Saako pussata lasta?

  • Viestiketjun aloittaja Mitenkäs teillä?
  • Ensimmäinen viesti
"sama"
Alkuperäinen kirjoittaja kyllä meillä;24466787:
ainakin pusutellaan suullekkin. Se ei oo mun mielestä mitenkään kieroa. Niin on tehty mun lapsuudenkodissa ja niin mä teen myös omien lasteni kanssa! Jokainen tyylillään... Mitäs muuten siihen sanotte että lapsemme pusuttelevat joskus myös isovanhempiaankin suulle?? :)
Ja mä muuten saatan vieläkin pussata omaa äitiäni ja välillä iskäänikin suulle.. Sillai ihan pienesti vaan. Ja oon kuitenki 23v :D Eikä siinä oo mitään kieroa, niin oon tehny lapsenakin.
 
"vieras"
Eipä tuota kukaan lailla kieltänytkään ole, mutta miksi pitäisi? Vaikka se on vanha tapa ollut, niin nykytiedon valossa sitä ei terveydellisistä syistä kannata tehdä. Tutkittu on, että mm. karies siirtyy suusta toiseen eli ei ole vauvalla automaattisesti. Miksi ehdoin tahdoin riskeerata toisen terveyttä, kun voi suukotella poskille, päälaelle, otsalle... Kyllä sitä hellyyttä pystyy yhtälailla osoittamaan näillä pusuilla ja haleilla. Kun tietoa kertyy, tavat muuttuvat.

Henk.koht. en suukottele suulle juurikin karieksen vuoksi, enkä myöskään halua tartuttaa lapseen huuliherpestä. Jälkimmäisen tarttuminen oirettomassakin tilassa kuitenkin ilmeisesti mahdollista. Itse sain sen mieheltä, joka jo pikkulapsena saanut tartunnan. Ja hänen äitinsä todennäköinen lähde suullesuukottelijana. Tiedän, että on voinut saada montaa muutakin kautta, mutta toistan: miksi riskeerata vauva elinikäisille taudinaiheuttajille?

Tässä keskustelussa mennään taas joko tunteella tai järjellä...
 
llllllllllllll
Ei varjele sentään.
Jos tosiaan pitää sairaana, kierutuneena yms. oman lapsensa suukottelua huulille, on itsellä jotain vinksallaan kyseisessä asiassa, miksi suulle suukotus olisi verrattavissa ainoastaan parisuhteen sisäiseksi asiaksi ja sen puolesta sitten jotenkin seksuaalinen asia, silloinhan pienen lapsen hellittelykin pitäisi olla kiellettyä tässä valossa, kuuluuhan sekin parisuhteeseen ja myös seksuaalisessa mielessä.

Sen perustelun jotenkin ymmärrän, että kariesbakteerin tartuttaminen ei kuulosta kivalta, mutta tässäkin järjen valoa ja maalaisjärkeä saa käyttää. En itse ainakaan kuolaa lapsen suuhun antaessani muiskua huulille, lapsen huulet kuitenkin yleensä hyvinkin ovat kuolassa. Pidän suuni kiinni.

Muiden bakteerien leviäminen perheen sisällä on muutenkin takuuvarma juttu, vaikkei suukotuksia suulle antaisikaan. Lapset pyyhkivät suutaan, nenäänsä ja tarttuvat kahvoihin jne. jne. jolloin pöpö leviää isommilta pienemmille. Aikuisetkin levittävät flunssaansa tms. pöpöä ilman suukotuksiakaan tietämättään, ilman suulle suukotusta, halaukset, sylittelyt jne. jne. Ja jos lapsi leikkii muiden lasten kanssa, pöpöt leviävät siitä huolimatta.

Ja mielestäni hyvällä hammashygienialla pääsee vallan pitkälle, oli karies tai ei. Itsellä se kyllä on, mutta en ole alakoulun jälkeen joutunut käymään kertaakaan hammaslääkärissä reikien takia, koska huolehdin hampaista ja syömisistäni/juomisistani, kuten myös lapsienkin osalta.
 

Yhteistyössä