Sattuuko kohdunkaulapuudutteen laitto?? :/

  • Viestiketjun aloittaja iiiiiiiiikkkkk!
  • Ensimmäinen viesti
iiiiiiiiikkkkk!
Kätilö kirjasi kivunlievitys suunnitelmaani ( oon pelkopotilas ) että mahollisesti haluaisin sen puudutteen, mutta pelottaa kauheesti et sattuuks sen laitto tosi paljon? mua pelottaa nimenomaan se ponnistusvaiheen tuska, joten ehdotteli et mahollisesti siihen vois auttaa tuo.
 
Se riippuu ihmisestä. Mulla vasen puoli ei sattunut ja oikeen puolinen sattui hulluna ja puuduinkin sitten hyvin vähän vain toispuoleisesti. Minulle täysin turha puudute siis, epiduraali oli asiaa heti sen kalvojen puhkaisun jälkeen.
 
"mii"
Minusta se ei satu, toki epämiellyttävää on, mutta ei se kauan kestä. Ja mitä tulee kipuihin, niin mielestäni ponnistusvaiheessa ei ole varsinaisia kipuja, vaan enemmänkin kovaa paineen tunnetta, ja pitää vaan pitää alapää rentona ja antaa vauvan tulla alaspäin (eikä pidätellä, mikä on vaistomainen reaktio varsinkin jos pelkää). Supistuskivut ovat lopussa mielestäni paljon pahempia, ja on helpotus päästä ponnistamaan.
 
IhanaValo
Miulle laitettiin tuo toisessa synnytyksessä, ja siinä vaiheessa se olo oli jo semmoinen että se tuntui itikanpistolta..no, vähän eri paikkaan ku yleensä muttei siis mikään hirmu juttu. Supisteli siis jo siihen malliin että puudutteesta oli pelkästään apua.
 
"..."
nii siis pudendaali vai? mua se ainakin sattu ihan hel*etisti. ensin siitä sitkeesti kieltäydyin kun ne sitä tuputti synnytyssalissa, mutta sitten suostuin lopulta.. ei ne saanu laitettua kun toisen piikin kun kiljuin niin paljon! sitten ku se tuli sen toisen puolikkaan kans siihen jalkoväliin heiluun, ni tiuskasin sille että painuu vittuun sen piikin kanssa. olisin asian voinu ilmaista hieman nätimmin, mutta se sattu niin perkuleesti.

anteeks nyt jos pelottelen :D

ens kerralla mä tirvasen jos joku siellä salissa edes mainittee ton puudutteen.

anoppia ei kuitenka kuulemma ollu sattunu kyseisen puudutteen laitto, ja siitä oli sille sen synnytyksessä iso apu. eli kait se on ihmisestä kiinni. :)
 
3n mamma
meidän sairaalassa se on aina ollu vakio vaikkei olisi halunnutkaan minkäänlaista kivunlievitystä. kolmannen kanssa sitä ei keritty edes antaa kun oli niin nopea poika. oli muutes myös helpoin ja kivuttomin synnytys kun tunsi kaikki lihakset. esikoisen kanssa se kannattaa ottaa, koska väliliha varmasti repeää ja sen leikkaaminenkin sattuu enemmän ilman sitä puudutusta. puudutus itsessään vain nipistää kun neula löytää paikkansa. sitten ei synnytysvenyminen ja tikkien laittokaan satu niin paljoa.
 
"vieras"
Esikoisen aikana se laitettiin kun tehtiin eppari, kakkosesta ei mitään puudutteita ja jos kolmas tulisi, en missään olosuhteissa suostuisi synnyttämään ilman sitä puudutetta, se oli jotain aika hirveetä kun pää syntyi luomuna.
 
"..."
[QUOTE="...";26538858]nii siis pudendaali vai? mua se ainakin sattu ihan hel*etisti. ensin siitä sitkeesti kieltäydyin kun ne sitä tuputti synnytyssalissa, mutta sitten suostuin lopulta.. ei ne saanu laitettua kun toisen piikin kun kiljuin niin paljon! sitten ku se tuli sen toisen puolikkaan kans siihen jalkoväliin heiluun, ni tiuskasin sille että painuu vittuun sen piikin kanssa. olisin asian voinu ilmaista hieman nätimmin, mutta se sattu niin perkuleesti.

anteeks nyt jos pelottelen :D

ens kerralla mä tirvasen jos joku siellä salissa edes mainittee ton puudutteen.

anoppia ei kuitenka kuulemma ollu sattunu kyseisen puudutteen laitto, ja siitä oli sille sen synnytyksessä iso apu. eli kait se on ihmisestä kiinni. :)[/QUOTE]

ja siis tosiaan mulla oli tossa vaiheessa jo kestäny ponnistusvaihe aika kauan, ja ponnistusvaihe oli ihan täysillä käynnissä, mutta se sattu silti paljon enemmän kun mikään muu siinä synnytyksessä (vaikka koko ponnistusvaihe oli mulla yhtä helvettiä) never ever again..
 
"Maija"
[QUOTE="vieras";26538878]Esikoisen aikana se laitettiin kun tehtiin eppari, kakkosesta ei mitään puudutteita ja jos kolmas tulisi, en missään olosuhteissa suostuisi synnyttämään ilman sitä puudutetta, se oli jotain aika hirveetä kun pää syntyi luomuna.[/QUOTE]

Ei varmaan kohdunkaulaa puuduteta epparin takia, se on se toinen p:llä alkava puudute. Mulla on ollut ekassa se, tokassa synnytyksessä puudutettiin kohdunkaula avautumisvaiheessa eikä sattunut ja tehosi niin hyvin, että sen kauhuan kakkahädän iskiessä en meinannut uskoa kätilöä, että vauva syntyy. Ja tosiaan tuntui ihan parilla työnnöllä :) Kyllä mä suosittelen, toi kohdunkaulan puudute oli tokassa mun ainoa lääkitys.
 
"..."
Mä en muista, että olis sattunut yhtään... kahdessa synnytyksessä se laitettiin. Ekalla kerralla liian myöhää, toisella kerralla ajoissa ja vei avautumisen lopppuvaiheen kivut (5-10cm) tehokkaasti.
 
ap..
Olin käymässä sairaalassa siis pelkokäynnillä ja pääsin synnytys saliin vierailulle. Siellä siis tehtiin mun kivunlievitys suunnitelma. Kätilö siinä sitte näytti sitä neulaa ( tai niitähän on kaks) joilla se kohdunkaulanpuudute pistetään ja selitti että "hurjan näköinen kapistus" kun on niin pitkä ( jotta ylettyy sinne), mutta todellisuudessa se itse neula ei oo kovin pitkä ja sekään ei kokonaan sinne tungeta. Sitten kysyin kätilöltä että sattuuko se, niin kätilö sanoi että vaikee sanoo sattuuko se mua, koska joillekkin synnyttäjille tipan laitto tai verikokeen otto on ns "kivuliasta" ja toisen potilaan mielestä pikkujuttu.. joten mahoton mennä lupaamaan yhtään mitään, jos joku jo itkee verikokeen ottoa..
 
Mä olen tykännyt kohdunkaulapuudutteesta. Kummassakin synnytyksessä se on ollut ensisijainen puudute jonka oon halunnut kun olen jotain lääkkeellistä kivunlievitystä tuntenut tarvitsevani. Eikä sen laittaminen kyllä oo sattunut. ekalla kerralla tuli sellanen "jumalauta mikä piikki" reaktio kun näin millasella vehkeellä lääkäri sen meinaa tuikata :D
 
Mulla on kahdesti laitettu, kahdessa eri synnytyksessä ja kyllä sattui. Viimisellä kerralla se tuikkasin sen jotenkin ihan persiilleen kun osui johonkin jalan hermoon oikein kunnolla. Ihan kun ois kunnon sähköiskun saanut koko alaraajoihin. Eipä muuten saanut tulla se lääkäri enää loppu synnytyksen aikana mun lähelle. Mulla ei myöskään vaikuttanut tuo ollenkaan.
 

Yhteistyössä