Saanko viedä vuokra-asuntoon ostamani kodinkoneet mukanani?

  • Viestiketjun aloittaja "vierailija"
  • Ensimmäinen viesti
ihmeissään
Tuolla aiemmin ollut kirjastoesimerkki oli aika hyvä. Vaikka kirja olisi rikki ja 30 vuotta vanha, niin et voi heittää sitä roskiin, vaan kirjaston henkilökunta hoitaa sen puolen. Jos olet heittänyt sen roskiin, niin joudut joko hommaamaan vastaavan tilalle tai korvamaan uuden hankintahinnan kirjastolle. Kirjalla ja sillä jääkaapillakin oli vielä käyttöarvoa kuitenkin vaikka vanha olikin...
 
"aloittaja"
Mun mielestä on jotenkin jännä, että kaikki ei näe tätä yhtälöä. Vuokranantaja menettää aika paljon rahaa tässä typerän vuokralaisen takia. Ajatellaan, että se saisi sen 20€ niistä koneista korvausta. Hän menee kodinkoneliikkeeseen ja ostaa uudet kodinkoneet, sanotaan vaikka 1000€ sisältäen jääkaappipakastimen, astianpesukoneen ja uuni/liesisysteemin. Nyt ollaan jo 980€ miinuksella. Lisäksi vuokranantaja menettää todennäköisesti seuraavan kuun vuokratulot eli vaikkapa about 700€. Eli -1680€. Ja silti joutuu maksamaan vastikkeet yms.

Ihan mielenkiinnosta kysyisin, tyytyisitkö sinä vuokranantajana tuohon pariinkymppiin?
Miten niin menettää paljon rahaa? Ne laitteet olis joka tapauksessa kuuluneet vuokranantajan maksettaviksi.
En ihan koko ketjua lukenut, mutta kiva kuulla mielipiteitä tästä asiasta. Ei nimittäin olla ihan "normaalisti" vuokralla, ei ole vuokrasopimusta eikä maksettu takuuvuokraakaan. Asunto on persaukisen sukulaisen joka luultavasti myy tämän kun muutetaan pois. Ja se tonni olis parempi maksaa meille siinä vaiheessa kun saa läävänsä myytyä
 
"aloittaja"
Ainut että nyt mulla v"tuttaa että ne koneet on nakattu roskiin, olis pitäny roudata häkkivarastoon ja vaihtaa paikalleen, siitähän sais kun oli niin tyytyväinen kun ostettiin uudet kamat eikä joutunut itse sitä tekemään
 
siripiri
Meillä on sitten todella reilu vuokraisäntä näihin edellämainittuihin verrattuna.

Meillä seinät täynnä meidän lapsen piirtämiä kuvia. Mun mies kysyi vuokraisännältä, että saadaanko vaihtaa uudet tapetit ja uusia samalla lattiat olohuoneeseen sekä makuhuoneeseen.

Vuokraisäntä antoi luvan. Ja maalit, tapetit ja laminaatit saadaan vähentää vuokrassa. Eli mitään ei jää meidän maksettavaksi.

Tuntuu, että vuokraisännät (ja yleensä miehet) on reilumpia kuin naiset (vuokraemäntinä). Naiset tuntuu kauheilta selkäänpuukottajilta ja juonittelijoilta.:(
 
"aloittaja"
Kyllä vuokralaisella on velvollisuus ilmoittaa vuokranantajalle rikkoutuneista kodinkoneista yms. ja vuokranantajan tulee ne uusia / korjata kohtuullisessa ajassa. Jos näin ei ole niin vuokranantaja voi hankkia tilalle toimivan kodinkoneen.

Mutt ap:n tapauksessa jääkaappi toimi , eli kyse lähinnä kosmeettisesta jutusta.

Mielestäni vuokralaisen olisi pitänyt ottaa vielä kerran yhteyttä vuokranantajaan ja pitänyt häntä käymään toteamassa kovaäänisyyden ja ettei pakastelokero toimi.

Kyllä minä vuokranantajana pidättäisin vähän vuokravakuudesta , kun on heittänyt entiset koneet roskiin.

Ja joo , vuokralainen saisi viedä ostamansa koneet uuteen asuntoonsa , en olisi niitä halukas lunastamaan itselleni mistään hinnasta.
Niin, jääkaappi toimi, pakastin ei.
 
"Vierailija"
No riippuu mitä ootte vuokranantajan kanssa sopineet. Mutta ilmeisesti ette mitään?
Jos olet ilman lupaa mennyt viskaamaan vanhat roskiin ja hankkinut uudet omalla rahalla, niin joudut silti korvaamaan vuokranantajalle hävitetyt kodinkoneet.

Asunto on vuokrattu siinä kunnossa kun se on esitelty, eli sisältäen kivikautiset kodinkoneet. Niiden pitää vähintään olla siellä myös silloin kuin te lähdette.

Ja kodinkonehankinnoissa kannattaa ja pitää aina kysyä vuokranantajalta, eikä mennä ominpäin hankkimaan. Vuokranantaja saa niistä verotuksessa takaisin, ja on myös hänen etunsa mukaista hankkia asuntoon toimivat masiinat.
No niimpä.

Oletko jotenkin vajaa, ajattelit sitten että seuraava vuokralainen muuttaa asuntoon, josta kyseiset kodinkoneet kokonaan puuttuvat?
Vuokra-asunnossa on tarkoitus vuokranantajan uusia koneet, voit vuokralaisena pyytää niitä uusittavaksi. Sinä en maksa niistä tuolloin penniäkään.

Millä oikeudella menet heittämään toisen omaisuutta roskiin?
Voit periaatteessa viedä ostamasi kodinkoneet mukanasi, mutta olet tietysti velvoitettu korvaamaan uudet asuntoon tilalle.

Asut vuokralla, hei haloo? Toisen omistamassa asunnossa, joku toinen omistaa myös ne kiinteät kalusteet, et sinä.
 
"Vierailija"
Tästä ketjusta nousee mieleen ehdotus, että kouluissa pitäisi olla oppiaineena elämisen perustaitoja esim. vuokralaisena olemisen... oikeastaan aika surullista :(
Kyllä normaaliälyllä varustettu ihminen tajuaa ja ottaa selvää tällaisista itse.

Valitettavasti noita normaaliälyn alittavia on paljon, ja siihen tuskin koulujen opetuskaan auttaa. Tyhmä mikä tyhmä.

Ap, sulle on varmaan ok, jos joku lainaa bemariasi ja palauttaa takaisin ladan.. Eiku, siis sun mielestä ei palautettukaan mitään.
Eli siis varastit roskiin heittämäsi kodinkoneet asunnon omistajalta.
 
kyllä ne miehetkin osaa
Tuntuu, että vuokraisännät (ja yleensä miehet) on reilumpia kuin naiset (vuokraemäntinä). Naiset tuntuu kauheilta selkäänpuukottajilta ja juonittelijoilta.:(
Jaa, enpä tiedä. Mun kohdalla kieroin vuokranantaja on ollut miespuolinen. Se maksatti mulla uuden käsienpesualtaan, vaikka entinen allas oli täysin ehjä ja moitteeton kun muutin pois. Vuokranantaja vaan väitti että minä olin rikkonut sen, ja että se oli niin pahasti halki että pitää ostaa uusi. Soitin jopa uusille vuokralaisille ja niiden mukaan vuokranantaja oli itse rempannut kylppärin katon ennen niiden muuttoa. Oma päätelmä oli että ilmeisesti se oli samalla pudottanut pesualtaaseen jotain, niin että se oli hajonnut ja päätti sitten maksattaa sen mulla. Ei auttanut sekään vaikka mulla oli muuttoapuna ollut todistaja joka vakuutti että se allas oli täysin ehjä kun lähdettiin, silti otti sen uuden altaan vuokratakuusta, ja venytti sen lopun vakuuden takaisinmaksua useita kuukausia. Uhkasi jopa että vie koko vakuuden jos vielä jaksan valittaa asiasta. Epäilen että sillä oli varmaan perinteenä maksattaa vuokralaisilla aina jotain uutta kämppään vuokratakuusta, koska se ei suostunut tulemaan paikalle tekemään lopputarkastusta mun muuttaessa, vaikka oli luvannut tulla. Hyvä sitten rauhassa keksiä kaikkea kun vuokralainen on muuttanut yli 200 kilometrin päähän.
 
"vierailija"
Ja vuokranantajana voin sanoa, että hurjistuisin jos joku tekisi AP:n kaltaisia päätöksiä.
Mä oletan, että mun vuokralaiset on niin fiksuja, että ne valittaa puutteista MULLE jolloin MINÄ korjaan ne korjaamalla/hankkimalla uudet koneet, koska ne tosiaan saa verotuksessa ja vielä itse niin onnellisessa asemassa, että saan ilmaiseksi/hyvin pienellä hinnalla työpaian kautta. Jos joku vuokralainen heittää kaatikselle mun kodinkoneet, ja vie itse hankkimansa mukanaan niin voi olla varma, ettei nää vuokratakuistaan penniäkään.
Niinhän se on, että jos hankit uudet sitten kun vuokralainen on muuttanut pois, et saa niitä edes vähennettyä kuluina koska asunnossa ei sillä hetkellä ole vuokralaista.
 
Meillä on sitten todella reilu vuokraisäntä näihin edellämainittuihin verrattuna.

Meillä seinät täynnä meidän lapsen piirtämiä kuvia. Mun mies kysyi vuokraisännältä, että saadaanko vaihtaa uudet tapetit ja uusia samalla lattiat olohuoneeseen sekä makuhuoneeseen.

Vuokraisäntä antoi luvan. Ja maalit, tapetit ja laminaatit saadaan vähentää vuokrassa. Eli mitään ei jää meidän maksettavaksi.

Tuntuu, että vuokraisännät (ja yleensä miehet) on reilumpia kuin naiset (vuokraemäntinä). Naiset tuntuu kauheilta selkäänpuukottajilta ja juonittelijoilta.:(
Jos muhun viittaat, niin luvan muutostöihin saavat vuokralaiset kyllä ihan kysymällä. Ei mua kiinnosta, minkä väriset tapetit kulloinkin on vuokralaisella, kunhan asunto on poismuutettaessa sovitussa kunnossa. Mutta tässä tapauksessa ei mitään oltu kyselty, eli ei kannata yleistää.

Tosin ap ei ilmeisesti sittenkään asu ihan vuokralla?
 
Rollolainen
vuokranantajan kuuluu anta rikkimenneiden tilalle uudet. Jos olet mennyt itse ostamaan uudet nin sitten on jostain löydetä siihen tilalle jostain uudet tai ne vanhat käytetyt.
omatkin sa jättää.
jos vuokra-asunnossa on valmiina esim astioanpesukone niin todellakaaan sinä et sitä vie pois sieltä, koska se kulu vuokranantajlle.
 
Rollolainen
Alkuperäinen kirjoittaja kyllä ne miehetkin osaa;29355892:
Jaa, enpä tiedä. Mun kohdalla kieroin vuokranantaja on ollut miespuolinen. Se maksatti mulla uuden käsienpesualtaan, vaikka entinen allas oli täysin ehjä ja moitteeton kun muutin pois. Vuokranantaja vaan väitti että minä olin rikkonut sen, ja että se oli niin pahasti halki että pitää ostaa uusi. Soitin jopa uusille vuokralaisille ja niiden mukaan vuokranantaja oli itse rempannut kylppärin katon ennen niiden muuttoa. Oma päätelmä oli että ilmeisesti se oli samalla pudottanut pesualtaaseen jotain, niin että se oli hajonnut ja päätti sitten maksattaa sen mulla. Ei auttanut sekään vaikka mulla oli muuttoapuna ollut todistaja joka vakuutti että se allas oli täysin ehjä kun lähdettiin, silti otti sen uuden altaan vuokratakuusta, ja venytti sen lopun vakuuden takaisinmaksua useita kuukausia. Uhkasi jopa että vie koko vakuuden jos vielä jaksan valittaa asiasta. Epäilen että sillä oli varmaan perinteenä maksattaa vuokralaisilla aina jotain uutta kämppään vuokratakuusta, koska se ei suostunut tulemaan paikalle tekemään lopputarkastusta mun muuttaessa, vaikka oli luvannut tulla. Hyvä sitten rauhassa keksiä kaikkea kun vuokralainen on muuttanut yli 200 kilometrin päähän.


seuraavalla kerralla kun muta nii ei muuta kuin kuvaus enne ja jäkeen muton. sillä siitåkin selviää. ja tässä on myös yksi syy miksi en halua vuokralle yksityiselle, ne kusettavat minkä kerkiävät
 
ja tässä on myös yksi syy miksi en halua vuokralle yksityiselle, ne kusettavat minkä kerkiävät
Aikanaan kun olen vuokralla asunut niin aina yksityisellä ilman mitään ongelmia. Asunto vastaanotetaan tyhjänä ja käydään vuokranantajan kanssa paikat läpi. Samoin asunto luovutetaan tyhjänä ja taas käydään paikat yhdessä. Ihan perusjuttuja.
 
"vierailija"
vuokranantajan kuuluu anta rikkimenneiden tilalle uudet. Jos olet mennyt itse ostamaan uudet nin sitten on jostain löydetä siihen tilalle jostain uudet tai ne vanhat käytetyt.
omatkin sa jättää.
jos vuokra-asunnossa on valmiina esim astioanpesukone niin todellakaaan sinä et sitä vie pois sieltä, koska se kulu vuokranantajlle.
Mutta sinä olet tietysti se poikkeus joka saa viedä =)
 
Rollolainen
[QUOTE="vierailija";29356766]Mutta sinä olet tietysti se poikkeus joka saa viedä =)[/QUOTE]

En ole mistään asunnosta vienyt vuokranantajan koneita. Ainoat koneet mitä mukanani kannan ovat pakastin ja pesukone. Pakastin on jo 18 vuota vanha ja toimi nyvin. Tuo pesukone on meilllä ollut noin 3 vuotta ja sekin on ostettu naapurilta ja oli jo silloin jo heillä ollut 3v käytössä.
Minä en tiiä mistä olet tuollaisen käsityksen saanut että varastaisin vuokranantajalta hänen hankkimiaan koneita.
Olen saanut rikkinäisten tilalle aina uudet koneet, mutta ne uudet ja hienot on jääneet sinne asuntoon mistä ollaan muutettu
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
[QUOTE="Justus";29354771]Nyt oli kyse jostain 20 euron romuista. Uskokaa tai älkää, niin ei niitä vuokratakuita kukaan ahne vuokranantaja voi viedä mielivaltaisesti, vaikka näin ehkä omissa harhoissaan kuvittelee.[/QUOTE]

Tuo "20e romu" on aika venyvä käsite.Meillä hellan hajottua saatiin tuttavalta "sellanen ikivanha romu" jonka aikoi joka tapauksessa viedä kierrätykseen. Tuossa ikivanhassa romussa on valmistusvuosi 2002. Eli toisen romu,toiselle kelpo peli. Joten vuokranantajan vanhat toimivat hukannut varmaan aivan itse etsii sit vastaavat tilalle ja hoitaa niiden kuljetuksetkin.
 
Vain vuokralainen häviää
Aloittajan tapaus: Ensinnäkin, vuokralainen joka menee ostamaan kodinkoneita vuokra-asuntoon, ei ilmeisestikään ole mikään ruudinkeksijä. Sen sijaan että maksattaisi uudet koneet vuokranantajalla, menee itse tuhlaamaan rahaa sellaiseen josta muutenkin maksaa jo vuokraa. Tällainen henkilö tuskin muutenkaan ymmärtää rahan päälle mitään, joten vuokratakuun pidättäminen olisi vaan ihan hyvä oppiraha maksettavaksi. Sen lisäksi vuokralainen vie omaan uuteen asuntoonsa nyt vanhat kodinkoneet, kun olisi voinut maksaa vuokrassa vuokranantajan kodinkoneiden käyttöä ja ostaa sitten ihkauudet itselleen kun muuttaa pois.

Vuokranantajan puolelta: Koska kodinkoneet ovat jo olleet rikkinäisiä ja pakastin ei ole toiminut jääkaapissa, tämä olisi joka tapauksessa velvollinen ostamaan uudet koneet. Nyt uusien koneiden hankinta on siirtynyt muutamalla vuodella koska vuokralainen on vienyt sinne omat. Uudet koneet saa ihan normaalisti vähennettyä pääomatuloverotuksessa tulonhankkimiskustannuksina. Ei siis ole mitään "hävittävää" vuokratuloa, kuten eräs vuokrantaja täällä inttää, ainoastaan hankintakustannusten ajankohdan siirtymistä myöhempään. Vuokranantaja on siis voittanut pari vuotta kodinkoneiden käyttöaikaa, koska nyt kodinkoneet jotka hankitaan kestävät oletettavasti muutaman vuoden käytössä pidempään uuden vuokralaisen käytössä. Vuokranantaja on myös voittanut vaivan ja kustannukset vanhojen kodinkoneiden hävittämisestä.

Ainoa kritiikin kohde tässä on vuokralaisen kyvyttömyys neuvotella vuokranantajansa kanssa.
 
zvzvzv
En nyt ymmärrä...miksi hiivatissa te ostitte vuokrakämppään hellan ja jääkaapin vaikka kuuluu vuokranantajan vastuulle hommata uudet rikkimenneiden tilalle? Varmasti tulee sanomista jos jätätte vain tyhjät kolot niiden tilalle. Ne laitteet olis nääs voinut korjata jotka menivät rikki. Meillä hajosi vuokrakämpästä jääkaappipakastin, lämpeni ihan tyystin. Huoltomies kävi ja vaihtoi jonkun pienen kikkulan, aikaa meni viisi minuuttia. Varmaan olisi tullut iso lasku perässä jos oltaisiin heivattu kaatikselle jääkaappi, ostettu oma tilalle ja viety muutossa pois. joo, voi morjens!
 
"Justus"
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;29355338:
Justus on kyllä sekaisin kuin seinäkello. Tyyppi vaan jankuttaa 20 eurosta ymmärtämättä että laitteella voi olla monta eri arvoa.
Vanhan hellan rahallinen arvo voi tosiaan olla 20€ mutta vanhan hellan ostohinta on aivan varmasti jotain muuta. Mistä saat hellan (ja jääkaapin) kahdella kympillä? Ja jos vanha hella on ollut vielä toimintakuntoinen niin sen käyttöarvo on ollut edelleen merkittävä.

Koska vanhat koneet ovat olleet paikoillaan, kytkettyinä ja toimivina, niin sellaisena asunto pitää vuokranantajalle palautua. Mistähän Justus hankkisi toimivan jääkaapin ja hellan kuljetuksineen ja asennuksineen kahdella kympillä?

Tosin vahvasti epäilen että Justus vain trollaa sillä jutuissaan ei ole mitään järkeä.
Minusta tuntuu, että sinä olet sekaisin kuin seinäkello ja trolli koko jätkä. Jos luit yhtään aikaisempia viestejäni, ni et jauhaisi tälläistä skeidaa. 20 euroa on heitto arvon trolliurpo.
 
kyllä ne miehetkin osaa
seuraavalla kerralla kun muta nii ei muuta kuin kuvaus enne ja jäkeen muton. sillä siitåkin selviää. ja tässä on myös yksi syy miksi en halua vuokralle yksityiselle, ne kusettavat minkä kerkiävät
Mä kuule kuvasin koko kämpän lähtiessä, mutta se käsienpesualtaan halkeama oli kuulemma altaan sisäpuolella eikä näkynyt kuvissa. Aika tarkkaan pitäis kuvata....
 
"Justus"
Triplaisä trollipelle voi tähän laittaa niiden nimellisarvon (30v vanhat romut). Trolli pistää ja kun muutenkin olet sekaisin kuin seinäkello, niin maksat niistä 1000 euroa, eikö niin.
 

Yhteistyössä