Saanko viedä vuokra-asuntoon ostamani kodinkoneet mukanani?

  • Viestiketjun aloittaja "vierailija"
  • Ensimmäinen viesti
selvä homma
[QUOTE="sasa";29359409]Jaa, meidän sijoitusasuntomme on aina mennyt ensimmäisellä näytöllä. Perusvakiot kodinkoneet. Valurautalevyillä liesi, valkoinen perusjääkaappi-pakastin ja tiskari. Ei ole kumpikaan vuokralaisista vinkunut uudempia, vaikka liedelläkin on ikää jo viitisentoista vuotta. Jääkaappi hajosi, ostimme edullisen perushärvelin tilalle. Ei kuulunut natinaa vuokralaiselta.[/QUOTE]

Mut eiks nää ollu jotian 30v
ja minusta on aika vastuutonta antaa vuokralaisten vuokrata 15v vanhat sähkösyöpöt mistä ei ole mitään takuuta,et ei aiheuta esim. tulipaloa.

Va on vaatimassa kuitenkin omiaan jos niin sattuu hänen nuukuudestaan.
 
"vieraana"
Alkuperäinen kirjoittaja selvä homma;29359442:
Mut eiks nää ollu jotian 30v
ja minusta on aika vastuutonta antaa vuokralaisten vuokrata 15v vanhat sähkösyöpöt mistä ei ole mitään takuuta,et ei aiheuta esim. tulipaloa.

Va on vaatimassa kuitenkin omiaan jos niin sattuu hänen nuukuudestaan.
Ei asuntoa ole pakko vuokrata jos ne kodinkoneet ei miellytä. Oli niistä kodinkoneista mitä mieltä tahansa en ovat vuokranantajan omaisuutta eikä niitten kanssa silloin voi tehdä mitä haluaa.

Neuvottelemalla vuokranantajan kanssa olisi todennäköisesti päässyt paremmin molempia miellyttävää lopputulokseen. Nyt se on vähän myöhäistä kun ns. huonot housussa jo.
 
Mä sain yhen vuokraemännän kanssa riidan aikaseks, kun olin heittäny pienen peilikaapin roskiin, se oli siis rikki ja sisus täynnä peilinpalasia. Mut jotenki se rikkinäinen kaappi oli elämääkin tärkeempi siinä vaiheessa, kun muutin pois.
Veikkaan et teil meni ny rahat hukkaa, ku ette säästäny niitä vanhoja koneita :|
 
"sasa"
Alkuperäinen kirjoittaja selvä homma;29359442:
Mut eiks nää ollu jotian 30v
ja minusta on aika vastuutonta antaa vuokralaisten vuokrata 15v vanhat sähkösyöpöt mistä ei ole mitään takuuta,et ei aiheuta esim. tulipaloa.
Uusissakaan ei ole takuuta, ettei aiheuta tulipaloa.

Ja mitä tulee sähkönkulutukseen, niin se on yksittäisen perheen kohdalla ihan sama, kuinka paljon joku jääkaappi kuluttaa sähköä, koska paljosta ei ole kyse asumisen kokonaismenoista.
Katsoin huvikseni Gigantin sivuilta A+ luokituksen saanutta Electrolux jääkaappia ERF1900FOW. Vuosikulutus on 209kWh/vuosi. Euroksi muutettuna, jos maksaa sähköstään vaikkapa reippaahkon 12c/Kwh on vuodessa rahanmenoa tiedossa 25.08€. Vaikka vanhempi veisi tuplat, niin kulutusero vuodessa olisi saman 25.08€. Eli huimat kaksi (2) euroa/kk. Sen takia en vuokralaiselle 400 euron uutta jääkaappia ostaisi, jos muuten toimii.
 
"Vierailija"
Alkuperäinen kirjoittaja Vätti Räsynyt;29359473:
Mä sain yhen vuokraemännän kanssa riidan aikaseks, kun olin heittäny pienen peilikaapin roskiin, se oli siis rikki ja sisus täynnä peilinpalasia. Mut jotenki se rikkinäinen kaappi oli elämääkin tärkeempi siinä vaiheessa, kun muutin pois.
Veikkaan et teil meni ny rahat hukkaa, ku ette säästäny niitä vanhoja koneita :|
Niin, mutta se on kuitenkin hänen omaisuuttaan ja se on varastamista, jos mitään ilmoittamatta vain heittää jonkun lainatavaroita pois. Eli periaatekysymys :)
 
selvä homma
[QUOTE="sasa";29359480]Uusissakaan ei ole takuuta, ettei aiheuta tulipaloa.

Ja mitä tulee sähkönkulutukseen, niin se on yksittäisen perheen kohdalla ihan sama, kuinka paljon joku jääkaappi kuluttaa sähköä, koska paljosta ei ole kyse asumisen kokonaismenoista.
Katsoin huvikseni Gigantin sivuilta A+ luokituksen saanutta Electrolux jääkaappia ERF1900FOW. Vuosikulutus on 209kWh/vuosi. Euroksi muutettuna, jos maksaa sähköstään vaikkapa reippaahkon 12c/Kwh on vuodessa rahanmenoa tiedossa 25.08€. Vaikka vanhempi veisi tuplat, niin kulutusero vuodessa olisi saman 25.08€. Eli huimat kaksi (2) euroa/kk. Sen takia en vuokralaiselle 400 euron uutta jääkaappia ostaisi, jos muuten toimii.[/QUOTE]

Sä et ole kuuölut et vanhat koneet tekee ns virtapiikkeja tosi usein ja silloin kulutus on ihan huimaa. eli ei jää tosiaankaan mihinkään 2e/kk lisäkulutuksen hinta :D

Ja ei takuuta ettei uusi kone aihuttaisi tulipaloa,mut varmasti turvallisempi kuitnekin ku se 15-30v vanha masiina
 
v¡eras
Ja mitäs meillä oli siis ongelma? Pistät vanhat koneet kiinni ja otat itse ostamasi mukaan... vai ethän sinä niin tyhmä ole, että olet JO heittänyt toisen omaa roskiin??!!
 
no joo
Ei saatana mitä asennevammaisia.

Vuokrataan asunto -siis kyllä, asunto, jonka joku toinen on ostanut ja omistaa, mutta tarjoaa vuokralle- ja sitten sitä "tuhotaan" ilman omistajan lupaa. Ja se onkin vuokranantajan -siis sen, jonka asunnon on ostanut!- ahneutta, jos ei maksakaan vuokratakuita takaisin??!!

Annamunkaikkikestää...

Mistä näitä sikiää? Näitä ihmisiä, jotka luulee, että kun he vuokran maksaa, niin saa kohdella asuntoa kuin ikiomaansa?
 
[QUOTE="Vierailija";29359481]Niin, mutta se on kuitenkin hänen omaisuuttaan ja se on varastamista, jos mitään ilmoittamatta vain heittää jonkun lainatavaroita pois. Eli periaatekysymys :)[/QUOTE]

Joo oli kyllä periaatekysymys, mä koin sen kapistuksen erittäin vaaraliseks.
 
en ymmärrä
Alkuperäinen kirjoittaja Vätti Räsynyt;29359567:
Joo oli kyllä periaatekysymys, mä koin sen kapistuksen erittäin vaaraliseks.
Miksi et ilmoittanut siinä rikkoutumisvaarassa vuokranantajalle että hei, tää on rikki, vaihdetaanko uuteen?
 
"sasa"
Alkuperäinen kirjoittaja selvä homma;29359540:
Sä et ole kuuölut et vanhat koneet tekee ns virtapiikkeja tosi usein ja silloin kulutus on ihan huimaa. eli ei jää tosiaankaan mihinkään 2e/kk lisäkulutuksen hinta :D
Nyt jään mielenkiinnolla odottamaan kertomustasi, mikä tämän mystisen virtapiikin toimintaperiaate on ja kuinka se moninkertaistaa vuosikulutuksen.
 
vieras*
[QUOTE="Justus";29354730]Näköjään joillekin nousee toi valta päähän, kun sitä pikkusen saa. Ollaan niin hurjana, että oikeen pelottaa :D Antakaa mun kaikki kestää, kyllä niitä oikeuksia on vuokralaisellakin, ette te voi toimia niinkuin diktaattorit, vaikka niin ehkä luulette.[/QUOTE]

Niihin oikeuksiin ei kuulu toisen omaisuuden pois heittäminen.
 
vieras*
Alkuperäinen kirjoittaja Vätti Räsynyt;29359473:
Mä sain yhen vuokraemännän kanssa riidan aikaseks, kun olin heittäny pienen peilikaapin roskiin, se oli siis rikki ja sisus täynnä peilinpalasia. Mut jotenki se rikkinäinen kaappi oli elämääkin tärkeempi siinä vaiheessa, kun muutin pois.
Veikkaan et teil meni ny rahat hukkaa, ku ette säästäny niitä vanhoja koneita :|
Ja sen kaapin oli rikkonut, kuka?
 
[QUOTE="sasa";29359584]Nyt jään mielenkiinnolla odottamaan kertomustasi, mikä tämän mystisen virtapiikin toimintaperiaate on ja kuinka se moninkertaistaa vuosikulutuksen.[/QUOTE]
Ei virtapikki ole mikään mystinen asia vaan ihan tavallinen sähköinen ilmiö. Virtapiikkejä aiheuttavat vanhojen laitteiden lisäksi uudet halvan hintaryhmän laitteet. Eritoten induktiivinen kuorma aiheuttaa suojaamattomana runsaasti häiriöitä sähköverkkoon. Induktiivisia kuormia ovat esimerkiksi energiansäästölamput ja sähkömoottorit joita on jääkaapeissa ja pakastimissa. ES-lampuista nimenoman ne halvimmat ovat pahimpia koska niissä ei ole minkäänlaista suojausta loistehoa vastaan. Eivät ne kuitenkaan juurikaan nosta kulutusta mutta samaan ryhmään kytketty jokin herkkä elektroninen laite, kuten tv tai tietokone, voi jopa rikkoutua.
Vanhan lieden keittolevyt ja hehkulamput ovat resistiivistä kuormaa ja sähköverkon kannalta helpointa ja ongelmattominta kuormaa.
 
kfkfkf
Siinä kohtaa aapee teki tosiaan virheen, kun vei ne roskiin. Olis kannattanut kuskata vaikka verkkokellariin ja tuoda takaisin sitten kun muuttaa pois. Eikai aapee meinannut, että vuokraisäntä jää ihan kokonaan ilman koneita? Hänellä ei välttämättä ole halua kuskata asuntoon uusia, tai ei ole edes autoa millä ne voisi kuskata.

Mä ottaisin asiasta yhteyttä vuokranantajaan ja tarjoutuisin hankkimaan sinne uudet (jotain kierrätyskeskuksesta) Tosin, vuokranantaja ei välttämättä edes muista, että millaiset vehkeet siellä on ollut
 
"äiti88"
No ilman vuokraisännän lupaa ei kyllä saa mennä heittämään mitään kodinkoneita mäkeen. Ne on hänen omaisuuttaan, ymmärtänet. Asia olisi kannattanut selvittää jo silloin muuttaessa. Loppuviimein voi syntyä riita esim. siitä, että onko teillä todistaa että ne vanhat koneet oli rikkinäisiä? Pystyttekö todistamaan, että uudet koneet on teidän ostamia eikä vuokraisännän? Vuokraisäntä voi vaatia koneita poisheitettyjen tilalle, koska ne on kuuluneet asuntoon silloin kun te sen olette vuokranneet, ja teidän aikana ne on kadonneet.
 
Vanaja
Tämähän on hauska ketju tai siis muutamat ekat sivut, jotka jaksoin plärätä ennen kommenttia.

Siis sillä hellan arvolla ei ole mitään tekemistä koko asian kanssa. Oleellista on, että kämpästä puuttuu liesi. Sillä ei ole mitään merkitystä, että millainen liesi siellä on aikanaan ollut. Liesi puuttuu ja se on ongelma, joka maksaa joka päivä riihikuivaa. Jotta kämpän voi vuokrata edelleen, on sinne siis hommattava hella. Hellan hommaaminen ei todellakaan mene niin, että vuokranantaja menee itse kierrätyskeskukseen tai edes Gigantiin ja roudaa kämppään hellan. Ei ei ei. Jos joku minun vuokralainen toimisi samoin, niin otan puhelimen käteen ja soitan yhteistyökumppanilleni, että "hoida tuohon osoitteeseen perusmallinen liesi". Sitten saan aikanaan laskun, jossa on lieden hinta, kuljetuskulut ja asennuskulut. Lisään laskuun korvaussumman ajalta, jolloin asunto ei ollut käyttökunnossa. Yhteissumman vähennän vuokravakuudesta. Koska olen reilu tyyppi, niin en lisää summaan laskua omasta ajastani ja puhelinkuluista. Tämä on täysin kohtuullista ja varmasti pitää oikeudessa.

Jos vuokralainen olisi ilmoittanut asumisaikanaan, että ikivanha liesi ei tyydytä tai on jopa rikki, niin olisin muitta mutkitta hoitanut tilalle uuden. Näin olen toiminutkin yhden jääkaapin osalta. Soitin vaan kumppanille, että tuohon osoitteeseen tuon kokoinen valkoinen jääkaappi, vanha pois silmistä ja lasku mulle. Yli 15 minuuttia omaa aikaa käytettynä jonkun luukun kodinkoneiden ajatteluun on ajan, rahan ja elämän tuhlausta.
 
  • Tykkää
Reactions: ilaria
kfkfkf
Tämähän on hauska ketju tai siis muutamat ekat sivut, jotka jaksoin plärätä ennen kommenttia.

Siis sillä hellan arvolla ei ole mitään tekemistä koko asian kanssa. Oleellista on, että kämpästä puuttuu liesi. Sillä ei ole mitään merkitystä, että millainen liesi siellä on aikanaan ollut. Liesi puuttuu ja se on ongelma, joka maksaa joka päivä riihikuivaa. Jotta kämpän voi vuokrata edelleen, on sinne siis hommattava hella. Hellan hommaaminen ei todellakaan mene niin, että vuokranantaja menee itse kierrätyskeskukseen tai edes Gigantiin ja roudaa kämppään hellan. Ei ei ei. Jos joku minun vuokralainen toimisi samoin, niin otan puhelimen käteen ja soitan yhteistyökumppanilleni, että "hoida tuohon osoitteeseen perusmallinen liesi". Sitten saan aikanaan laskun, jossa on lieden hinta, kuljetuskulut ja asennuskulut. Lisään laskuun korvaussumman ajalta, jolloin asunto ei ollut käyttökunnossa. Yhteissumman vähennän vuokravakuudesta. Koska olen reilu tyyppi, niin en lisää summaan laskua omasta ajastani ja puhelinkuluista. Tämä on täysin kohtuullista ja varmasti pitää oikeudessa.

Jos vuokralainen olisi ilmoittanut asumisaikanaan, että ikivanha liesi ei tyydytä tai on jopa rikki, niin olisin muitta mutkitta hoitanut tilalle uuden. Näin olen toiminutkin yhden jääkaapin osalta. Soitin vaan kumppanille, että tuohon osoitteeseen tuon kokoinen valkoinen jääkaappi, vanha pois silmistä ja lasku mulle. Yli 15 minuuttia omaa aikaa käytettynä jonkun luukun kodinkoneiden ajatteluun on ajan, rahan ja elämän tuhlausta.
Just näin, vuokranantajalla ei tosiaankaan ole välttämättä edes vehkeitä millä ne saadaan roudattua sinne asunnolle, tai yleensäkkään edes halua niitä lähteä roudailemaan sen takia, että vuokralainen heitti ne vehkeet menemään
 
kfkfkf
Alkuperäinen kirjoittaja Vätti Räsynyt;29359801:
Jos se omistaja oli sen itse rikkonut ja silti päättänyt pitää sen seinällä niin eipä tullu mitää muuta edes mieleen kuin naka roskiin.
Tässäkin tilanteessa oisin roudannut sen sinne kellariin. Tai ottanut yhteyttä vuokranantajaan, että tulee hakemaan sen pois. Tässä kohtaa vuokranantaja ois voinut sanoa, että "voisitko käydä heittämässä sen roskiin"--- jos näin haluais tapahtuvan.

Ehkä hän ois halunnut korjauttaa sen lasin, jos kaappi oli vaikka asunnon alkuperäinen kaappi?
 
Rollolainen
[QUOTE="jenny";29359284]Jos koneet ovat olleet rikki ja ap:n vuokranantaja ei ole uusia nopeasti hankkinut, ei ole muuta mahdollisuutta kuin heittää vanhat pihalle ja uudet tilalle itse. Meille on huoltoyhtiö joskus muun asian yhteydessä huomauttanut, että rikkinäisten kodinkoneiden säilyttäminen huoneistossa on paloturvallisuusriski ja ne pitää poistaa välittömästi.[/QUOTE]
ne rikinäiset pitää säästtä ja viedä vaikka varastoon. ei hävittä ilamna vuokranatajan lupaa
 
"jenny"
ne rikinäiset pitää säästtä ja viedä vaikka varastoon. ei hävittä ilamna vuokranatajan lupaa
no ei siinä asunnossa ollut mitään varastoa, missä säästää. Mä kyllä silloin soitin vuokranantajalle, että heitän nämä nyt pois kun huoltoyhtiöltä tuli ukaasi, ja vuokranantaja maksoi pakun vuokrauksen. Jos vuokranantaja olisi kieltänyt, olisin varmaan silti heittänyt oikeutetusti ne pois, kerta huoltoyhtiö vaati niin. Ja luulen, ettei vuokranantajalla olisi siinä tilanteessa oikeus vaatia korvauksia.
 
"sasa"
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;29359702:
Ei virtapikki ole mikään mystinen asia vaan ihan tavallinen sähköinen ilmiö. Virtapiikkejä aiheuttavat vanhojen laitteiden lisäksi uudet halvan hintaryhmän laitteet. Eritoten induktiivinen kuorma aiheuttaa suojaamattomana runsaasti häiriöitä sähköverkkoon. Induktiivisia kuormia ovat esimerkiksi energiansäästölamput ja sähkömoottorit joita on jääkaapeissa ja pakastimissa. ES-lampuista nimenoman ne halvimmat ovat pahimpia koska niissä ei ole minkäänlaista suojausta loistehoa vastaan. Eivät ne kuitenkaan juurikaan nosta kulutusta mutta samaan ryhmään kytketty jokin herkkä elektroninen laite, kuten tv tai tietokone, voi jopa rikkoutua.
Vanhan lieden keittolevyt ja hehkulamput ovat resistiivistä kuormaa ja sähköverkon kannalta helpointa ja ongelmattominta kuormaa.
Tämän toki tiesin. Jäinkin odottamaan sitä kulutuksen kasvun selittymistä/moninkertaistumista virtapiikillä.
 

Yhteistyössä