saako lestadiolaiset..?

  • Viestiketjun aloittaja ulrika
  • Ensimmäinen viesti
joo-o
Alkuperäinen kirjoittaja hekla:
miksi ei saisi laittaa kuvia? :D Ihan normaaleita ihmisiä mekin ollaan :)
niimpä! ei olla sen erikoisempia kuin muutkaa, ja onhan minullakin kuvia netissä! Radiosta ei tule läheskään samanlaisia ohjelmia kun tv:stä.
 
vieras
tuli mieleen tuosta kun joku sanoi että lestadiolaiset on niin ennakkoluuloisia muita ihmisiä kohtaan, niin itse oon ainakin kokenut todella paljon ennakkoluuloja meitä lestadiolaisia kohtaan!! eiköhän se ole vähän yleisempää kuitenki että meitä kohtaan on muilla kaikenlaisia IHMEELLISIÄ ennakkoluuloja.. en muuten tätä kommentoi.
 
ex-vl
useimmat lestadiolaiset on kauheita puhumaan paskaa toisista ihmisistä ym semmosta, ja sitte kuitenkin uskoon kuuluu hyväksyä toiset ihmiset sellaisina kuin on. Vähä riitelee... :) Kun oli nuorempi (silloin lesta) niin en saanut edes ei-uskovaisten kavereitten kanssa olla paljoa tekemisissä.. ärsyttävää, miks ei ois saanut olla kaveri, koska jos ite haluaa olla lestadiolainen, niin ei se epäuskoinen kaveri siihen voi vaikutaa.. huoh..
Toisaalta, saan joskus selittää joillekkin, jotka eivät ole ollut lestoja, ihmeellisiä asiota, mitä ne luulee siitä uskonnosta ;D joskus hyvät naurut saatu..

terkuin ex-vl..
 
minäpä tiedän
NÄKÖJÄÄN MONI EI TIEDÄ ETTÄ LESTADIOLAISIA ON MUITAKIN KUIN VANHOILLISLESTADIOLAISET, JOTEN AINAKAAN TOI EI TODELLAKAAN SITTEN PÄDE MUIHIN KUIN VANHOILLISIIN.

JA JOS EI OIKEASTI TUNNE LESTADIOLAISUUTTA ON TURHA ESITTÄÄ VÄITTEITÄ KYSEISESTÄ HERÄTYSLIIKKESTÄ. KATOLISUUS ON KAUKANA LESTADIOLAISUUDESTA. JA PAAVI.

EN TIEDÄ VANHOILLISISTA MUTTA ESIKOISLESTADIOLAISILLA ON ADOPTIOLAPSIA JA HEDELMÖITYSHOIDOT YMS SIJAISKOTILAPSET SALLITTUJA. JOS EI LAPSIA SAA NIIN SILLOIN VOI JUURI TEHDÄ EDELLÄ MAINITTUJA JUTTUJA. EIHÄN TOLLASILLA ASIOILLA OO MITÄÄN TEKEMISTÄ USKONNON JA RAAMATUN KANSSA.
No, minä tunnen muuta lestadiolaisuutta koska valitettavasti synnyin liikkeeseen. Ennen kuin olin kyllin vanha väkisin raahattavaksi, ehdin tutustua yhteen jos toiseenkin liikkeen (asikoiset) nurjaan puoleen.

80-luvulla ehkäisy oli vähän niin ja näin, ja tietääkseni edelleen tiukin osasto kieltää ehkäisyn - jos ei muilta niin itseltään. Pukeutumisesta huivi pitänee edelleen paikkaansa, eli jos esikoislessujen kokouksiin mielii ilman paikallaolijoiden vittuilua niin huivi päähän. Ja hame päälle, koska Housut Kuuluvat Miehille.

Naiset eivät saa meikata, ainakaan näkyvästi tai tulee sanomista. Tukan laittaminen on myös vähän kyseenalaista, jos sitä värjää tms.

Jännä juttu, että 90% säännöistä koski tällä tavoin minun lapsuudessani vain naisia ja tyttöjä: ulkopuolinen pystyi kertomaan kaukaa kuka on lestis ja kuka ei. Miehiä tämä ei koske, koska ainoa kielto heille oli taannoin kravattikielto ja pitkä tukka.

Kuten islamissa, naisten kontrollointi tuntuu olevan pääpointti näissä liikkeissä. Onneksi en joudu olemaan missän tekemisissä ko. asian tai ihmisten kanssa. Elämäni parhaat 17 buotta alkoivat heti lähdön jälkeen ja jatkuvat edelleen. :)
 
Näin Espoon ry:llä
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
toi ylempi niin paskaa ku ikinä voi vaan olla! Saattaa olla ehkä jossai uus lestadiolaisissa tollanen et ei saa pitää jotain ripsi värejä laukus! mutta ei VARMASTI pidä paikkaansa vanhoillis lestadiolaisten kohalla! Se on jokasen oma asia onko vai eikö oo mitää vietävän väriä laukussa. ei siitä mitää puhutteluu tuu. se on vissi varma!
Satun tietämään että ei ole monta vuotta siitä kun Espoon rauhanyhdistyksen johtokuntaan vietiin kantelu uskovaisesta eli lestadiolaisnaisetsa jolta oli tavattu laukusta ripsiväri.

naisnen pakotettiin tekemään julkirippi eli pyytämään koko seurakunnan edessä anteeksi sitä riåpsiväriä.

Jos hän ei olisi siihen alistunut nöyryyttävään julkiripittäytymiseen, hän olisi joutunut "sidotuksi" eli eristetyksi rauhanyhdistyksen piiristä. Jos shänen kaikki kaverit ja sukulaiset on.

 
diipadaapa
80-luvulla ehkäisy oli vähän niin ja näin, ja tietääkseni edelleen tiukin osasto kieltää ehkäisyn - jos ei muilta niin itseltään. Pukeutumisesta huivi pitänee edelleen paikkaansa, eli jos esikoislessujen kokouksiin mielii ilman paikallaolijoiden vittuilua niin huivi päähän. Ja hame päälle, koska Housut Kuuluvat Miehille.

ite oon esikoislestadiolainen ja en käytä huivia eikä mulle oo kukaan koskaan koko 20 vuoden aikana tullu huomauttaa asiasta tai kattonu pahasti. että se siitä. tietysti jollain pienellä paikkakunnalla voi olla eri juttu ja 80-luvulla oli asiat vähän toisin. ja ruksalla näkyy aina sillon tällön housuja eikä se mikää maailman loppu oo. hameen käyttö on vanha tapa ja juhlavampi vaate kuin housut. ite käytän muuten housuja paitsi seuroissa ja juhlissa. eikä sanomista tuu.

Naiset eivät saa meikata, ainakaan näkyvästi tai tulee sanomista. Tukan laittaminen on myös vähän kyseenalaista, jos sitä värjää tms.

meikkaamisesta ei tuu edellenkää sanomista. ja voin sanoo et värjäyskää ei oo mikää vieras näky. jokaisen oma asia.

Jännä juttu, että 90% säännöistä koski tällä tavoin minun lapsuudessani vain naisia ja tyttöjä: ulkopuolinen pystyi kertomaan kaukaa kuka on lestis ja kuka ei. Miehiä tämä ei koske, koska ainoa kielto heille oli taannoin kravattikielto ja pitkä tukka.

ne ei oo sääntöjä ja kieltoja vaan kehotuksia. ei oo olemassa mitää sääntökirjaa.

Kuten islamissa, naisten kontrollointi tuntuu olevan pääpointti näissä liikkeissä. Onneksi en joudu olemaan missän tekemisissä ko. asian tai ihmisten kanssa. Elämäni parhaat 17 buotta alkoivat heti lähdön jälkeen ja jatkuvat edelleen. :)

empä oo koskaan oman elämäni aikana tollasta kokenu. riippuu varmasti perheestä ja asuinpaikasta ja omista asenteista. ihan huippu elämä mulla!!!
ja on muuten paljon ei lessuja kavereita joiden kanssa hengaan ja myös vanhoillisia ja esikoislessut voi tervehtiä ihan kaikkia jumalan terve tai rauhaa uskonnosta riippummatta.

 
Lucy
Alkuperäinen kirjoittaja Pajulanpirkkona:
:LOL: :LOL:


Mun mielestä ketään ihmistä ei voi luokitella kokonaan yhden ominaisuuden perusteella, oli se sitten lestadiolaisuus, äiti, sisko, isä, mummo, opettaja, suomalainen, pohojalaanen tai vaikka hetero. Mikä tahansa määre kertoo aina vain yhden puolen ihmisestä. Esim. opettaja voi olla myös äiti, tytär, veli, vaimo, rakastajatar, italialainen, jogaaja, sohvaperuna, kalju, hevari mitä tahansa.
Peesi ja aplodit! Loistavasti sanottu! :wave:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Lessu:
Oisinpa lestadiolainen, niillä on kuukautisetkin vain kerran vuodessa eli synnytyksen jälkeen. Muut kuukaudet raskaana . Ei olisi siis kuukautisista haittaa elämässä
ei sitä lestadiolainen tarvi olla jos lapsia tekee. Ihmeellinen ajattelutapa:eek:

 
Sairaaladuunari
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Lessu:
Oisinpa lestadiolainen, niillä on kuukautisetkin vain kerran vuodessa eli synnytyksen jälkeen. Muut kuukaudet raskaana . Ei olisi siis kuukautisista haittaa elämässä
ei sitä lestadiolainen tarvi olla jos lapsia tekee. Ihmeellinen ajattelutapa:eek:
Samaa minäkin ihmettelen. Muut kuin lestadiolaiset voivat iloita aidosti raskausuutisesta ja vauvasta, sillä nämä asiat ovat oikesati haluttuja ja toivottuja. lestadiolaisnainen ei voi tise haluta mitään vaan on ikään kuin passiivinen "astia" jolle vaan tapahtuu.

Tämän näkee siitä selvästi että työpaikallakaan ei lastadiolaiset juhlista vauvanodotusuutisia eikä juttele näistä työtovereiden kanssa. Kun yhteisön pakottamana joutuu elämään ei se silloin naurata. :-(
 
Olarista
Alkuperäinen kirjoittaja Näin Espoon ry:llä:
Espoon rauhanyhdistyksen johtokuntaan vietiin kantelu uskovaisesta eli lestadiolaisnaisesta jolta oli tavattu laukusta ripsiväri.

nainen pakotettiin tekemään julkirippi eli pyytämään koko seurakunnan edessä anteeksi sitä ripsiväriä - -
Aikuset ihmiset, haloo!!! Espoossa???
Eikös lestadiolaiset sentään kuulu ev-lut. kirkkoon?
Mitäs kirkko tällaisesta menosta sanoo?
 
kjjh
"Samaa minäkin ihmettelen. Muut kuin lestadiolaiset voivat iloita aidosti raskausuutisesta ja vauvasta, sillä nämä asiat ovat oikesati haluttuja ja toivottuja. lestadiolaisnainen ei voi tise haluta mitään vaan on ikään kuin passiivinen "astia" jolle vaan tapahtuu.

Tämän näkee siitä selvästi että työpaikallakaan ei lastadiolaiset juhlista vauvanodotusuutisia eikä juttele näistä työtovereiden kanssa. Kun yhteisön pakottamana joutuu elämään ei se silloin naurata. :-("

ihan kun lestadiolaiset ei vois tehä ite mitää päätöksiä tai olis jotai jonkun ohjailemii robottei. jotain rajaa ja ennakkoluulottomuutta. lapset on jumalan lahja ja ilonen asia ja enkä oo kyl koskaa ketää nähny kuka ei olis ollu onnellinen asiasta. JA KUKAAN EI PAKOTA KETÄÄN YHTÄÄN MIHKÄÄN!!

ite lestadiolaisena ollaan kyl kavereitten kans saatu hyvät naurut ku kuullu mitä ihmiset puhuu ihan faktana..
 
Flute man
Alkuperäinen kirjoittaja kjjh:
ihan kun lestadiolaiset ei vois tehä ite mitää päätöksiä tai olis jotai jonkun ohjailemii robottei. jotain rajaa ja ennakkoluulottomuutta. lapset on jumalan lahja ja ilonen asia ja enkä oo kyl koskaa ketää nähny kuka ei olis ollu onnellinen asiasta. JA KUKAAN EI PAKOTA KETÄÄN YHTÄÄN MIHKÄÄN!!
Monet uskovaiset (=vanhoillislestadiolaiset) naiset ovat kertoneet että heitä painostetaan ja heille osoitetaan erilaisia vihjailiuja jos synnytyksestä on kulunut pidempi aika. Naisen on hyväksyttävä raskaaksi tuleminen silloinkin kun hän ei sitä itse haluaisi. Monesti aviopuolisot yhdessä toivoisivat pidempiä synnytysvälejä voidakseen palautua synnytyksen ja pikkuvauvavaiheen jälkeen. Mutta ehkäisy on kielletty.

Itse vanhoillislestadiolainen terveydenhoitaja Terttu Holmi puhui tästä huolestaan Kotimaa-lehdessä vuosi-pari sitten. Hän vaati uskovaisille naisille vapautta ratkaista asia omassa perhepiirissä ja parisuhteessa.

Hän ei naureskellut naisten ahdistukselle.

 
Taas näitä
Olen itse entinen lestadiolainen.

1
Ei niitä asioita ajatella et mitä saa tehdä ja mitä ei, jos on lestadiolainen niin haluaa elää niinkuin raamatussa sanotaa ja uskoa siihen.

2
Jos joku luokittelee kaikki lestadiolaiset kusipäiksi, niin ei toden näköisesti tunne, kuin jonku yhden lestadiolaisen joka nyt vain sattu olemaan huono esimerkki, tai itsellässi on ongelmia suhtautua eri ihmisiin.

3
Tunnen itsekkin monta esim. porilaista jotka ovat mulkkuja, mutta onko porilaiset oikeesti kaikki mulkkuja???
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Sairaaladuunari :
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Lessu:
Oisinpa lestadiolainen, niillä on kuukautisetkin vain kerran vuodessa eli synnytyksen jälkeen. Muut kuukaudet raskaana . Ei olisi siis kuukautisista haittaa elämässä
ei sitä lestadiolainen tarvi olla jos lapsia tekee. Ihmeellinen ajattelutapa:eek:
Samaa minäkin ihmettelen. Muut kuin lestadiolaiset voivat iloita aidosti raskausuutisesta ja vauvasta, sillä nämä asiat ovat oikesati haluttuja ja toivottuja. lestadiolaisnainen ei voi tise haluta mitään vaan on ikään kuin passiivinen "astia" jolle vaan tapahtuu.

Tämän näkee siitä selvästi että työpaikallakaan ei lastadiolaiset juhlista vauvanodotusuutisia eikä juttele näistä työtovereiden kanssa. Kun yhteisön pakottamana joutuu elämään ei se silloin naurata. :-(
Olen vanhoillislestadiolainen ja aidosti iloinen ja onnellinen jokaisesta lapsesta jonka olen saanut. Raskausuutisista puhuminen ei mielestäni liity uskontoon, ihan samoin ei-uskovissa on niitä, jotka puhuu raskauksistaan ja niitä jotka ei puhu. Joidenkin on vaikea tajuta, että myös lestadiolaisperheen lapset voivat olla haluttuja ja toivottuja!
 
joo-o
Alkuperäinen kirjoittaja kjjh:
"Samaa minäkin ihmettelen. Muut kuin lestadiolaiset voivat iloita aidosti raskausuutisesta ja vauvasta, sillä nämä asiat ovat oikesati haluttuja ja toivottuja. lestadiolaisnainen ei voi tise haluta mitään vaan on ikään kuin passiivinen "astia" jolle vaan tapahtuu.

Tämän näkee siitä selvästi että työpaikallakaan ei lastadiolaiset juhlista vauvanodotusuutisia eikä juttele näistä työtovereiden kanssa. Kun yhteisön pakottamana joutuu elämään ei se silloin naurata. :-("

ihan kun lestadiolaiset ei vois tehä ite mitää päätöksiä tai olis jotai jonkun ohjailemii robottei. jotain rajaa ja ennakkoluulottomuutta. lapset on jumalan lahja ja ilonen asia ja enkä oo kyl koskaa ketää nähny kuka ei olis ollu onnellinen asiasta. JA KUKAAN EI PAKOTA KETÄÄN YHTÄÄN MIHKÄÄN!!

ite lestadiolaisena ollaan kyl kavereitten kans saatu hyvät naurut ku kuullu mitä ihmiset puhuu ihan faktana..

sanos muuta! siis ei hyvänen aika! Mitä nyt minä 15 vuotta olen vanhoillis lestadiolaisena elänyt niin ei kertaakaan oo ollu mitää pakottamisia.... kaikki saa elää ihan vapaasti! ihan ihmetyttää mistä noi ihmiset on noi jutut repässy. ehkä jossain uus lestadiolaisissa voi olla jotenki ettei saa pitää kravattii tai ripsivärii laukus... mut joka ikisessä juhlassa olen pitänny kravattia eikä kukaa oo tullu mulputtaa koska se EI ole kielletty juttu!
 
Yli 20 eri suuntaa
Alkuperäinen kirjoittaja joo-o:
Mitä nyt minä 15 vuotta olen vanhoillis lestadiolaisena elänyt niin ei kertaakaan oo ollu mitää pakottamisia.... kaikki saa elää ihan vapaasti! ihan ihmetyttää mistä noi ihmiset on noi jutut repässy. ehkä jossain uus lestadiolaisissa voi olla jotenki ettei saa pitää kravattii tai ripsivärii laukus... mut joka ikisessä juhlassa olen pitänny kravattia eikä kukaa oo tullu mulputtaa koska se EI ole kielletty juttu!
Kravatti on synti esikoislestadiolaisuudessa.

Vanhoillislestadiolaisuudessa taas televisio, konsertissakäynti ja ehkäisy ovat syntiä.
 
joo-o
Alkuperäinen kirjoittaja Yli 20 eri suuntaa:
Alkuperäinen kirjoittaja joo-o:
Mitä nyt minä 15 vuotta olen vanhoillis lestadiolaisena elänyt niin ei kertaakaan oo ollu mitää pakottamisia.... kaikki saa elää ihan vapaasti! ihan ihmetyttää mistä noi ihmiset on noi jutut repässy. ehkä jossain uus lestadiolaisissa voi olla jotenki ettei saa pitää kravattii tai ripsivärii laukus... mut joka ikisessä juhlassa olen pitänny kravattia eikä kukaa oo tullu mulputtaa koska se EI ole kielletty juttu!
Kravatti on synti esikoislestadiolaisuudessa.

Vanhoillislestadiolaisuudessa taas televisio, konsertissakäynti ja ehkäisy ovat syntiä.
totta tämä!


 
kyssyy
Alkuperäinen kirjoittaja joo-o:
Alkuperäinen kirjoittaja hekla:
miksi ei saisi laittaa kuvia? :D Ihan normaaleita ihmisiä mekin ollaan :)
niimpä! ei olla sen erikoisempia kuin muutkaa, ja onhan minullakin kuvia netissä! Radiosta ei tule läheskään samanlaisia ohjelmia kun tv:stä.
mistäs tiedät jos et tv:tä kato, että mitä sieltä tulee? kaikki tuntemani lestadiolaiset katsoo netistä tv ohjelmia sen minkä kerkiää. p.s. meilläkään ei ole tv:tä ja en ole lestadiolainen.
 

Yhteistyössä