sanokaa mulle että mitä eroa on noroviruksella ja vatsataudilla, ja siis mistä noi ihmiset erottaa et mikä on kelläkin..

  • Viestiketjun aloittaja valaiskaa
  • Ensimmäinen viesti
"Jenis"
Noro kestää piiiiitkäääään, on paljon rajumpi kuin normi-vatsatauti (eli että yrjöät yhden yön ja homma on siinä). Vaikka eihän sitä ikinä voi varmaksi tietää, mikä tauti milloinkin päällä on, ilman testejä.
 
"Vieras"
Hmm kun kerran olet noron sairastanut osaat itsekin erottaa sen tavallisesta vatsataudista. Norossa tuntuu että oksennat/p***nat kaikki sisuskalut ulos kera huippaavan kuumeen. Tavan vatsatauti tuntuu pikkukrapulalta siihen verrattuna.
 
"vieras"
Mulla on kerran varmasti ollut noro (oli kauhein tauti mikä mulla on koskaan ollut). PAri vuotta sen jälkeen töissä riehui todistetusti noro. Lähes kaikki kaatuivat kauheaan tautiin. Itselläni oli yhden yön kramppiva vatsa ja aamukakka oli vähän löysä. Siinä se.

Vaikka noron vastustuskyky pysyy vaan max. vuoden, olen sitä mieltä, että jotenkin olin vastustuskykyinen tuolle taudille. Enkä muuten ole sen koommin saanut vatsatauteja, vaikka lapset ovat sairastaneetkin.
 
valaiskaa
Mut, joo kaikki sanoo et noro on pahempi, mut on nytkin tuttava perheitä joilla ollut noro ja esim. aikuisilla pahempi kuin lapsilla.. Mut samoinhan on myös kaikki vatsataudit ja muut et joillain kestää sen pari tuntii ja toisilla toista vuorokautta, siis samassa perheessä..

Ajattelen vaan et mistäs ne ihmiset sen erottaa.. mut tietty tuo kuume on yks merkki...
 
"vieras"
Mut, joo kaikki sanoo et noro on pahempi, mut on nytkin tuttava perheitä joilla ollut noro ja esim. aikuisilla pahempi kuin lapsilla.. Mut samoinhan on myös kaikki vatsataudit ja muut et joillain kestää sen pari tuntii ja toisilla toista vuorokautta, siis samassa perheessä..

Ajattelen vaan et mistäs ne ihmiset sen erottaa.. mut tietty tuo kuume on yks merkki...
Noro onkin enemmän "aikuisten tauti". Rota taas lasten.
 
"vieras"
[QUOTE="Jenis";27785733]Noro kestää piiiiitkäääään, on paljon rajumpi kuin normi-vatsatauti (eli että yrjöät yhden yön ja homma on siinä). Vaikka eihän sitä ikinä voi varmaksi tietää, mikä tauti milloinkin päällä on, ilman testejä.[/QUOTE]

Itseasiassa noro nimenomaan ei kestä pitkään. Tässä lainaus Terveyskirjastosta: "Oireet loppuvat yleensä lähes yhtä äkillisesti kuin ovat alkaneetkin. Niiden kesto on tyypillisesti 1–3 vuorokautta"

Norovirus :: Terveyskirjasto
 
tuo sama
[QUOTE="vieras";27785727]ja se ripuli on sellanen että ehdit vain ajatella vessanpönttöä kun jo löysät valuu koipia pitkin[/QUOTE]

Niimpä, mä heräsin aamulla "pieruun" ja jo oli sänky täynnä ripulivelliä
 
htrh
Tää nyt liikkeellä oleva noro on sellainen, ettei suomalaisilla oo siihen vastustuskykyä, koska se on eri genotyyppi kuin aiemmin liikkuneet norot.
Noro eroaa muista vatsataudeista siten, että oireet alkavat hyvin äkillisesti ja oireena on ripulin lisäksi lähes kaikilla pahoinvointi tai oksennukset ja usein myös kuume tai kuumeinen olo särkyineen.
Oireet loppuvat yleensä lähes yhtä äkillisesti kuin ovat alkaneetkin. Niiden kesto on tyypillisesti 1–3 vuorokautta."
 
kfkfkf
[QUOTE="vieras";27785815]Itseasiassa noro nimenomaan ei kestä pitkään. Tässä lainaus Terveyskirjastosta: "Oireet loppuvat yleensä lähes yhtä äkillisesti kuin ovat alkaneetkin. Niiden kesto on tyypillisesti 1–3 vuorokautta"

Norovirus :: Terveyskirjasto[/QUOTE]

No tuo on nimenomaan pitkään. Tavis vatsatauti saattaa olla sellainen, että oksennat kerran pari ja se oli siinä
 
noron sairastanut
Mulla on ollu kerran noro (ja siis ihan todettu että noro on, tää sillosen työn takia tehty). Ja mulla se oksentaminen ja ripulointi kesti 12 tuntia, vessasta en päässy melkein koko tona aikana pois, molemmista päistä tuli yhtäaikaa, kuumetta ei ollu, lämpöö vähän. Aivan järkyttävä ylävatsakipu. Mut siis se oksentaminen ja ripulointi ei "normi" mahataudissa oo oikeesti mitään noroon verrattuna. Oli niin veto pois et en yhtään ihmettele et vanhukset voi kuolla siihen, ite hyväkuntonen ja luulin monta kertaa pyörtyväni vessanpytylle (oksensin samaan aikaan suihkun lattialle). Sit ku oksentaminen ja ripulointi loppu niin muuten heikko ja huono olo jatku useemman päivän.
 
[QUOTE="vieras";27785815]Itseasiassa noro nimenomaan ei kestä pitkään. Tässä lainaus Terveyskirjastosta: "Oireet loppuvat yleensä lähes yhtä äkillisesti kuin ovat alkaneetkin. Niiden kesto on tyypillisesti 1–3 vuorokautta"

Norovirus :: Terveyskirjasto[/QUOTE]


Niin eikä välttämättä ole kuumettakaan, toki voi olla. Noro alka olla jo nykypäivän tavis vatsatauti. Tarttuu niin turkasen helpostikin.
 
"Jenis"
[QUOTE="vieras";27785815]Itseasiassa noro nimenomaan ei kestä pitkään. Tässä lainaus Terveyskirjastosta: "Oireet loppuvat yleensä lähes yhtä äkillisesti kuin ovat alkaneetkin. Niiden kesto on tyypillisesti 1–3 vuorokautta"

Norovirus :: Terveyskirjasto[/QUOTE]

3vrk on aika helvetin pitkään mahatautia, jos multa kysytään :D Ja kuopuksella toi kesti viikon - soitin silloin päivystyksen "terveysneuvontaan", ja ne oli sitä mieltä että viikko tai puoltoistakin on norolle ihan normikesto vielä.
 
[QUOTE="vieras";27785735]norokin on erilainen eri ihmisillä. osalla on vastustuskykyäkin noroon.[/QUOTE]

Ihan samaa mieltä olen siitä, että tuo noro(kin) on erilainen eri ihmisillä.. Meillä poika ei esim. ripuloinut yhtään noron aikana, vaikka rajun ripulin pitäisi kys. tautiin liittyä.. Oksenteli niin, että oli lopulta sairaalassa tiputuksessa (ja tauti todettiin kokeella noroksi.. Poika on mukana eräässä tutkimuksessa, minkä vuoksi vatsatautien aiheuttajat pyritään selvittelemään)
 
Mut, joo kaikki sanoo et noro on pahempi, mut on nytkin tuttava perheitä joilla ollut noro ja esim. aikuisilla pahempi kuin lapsilla.. Mut samoinhan on myös kaikki vatsataudit ja muut et joillain kestää sen pari tuntii ja toisilla toista vuorokautta, siis samassa perheessä..

Ajattelen vaan et mistäs ne ihmiset sen erottaa.. mut tietty tuo kuume on yks merkki...
Ei se kuumekaan mitäön kerro paitsi että sitä on jos on.
 
"vieras"
No eikös jotain 70 % kaikista vatsataudeista ole nimenomaan noroviruksen aiheuttamia? Joskus se tietysti voi aiheuttaa erityisen rankan taudin ja toisella kertaa sitten taas lievemmän.
 
Me käytiin lääkärissä meidän diabeetikon kanssa kun neljä päivää oli oksentanut. Lääkäri sanoi kun kysyin olisko noroa, että ei sillä ole väliä kumpaa se on, sama kotihoito pätee kumpaankin ja jokatapauksessa lähdetään sairaalaan tiputukseen jos pahemmaksi menee. Ei testattu. Viikon oksensi ja ripulia kestänyt toista viikkoa.
 
yök
Meillä koko perhe sairasti noron viime talvena, oireet alko todella nopeesti ja oksennusta ja ripulia tuli 15 minuutin välein pahimmillaan. Keskimmäinen lapsi oli ainut, joka selvisi vain vatsakivuilla ja ripulilla. Minäkin hyväkuntoisena ja perusterveenä aikuisena pyörryin vessaan kun ripuloin ja oksensin yhtä aikaa kuudetta tuntia. Ei meillä yleensä vatsataudit noin rajuja ole. Kuumetta meillä ei ollu kellään yli 38.
 

Yhteistyössä