Saako isä jäädä palkalliselle kotia KUN äitillä on kepit?

Eli; mursin eileen kolme varvasta, varpaat teipattu yhteen; kävellä en pysty ilman keppejä: mummi haki tytön hoitoon päiväksi; entä loput päivät kun on hoitajista pulaa.. kaikilla kesälomat; isännän loma alkaa ensi viikon maanantaina?
Onko hän oikeutettu sairaslomaan koska en pysty hoitamaan täydellä teholla kotia ja lasta?
Onko mitään porsaan reikää tähän ?
 
vieras
Joo, en usko minäkään että saa saikkua. Ja miksi pitäisi saada? Voitte jättää ulkoilut välistä, ruuat pystyt hoitamaan yms. Ei se lapsi kuole siihen jos muutamaan päivään ei tehdä mitään erityistä.
 
jalkapuoli
En sitten tiiä siitä saako vai ei, mutta itselläni ei ole tullut mieleenkää tuollaista miettiä vaikka olen jo 6vuotta kävellyt kepeillä ja lapsen sain 9:kuukautta sitten ja hyvin olen pärjännyt =) Sitä tekee välttämättömimmät niin pärjää =)
 
lto
Valitettavasti ei. Ystäväni mursi jalkansa ja käveli kepeillä viikkokausia, mutta joutuivat itse järjestämään lasten (2 alle 3 vuotiasta) hoidon. Saivat muistaakseni kunnalta muutaman palvelusetelin, joilla pystyi ostamaan muutamaksi päiväksi kodinhoitoapua. Lisäksi siellä kävi auttamassa kaikki mahdolliset sukulaiset ja ystävät.

Päiväkotipaikat olisivat kai saaneet lapsille, mutta eivät halunneet viedä pieniä päiväkotiin. Tosin jos olisivat suostuneet siihen, että sosiaalityöntekijä olisi katsonut lasten olevan heitteillä, sitten olisivat saaneet apua kotiin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja eikösesaamitääntehdä:
No entä jos lapsi sairastuu niin saako isä käyttää ne parin päivän hoitojutut ? (hoidon etsiminen vai mikä se oli)
Ei välttämättä palkallisena. Riippuu sopimuksesta. Molemmat vanhemmat eivät voi samaan aikaan saada rahaa lapsen hoidosta joten riippuu onko äiti jo jonkin etuuden piirissä
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mahza:
Kummallista avuttomuutta... Sulla sentään toimii toinen jalka ja molemmat kädet, mies voi työpäivän päätteeks käydä kaupassa jne. Ja kepeillä pääsee ihan hyvin liikkeelle.
Tuoreesta kokemuksesta voin sanoa, ettei se ihan noin yksinkertaista ole. Kepeillä on yllättävän vaikeaa liikkua, eikä sillä terveelläkään jalalla juuri mitään tee. Jopa ruoanlaitto on rankkaa kun pitää yhdellä jalalla seistä ja vähän väliä siirtyä ottamaan tarvikkeita. Puhumattakaan pöydän kattamisesta ja siivoamisesta ruoan jälkeen. Jos on pieniä lapsia, ei lasta esim. nostaa lattialta syliin ja kantaa. Nyt kesällä on sentään ulkona lämmintä ja tarkenee istua, mutta karkailevan parivuotiaan kanssa ei ulos ole asiaa.

Onneksi ap:n kohdalla on kyse vain muutamasta päivästä, sen selviää puolitehollakin. Itse olin kiitollinen etten enää ollut kotiäiti kun mursin jalkani, sillä en olisi todellakaan selvinnyt lasten kanssa. Mies vei lapset aamulla hoitoon ja toi kotiintullessaan, sitten hoiti kauppa-asiat. Rankkaa oli!
 
Keittiönoita
Miehen kannattaa kysyä asiaa työnantajalta. Noissa sopimuksissa kun määritellään se minimi, mihin työntekijä on oikeutettu. Työnantajalla on kuitenkin täysi oikeus antaa työntekijälle enemmänkin ja parempia oikeuksia kuin mitä sopimuksissa on sanottu. Joten kannattaa työpaikalla pomolle kertoa tilanne ja kysyä, miten tässä työpaikassa on tarkoitus menetellä.
 

Yhteistyössä