Sammas

Eli olen itsekin antanut tällä palstalla vinkkejä sammaksen kotihoitoon, mutta...

Nyt olen antanut itse pojalle tuota suosittelemaani sitruunamehua ja sammas on yhä sitkeässä.. Olenkohan antanut liian harvoin tai jotain....?

Onko muita parempia konsteja? Lääkäri oli sitä mieltä, että nämä kotikonstit ovat kuitenkin parempia kuin lääkkeet..... Kuten olen itsekin sitä mieltä.
 
ootko pumpulipuikolla ihan pyöritelly/irrotellu sammasta? siis pumpulipuikolla minkä oot kastanu tohon sitruunamehuun? ite tein niin mutta vichyllä,sit parin päivän ajan annoin aina syönnin jälkeen lusikallisen vischyä. meillä ainakin tehosi
 
Kuinka usein sitten annat sitä sitruunamehua?

Meillä lähti sammas ihan neuvolan ohjeilla. Meillä oli käytössä äitini pomimista puolukoista keittämäni puolukkamehu. Eli neljä kertaa päivässä annoin mehua vauvalle ja laitoin mehua omiin rintoihin viikon ajan.
 
Olen kyllä varmasti ollut aivan liian laiska antaessani tuota, täytyypä koittaa tuota, että joka ruokailun jälkeen.. Riittääköhän tutin kasto mehuun? Esikoiselle tein niin ja häipyi..

Siis myös sekä maidon, että kiinteän ruuan jälkeen...?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jonnakar:
Olen kyllä varmasti ollut aivan liian laiska antaessani tuota, täytyypä koittaa tuota, että joka ruokailun jälkeen.. Riittääköhän tutin kasto mehuun? Esikoiselle tein niin ja häipyi..

Siis myös sekä maidon, että kiinteän ruuan jälkeen...?
en osaa sanoa noista kiinteistä kun meidän vauva oli sillon vilä pelkällä maidolla... mut eikös se oo just se maito mikä sammasta aiheuttaa... vai oonko ihan hakuteillä :LOL: kokeile antaa maidon jälkeen jos sillä lähtis =)
 
Meillä ainoa mikä auttoi kuopuksen sammakseen, oli juuri tuo vichy. Kastoin pumpulipuikon vichyyn, ja sillä pyyhin kielen ja poskia, kerta päivässä kolmen päivän ajan ja sammas oli tiessään! Oltiin kokeiltu sitruuna ja puolukka ensin, ja moneen kertaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tuulija:
Alkuperäinen kirjoittaja Jonnakar:
Olen kyllä varmasti ollut aivan liian laiska antaessani tuota, täytyypä koittaa tuota, että joka ruokailun jälkeen.. Riittääköhän tutin kasto mehuun? Esikoiselle tein niin ja häipyi..

Siis myös sekä maidon, että kiinteän ruuan jälkeen...?
en osaa sanoa noista kiinteistä kun meidän vauva oli sillon vilä pelkällä maidolla... mut eikös se oo just se maito mikä sammasta aiheuttaa... vai oonko ihan hakuteillä :LOL: kokeile antaa maidon jälkeen jos sillä lähtis =)
Mä olen ymmärtänyt, että sammas johtuu siitä ettei lapsen sylki ole vielä kehittynyt sellaiseksi, että se suojaisi suuta sammakselta. Siksi isommilla lapsilla ei ole yleensä sammasta.

 
Meillä lähti sammas pikkuvauvalta vicyhyllä. Kastoin tuttipullon tuttiosan vichyyn ja sillä hieroin suuta sisältä eri puolilta.

En muista tarkalleen kuinka monta kertaa tein "käsittelyn". Olisikohan ollut noin kolme kertaa päivässä parin päivän ajan.

Mä sain aikoinaan neuvolasta ohjeen käyttää puolukkasurvosta tai vichyä sammakseen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja DJ Mussukka:
Neuvolan suosituksesta tein näin: puhtaaseen sormeen hieroin puolukkaa, sormi tytön suuhun ja sitä vähän avitin alueelle, jolla sammasta on. Muutaman kerran päivässä tämän tein ja lopulta lähti.
Meillä tehtiin sama, mutta lääkevoiteen kanssa. Puolukka, sitruuna ja vichy ovat ihan turhia, Daktarin (vai mikä nyt onkaan) rulaa :D .

Sammas on sieni (hiiva), joka tulee yleensä äidin emättimestä synnytyksen aikana vauvalle. Pienen vauvan suun floora on vielä niin sekaisin, että sammas saattaa tehdä vallankaappauksen. Itse sammas ei katoa suusta parantumisen jälkeenkään. Maito ja muut ruoka-aineet ruokkivat sammasta, siksi suositellaan suun huuhtomista vedellä maidon jälkeen.
 
Juu, juuri sitä. Ja Vichy myös ihan tavallista.

Puolukka olu meidän allergiselle hieman tujua, joten meillä päädyttiin loppuviimeksi daktarin-kuuriin, jotta meni ohi..

Vichyä on kyllä moni kehunut, kokeilepa sitä hieroa poskiin...

=)
 
Mä mietin onko meiän pojulle tullut sammasta. Sellaista valkoista ja on tuolla ylä ja alahuulien takana, ei tällä hetkellä muualla..Poika 6kk syö kiinteitä ja tissiä... Varmaa vissy kaupoille pitää suunnata ensin ainakin kokeeksi..
 
Meidän neitillä (9kk) daktarin kuuri takana, puolukka ja sitruuna mehut käytössä ja silti vain kieli valkoisena. Alkaa syödä jo hermoo kun ei millään lähe tuo sammas. Kait se meidänkin tarvii käydä ostaa vielä tuota vishyä.
 
en tiiä oliko täällä tää linkki, on vähän kiirus, mutta hyviä vinkkejä täynnä, jos sammas epäilyttää tai on pitkään riesana:

http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=69&Itemid=165

 
Hei!
Onko kenelläkään muulla omat rinnanpäät kipeytyneet, kun vauvalla on ollut sammasta? Miten ootte selviytyneet siitä? Mulla rinnanpäät ovat kovasti kipeät ja imettäminen kipeetä, mutta haluaisin silti sitä jatkaa. Kuinka pian teillä on puolukka/sitruuna/vichy auttaneet sammakseen? Onko kyse päivistä vai viikoista?
 

Yhteistyössä