asiat järjestykseen;22825645:
Mulla oli lapsi joka ei tuon ikäisenä jaksanut yhtään leikkiä yksin, ja se vasta raskasta olikin. Mitään ei voinut tehdä ns. rauhassa, kun koko ajan oli joku kantapäillä. Eihän se niin ole että sinä olet lapsen palveluksessa ja leikkitätinä, vaan sinä olet äiti, jolla on kotona muitakin tehtäviä. Lapsi tulee siinä mukana tai sitten touhuaa omiaan (mikä minusta olis ollut se kivampi vaihtoehto!). Ja mietipä, jos lapsia olisi enemmän; sitten et ehtisi sitäkään aikaa touhuta niiden kanssa!
meidän tyttö on just tälläinen. Se on tosi raskasta! Toivoisin että vois leikkiä/olla yksin vähän aikaa mutta kokoajan haluaa huomioni ja jos esim laitan ruokaa tms niin menee heti pahantekoon.

APlle, uskon että on tarpeeksi että olet lapsesi kanssa ja välillä on parempaa laatuaikaa, ei sitä joka hetki tarvii olla. Kuitenkin kuulostat erilaiselta kuin eräs yh ystäväni joka on töissä ja aina kun on kotona on menossa jossain ja ei oikeesti vietä YHTÄÄN aikaa pienen lapsensa kanssa. Lapsi on jatkuvasti muilla hoidossa silloinkin kun äiti ei ole töissä ja silloin kun äiti on kotona on äiti kiukkuinen ja väsynyt eikä mielestäni näytä viettävän ollenkaan aikaa tai anna huomiota lapselleen. Sellaisesta huolestun kyllä, mutta sinä sanot kuitenkin olevasi lapsesi kanssa ja tekeväsi asioita yhdessä. Kyllä kuitenkin välillä voi antaa lapselle ihan sitä jakamatonta huomiotakin, ja sitten taas vähän jaettua.
 
fghj
Ihmiset pn sosiaalisia. En usko että olet opettanut häntä viihdyttmiseen. Älä syytä itseäsi! :) jotkut ihmiset kaipaa toisten seuraa vaan enemmän kuin toiset. Ja jos sinä olet yh ja kotona lapsen kanssa, niin tuleehan se sinulta luonnostaan jo seuranhaku esim. nyt sinun lapsestasi. Yritän siis sanoa että yhdessä olette olleet seuraa toisilleen.
 
"aloittaja"
Alkuperäinen kirjoittaja Lapsettomuudesta kärsinyt;22825733:
Sohaisen nyt varmaankin kepin muurahaispesään, mutta on kyllä ihan pakko kommentoida... Itsellä 1 v 4 kk tyttönen, jota on hartaasti odotettu. Olen tytön kanssa vielä vuoden kotosalla ja päivisin teen kotitöitä ja kun ne on tehtynä LEIKIN tytön kanssa, koska mielestäni vanhemman tulee olla kiinnostunut lapsensa tekemisistä ja osallistua niihin. Ja lisäksi se on mielestäni hauskaa! Tottakai tyttö leikkii yksinkin, kun teen kotihommia, mutta toki leikin myös hänen kanssaan. Koneella olen vain, kun hän nukkuu, samoin tv:tä meillä katsotaan vain tytön nukkuessa. Mielestäni, kun lapsia kerta on siunaantunut, täytyy niiden kanssa myös viettää aikaa!
itsekin keskenmenoista kärsinyt ennen lastani,ei se silti auta minua jaksamaan olla mukana ihan täysillä aamusta iltaan,lapseni ei olen nukkunut hetkeen edes päiväunia yö unetkin on sen 11h ja heräilee paljon öisin kun nukkuu hyvin levottomattomasti..eli kyllä mulle ainakin ne pienet lepohetket olis tärkeitä..ja telkkarikin meillä on koko ajan päällä ja siellä pyörii lasten ohjelmia ja ei lapsi niitä koko aikaa katso vaikka onkin päällä.hienoa että jaksat..niinkun sanoin ystäväpiirissäni on myös äitejä ketkä jaksaa,josta tämä olo minulle varmaan osittain tulee..parhaani minä teen ja todellakin lapsestani välitän..kai sitä saa välillä olla väsynyt ja kaivata lepohetkiän kun on reilu 2v yksin tehnyt kaiken :(
 
"höh"
Alkuperäinen kirjoittaja Lapsettomuudesta kärsinyt;22825733:
Sohaisen nyt varmaankin kepin muurahaispesään, mutta on kyllä ihan pakko kommentoida... Itsellä 1 v 4 kk tyttönen, jota on hartaasti odotettu. Olen tytön kanssa vielä vuoden kotosalla ja päivisin teen kotitöitä ja kun ne on tehtynä LEIKIN tytön kanssa, koska mielestäni vanhemman tulee olla kiinnostunut lapsensa tekemisistä ja osallistua niihin. Ja lisäksi se on mielestäni hauskaa! Tottakai tyttö leikkii yksinkin, kun teen kotihommia, mutta toki leikin myös hänen kanssaan. Koneella olen vain, kun hän nukkuu, samoin tv:tä meillä katsotaan vain tytön nukkuessa. Mielestäni, kun lapsia kerta on siunaantunut, täytyy niiden kanssa myös viettää aikaa!
Minäkin olen kiinnostunut lapseni tekemisistä. En kuitenkaan lähe sen kanssa kaupungille mukaan ryyppäämään! :D
 
Lapsilla on vaan sitä virtaa paljon paljon enemmän kun meissä vanhemmissa. En usko sellasiin jotka aina,joka päivä jaksaa vaan olla mukana lasten jutuissa,tai sitten niillä ei ole kaikkia kotihommia tehtävänä (jos meillä esim kävisi siivooja,sais tytöt sen ajan multa).
2 vuotias on utelias,vilkas tutkiskelija, jonka taas ei voi ihan vaan antaa itsekseenkään olla, kotona on paljon vaaranpaikkoja. Ymmärrän aloittajan väsymyksen,koska yksin on tuplasti enemmän tehtävää ja huolehdittavaa kuin kahdella vanhemmalla (olettaen että toinen vanhempi aktiivinen perheenjäsen). Minä olin 2vk kotona 4,5v ja 1v kanssa,mies töissä, niin oli sekin rankkaa koska meillä tuo isompi kaipaa koko ajan tekemistä,ei paljonkaan yksin tee. Ja 1v on kovin riippuvainen minusta,ja siitä seuraa isommalle mustiskohtauksia...
Jaksamista ap:lle, ja käykää kerhoissa tms. Meille ainakin pelastus.
 
"siipi"
nostelen.. Minulle myös tuttu tunne.Meillä 1,5vuotias lapsi,joka viihtyy kyllä itsekseenkin ja leikkii välillä yksin ihan tyytyväisenä.Leikin hänen kanssaan kuitenkin päivittäin; rakennetaan palikoilla,luetaan tms. Silti minulle tulee tunne,että en leiki hänen kanssaan tarpeeksi. Yritän tehdä päivittäin kotitöitä niin että kotona on suht siistiä ja mukava olla.Tuntuu että jos on hirveät tiskit,paljon pyykkiä ja likaiset lattiat,olen niin pahalla tuulella.Ja sitten jos siivoan/teen kotitöitä,minulla on huono omatunto siitä,että pitäisi olla lapsen kanssa sen sijaan..
Pelkään että lapselle tulee traumoja jos en aina ehdi/jaksa leikkiä hänen kanssaan kun hän sitä kaipaa :'(
 

Yhteistyössä