Sappikivileikatut

Keväällä leikattiin lyhkissä sappikivet. Aamulla polille, hoitajan haastattelu ja lääkärin haastattelu, vaatteiden vaihto ja sitten saliin. Unilääke kanyylin kautta suoneen ja unten maille. Herätessä 4 reikää vatsan seudulla. pari tuntia heräilyä ja sen jälkeen täysi-ikäisen hakijan kanssa kotia. Helppo juttu ja 2 vkoa saikkua. Helpotti kovasti, nyt kestää syödä vaikka mitä. Ei sinne varmaan lasta mukaan saa, muualle kuin kotiutus huoneeseen jonkun omaisen kanssa. Haavat parani tosi pikaisesti, eikä ne edes ollee kipeät. Ompeleet sulivat omia aikojaan.

Tsemppiä! t. kolmen riiviön äippä
 
Alkuperäinen kirjoittaja FANG-ANN-75:
Mitä tapahtui kun menitte sairaalaan? Nukutus? Mitä lääkkeitä jne? Miten nukutus tehtiin? Pelottiko/oliko eka leikkauksesi? Kauan olit siellä? Jos sinulla oli vauva, saitko mukaan osastolle? jne... kiitos :wave:
Nukutuksessa leikattiin, en muista lääkkeitä tai vissiin jotain panadolia kun oli vauva 4kk täysimetyksessä ja mukana, tai siis tuotiin sairaalaan kun tulin leikkauksesta. Muistaakseni olin vuorokauden siellä. Ei ollut eka leikkaus eikä pelottanut kun olin tosi onnellinen että pääsin niistä kauheista kohtauksista eroon!
 
Minulla on sellainen inhottava tilanne, että minulla on täsmälleen samat oireet joka ruokailun jälkeen (ja välillä muulloinkin), kuin mitä sappikivet aiheuttaa. Todella kipeetä tekee siis monet kerrat päivässä.

Mutta ultrassa ei kuitenkaan näkynyt sappikiviä eikä verikokeissakaan ollut muissa arvoissa häikkää kuin afos-arvot koholla.

Kivut on kuitenkin aivan järkyttävät. Lääkäri olikin ihan varma, että mulla olisi sappikiviä, mutta ei niitä sitten löytynyt. Onko muilla ollut vastaavaa tilannetta?

Piipa rv 36+2
 
Mä olen alkanut epäillä itselläni sappikiviä. Kipuja oikean kylkikaaren alla ja samassa kohtaa selkää on ollut useamman viikon ja nykyisin kivut alkaessaan kestävät tuntikausia. Kaksi lääkäriä on määrännyt vain Panadolia kipuun, mutta en halua syödä lääkkeitä tutkimatta ensin asiaa, raskaana kun olen. Miten sappikivivaivat todetaan, verikokeella? Töissä olo on nykyisin todella hankalaa kipujen vuoksi.

tivoli rv:lla 27
 
Minulta leikattiin pois sappirakko jossa oli kiviä ja jotain sakkaa.Leikkaus tehtiin avoleikkauksena koska olin 24 viikolla raskaana tähystysleikkausta ei voitu tehdä.Oli kiviä myös tie-ehyissä,sain kaveriksi T-Dreenin joka piti poistaa 10 päivää leikkauksen jälkeen,mutta eipäs vaan poistettu.Maksa-arvoni rupesivat nousemaan,en muista mitkä arvot ne nyt oli.Olen käynyt jo kahdesti mangneettikuvauksessa ja toisella kertaa sanottiin että maksassa olisi jotain sakkaa ja nyt olen menossa kolmannen kerran kuvaukseen kun kaksi arvoa on noususuuntaiset.Meinasivat että jos jossakin on vielä joku tukos tai jotain.Onko kellään ollut samanlaisia oireita?? Pelottaa niin vauvan puolesta miten tässä käy :ashamed:
 
DG
No mulla on leikattu tähystysleikkauksella ja olin myöskin raskaana.Kaikki meni hyvin. Leikkauksen jälkeen ihan tokkurassa, joten ei siinä mitään lasta olisi voinut hoitaa. Eli oli ennestään yksi lapsi myös. Ja nyt tämä kakkonen on ihan voimissaan. Ja kaikki hyvin. Eli ei kaikilla tule ongelmia. Ja ultralla todettiin. Poistettiin rakkoja ja kivet etc.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Piipa75:
Minulla on sellainen inhottava tilanne, että minulla on täsmälleen samat oireet joka ruokailun jälkeen (ja välillä muulloinkin), kuin mitä sappikivet aiheuttaa. Todella kipeetä tekee siis monet kerrat päivässä.

Mutta ultrassa ei kuitenkaan näkynyt sappikiviä eikä verikokeissakaan ollut muissa arvoissa häikkää kuin afos-arvot koholla.

Kivut on kuitenkin aivan järkyttävät. Lääkäri olikin ihan varma, että mulla olisi sappikiviä, mutta ei niitä sitten löytynyt. Onko muilla ollut vastaavaa tilannetta?

Piipa rv 36+2
Ultrassa ei aina kaikki näy (tai sitten ultraaja ei osaa katsoa). Siskollani piti ultran mukaan olla 2 tai 3 kiveä sappirakossa. Niitä kuitenkin löytyi leikkauksessa 9 kpl. Että näin...

 
Mulla löydettiin syksyllä -05 samassa ultrassa vauva ja sappikivet. Hoito aloitettiin ruokavaliolla, mutta sain silti pahan kohtauksen joulukuussa -05 ja jouduin sairaalaan rv:llä 15. Tulehdus saatiin kuriin antibiootilla, joten leikkausta ei tehty.
Vauva syntyi 07/2006 ja sappikivet leikattiin tähystyksessä 11/2006. Vauva oli isän kanssa kotona, koska en enää silloin imettänyt. Sairaalassa olin pari päivää. Nostokieltoa kotona 10 päivää, koski myös vauvaa. Siinä sitten järjesteltiin apuja kaikkialta, koska mies ei voinut olla kotona koko aikaa ja isovanhempia ei ole käytettävissä....
Niin ja esikko oli silloin 1,5v :)
 

Yhteistyössä