Saako lapsi teillä itkemällä tahtonsa läpi?

Tuli tuosta unirättiketjusta mieleen.

Mua on sanottu livenäkin julmaksi äidiksi, vaikka kannatankin "pehmeitä" luomu ym hömppäarvoja.

Mutta lapsi ei saa kiukuttelemalla tahtoaan läpi. Jos lapsella on "oikea" hätä ja itku (esim. vauvalla) niin tottakai siihen reagoidaan. Mutta jos se on sitä esim. iltapalalla jos 3veeltä kysyy ottaako mansikka- vai banaanijogurttia niin jos se valittu mansikka on jo avattu nenän eteen, en ala sitä sen jälkeen enää vaihtamaan vaikka kuinka kiukkuaisi että ottaa sittenkin banaania.
 
simppis
Aivan liian usein tuo 1v2kk poika tahtonsa saa itkemällä läpi. Johtuen siitä, että on useaan otteeseen saanut affektikohtauksen kovasti itkettyään. Ja minua nuo kohtaukset pelottavat kauheasti, vaikka periaatteessa tiedän, että vaarattomia ovat. Onneksi lapsen isä on tiukempi.
 
Unirättiketjun aloittaja
Niin siis ei meilläkään muuten saa itkemällä tahtoaan läpi, mutta pointti oli siinä, että se lapsi EI LOPETA sitä itkemistä siitä unirätistä missään vaiheessa, muuta kuin itkemällä itsensä uneen. Eli jos sen antaa ylipäätään takaisin, silloin se on saanut sen itkiessään takaisin. Siksipä ei ole muuta vaihtoehtoa, kuin a) antaa se kun lapsi itkee tai b) ei antaa ollenkaan, kuten siis teinkin.
 
vieras
Annan periksi heti tai en ollenkaan. Esimerkiksi jos jos lapsi sanoo, että olisi halunnut eri jogurtin, sanon heti että no äiti syö tämän. Tai jos ehdin kieltää, niin silloin kielto pitää.
 
Varmaan ikä vaikuttaa tähän asiaan. Kyllä annan joskus periksi asioissa jotka eivät ole sen arvoisia, että lasta kannattaa itkettää "turhaan". Esim. jos lapsi on väsynyt ja heittää unipupun pois sängystä niin nostan sen hänelle jos hän sitä kaipaa. En ymmärrä miksi en nostaisi? Hankalaa on 14kk lähteä pinnasängystä pupua hakemaankaan ;) En kuitenkaan anna periksi asioissa jotka on pakko tehdä. Meillä puetaan päälle, vaihdetaan vaipat, käyttäydytään nätisti koiraa kohtaan ym vaikka niiden tekeminen harmittaisi ja sitä itkettäisiin.
 
Toisinaan saa, syy on ihan minun. :ashamed: Mutta lapset kun eivät ole tyhmiä, niin on alkanut ote hellitä tuon 3v uhmiksen kanssa, joten linjaa on tiukennettu toden teolla.. Nytkin huutaa sängyssään unikaveriaan, itse heitti sen pois samalla kun tuli alas, eikä suostunut jäämään päikkäreille.. Joten saa nyt sit nukkua ilman unikaveria.. Täisipas tuo muuten juur nukahtaakin, ei ainkaan mitään ääntä kuulu.
 
Pom
Olen sanonut että tuhmalle/kiukuttelevalle lapselle ei anneta herkkuja tms. Joskus on käynyt nurkassa istumassa jos todella kilahtanut jostain esim. mukin vaihto hommasta. Jos ei kelpaa sellaisenaan, saa poistua pöydästä jne. vähän aikaa on ihmetellyt kun muut on syömässä, kysyn että kelpaako se elkuperäinen... Nykyään voidaan keskustella asiasta että: otetaan se toinen muki sitten ensi kerralla, jooko? ja hyvin on mennyt..
 
kb
Saa joskus, ei kiukkuamalla vaan kyynelehtivillä silmillä joilla katsoo loukkaantuneena. Siinä melkein pyytää anteeksi kun ei heti pyynnöstä vaihanut muumia niiskuun, todella ovelaa ja niin teatraalista!
 

Yhteistyössä