säälitkö lapsia jotka joutuvat olemaan hoidossa

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
marja
Alkuperäinen kirjoittaja täti:
enemmän säälin niitä joita pideään vaan kotona, jotta eivät joudu kärsimään tarhasta, vaikka siellä olis ne kaikki kaverit. Nämä lapset vieroitetaan yhteískunnasta, niille ei anneta sosiaalisia mahdollisuuksia. erakoituvat ja tylsistyvät kotiin vaan. Ja sitten ei ole varaakaan enää mennä mihinkään. hienoo.
Minä kyllä hoidan lapseni kotona en antaisi mistään hinnasta kenellekkään hoitoon haluan olla lapselle läsnä joka päivä kun lapsi kasvaa ja kehittyy. Miksi me oltaisiin vieraan hoidettavaksi lapsi tehty? Se on kuitenkin niin lyhyt aika kun lapsi on alle kouluikäinen. Mutta se ei tarkoita, että meidän tarvitsisi kotona nyhjätä, käydään perhekahvilassa, tuttavien luona leikkimässä, muskarissa, taaperokerhossa ja sanataidetunnilla ym. mutta minä saan tehdä kaiken tuon yhdessä lapseni kanssa iloita yhdessä onnistumisista ja kannustaa uuden oppimisesta, lohduttaa kun on paha olla.. meidän lapsella on äidin turvallinen syli aina lähellä ja läsnä. Toki lapsi saattaa olla joskus kerran kk kummi-tädillä tai mummilla hoidossa, kun iskä on töissä, että pääsen asioille.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Miri:
No mutta siinä vaiheessa, kun lapsi haluaa ostaa oman kämpän niin siinä vaiheessa ei paljon lämmitä se, että on saanut olla lapsena enemmän kotona. Mutta se pieni pesämuna auttaisi jo pitkälle.
Tätäkin on pakko peesata =) Just tänään - tai siis *katsoo kelloaan* eilen - tuli likan (21 v ) kanssa puheeksi nuoren opiskelijan rahatilanne. Likka on tosin aina ollut säästäväinen, usein suorastaan pihi, mutta siis normaali rahankäyttö on ollut hanskassa. Likka kysyi multa, paljonko opiskelijat yleensä saa tukia, kun kuulemma kaikilla hänen kavereillaan on todella tiukkaa rahasta. En osannut siihen sillä hetkellä vastausta antaa, mutta huomenna annan.

Likka ei saa opintotukea, mutta saa kuntoustusrahaa ja vammaistukea noin 650 euroa kuussa. Ammatillisessa oppilaitoksessa opiskeleva, 450 euroa asunnostaan vuokraa maksava saa yhteensä noin 750 euroa. Siinä siis opintotuki (verot jo vähennetynä), opintolaina ja asumislisä. Miksi siis likalla, joka saa satasen vähemmän, jää rahaa säästöönkin? Syy on yksinkertaisesti se, että likka ei maksa 450 euroa vuokraa vaan 120 euroa yhtiövastiketta. Sille koulukaverille jää siis asumismenojen jälkeen 300 euroa, mutta likalle jää 530 euroa.

Lisäys vielä: Jos mä en olisi tehnyt palkkatöitä, ei likallakaan olisi tuota asuntoa vaan asuisi kalliisti vuokralla kuten 80% ystävistäänkin.

 
En erityisemmin sääli, mutta tokihan se olisi heillekin mukavaa mikäli hoitopäivät olisivat lyhyemmät. Ymmärrän kyllä että kaikilla ei ole siihen mahdollisuutta ja kukin tekee niin kuin itse parhaaksi näkee. Oma lapseni on 3 v 2 kk ja on hoidossa 6-6,5 tuntia päivässä. Silti sanoo päivän päätteeksi monesti, että "äiti, mulla on ollut ikävä sua"!
Olen siis iloinen, että voin "antaa" lapselleni lyhyet hoitopäivät. Tosin en tee sitä sen kummemmin lapsen vuoksi, vaan työnluonteeni on aina ollut tällainen. Se nyt vaan sattuu sopimaan myös lapsen tilanteeseen!
 

Yhteistyössä