saako lestadiolaiset..?

  • Viestiketjun aloittaja ulrika
  • Ensimmäinen viesti
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja es.les.:
hahaa toi pyykkikone juttu on niin legenda! todellaki saa olla, miks ei sais??

Vanhoillislestadiolainen tuttuni ainakin sanoi, että heillä on päältä täytettävä pyykkikone, koska alusvaatteet ei saa näkyä... Tosin itse olet es. lestadiolainen, joten varmaan teillä nuo käsitykset eroaa jonkin verran =)
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja esles:
Opilliset erimielisyydet sekä just ilmeisesti vallanhalu on johtanu eroihi. mut tässäkää asias lestadiolaisuus ei oo poikkeus esim miks kaikki kristityt on jakautunu katolisii, luterilaisii, ortodokseihi ja ties kuinka moneen muuhun.

ja maailmassa on harvoja seurakuntia tai järjestöjä tms missä ei olisi koskaan erimielisyyksiä. mutta eri lestadiolaisuuden suuntien sisällä ole tollasia erimielisyyksiä. ja ainakin muute esikoislestadiolaiset voi tervehtiä muita. ei sitä oo kielletty. se on vaan ehkä hienoin tervehtimis ja hyvästely tapa mitä voi toiselle sanoa..

Lestadiolaiset on evankelisluterilaisia eikä erottaudu niistä, käydään kirkossa yms.
Lestadiolaisilla on kuitenkin omat "seurat", joissa ns. tavallinen kirkkoväki sen sijaan ei käy.
 
Vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Lessu:
Oisinpa lestadiolainen, niillä on kuukautisetkin vain kerran vuodessa eli synnytyksen jälkeen. Muut kuukaudet raskaana . Ei olisi siis kuukautisista haittaa elämässä

helpommalla pääset ku laitat hormonikierukan :)
nimim. ei menkkoja 2 vuoteen

Mua pelottaa ajatus kierukasta. :D Tämä siksi, että yhdellä tutulla naisella lähti kierukka yhtäkkiä irti, ja mitä lie siitä sitten aiheutuikaan... Verenvuotoa ja joku ihan vakavampi tulehduskin. En muista oliko millainen kierukka.
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja terve:
ei kukaa kiellä menemästä kirkkoo. esikoislestadiolaisilla on ainaki kirkossa tapahtumia ja jumalanpalveluksia. ei se mitenkää kiellettyä oo ja sielhän mennää naimisii yms. ite oon lessu ja tanssin mm vanhojentanssit ja osallistunu kaikille tanssitunneille yms. ja elokuvissaki käyn.. ne on tapoja ja maallisia huvituksia jotka voi viedä syntii yms..

Eikös se ole niin, että tanssi on syntiä, jos se on lihan himojen tyydyttämiseksi? Eli strippaus, tms.
 
Zumbaa salilla
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja terve:
ite oon lessu ja tanssin mm vanhojentanssit ja osallistunu kaikille tanssitunneille yms. ja elokuvissaki käyn.. ne on tapoja ja maallisia huvituksia jotka voi viedä syntii yms..

Eikös se ole niin, että tanssi on syntiä, jos se on lihan himojen tyydyttämiseksi? Eli strippaus, tms.
Esikois-lestadiolaisilla on väljempää mutta vanhoillislestadiolaisille on elokuvat ja vanhojen tanssit kielletty.

Kaikki tanssiminen on synti.
 
mlxsoak
mihin ihminen tarvii oikeasti alkoholia ja tanssia yms? kertokaa se. niistä ei kukaan hyödy oikeasti, voi tulla hetkeks hyvä olo mut se ei pelasta eikä auta oikeasti mitenkää kuten usko jumalaan.
 
-
Alkuperäinen kirjoittaja mlxsoak:
mihin ihminen tarvii oikeasti alkoholia ja tanssia yms? kertokaa se. niistä ei kukaan hyödy oikeasti, voi tulla hetkeks hyvä olo mut se ei pelasta eikä auta oikeasti mitenkää kuten usko jumalaan.
Oletko katkera lesta?
viestistäsi paistaa läpi, oletko kateellinen kun me saamme tehdä mitä halutaan?

antauduppa sinäkin näihin syntisiin asioihin, niin saatat ymmärtääkkin elämästä jotakin.
 
mlxsoak
katkeruus kaukana. jos haluisin niin EI MIKÄÄN muo estäis juomasta viinaa, kyse onki siitä et en halua. ja viinalla ja ymmärtämisellä ei oo mitään tekemistä keskenää. suosittelen miettii asioita uudemman kerran. säälin suo ja kaikkia niitä jotka ryyppää joka vklp ittensä hirveesee kuntoo ja sit itkee krapulaa ja ku elämä on niin kauheeta. toivottavasti oot onnelinen ja tyytyväinen elämääs.
 
xvl
Miksi pitäisi juoda jokaisena viikonloppuna? miksi pitäisi juoda itsensä hirveään kuntoon? miksi pitäisi itkeä krapulaa?

Miksi te arvon lestaadiolaiset aina liioittelette ja tuotte ääripäät noihin saarnoihinne?

Minä juon harvoin, yksin tai kavereiden kanssa, kohtuudella tottakai. Muutaman kerran on ollut kunnon kankkunen, yleensä ei tule ollenkaan.

Jeesuskin joi alkoholia, Nooakin taisi sammua johonkin. Oletko lukenut raamattua? Minä olen kannesta kanteen. On aikamoisia juominkeja välillä.

Alkoholi on päihde, samoinkuin kahvi ja tupakkakin! jota lestadiolaisten parissa käytetään aika ahkerasti. Miten perustelet sen olevan "sallittu" päihde?

Et tietenkään halua koskea alkoholiin tai mihinkään muuhunkaan kiellettyyn asiaan, koska sua on vauvasta asti aivopesty.

Helvetin tulella on minuakin peloteltu.

t: Onnellinen 2 lapsen isä, entinen lestadiolainen
 
"just"
Ensiksi tosta ehkäsystä, etten itse ainakaan halua käyttää koska kaikki lapset ovat tarkoitettuja syntymään tähän maailmaan joita taivaan isä meille antaa.. Raamatussa sanotaan että seksuaalisuus kuuluu avioliittoon. Ja tosiaan voimme luottaa toisiin niin paljon että ei miehellä oo pelko että olisin naapurin luona tai jottain sellasta. Noista kuvista että mikä siinä että laittaa, kuvat kun pysyy semmoisina että hyvä oma tunto säilyy. Semmosta vaan että kysyy kää suoraa meiltä jos joku asia kiinostaa vastaamme todella mielellä:) Oikeesti tää usko tuo mulle niin paljon, ensiksi se että on rauha jumalan kanssa, sää olla niin luottavainen tulevaisuuteen ja kaikkea sellasta..
Se uskoko sen rauhan tuo...siis se lestadiolaisuus. Saman rauhan voi tuoda mikä muu tahansa usko! Mikähän siinä on että kaikki lessut luulevat sen uskon olevan se joka ainoastaan tuo sen rauhan ja autuuden... Minä oon tullu siihen tulokseen, että mulla on suora laajakaista yhteys tuonne yläkertaan, enkä mä tartte sellasia välikäsiä kun "uskonto". Mulle tuo se mun oma usko sen rauhan ja turvan...mä en tartte siihen mitään säälittäviä uskonnon luomia sääntöjä jostain ehkäsystä tai telkkarin kattomisesta...mä pelaan maalaisjärjellä ja esim. tuossa lasten maailmaan saattamisessa mä turvaan omaan ajattelukykyyn. Mä uskon, että kun meille kerran on annettu se valinnan vapaus tuolta yläkerran puolelta, niin se koskee myös tuota ehkäsyä ja OMAN JÄRJEN KÄYTTÖÄ :)
 
Kummastelija
Ei ole urapaineita kun kotona riittää työmaata. Saa olla itseensä tyytyväinen jos saa kaikki suut ruokittua ja perustarpeet tyydytettyä, muuta tuskin kukaan voi 14 lapsen äidiltä olla vailla. Tosin pienenä välihuomautuksena voisin todeta, että oma ehkäisemättömyys kun johtaisi todennäköisesti kuolemaan niin onneksi en ole syntynyt lestadiolaiseksi. Lestadiolaisuushan on kultti johon pääsääntöisesti synnytään ja aivopestään. Tosiuskovia siellä lienee vähän,mistä hyvänä esimerkkinä materialismi, tupakanpoltto ja naisten alistaminen.
 
Voi sääli
Säälittää lessujen lapset kun ovat heitteillä. Kalliiksi tulee tässäkin kunnassa tuo lessujen moraalittomuus kun lapsia pukataan vaikka 15 kpl kunnan syöttiläiksi. Äiti on kouluttamaton,kotona kiinni ja isä ei duunia harkitsekaanmuualla kuin petikammarin puolella.Me muut kuntalaiset ja veronmaksajat, rehelliset työntekijät sitten maksetaan heidän "seksihurjastelu" elikkä ruuat, asuminen jne. KAIKKI! Voisko sen lisätä teidän dogmaan että jos tekee mieli paljon lapsia niin itsepitää ne myös elättää? Oisko liikaa vaadittu?
 
Heh, heh
Että vaikka en ole lessu niin en juo ikinä, en polta, en abortoi, en ehkäise, en käy ravintoloissa, en katso TVtä, en meikkaa, en käy vieraissa, säästin seksin avioliittoon, en ole eronnut enkä eroa, uskon Jumalaan,luen raamattua ja kasvatan lapseni herran nuhteeseen. Olen yhteiskunnan mallikansalainen ja uskossa. Ja minut te tuomitsette helvetin tuleen vain siksi etten kuulu teihin! Ajatelkaapa, kaikki tämä hyvä elämä ilman teidän yhteisöä. Ja yllätys, yllätys, tällaisia on paljon!
 
"just"
Että vaikka en ole lessu niin en juo ikinä, en polta, en abortoi, en ehkäise, en käy ravintoloissa, en katso TVtä, en meikkaa, en käy vieraissa, säästin seksin avioliittoon, en ole eronnut enkä eroa, uskon Jumalaan,luen raamattua ja kasvatan lapseni herran nuhteeseen. Olen yhteiskunnan mallikansalainen ja uskossa. Ja minut te tuomitsette helvetin tuleen vain siksi etten kuulu teihin! Ajatelkaapa, kaikki tämä hyvä elämä ilman teidän yhteisöä. Ja yllätys, yllätys, tällaisia on paljon!
Näin se olla pitää...maalaisjärkeä sanon minä :)
 
.
aika raakaa yleistämistä lessuista niin ku yleensä aina ku on kyse lessuista. alistaa naisia, miljoona lasta, ei käy töissä, tuomitsee muut helvettiin jne. huhhuh menee jo pikkasen yli..

meiän perheessä on 5 lasta, iskä tekee aamusta iltaan töitä, äitil oma ura, kakki lapset ei asu enää kotona, kukaan ei alista eikä tuomitse ketään tai valtio elätä..

koittakaa elää sen kanssa että maailmaan mahtuu erilaisia ihmisiä ja elintapoja niin ku mäki teen. tuomitsemista ja vihamielisyyttä yms kokee lessutkin muiden taholta..
 
imeissään
Jos ei aiotakaan elättää itse. Loisia!
kuin monta perhettä oikeasti tunnet joka hakee lestadiolaisuuden takia sos.apua.. mä tunnen yhden lest.perheen joka on sos asiakas, mut heil kyl asiakkuus johtuu ihan jostain muusta kuin lestadiolisuudesta. Heillä se syy on se, että isä ja äiti kumpikin ovat psyk. sairaita (olleet jo avioliittonsa alusta lähtien), mut kumpikaan ei myönnä sairauttaan ja ovat myöhemmin eronneet riitojen takia. Joku sanoo et ei les. eroa, kyl neki eroaa kun muuta vaihtoehtoa ei ole ja perheessä on kuitenkin alaikäisiä lapsia
 
.......
tunnen monta L+ perhettä joissa juodaan kotikaljaa, ykkösolutta, simaa.
alkoholia ja prosentteja on näissäkin ja niitä juo myös näiden lapset.
MIKSI näitä saa juoda? samaa alkoholia nekin on.
saako ruotsalaiset lestadiolaiset juoda ns. kakkosolutta, kansanolutta mitä ruotsissa myydään ja jota ruotsalaiset juo? aika ihmeellistä sakkia olette.

niin kieroutunutta ja kaksinaamaista touhua, ensin teette syntiä, ja sitte kiellätte sen olevan syntiä, sanotte että saa tehdä mitä haluaa esim. kattoa televisiota tai käyttää ehkäisyä, jos omatunto sanoo niin. teette viikot syntiä ja käytte sunnuntaina "puhdistautumassa" ja taas maanantaina alkaa syntien kerääminen ja niin edelleen. onko teillä aivoja?

tutkikaa raamattua ja perehtykää lestadiolaisuuden historiaan niin ymmärrätte kuinka mätä ja vastenmielinen lahko se on.
 
.
MItä eroa on virsillä jossa lauletaan verestä ja saatanasta, vastaavaan heviorkesterin esitykseen jossa puidaan samoja asioita? Mitä eroa on klassisella musiikilla ja vaikkapa trancemusiikilla, jossa on samankaltaisia kauniita melodioita? Tätä en ole ikinä ymmärtänyt lestadiolaisuudessa, miksei saa kuunnella musiikkia josta tykkää, ja kuka tämmösen säännön on keksinyt. jeesusko? tuskimpa vain.
 
MItä eroa on virsillä jossa lauletaan verestä ja saatanasta, vastaavaan heviorkesterin esitykseen jossa puidaan samoja asioita? Mitä eroa on klassisella musiikilla ja vaikkapa trancemusiikilla, jossa on samankaltaisia kauniita melodioita? Tätä en ole ikinä ymmärtänyt lestadiolaisuudessa, miksei saa kuunnella musiikkia josta tykkää, ja kuka tämmösen säännön on keksinyt. jeesusko? tuskimpa vain.
Jos luulet että usko on sama eilen, tänään ja huomenna älä liity vl uskoon....Opilliset "totuudet" ovat vain määräaikaisia!!

Kirkkokuorot ja ammattimuusikkona ittensä elättäminen tuomittiin synniksi vuonna 1971. Kesti vaan about 30 vuotta ja risat ja kas kummaa, kuorosynti lakkas olemasta synti.

“Huumausaineesta” hyväksytyksi 30 vuodessa
 

Yhteistyössä