Saataisiinko uusi julkinen yhteiskeskustelu

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
r0s
Luoja, kun tekis mieli pullaa.

Sellaista, minkä taikina on jätetty vähän löysäksi ja laitettu pari ekstramunaa sekä hieman ylimääräistä voita. Sit taikinalevyn päälle on siivutettu (juustohöylällä) kunnolla voilastuja ja ripoteltu paljon sokera sekä (luomu)kanelia.

Ni ja toisen levyn päälle voisi läästiä rahka-vaniljakastikeseosta ja laittaa vielä voissa ja sokerissa esikypsennettyjä omppusiivuja.

:p
 
täällä on palstalaisilla aika paljon kirjoitus ja sanavirheitä.... hirvittävää.
esim--. ei foliohattua laiteta nätimpään asentoon tuossa tapauksessa vaan parempaan
ja se että kiekko palaa...tätä täytyisi myös sanojan tarkastella huolella ja todeta sanonta käyttökelvottomaksi.
o_O
Jos foliohattu on rumasti päässä, niin kyllä se silloin asetellaan nätimpään asentoon.
Näyttääpä sinullakin niitä kirjoitusvirheitä löytyvän joten pata kattilaa taas soimaa.
Sinun ei tarvitse käyttää omasta mielestäsi käyttökelvottomia sanontoja, mutta se, että sinä et niistä pidä, ei saa ainakaan minua niistä luopumaan.
Joten jatkan vaikka sinulta palaisi kiekko:sneaky:
 
Kaverin mummu puhui (silloin kun olin lapsi) ainakin jostain pikkusen esiin tulleista istutuksistaan että piippanat näkyy jo, siis sellaiset sipulista puskevat pienet vihreät alut. Omassa käytössä tuota ei ole, mutta miellän sen sellaiseksi pieneksi mullasta pilkistäväksi vihreäksi aluksi.
täällä päin sanotaan että joku piipottaa jos se pilkistää silleen vähän

ja kyllä on luvallista käyttää kuulemiaan tai jopa omakeksimiään sanoja ja sanontoja, jos ne sopii asiayhteyteen
 
täällä päin sanotaan että joku piipottaa jos se pilkistää silleen vähän

ja kyllä on luvallista käyttää kuulemiaan tai jopa omakeksimiään sanoja ja sanontoja, jos ne sopii asiayhteyteen
No juu, tuo piipottaminen on ihan tuttu käsite mullekkin, se selittänee nuo piippanat kun ne mullasta pilkistää(y) Mikäli tuo kysyjä niitä tarkoitti, en siis tiedä onko sanalla muitakin käsitteitä.
 
vierailija
Kaverin mummu puhui (silloin kun olin lapsi) ainakin jostain pikkusen esiin tulleista istutuksistaan että piippanat näkyy jo, siis sellaiset sipulista puskevat pienet vihreät alut. Omassa käytössä tuota ei ole, mutta miellän sen sellaiseksi pieneksi mullasta pilkistäväksi vihreäksi aluksi.
(y) piippana on sellainen mikä kasvaa,tököttää jostain.
 
vierailija
Kaverin mummu puhui (silloin kun olin lapsi) ainakin jostain pikkusen esiin tulleista istutuksistaan että piippanat näkyy jo, siis sellaiset sipulista puskevat pienet vihreät alut. Omassa käytössä tuota ei ole, mutta miellän sen sellaiseksi pieneksi mullasta pilkistäväksi vihreäksi aluksi.
Tuo vois olla mahdollista, mut en ole myöskään kuullut koskaan. Onko sulla tieoa, mitä tehdään fenkolin keskenkasvuisista juurista tai voiko Romanscan isoja lehtiä syödä - ne kun eivät ehtineet kukkia vielä.
 
Tuo vois olla mahdollista, mut en ole myöskään kuullut koskaan. Onko sulla tieoa, mitä tehdään fenkolin keskenkasvuisista juurista tai voiko Romanscan isoja lehtiä syödä - ne kun eivät ehtineet kukkia vielä.
Ei ole tietoa, tietäisiköhän r0s? Minä en viljele tai kasvata mitään kun ei ole paikkaa eikä aikaa, joten kokemukseni ja tietotaito tuolta saralta ovat hyvin vähäiset.
 
vierailija
Ei ole tietoa, tietäisiköhän r0s? Minä en viljele tai kasvata mitään kun ei ole paikkaa eikä aikaa, joten kokemukseni ja tietotaito tuolta saralta ovat hyvin vähäiset.
Katsotaan ehtiikö joskus...
Mun on nostettava pyykit kuivumaan, pussitettava pottuja kellarin hyllyille ja kerättäv kypsät tomatit, pestävä multaisia hanskoja (KERTAKÄYTTÖISILLÄ ei enää kauan tarkene). Mut voi muutkin kertoa, kun ootte niin innokkaita kokkeja. Kyntelit keräsin kuivumaan. Mitä niistä?
 
  • Tykkää
Reactions: Kais
vierailija
Katsotaan ehtiikö joskus...
Mun on nostettava pyykit kuivumaan, pussitettava pottuja kellarin hyllyille ja kerättäv kypsät tomatit, pestävä multaisia hanskoja (KERTAKÄYTTÖISILLÄ ei enää kauan tarkene). Mut voi muutkin kertoa, kun ootte niin innokkaita kokkeja. Kyntelit keräsin kuivumaan. Mitä niistä?
perunaa ei pusseihin vaan kaikki isoon laariin tms puiseen kaukaloon.
 
  • Tykkää
Reactions: ruuttis
vierailija
Noihin laitetaan ainoastaan kuivaa perunaa, ei märkänä eikä yhtään viallista saa olla. Ne täytyy syödä pois > jakaa tuttaville. Varastohyllyt on sidottu nippusiteillä nurkistaan, ettei kaadu päälle siellä kellarissa.
Ei kuivaa eikä märkää perunaa pusseihin. eikä märkää perunaa laariin. perunat tulee kuivata ensin ennen kellariin siirtämistä etteivät ne homehdu. sitten kuivat perunat isoon laariin.
 
  • Tykkää
Reactions: ruuttis
vierailija
perunaa ei pusseihin vaan kaikki isoon laariin tms puiseen kaukaloon.
Kellarin eteisessä kannattaa olla pakkasvahti, koska metalli on puuta kylmempää - mutta keväällä metallihylly on parempi, ei homehdu eikä lämmitä niitä pottuja, jotka helposti alkavat itää. Meillä on 10 vuoden ajalta kokemusta mut täytyy muistaa, et niitä pussukoita ei suljeta ollenkaan, vaan kaikki ne jätetään kokonaan auki, pääsee ilma kiertämään.
 
vierailija
Ei kuivaa eikä märkää perunaa pusseihin. eikä märkää perunaa laariin. perunat tulee kuivata ensin ennen kellariin siirtämistä etteivät ne homehdu. sitten kuivat perunat isoon laariin.
Niin, ja se kaikki täytyy tapahtua pilkkopimeässä. Sellainen huone täytyisi vielä rakentaa, kun nyt on suuri vaara et jäätyvät. Vihreitä perunoita ei kerätä. Närhit eivät niihin kuole, vaan herkuttelevat - vai keräävätkö talteen mato/toukkavarastoonsa - mistä sen voisin tietää. Pottu suussa lentävät pitkiäkin matkoja:D
 
vierailija
Kellarin eteisessä kannattaa olla pakkasvahti, koska metalli on puuta kylmempää - mutta keväällä metallihylly on parempi, ei homehdu eikä lämmitä niitä pottuja, jotka helposti alkavat itää. Meillä on 10 vuoden ajalta kokemusta mut täytyy muistaa, et niitä pussukoita ei suljeta ollenkaan, vaan kaikki ne jätetään kokonaan auki, pääsee ilma kiertämään.
Hyvässä kellarissa ei laarit lämpeä keväälläkään. Pussit ovat kaikista huonoin vaihtoehto perunan säilömiseen. Mulla kokemusta 30v ajalta.
 

Yhteistyössä