s....tanan lakkoilijat!

Status
Viestiketju on suljettu.
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
60-tuntinen työviikko olisi erittäin tervetullut. :)
Varmasti näin olisikin, työnantajan mielestä. Mutta ei varmastikaan kenenkään työntekijän.
Kehitys kulkee nyt siihen suuntaan, että timppakin joutuu ottamaan lakin käteen kaljusta päästänsä ja nöyränä kysyä työnantajalta josko sitä työtä löytyisi, edes ruokapalkalla.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Kannattaa pitää mielessä mihin eu:ssa ollaan koko ajan menossa ja Suomen porvarihallitus ajaa asiaa myös: 60 tuntinen työviikkoa tulisi lakiin kirjatuksi normiksi eli unohdettaisiin tämä nykyinen 40 tuntinen järjestelmä. Ja jos joku ei näe merkkejä ilmassa tämänkin kevään työnantajien toimissa tähän suuntaan niin on aika yksinkertainen.
60-tuntinen työviikko olisi erittäin tervetullut. :)
sydäntä särkee jo nyt kun vuorotyötä teen 40 tuntia viikossa ja pikku-tyttöni kysyy että miksi äiti oot aina töissä. jos menisi tuohon 60 tunnin viikox niiin lopettaisin työnteon.
Milläs ajattelit tyttös sitten elättää?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja endie:
näin se taitaa olla.
että ennemmin loppuu se oma mielikuvitus kuin ruoka kaupasta. oli lakko sitten pitkä tai lyhyt.
Mietinkin juuri, että pitäisiköhän huomenna aloittaa uusi ketju "Lakkoruokaa", jossa voisi jakaa reseptejä lakon aikana saatavista elintarvikkeista.
kuulostaa hyvälle =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tiimarinvihko:
Alkuperäinen kirjoittaja !:
Todellakin peesi! Kuinkahan helvetin kauan näitä samoja perkeleen lakkoja on jo ollut putkeen. Ja tääkään lakko ei vielä riitä, viikon päästä alkaa kuulema sitten sellainen lakko, joka pysäyttää KOKO elintarvikealan. Sen jälkeen viimeistään on pakko laittaa kaupat kiinni kun ei oo mitä myydä.

Vituttaa jo nyttenkin mennä kauppaan, kun hyllyt on tyhjinä. Ihan kuin jossain venäjällä asuis.

Ei heru sympatioita, ei sitten pätkääkään.
Joo munkin mielestä tästä on inhimmillisyys kaukana.
Samaa mieltä kans :attn: |O
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sssalla:
mitä väliä jos eineksen jää tekemättä, pärjää ilman lihapiirakoita, valmissalaatteja, hampurilaisia, pizzoja.. vai onko porukka jo niin uusavutonta??
joo ilmeiseti...ja noitakin pystyy tekee eri aineksista kun vaan käytää mielikuvitusta...makaroonilaatikon voi tehdä kanasta ja sillee...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kyllä mulle ulkomailta tuotu ruoka kelpaa että senkun lakkoilevat vaan :)
Peesi.

Kuluttajat tottuvat lakon aikana ulkomaalaiseen ruokaan ja sitten kun lakko aikanaan loppuu alkaa yt:t vähentyneen kysynnän vuoksi.

Lakkolaiset kusevat omiin muroihinsa...
 
Tuittu
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Alkuperäinen kirjoittaja emma-elinda:
KOITTAKAA TAJUTA ETTÄ TYÖNANTAJA YRITTÄÄ HEIKENTÄÄ TYÖOLOJA!!
tyhmiähän sellliläiset on jos suostuu moiseen simputukseen. omalla kohdalla tämä tarkoittaisi huomattavia palkan alennuksia kun vuorolisät poistuisi.
Eiks se ole ihan reilua? Miks työntekijöiden pitää aina saada parannuksia? Miks ei väliiin ois työnantajan vuoro?
Mitä se parantaa, jos työntekijät ajetaan loppuun? Muutenkin raskasta ja pakkotahtista työtä.
 
Meihi ei oo viälkää vaikuttanu mitekää nää lakot. Joka päivä ollaa syöty oikeeta ruokaa. Näije lakkojen aikana ei olla kertaakaa jouvuttu tyytyyn pelkkään hernariin tai veteen keitettyyn kaurapuuroon!
Kyl sitä on saanu tehtyy vaikka ja mitä, eikä ollaa ees harrastettu kaupasta hamstraamista! Eilekii ostin vaa maitoo ja jugurttii, muuta ku ei meilt nyt puuttunu, ja seuraavan kerran meen kauppaan perjantaina ja ostan jotain, mut en yhtää sen enempää kuin muulloinkaan. Vaik eihä siel oo paljoo mitää ostettavaakaa :LOL: mut varmast ei kulla nälkään vaan saadaan jatkossakin mahat täyteen lämmintä sapuskaa!
 
tuittu
Alkuperäinen kirjoittaja emma-elinda:
kuvitelkaas tilanne lapsen kannaltakin...

yh äiti menee 7 aamulla töihin. lapsen joutuu viemään tarhaan 6.30 eli lapsi ylös jo ennen kuutta. äiti pääsee töistä 10 tunnin jälkeen eli kello 17.00. ehtii hakea lapsen ehkä 17.30. lapselle LIIAN PITKÄ AIKA!!
moniko lakon vastustaja suostuu tähän??
Ja kuutena päivänä viikossa eli se lauantai vielä siihen lisäksi!!!!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Sssalla:
mitä väliä jos eineksen jää tekemättä, pärjää ilman lihapiirakoita, valmissalaatteja, hampurilaisia, pizzoja.. vai onko porukka jo niin uusavutonta??
Joo kyllä minä olen uusavuton, kun en osaa itse kasvattaa sikaa ja kanaa ja teurastaa niitä ja tehdä niistä lihasuikaleita, jauhelihaa ja pihvejä puhumattakaan makkaroista ja leikkeleistä. :wave:
 
ex-yrittäjä
Alkuperäinen kirjoittaja lakkolainen:
olisin kuule ihan tyytyväinen jos työssä käyvänä ihmisenä näkisi joskus lapsiaankin.
se on kuulema ihan suomen laissa määrätty että perustyöaika on 8 tuntia päivässä. kaikki sen yli menevä on ylityötä josta tulee maksaa korvaus.
Rahallahan sen voi korvata - sen lapsiensa näkemisen. Riittää siis ne euronkuvat silmissä korvaamaan oman lapsen!
Mun mielestä töitä tehdään kun on tarvis ja lomaa ja vapaata pidetään sit hiljaisena aikana! Ja ollaan onnellisia kun on töitä!
 
Kekseliäs
Alkuperäinen kirjoittaja Pom:
Onko lakot vaikuttaneet/haitanneet teidän elämään jotenki?

Omasta puolesta voin sanoa että ei mitenkään.... Ruoka-alan lakko/sulku vai-mikä-se-oli ei haitannut mitenkään.... noh, ei ehkä ollut juuri sitä leipää mitä aina ollaan ostettu, mutta ostettiinpa jotain muuta... jauheliha oli loppunut kaupasta, noh, ostettiin nakkeja ja tehtiin siitä ruokaa tai kasvis ruokaa jne.... tai käy syömässä ulkona.... aina on vaihtoehtoja

Antaa toisten lakkoilla...... jos se niitä auttaa

(tämä on vain minun mielipide)
Aivan samaa mieltä. Aina kaupasta löytyy jotain. Itse oon ainakin saanut kivaa vaihtelua ruoanlaittoon, kun joutuu keksiä jotain uutta.
 
Työehdot ja palkka ovat toimivan yhteiskunnan peruspilareita.
Kukaan ei huvikseen aja omia etujaan. Työntekijällä oltava myös oikeudet velvollisuuksien joukossa, muutenhan työnantaja polkee palkkatyöläisen jalkoihinsa ilman syyllisyyden häivääkään.
 
-Jonttu-
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Valion duunarit jo suostuivat TA:n ehtoihin. Mitäs siitä sanot?
Mitäpä tuohon on sanomista? Eivätkä kyllä suostuneet "TA:n" ehtoihin vaan sovittelijan esittämiin.
Käytännössä joutuivat nöyrtymään työnantajan ehtoihin.

Kummasti ay-liikkeen rivit rakoilevat...
Eikös Valiolaiset vaihtaneet esimiesliittoon - saivat paremmat rahat, ja lakkoilukin loppui.
 
hahaa
Alkuperäinen kirjoittaja Sssalla:
mitä väliä jos eineksen jää tekemättä, pärjää ilman lihapiirakoita, valmissalaatteja, hampurilaisia, pizzoja.. vai onko porukka jo niin uusavutonta??
Paljastit itsesi, kun täällä kyllä nimenomaan lihoja, joista tehdään ITSE ruokaa, ei ole kaupassa. Sinä taidatkin katsella vaan niitä eineshyllyjä. ;)

 
MiiMii
Alkuperäinen kirjoittaja sisar puoliQ:
Alkuperäinen kirjoittaja juuh:
kyse on siitä että työnantaja vaatii 50tunnin työviikkoja /6 päivän työviikkoja ilman ylityökorvausta.. joillakin on muutakin elämää.. kuten myös sinulla joka jaksat ruikuttaa jostain kaupan hyllyistä.. tuliko tää yleinen tieto tosiaan sulle yllätyksenä? :D olisit ostanu talteen. hae äkkiä leipääkin, maanantaina jatkuu lakko ja sen loppumisesta ei oo tietoakaan
hmm, mutta voisko joku nyt valaista mulle, et miks työnantaja vaatii tollasta? mä alotin tonne oman ketjunkin, mut siihen ei paljoa vastauksia herunut.
onko nyt kyse siitä, että työnantajilla menee huonosti? eli, että vaihtoehdot alkaa olemaan joko työntekijän joustaminen tai irtisanomiset? vai ihan vaan kettuillakseen tollasta vaativat? :eek:
Varmaan joku vastannutkin mutta en jaksa lukea koko ketjua.

Työnantaja vaatii tuota työaikamallia koska elintarvikealalla on paljon ns. sesonkityötä. Esimerkiksi kesät ovat sesonkia, jolloin teetetään paljon myös ylityötä. Työnantaja haluaisi että sesongin aikana työntekijät voitaisiin määrätä tekemään 48 tuntista viikkoa mallilla 9h/6pv. Vapaa päivät työnantaja saisi määrätä, jolloin tehdas pyörisi viikon ympäri.

Tästä seuraa se että esimerkiksi opiskelijoille KESÄTÖITÄ ei enää olisi tarjolla, koska sesongin työtarve täytettäisi omalla porukalla. Myöskään vuosityötunnit pysyvät samana, joten talvisin tehtäisi vajaata viikkoa pienillä tunneilla -> vähän palkkaa. Täytyisikö elintarvikeduunarin siis pyytää talvisin lyhennysvapaata asuntolainastaan kun palkat ovat tällöin pikkuruiset?

Leipomoissa taas tehdään paljon yötyötä, jotta saataisiin aamulla tuoretta leipää pöytään. Öisin ylityö on rahakasta hommaa. Tämän työnantaja haluaisi poistaa. Sillä tuolla työaikamallillahan ylityö loppuisi käytännössä kokonaan!

Kuka teistä haluaisi pitää lomiaan marraskuussa? Tai pitää lapsiaan hoidossa 6 päivänä viikossa kerrallaan jopa yli 10 tuntisia päiviä? Elintarvikealallahan on töissä paljon naisia ja perheellisiä sellaisia! Kuinka moni teistä vaihtaisi lasten kanssa tehdyt kesäretket marraskuun räntäsateeseen?

Olen itse aivan toisella alalla ja jopa esimiehenä, mutta duunarin hommia aikani tehneenä tuen lakkoilevaa liittoa täysin. Osaan myös leipoa itse sämpyläni =)
 
MiiMii
Alkuperäinen kirjoittaja endie:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Ottaisivat loparit jos ei työt kelpaa. Tässä taloustilanteessa luulisi olevan kiitollinen että ON ylipäänsä töitä. Sopii olla tekemättäkin jos tuntuu siltä!
Peesi. Kyllä ne yrittäjätkin siellä tekee jopa 7 päiväistä viikkoa ilman ylityökorvauksia ja ilman kesälomia puhumattakaan sairasajan palkasta tai ylimääräisestä lomakorvauksesta. Ei tietenkään mitkään isojen puljujen omistajat, mutta nämä kaikki tulee aina pienyrittäjänkin niskaan. Ai niin, mutta itsehän ovat osansa valinneet :snotty:
niin että jos töissä on , niin on suostuttava mihin tahansa ehtoihin,kun pitää olla vaan KIITOLLINEN että on töitä ?
tuota logiikkaa mä en ymmärrä. paitsi katkeran työttömän suusta :ashamed:
Sitäpaitsi elintarvikealalla EI OLE LAMAA!
 
vali vali...
Alkuperäinen kirjoittaja MiiMii:
Alkuperäinen kirjoittaja sisar puoliQ:
Alkuperäinen kirjoittaja juuh:
kyse on siitä että työnantaja vaatii 50tunnin työviikkoja /6 päivän työviikkoja ilman ylityökorvausta.. joillakin on muutakin elämää.. kuten myös sinulla joka jaksat ruikuttaa jostain kaupan hyllyistä.. tuliko tää yleinen tieto tosiaan sulle yllätyksenä? :D olisit ostanu talteen. hae äkkiä leipääkin, maanantaina jatkuu lakko ja sen loppumisesta ei oo tietoakaan
hmm, mutta voisko joku nyt valaista mulle, et miks työnantaja vaatii tollasta? mä alotin tonne oman ketjunkin, mut siihen ei paljoa vastauksia herunut.
onko nyt kyse siitä, että työnantajilla menee huonosti? eli, että vaihtoehdot alkaa olemaan joko työntekijän joustaminen tai irtisanomiset? vai ihan vaan kettuillakseen tollasta vaativat? :eek:
Varmaan joku vastannutkin mutta en jaksa lukea koko ketjua.

Työnantaja vaatii tuota työaikamallia koska elintarvikealalla on paljon ns. sesonkityötä. Esimerkiksi kesät ovat sesonkia, jolloin teetetään paljon myös ylityötä. Työnantaja haluaisi että sesongin aikana työntekijät voitaisiin määrätä tekemään 48 tuntista viikkoa mallilla 9h/6pv. Vapaa päivät työnantaja saisi määrätä, jolloin tehdas pyörisi viikon ympäri.

Tästä seuraa se että esimerkiksi opiskelijoille KESÄTÖITÄ ei enää olisi tarjolla, koska sesongin työtarve täytettäisi omalla porukalla. Myöskään vuosityötunnit pysyvät samana, joten talvisin tehtäisi vajaata viikkoa pienillä tunneilla -> vähän palkkaa. Täytyisikö elintarvikeduunarin siis pyytää talvisin lyhennysvapaata asuntolainastaan kun palkat ovat tällöin pikkuruiset?

Leipomoissa taas tehdään paljon yötyötä, jotta saataisiin aamulla tuoretta leipää pöytään. Öisin ylityö on rahakasta hommaa. Tämän työnantaja haluaisi poistaa. Sillä tuolla työaikamallillahan ylityö loppuisi käytännössä kokonaan!

Kuka teistä haluaisi pitää lomiaan marraskuussa? Tai pitää lapsiaan hoidossa 6 päivänä viikossa kerrallaan jopa yli 10 tuntisia päiviä? Elintarvikealallahan on töissä paljon naisia ja perheellisiä sellaisia! Kuinka moni teistä vaihtaisi lasten kanssa tehdyt kesäretket marraskuun räntäsateeseen?

Olen itse aivan toisella alalla ja jopa esimiehenä, mutta duunarin hommia aikani tehneenä tuen lakkoilevaa liittoa täysin. Osaan myös leipoa itse sämpyläni =)
Vali vali...
 
hoh
Hyvä lakkoilijat! JATKAKAA! =)

Aivan naurettavaa narinaa näiltä lakon vastustajilta. Taitaisi mielipide noista "hyvistä" työajoista hieman muuttua sitten kun ne ajetaan läpi omalle alalle.. ja niinhän siinä tulee käymään jos elintarvikeala hyväksyy tuon.
 
Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä