sanokaa mulle että mitä eroa on noroviruksella ja vatsataudilla, ja siis mistä noi ihmiset erottaa et mikä on kelläkin..

  • Viestiketjun aloittaja valaiskaa
  • Ensimmäinen viesti
"Mari"
No eikös nää kaikki vatsataudit ole noron aiheuttamia? :) Ja se niin riippuu miten perheessä kukanenkin sairastaa. Joku selviää yhdellä oksennuksella, joku toinen perheenjäsen yrjöää vuorokauden. Esim. ystäväperheessä lapsi oksensi yhdesti, ei ripulia ei kuumetta. Äiti oksensi ja paskansi kellon ympäri, sen jälkeen nousi kuume. Töistä sairaslomaa yhteensä neljä päivää.
 
Mä oon saanut paljon pahempia vatsatauteja kasvissyöjänä syömällä hitusen lihaa kuin mitä noroviruksesta on mulle tullut. Siihen ei sentään tarvittu tippaletkua tai kramppailua edes. Ja nopsaan se pahin oli ohi, vaikkakin kuvotusta jatkui pidempäänkin.
 
sen vaan tietää
No se vaan on niin 100% karseempi. Uskon sairastaneeni sen viime talvena, alkoi yhtäkkiä (tyyliin ripulit housussa ennenkuin tajus lähteä vessaan), kuumetta, oksensin koko helvetin yön 5-10 minuutin välein ja ripuloin välissä. Tein todellakin kuolemaa mielessäni, edes pieni vesitilkka ei pysynyt sisällä ja voi jestas sitä janoa! Olin vielä raskaana, mutta se tosiaan loppui yhtä nopeasti kuin tulikin, aamulla olin jo kunnossa.
 
"poikia3"
[QUOTE="Mari";27785887]No eikös nää kaikki vatsataudit ole noron aiheuttamia? :) Ja se niin riippuu miten perheessä kukanenkin sairastaa. Joku selviää yhdellä oksennuksella, joku toinen perheenjäsen yrjöää vuorokauden. Esim. ystäväperheessä lapsi oksensi yhdesti, ei ripulia ei kuumetta. Äiti oksensi ja paskansi kellon ympäri, sen jälkeen nousi kuume. Töistä sairaslomaa yhteensä neljä päivää.[/QUOTE]

Toinen tavallinen vatsataudin aiheuttaja on rota-virus. Ja toki noita vatsatautipöpöjä löytyy muitakin.
 
Minä kanssa sairastin noron pari vuotta sitten, aika varmasti oli noro, kun sen äidiltäni sain ja äiti siis vanhainkodissa töissä, josta hän oli sen saanut. Molemmista päistä tuli yhtäaikaa, istuin pöntöllä sankko sylissä. Nukuin kaksi yötä patjalla kylpyhuoneen lattialla, että olin mahdollisimman lähellä pönttöä. Pyörryin ainakin 5 kertaa, koska tosiaan paskoin ja oksensin kaiken ulos, olin niin heikossa kunnossa että mulle soitettiin ambulanssi, tosin ei ne mua sairaalaan vieny, mittasivat vaan kuumeen ja käskivät välttää limppareita, koska hapot vaan pahentaa kuulema asiaa. Niimpä mä en voinu parina eka päivänä juoda muuta kuin vettä, johon oli sekoitettu samariinia, sitä närästyslääkettä, sain siitä vähän suolaa elimistööni että jaksasin paremmin. Vasta kolmantena päivänä uskalsin syödä banaanin ja sellaisen juotavan jugurttijuoman, tosin nekin oksensin, vaikka siinä vaiheessa tauti alkoi olla jo ohi. Neljäntenä päivänä kaikki oli jo ohi.
 
kjföksj
Meillä on tällä hetkellä ilmeisesti muu vatsapöpö, sillä lapset molemmat oksensi vaan yhtenä yönä. Toinen kerran ja toinen muutaman kerran ja minä kärsin nyt jatkuvasta oksettavasta olosta, mutta oksennusta ei tule. Jotenkin tuntuu, että olisi parempi oksentaa, kuin tää jatkuva mahassa kiertäminen.
 
odotavaan
Minulla ripulointia oli kestänyt päivän (max 30min välein vesiripulia niin paljon että tuntui että kaikki elimistön nesteet lähtisi kerralla) ja oli sellainen olo kokoajan että oksettaisi, mutta oksennusta ei tullut. Sitten kun se yhtäkkiä tuli niin oksensin sängyn vieressä 10 litran ämpärin puolilleen minuutissa. Sen jälkeen olo ensimmäistä kertaa tuntui jopa vähän helpottaneen!
 
Mietin mihin oksentaa jos jo istuu pöntöllä. Joku kirjoitti että lattialle, toinen ämpäriin...Inhottava tilanne.
Näin. Yks kippo persiin ja toinen nenän alla. Lattialle en oo koskaa päästäny. Joskus ensipaniikissa roskikseen joka on aina siinä pytyn lähellä. Se on se kammottavin tautimuoto että joka rööristä tulee samallakertaa kaikki mikä sisälle menee ja kuumeessa koittaa istua pytyllä laattaamassa.
 
"Tiitu"
tavallinen vatsatauti on sellainen harvinaisuus, jonka sairastin viimeeksi teininä. eli paha olo tulee päivä ennen oksentamisen alkamista eikä mahaan satu.

noro taas alkaa täysin varoittamatta, on hirveät mahakrampit ja kuumetta,,
 
vieraskulkija
Täälläkin pohditaan onko noroa, luultavasti. En ole eläissäni voinut näin heikosti.. mies sairastui päivää aiemmin ja oksensi sisuskaluja pihalle. Seuraavana aamuna tunsin heti itsekin että vatsassa velloo ja nousi kuume. Oksensin rajusti ämpäriin ja putosin istuma-asentoon, enkä meinannut päästä ylös omilla jaloillani. Kuume teki järkyttävän vapinan ja vaikka ulkona +30c minä makkarissa pimeässä ainakin kolmen peiton alla:D tällaista oloa en soisi pahimmalle vihollisellenikaan! Enkä halua siksi päästää ketään tänne tai ole itse menossa mihinkään, ettei tartunta leviäisi. Nyt olo on alkanut vähän helpottaa ja toivon, että loppuisi pian kokonaan. :/
 
vierailija
Mulla oli viime talvena noro (ainakin todennäköisesti, meiltä töissä päiväkodissa 22:sta 12 sai tämän saman päivän aikana, seuraavan viikon loppuun mennessä vain 2 oli sen saamatta ja he eivät sairastaneet ollenkaan) ja muilla tuntui alkavan ihan yhtäkkiä tai lyhyellä varoitusajalla (eli aikuiset ehtivät ajoissa vessaan ainakin työpäivän aikana sairastuneet, lapset sen sijaan eivät ehtineet edes leikkihuoneeseen sijoitetulle ämpärille), mutta mulla oli koko päivän huono olo ja maha kipeä ja sitten illalla alkoikin tulla molemmista päistä ihan yhtä aikaa. 2 vuorokautta oksensin ja ripulointi jatkui vielä pari päivää tästä.
 
vierailija
No eikös nää kaikki vatsataudit ole noron aiheuttamia? :) Ja se niin riippuu miten perheessä kukanenkin sairastaa. Joku selviää yhdellä oksennuksella, joku toinen perheenjäsen yrjöää vuorokauden. Esim. ystäväperheessä lapsi oksensi yhdesti, ei ripulia ei kuumetta. Äiti oksensi ja paskansi kellon ympäri, sen jälkeen nousi kuume. Töistä sairaslomaa yhteensä neljä päivää.
Ei.

Vatsataudin voi aiheuttaa myös vaikkapa rotavirus, salmonella, EHEC, Yersinia, kolera, Shigella, kampylobakteeri tai norovirus. Aiheuttajana joko bakteeri tai virus.
 

Yhteistyössä