Saako teillä teini sanoa kesätyöpaikasta ettei kiinnosta?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Hiippari
Enne vanhaan sitä opetettiin penskat tekemään töitä, jotta saa rahaa jolla ostaa mieleisiään juttuja.
Ite aloitin 13-vuotiaana parilla vkolla tehtalla, sitten 14-vuotiaana jo kuukausi töitä kesälomilla (siivousta, navetalla, mansikkapellolla, tehtaalla, raksalla) ja muistan sen tunteen mitä tilipäivä toi! Kun tekee töitä, saa rahaa jolla nostaa elintasoaan. Mulla oli aina kaikki viimesen päälle vaikkei vanhemmat juuri peruselämistä enempää kustantaneet. Hitsi kun se kiukutti joitain ns.parempien perheiden lapsia ;)

Meni oppi perille työn tekemisen tärkeydestä ja on tainnut mennä eteenpäinkin.. (ruoka, katto pään päälle tulee mutta mitään herkkuja elämään ei lusmuilulla meiltä irtoa) Kesäloma on niin pitkä jotta joutaa siinä edes sen yhden kuukauden tai puoltoista hommia paiskomaan, ettei iske se "kermaperseily, en mää viiti, en tykkää, hyiiiii en pese tuota"-asenne.. Kaikki ei voi edes suhteilla saada sitä hyväliksaista paikkaa edes opiskeluilla tulevaisuudessa, muistakaas se vaan..

Joten jos ei nuori saa töitä eikä kelpais se suhteilla hoidettu siivous- tai raksa-apulaisen paikka niin sitten on hyvä ja etsii mieluisamman itse sinnikkäästi tai tyytyy katselemaan kun muut rällää kesällä. Ja talvi tulis olemaan aika ankea vapaa-ajan suhteen tai juu, kustannan kyllä salit, uinnit, koriksen tms mutta tyttöjä ei metsästellä muorin rahoilla.. ;)
 
"nuuh"
Mitä on paskahommia teinille? Mistä työtä tekemätön teini tietää mikä on paskahommaa? Mun mielestä ainut paska tässä koko hommassa on se halveksuva äiti/isä joka ei halua ryppyjä eikä rakkoja omalle kullannupulleen. Niin ja antakaa lasten ihan itse hakea sitä työtä. Huvittavia puheita kuulee mammojen suusta kuinka reipas ja sosiaalinen meidän Pietu on vaikka koko Pietua ei ole edes näköpiirissä mutta sopis kuulemma hyvin alalle :D
 
  • Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
"viivii"
[QUOTE="Jenis";28478488]Eli jos teiniä ei kiinnosta muu kuin maata perse homeessa sohvalla, se on ihan ok? Uskomatonta, mitään "paskahommia" ei ole olemassakaan! Ennen se oli ihan tavallista, että aloitettiin ns. matalammalta oksalta ja vähitellen edettiin sinne mihin ihan oikeasti tahdottiin päästä. Kesätöiden ideana on oppia työelämän sääntöjä.[/QUOTE]

Että jos ei mene kesätöihin niin sitten makaa perse homeessa:D OMG kuinka mustavalkoista ajattelu voikaan olla:D
 
"Vieras"
Niin, se nyt taitaa olla yleinen sanonta sille jos ei käy kesätöissä. Todellisuudessa teini loikoilee, kitisee tylsyyttä, valittaa rahan puutetta, kukkuu yöt kun ei väsytä itseään töillä. Lisäksi toki syö ja paskoo kuten muutkin ihmiset. Lisäksi hän "lataa akkuja" kouluHOMMIA varten, aivan samaa mitä tekee joululoman, hiihtoloman, syysloman ja 2 päivää jokaisella viikolla viikonloppuna. :/

[QUOTE="viivii";28478727]Että jos ei mene kesätöihin niin sitten makaa perse homeessa:D OMG kuinka mustavalkoista ajattelu voikaan olla:D[/QUOTE]
 
[QUOTE="Vieras";28478753]Niin, se nyt taitaa olla yleinen sanonta sille jos ei käy kesätöissä. Todellisuudessa teini loikoilee, kitisee tylsyyttä, valittaa rahan puutetta, kukkuu yöt kun ei väsytä itseään töillä. Lisäksi toki syö ja paskoo kuten muutkin ihmiset. Lisäksi hän "lataa akkuja" kouluHOMMIA varten, aivan samaa mitä tekee joululoman, hiihtoloman, syysloman ja 2 päivää jokaisella viikolla viikonloppuna. :/[/QUOTE]

Niin, ja hyvällä tuurilla harrastaa jotain. Hirveen harva harrastus vain on ilmainen, ellei nyt vain jossain lenkillä juokse. Tosin nekin varusteet maksaa.
 
[QUOTE="viivii";28478367]No tottakai saa sanoa ja ei todellakaan tarvitse mennä sellaiseen paikkaan mikä ei vähääkään kiinnosta! Sillähän se kiinnostus työntekoon vasta tapetaankin kun nuoret pakotetaan kaiken maailman paskahommiin.[/QUOTE]

Tää on se juttu mitä en oikein tajua, koska sen taustalta kuultaa ajatus siitä että töitä tehdään vain jos ne on kivoja tai mielenkiintoisia tai muuten jotenkin sosiaslisesti cool. Mä oon kasvanut siinä uskossa/ajatuksessa, että työnteko ei ole vapaaehtoista. Että jos meinaa elää, on pakko tehdä töitä, kiinnosti tai ei. Sinänsä siis tää kommentti menee multa vähän ohi, kun en tajua miten sen "kiinnostuksen työntekoon" voisi tappaa niillä "paskaduuneilla", ellei nyt satu omaamaan sikarikkaita vanhempivainajia. Ja ne ns. paskaduunitkin oan vaan jonkun tehtävä, moni aikuinenkinn tekee ns. paskaduunia elääkseen.

Niin ja vähän kärjistäen, kumpi on yhteiskunnallisesti tärkeämpää työtä, olla siistissä sisätyössä esim vaatekaupan myyjänä vai olla kaikkien paskaduunareitten kingi, paskakuski. Kummat olisi helpompi päästää vaikka vuodeksi lakkoon.. :)
 
viiiiras
Puhelinmyyntiin ei olisi pakko mennä, tosin ei sitten hakisikaan. Varastolle, mansikkamaalle ja Hesburgeriin menisi.
Mainostenjaosta en tiedä, meneeköhän siinä selkä..
 
[QUOTE="vieras";28478473]uskomatonta, että teini ensin tekee kouluhommia keväät, syksyt ja talvet, ja sitten kesällä pitäisi vielä paahtaa töissä tai "lusmuilee".... Kyllä mun teinini ainakin saa ihan rauhassa lomailla kesän, tai ainakin suurimman osan kesästä. Onhan mullakin kuukauden kesäloma, samoin kuin miehellä ja nuoremmilla lapsilla.
Tottakai on hyvä kannustaa työnhaussa, kertoa että tulevaisuudessa siitä parin viikon työkokemuksestakin on paljon hyötyä. Mutta pakottaminen on meillä ainakin nou nou niin kauan kun lapsi on koulussa (ja koulu on peruskoulu+lukio/amis).[/QUOTE]

Jos teini on yhden kuukauden kymmenestä viikosta kesätöissä, niin siinä jää vielä kuusi viikkoa lööbailuun, siis enemmän mitä normaalilla työssäkäyvällä on kesälomaa.

Se minua kyllä kiinnostaa, että mikä on se paikka, mihin nuoresi sitten 20-vuotiaana menee töihin, kun ensimmäinen kesätyöpaikka on hänelle ajankohtainen? Millä toimintatavalla hän hinaa jalkansa jonkun työpaikan oven väliin, vai hoituuko se suhteiden kautta? Toivon saavani tähän vastauksen.
 
viiiiras
[QUOTE="Vieras";28479102]Joo menee, kaikki lehtien jakavat ovat invaliideja, liikkuvat sähköpyörätuolilla. :/[/QUOTE]

Heko heko. Hintelä teini on eri asia kuin aikuinen. Kovin raskaita fyysisiä töitä en laittaisi tekemään.
 
MInä (niinkun myös mun lapset) olensitä mieltä että työ kun työ on aina parempi kun vetelehtiminen työttömänä.
Olen itekki joutunu tekee sellasta työtä mikä ei oo kiinnostanu. Samalla hakien sitä parempaa, omaa lalaa vastaavaa työtä.

Mulla poika ei oo saanu töitä. On tällä hetkellä 16v ja muuttaa pois kotoa kesällä.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28476873:
Anteeksi tyhmä kysymys, mutta eikö noista mansikkamaa-hommista opi sen, että vaikka raha ei kasva puissa, niin ei sitä työtä tekemälläkään saa...?
Tää on just niin sossupummin suusta!! Mansikkamaalla saa sitä palkkaa, minkä siitä ansaitsee. Vai meinaatko, että mansikanpoiminnasta pitäisi saada kymppitonnien tili? Hyvä palkka on suhteessa työn vaativuuteen, koulutukseen, työkokemukseen jne. ja mansikanpoiminta on juurikin hyvä paikka aloitella työuraa, mutta ilmeisesti kermaperseaikuisten kermaperselapsien pitäisi saada samaa palkkaa mansikanpoiminnasta kuin vaikkapa lääkärin. Juuri tällaisen asenteen takia meillä on maa täynnä työtävieroksuvia sossun elättejä, kun sossusta saa enemmän rahaa tekemättä mitään.
 
  • Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
[QUOTE="Vieras";28478423]Mistä vitusti se teini edes tietää mitä on joku paska duuni? Eihän se ole sitä tehnyt aiemmin. Ja toiseksi, maailmassa on töitä jotka TEHDÄÄN ja siitä saa mm. rahallisen korvauksen. Aika yksinkertaista.[/QUOTE]

No kyllä minä tiesin jo nuorempana, millaiset työt tuntuvat työntekijästä paskalta. Raskas tai ikävä työ, jossa huono palkka - esimerkiksi. Nii-in, maailmassa on töitä, jotka tehdään ja siitä saa mm. rahallisen korvauksen. Totta. Mutta kun joskus siitä saa muutakin - esim. vitutuksen, pahan mielen, terveysongelmia, tai sitten hyvässä lykyssä jotain positiivistakin, kuten meriittiä, hyvän mielen, työsuhde-etuja, tms, niin kannattaa vähän yrittää valikoida, mitä tekee.
 
[QUOTE="Jenis";28478488]Ennen se oli ihan tavallista, että aloitettiin ns. matalammalta oksalta ja vähitellen edettiin sinne mihin ihan oikeasti tahdottiin päästä.[/QUOTE]

Nykyisin taas opiskellaan, jotta päästäisiin sinne mihin ihan oikeasti tahdotaan päästä. Naiivia kuvitella, että jostain teini-iän hanttihomma-kesätöistä "edettäisiin" unelma-ammattiin :D
 
Saa sanoa jos ei kiinnosta kesätyöt.
Kevät ja syksy on koulua, joten kesän saa rentoutua.

Eikä lapsen tehtävä todellakaan ole elättää itseään. Todella älytöntä väkertää maailmaan enemmän lapsia kuin oma taloudellinen tilanne antaa myöden ja sitten laittaa lapset tienaamaan harrastus ja vaaterahansa sekä opiskelu kustannuksia

Tuollaiset vanhemmat varmaankin potkasevat lapset pellolle heti kun lapsilisiä ei enää saa.

Mutta kaikkea tässä maailmassa tapahtuu. Lapset sitten joutuvat kärsimään
Meillä kans useampi lapsi. Jos jotain extraa haluaa saa ite kesätöissä tienata rahat niihin. Siis esimerkiksi oma tietokone, joku tietty kalliimpi puhelin ja sen sellaset. Perusasiat kustannetaan kyllä, mutta en näe mitään syytä ostaa monen sadan euron puhelimia esimerkiksi kun halvemmallakin pärjää. Tai jos nyt tahtoo jotkut järjettömän hintaiset kengät/farkut/takin tms, tietyn summan saa ja loput voi sit laittaa itse. Jos tää on kärsimistä, niin sit ei voi kyllä mitään.....
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28481404:
Nykyisin taas opiskellaan, jotta päästäisiin sinne mihin ihan oikeasti tahdotaan päästä. Naiivia kuvitella, että jostain teini-iän hanttihomma-kesätöistä "edettäisiin" unelma-ammattiin :D
Rekrytointi-hommia tehneenä ja hakemuksia lukeneena niin sieltä nimenomaan nousee korkealle ne joilla on näyttää että työtä on kiinnostanut tehdä työnlajista huolimatta. Se vaikuttaa ihan sitten opintojen jälkeenkin, kun haetaan sinne unelma-ammattiin.
Kammottaa ajatus jostain parikymppisestä jonka CV sisältää vain koulunpenkin kulutusta. Ja voi kuinka noissa hakukilpailuissa ne saavatkin helposti töitä jotka ovat tehneet opintojen ohella töitä rahoittaakseen itse elämäänsä!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28479532:
No kyllä minä tiesin jo nuorempana, millaiset työt tuntuvat työntekijästä paskalta. Raskas tai ikävä työ, jossa huono palkka - esimerkiksi. Nii-in, maailmassa on töitä, jotka tehdään ja siitä saa mm. rahallisen korvauksen. Totta. Mutta kun joskus siitä saa muutakin - esim. vitutuksen, pahan mielen, terveysongelmia, tai sitten hyvässä lykyssä jotain positiivistakin, kuten meriittiä, hyvän mielen, työsuhde-etuja, tms, niin kannattaa vähän yrittää valikoida, mitä tekee.
Niin, sitä voi ajatella kuinka mä tästä mansikanpoiminnasta rikon selkäni ja päädyn pyörätuoliin, roskakuskin apulaisena menetän hajuaistini, lehtienjako on liian raskasta, kaadun vain kumoon ja rikon raajani.
Tai sitten voi ajatella että aikansa kutakin, nyt kun hoidan homman oikein niin ei tarvi palata tähän työhön.

Musta on oksettavaa että lapsille opetetaan nirsoilua työn suhteen, etenkin kun ei ole vielä pätevyyttä mihinkään niin sitä tehdään mitä saadaan. Jos joskus käy paskasti ja on työttömänä aikuisiällä, sitä voipi saada nuoruuden työpaikasta vaikka väliaikaisen turvasataman ettei talous kuse. Jokainen työ pitäisi pyrkiä suorittamaan mahdollisimman hyvin, vaikka olisikin huonopalkkainen tai raskas työ ja jokaista työtä pitäisi tajuta arvostaa. Ihme kreemiperseilyä (kerma on liian hyvää kamaa tähän touhuun).
 
"Jenis"
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28481404:
Nykyisin taas opiskellaan, jotta päästäisiin sinne mihin ihan oikeasti tahdotaan päästä. Naiivia kuvitella, että jostain teini-iän hanttihomma-kesätöistä "edettäisiin" unelma-ammattiin :D
Millä logiikalla kesätyöt estävät opiskelun? Sitä ensimmäistä oikeaa työpaikkaa hakiessa niistä hanttihommistakin on hyötyä. Tiedän kokemuksesta. Aloitin paskahommista, ja olen ollut jo vuosia "asiantuntija-ammatissa".

Se se vasta on naivia kuvitella että suoraan koulunpenkiltä mennään unelma-ammattiin, ilman minkäänlaista työkokemusta mistään.
 
  • Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
"Jenis"
Rekrytointi-hommia tehneenä ja hakemuksia lukeneena niin sieltä nimenomaan nousee korkealle ne joilla on näyttää että työtä on kiinnostanut tehdä työnlajista huolimatta. Se vaikuttaa ihan sitten opintojen jälkeenkin, kun haetaan sinne unelma-ammattiin.
Kammottaa ajatus jostain parikymppisestä jonka CV sisältää vain koulunpenkin kulutusta. Ja voi kuinka noissa hakukilpailuissa ne saavatkin helposti töitä jotka ovat tehneet opintojen ohella töitä rahoittaakseen itse elämäänsä!
No just näin. Muistan itse pistäneeni aika suoraan ö-mappiin hakemukset, joissa ei ollut muuta sisältöä kuin opiskelu. Opiskelu on itsestäänselvyys tiettyihin hommiin hakiessa, sillä työkokemuksella sitä erotutaan massasta. Tulipa vastaan sellaisiakin, jotka hakivat kandin papereilla suoraan esim. esimiestehtäviin :D
 
  • Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
mmmmkay
Näitä keskusteluja lukiessani tunnen suorastaan ylpeyttä omista vanhemmistani, jotka kannustivat työntekoon ja opettivat arvostamaan rahaa :)
Aion siirtää samat opetukset eteenpäin ihan varmasti tulevaisuudessa.

En ole koskaan ymmärtänyt nuorenakaan niitä kavereita, jotka lusmusivat koko kesän tekemättä mitään ja sitten valittivat koko talven, kun ei ole rahaa mihinkään. Tai olivat avoimesti kateellisia minulle, kun olin säästänyt koko kesän palkat ja saatoin ostaa vaikka 500mk levikset silloin kun halusin.
 
  • Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas

Yhteistyössä