saako lestadiolaiset..?

  • Viestiketjun aloittaja ulrika
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja lapinonni:
Lestadiolaisuus kiinnostaa!
Olisi mukava kuulla lestadiolaisuudesta muutakin kuin huhua! Jos joku oikeasti täällä on lestadiolainen, laita yv.tä!
Haluaisin kysellä asioista!
kiva jos kiinnostaa. kysy pois. vastaan parhaani mukaan!
 
Järki käteen
Alkuperäinen kirjoittaja pikkuinenparka:
En ole lestadiolainen mutta en halua käyttää ehkäisyä nyt mies johon tunnen halua käyttää ehkäisyä kanssani ja minulla pahaolo koska toivon lisää lapsia.
Jos mies jonka kanssa seurustelet, ei halua lapsia, mutta itse haluat, miksi ihmeessä tuhlaat aikaasi moiseen mieheen?

Ryhdistäydy ja heitä hänet pellolle. Etsi mies joka haluaa kanssasi perheen.
 
Epäkelpo taivaaseen?
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja lapinonni:
Lestadiolaisuus kiinnostaa!
Olisi mukava kuulla lestadiolaisuudesta muutakin kuin huhua! Jos joku oikeasti täällä on lestadiolainen, laita yv.tä!
Haluaisin kysellä asioista!
kiva jos kiinnostaa. kysy pois. vastaan parhaani mukaan!
En ole tuo kysyjä... mutta minua kiinnostaisi tietää missä kohtaa Raamatussa Jumala on velvoittanut ihmisen lisääntymään maksimaalisesti, rajattomasti? Ettekös te näin opeta että missään yhteydessä ei ehkäisy ole sallittua koska Jumala on sen kieltänyt. Joka ehkäisee, joutuu helvettiin.

Minä en ole löytänyt Raamatusta Jumalan käskyä tästä.

 
kallio
Alkuperäinen kirjoittaja Epäkelpo taivaaseen?:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja lapinonni:
Lestadiolaisuus kiinnostaa!
Olisi mukava kuulla lestadiolaisuudesta muutakin kuin huhua! Jos joku oikeasti täällä on lestadiolainen, laita yv.tä!
Haluaisin kysellä asioista!
kiva jos kiinnostaa. kysy pois. vastaan parhaani mukaan!
En ole tuo kysyjä... mutta minua kiinnostaisi tietää missä kohtaa Raamatussa Jumala on velvoittanut ihmisen lisääntymään maksimaalisesti, rajattomasti? Ettekös te näin opeta että missään yhteydessä ei ehkäisy ole sallittua koska Jumala on sen kieltänyt. Joka ehkäisee, joutuu helvettiin.

Minä en ole löytänyt Raamatusta Jumalan käskyä tästä.
 
vaimo
Mieheni on lestadiolainen ja entisen vaimonsa kanssa joutui anomaan lupaa seurakunnan vanhimmilta lääkärinlausunnon kanssa että saako käyttää ehkäisyä, heillä oli tuolloin jo 9 lasta syntyneet vuoden välein. Jos synnytyksestä koituu ÄIDILLE hengenvaara on lupa käyttää ehkäisyä, oli tuolloin vastaus. Pitänee paikkansa edelleen. Meillä nyt yksi lapsi ja minä tahtoisin toisen, vaan miespä ei suostu seksiin ilman ehkäisyä. Että näin.
 
vaimo edelleen
Kysyessäni selitystä tuohon miksi lapsien täytyy "kunnon" uskovaisperheessä antaa tulla aina kun on tullakseen, sain vastaukseksi että täytyy kantaa se vastuun taakka mikä on seurausta synnin himosta. Eli lapsi on rangaistus siitä että panettaa. Kyllä usein siltä näyttääkin kun katsoo miten he niitä kohtelevat. Ikäviä asioita. Onneksi en ole uskovainen ja onneksi pidän lapsenikin erossa noista isänsä ristiriidoista. Mutta en olekkaan kunnon ihminen. Meidäthän seurakunta tuomitsi helvettiin, jopa lapsen kun en sitä kastanut ja avioliittomme on synneistä suurin.
 
iin
Alkuperäinen kirjoittaja vaimo:
Mieheni on lestadiolainen ja entisen vaimonsa kanssa joutui anomaan lupaa seurakunnan vanhimmilta lääkärinlausunnon kanssa että saako käyttää ehkäisyä, heillä oli tuolloin jo 9 lasta syntyneet vuoden välein. Jos synnytyksestä koituu ÄIDILLE hengenvaara on lupa käyttää ehkäisyä, oli tuolloin vastaus. Pitänee paikkansa edelleen. Meillä nyt yksi lapsi ja minä tahtoisin toisen, vaan miespä ei suostu seksiin ilman ehkäisyä. Että näin.
Ja tämä on täyttä sontaa, anteeksi vaan. Kukaan ei kirjottele lupalappuja ehkäisystä, se on jokaisen sydämen asia!
 
mimmi
Alkuperäinen kirjoittaja dask:
ja aloittajalle vielä: jokainen ihminen (lestadiolainenkin!) päättää omista asioistaan, myös ehkäisystä ja omien kuviensa julkaisemisesta.
Anteeksi nyt vain, mutta itse olen vanhoillislestadiolaisesta perheestä, eikä siinä uskonossa ainakaan ehkäisy ole missään muodossa sallittua. Jos ehkäisyn käytöstä "jää kiinni", joutuu ulos siitä lahkosta.
 
Tintti
Alkuperäinen kirjoittaja iin:
Alkuperäinen kirjoittaja vaimo:
Mieheni on lestadiolainen ja entisen vaimonsa kanssa joutui anomaan lupaa seurakunnan vanhimmilta lääkärinlausunnon kanssa että saako käyttää ehkäisyä, heillä oli tuolloin jo 9 lasta syntyneet vuoden välein. Jos synnytyksestä koituu ÄIDILLE hengenvaara on lupa käyttää ehkäisyä, oli tuolloin vastaus. Pitänee paikkansa edelleen. Meillä nyt yksi lapsi ja minä tahtoisin toisen, vaan miespä ei suostu seksiin ilman ehkäisyä. Että näin.
Ja tämä on täyttä sontaa, anteeksi vaan. Kukaan ei kirjottele lupalappuja ehkäisystä, se on jokaisen sydämen asia!
Haha, mie oon kyllä kuullut enemmänki tällaisia juttuja tästä uskonnosta.. Ette te lestat kuule tiiä kaikkee mitä siinä uskonnossa oikeen tapahtuu.. Se on loppupeleissä niin mätä uskonto, että hohhoijaa!! Olen ottanut selvää siitä.
 
vaimo
Alkuperäinen kirjoittaja mimmi:
Alkuperäinen kirjoittaja dask:
ja aloittajalle vielä: jokainen ihminen (lestadiolainenkin!) päättää omista asioistaan, myös ehkäisystä ja omien kuviensa julkaisemisesta.
Anteeksi nyt vain, mutta itse olen vanhoillislestadiolaisesta perheestä, eikä siinä uskonossa ainakaan ehkäisy ole missään muodossa sallittua. Jos ehkäisyn käytöstä "jää kiinni", joutuu ulos siitä lahkosta.
Juuri näin. Meidät on siis tuomittu helvettiin ihan oikeasti koska olemme niin syntisiä. Paitsi jos tuo mieheni parantaa tapansa. Lopettaa ehkäisyn ja mieluusti käännyttää minut uskoon tahi eroaa minusta, ei-uskovasta.
 
tietämätön
Eiköhän noissa ehkäisy ym asioiden ehdottomuuksissa ole hieman eroja rauhanyhdistyksittäinkin, mimmoiset seurakunnan vanhimmat on. Ja kyllä lestadiolaisuus on näin ulkopuolisen silmin about 15 vuodessa muuttunut paljon= maallistunut tai ehkä ei lestadiolaisuus vaan nuorempi polvi ei ole niin tiukkaa, kun lasten piirrettyjä kattellaan dvdltä ym....ei vissiin parikyt vuotta sitten ois tapahtunu. Jokainen sen itte valitsee jääkö lestadiolaiseksi vai ei.
 
hully
Pakko kertoa tää: Lapseni avasi eilen leikkihevosen letin. Paikalla oli lestadiolainen mies. Hän kommentoi: Laita takasin letille ettei ole niin syntisen näkönen heppa! ....Juma että mua korpee noi....prkl.
 
tietämätön
Alkuperäinen kirjoittaja vaimo:
Alkuperäinen kirjoittaja mimmi:
Alkuperäinen kirjoittaja dask:
ja aloittajalle vielä: jokainen ihminen (lestadiolainenkin!) päättää omista asioistaan, myös ehkäisystä ja omien kuviensa julkaisemisesta.
Anteeksi nyt vain, mutta itse olen vanhoillislestadiolaisesta perheestä, eikä siinä uskonossa ainakaan ehkäisy ole missään muodossa sallittua. Jos ehkäisyn käytöstä "jää kiinni", joutuu ulos siitä lahkosta.
Juuri näin. Meidät on siis tuomittu helvettiin ihan oikeasti koska olemme niin syntisiä. Paitsi jos tuo mieheni parantaa tapansa. Lopettaa ehkäisyn ja mieluusti käännyttää minut uskoon tahi eroaa minusta, ei-uskovasta.
Jäikö miehesi leskeksi? Ilmeisesti te ette käytä ehkäisyä terveydellisistä syistä (mikä ainakin joillakin alueilla kuulostaa olevan sallittua vl porukoissa). Eiköhän kaikissa tiiviissä uskonnollisissa yhteisöissä tuomita rivistä livenneet helvettiin (tai mikäpä se itse kellään on se kadotuksen paikka)
 
Naisen osa on kamala
Alkuperäinen kirjoittaja Tintti:
Alkuperäinen kirjoittaja iin:
Alkuperäinen kirjoittaja vaimo:
Mieheni on lestadiolainen ja entisen vaimonsa kanssa joutui anomaan lupaa seurakunnan vanhimmilta lääkärinlausunnon kanssa että saako käyttää ehkäisyä, heillä oli tuolloin jo 9 lasta syntyneet vuoden välein. Jos synnytyksestä koituu ÄIDILLE hengenvaara on lupa käyttää ehkäisyä, oli tuolloin vastaus. Pitänee paikkansa edelleen..
Ja tämä on täyttä sontaa, anteeksi vaan. Kukaan ei kirjottele lupalappuja ehkäisystä, se on jokaisen sydämen asia!
Haha, mie oon kyllä kuullut enemmänki tällaisia juttuja tästä uskonnosta.. Ette te lestat kuule tiiä kaikkee mitä siinä uskonnossa oikeen tapahtuu.. Se on loppupeleissä niin mätä uskonto, että hohhoijaa!! Olen ottanut selvää siitä.
On itse SRK:n puheenjohtaja Olavi Voittosen lehtilausunto että jos kuolema uhkaa, silloin voi tilapäisesti rajoittaa raskaaksi tuloa. Mutta siitä pitää olla lääkärin lausunto, naisen oma käsitys tai toisen käden tieto ei vielä riitä. Hän ei kertonut kenelle tai mille instanssille se lääkärinlausunto pitää todisteeksi kiikuttaa. ??

Viime kesänä Oripään suviseuroissa SRK julkisiti uusimman kannanottonsa eli erittäin tiukan ehkäisykiellon. Sen mukaan ei ole olemassa sellaista tilannetta joka antaisi lupaa ehkäisyyn. Näin totesi SRK:n pääsihteeri Aimo Hautamäki lehdistölle. Näistä on mustaa valkoisella ja netissä haastattelut luettavana.


 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Naisen osa on kamala:
Viime kesänä Oripään suviseuroissa SRK julkisiti uusimman kannanottonsa eli erittäin tiukan ehkäisykiellon. Sen mukaan ei ole olemassa sellaista tilannetta joka antaisi lupaa ehkäisyyn. Näin totesi SRK:n pääsihteeri Aimo Hautamäki lehdistölle. Näistä on mustaa valkoisella ja netissä haastattelut luettavana.
Ja liikkeessä kantavana voimana oleva herra Lohi (etunimi unohtunut...) painotti, että ehkäisykiellosta ei voida tinkiä koska muuten lestadiolaisuus lakkaa olemasta parissakymmenessä vuodessa.

Menneinä vuosikymmeninä lestadiolaisten lukumäärä pysyi suunnilleen vakiona. Jos perheissä on keskimäärin kahdeksan lasta, noin 75 % liikkeen parissa kasvaneista nuorista on hylännyt uskonsa. Mitä suurempi tuo prosentti, sitä enemmän lestadiolaisten tarvitsee lisääntyä. Eihän tuo mitään jumalansanaa ole vaan silkka liikkeen selviytymiskeino. Väen vähetessä muiden täytyy lisääntyä entistä innokkaammin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Naisen osa on kamala:
Viime kesänä Oripään suviseuroissa SRK julkisiti uusimman kannanottonsa eli erittäin tiukan ehkäisykiellon. Sen mukaan ei ole olemassa sellaista tilannetta joka antaisi lupaa ehkäisyyn. Näin totesi SRK:n pääsihteeri Aimo Hautamäki lehdistölle. Näistä on mustaa valkoisella ja netissä haastattelut luettavana.
Ja liikkeessä kantavana voimana oleva herra Lohi (etunimi unohtunut...) painotti, että ehkäisykiellosta ei voida tinkiä koska muuten lestadiolaisuus lakkaa olemasta parissakymmenessä vuodessa.

Menneinä vuosikymmeninä lestadiolaisten lukumäärä pysyi suunnilleen vakiona. Jos perheissä on keskimäärin kahdeksan lasta, noin 75 % liikkeen parissa kasvaneista nuorista on hylännyt uskonsa. Mitä suurempi tuo prosentti, sitä enemmän lestadiolaisten tarvitsee lisääntyä. Eihän tuo mitään jumalansanaa ole vaan silkka liikkeen selviytymiskeino. Väen vähetessä muiden täytyy lisääntyä entistä innokkaammin.
 
.
Lestadiolaisuus on konservatiivinen, pietistis- ja herrnhutilaisvaikutteinen 1800-luvun puolivälissä syntynyt luterilaisuuden herätysliike, jonka eri suuntauksilla on kannattajia pääasiassa Suomessa, Norjassa, Pohjois-Amerikassa, Ruotsissa, Venäjällä ja Virossa. Pienempiä ryhmiä on muun muassa Afrikassa, Etelä-Amerikassa ja Keski-Euroopassa. Lestadiolaisuus on Pohjoismaiden suurin kirkollinen herätysliike.[1] Se toimii Pohjoismaissa evankelis-luterilaisen kirkon sisällä. Se on myös laajimmalle levinnyt Pohjoismaissa syntynyt uskonnollinen liike.[2] Lestadiolaiset tekevät lähetystyötä 23 maassa. Lestadiolaisuus ja erityisesti vanhoillislestadiolaisuus on suomalaisten keskuudessa tunnetuin kaikista herätysliikkeistä. Tutkimuksen mukaan 3/4:stä suomalaisesta tietää lestadiolaisuuden.[3][4]

Liike on opillisten erimielisyyksien takia jakaantunut noin 19 osaan, joista nykyisin toimii noin 15; Suomessa niistä on toiminut noin 10. Merkittäviä pääsuuntauksia on kuitenkin vain kolme. Näihin kuuluu noin 90 prosenttia lestadiolaisista. Kannattajamäärältään suurimmat ryhmät ovat vanhoillislestadiolaisuus, esikoislestadiolaisuus ja rauhansanalaisuus. Osa suunnista on jäsenmäärältään hyvin pieniä ja jotkin niistä ovat jo lopettaneet toimintansa. Yhteensä lestadiolaisia on maailmanlaajuisesti eri arvioiden mukaan noin 177 000-212 000.[5][6] Elämänsanalaisuus on ollut pienestä koostaan huolimatta merkittävä liike Suomen teologisissa piireissä: sen piiristä on noussut kolme piispaa.[2] Lestadiolaisuuden suunnat ovat halunneet opillisista eroista huolimatta pysyä luterilaisen kirkon sisällä.

Yhteistä eri suuntien opetukselle on parannuksen ja armon korostaminen, ero Pyhän Hengen saaneiden uskovien ja ei-uskovien välillä sekä opetus siitä, että syntien anteeksiantamisen valta on kaikilla uskovilla. Tämä synninpäästö julistetaan yleensä sanoilla: "Kaikki synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä". Toiminnan keskeisin tapahtuma on seurat ja näkyvin tapahtuma vanhoillislestadiolaisten suviseurat. Eri suunnat julkaisevat omia sanoma- tai aikakauslehtiään. Ainakin vanhoillislestadiolaiset ja esikoislestadiolaiset myös tervehtivät suuntansa toisia jäseniä sanomalla "Jumalan terve" ja hyvästelevät sanomalla "Jumalan rauhaan". Eri suuntien jäsenet eivät tervehdi näin toisiaan ja osassa suunnista tervehdystä ei käytetä ollenkaan.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Lestadiolaisuus
 
Evlut
Pitkästi lainasit Wikipediaa johon olisi riittänyt pelkkä linkki. :-(

Sen sijaan et viitsinyt tai osannut vastata itse kysymykseen, että miksi liike on niin pirstoutunut. Tylsää.

Tässä ei ilmene että MIKSI.

"Liike on opillisten erimielisyyksien takia jakaantunut noin 19 osaan, joista nykyisin toimii noin 15..."
 
Johtaja-ainesta
"Opilliset erimielisyydet" on tiettävästi olleet enimmäkseen johtomiesten välistä keskinäistä riitaa vallasta, siitä että kuka saa olla Ainoan Oikean Seurakunnan johtaja.

http://freepathways.wordpress.com/2009/07/15/seurakuntaoppi/

 
esles
Opilliset erimielisyydet sekä just ilmeisesti vallanhalu on johtanu eroihi. mut tässäkää asias lestadiolaisuus ei oo poikkeus esim miks kaikki kristityt on jakautunu katolisii, luterilaisii, ortodokseihi ja ties kuinka moneen muuhun.

ja maailmassa on harvoja seurakuntia tai järjestöjä tms missä ei olisi koskaan erimielisyyksiä. mutta eri lestadiolaisuuden suuntien sisällä ole tollasia erimielisyyksiä. ja ainakin muute esikoislestadiolaiset voi tervehtiä muita. ei sitä oo kielletty. se on vaan ehkä hienoin tervehtimis ja hyvästely tapa mitä voi toiselle sanoa..

Lestadiolaiset on evankelisluterilaisia eikä erottaudu niistä, käydään kirkossa yms.
 

Yhteistyössä