Sektio pelon takia..

Itsellä nyt toka raskaus menossa ja ekan synnytyjsestä jäi kyllä sellaset kammot ettei oo tosikaan!!! :'( Viime perjantaina kävin kättärin pelkopolilla ja lääkäri oli minusta todella tympeä, ei ollenkaan ymmärtänyt syytä mun peloille ja mun tapauksessa oli vähän lääketieteellistä ongelmaakin mukana et ei edes pelkkä pelko.. olen nyt rv23 menossa. Uusi aika sovittiin, muuta hyötyä ei tuosta käynnistä sitten ollukkaan! Nyt on niin kurja olo kun ei tulevasta tiedä ollenkaan! Mä oon tähän asti ollu sellasessa uskossa et ei ketään voida tänä päivänä pakottaa alateitse synnyttämään, mut nyt en oo enää ollenkaan varma siitä! sellanen käsitys mulle jäi tuosta käynnistä et ei oo helpot ajat edessä ja olen jotenkin aivan hirveä ihminen kun en tahdo synnyttää "normaalisti" aiemmin kokemani takia :\|
Onko kenelläkääm kokemuksia tällasesta ja mitäköhän tulee tapahtumaan esim. seuraavalla käynnillä? Ja kaikkea mahdollista tietoa otan mielelläni vastaan! :)
 
Hei,
Et ole ainoa. Missä kaupungissa kävit pelkopolilla?
Mä kävin Hyksissä (Hesa) ja ekakäynti oli kamala helvetti.
Hirveät itsesyytökset jäi siitä, että halusin sektiota ja vielä sanoin sen. Meinasin vetää vatsan veitsellä auki kun tulin kotiin. Tai ainakin sellainen kävi mielessä.
Lääkäri (nuorehkomies ja vielä vähän "parempi" kuin "tavallinen" lääkäri) kyseli kamalasti ja oli oikeen närkästynyt ja halveksivan näköinen kun alatiesynnytys pelottaa. Asenne oli että "ei voi auttaa".Lääkäri närkästyi myös siitä kun jo tiesin mitä halusin. Hän lähes uhkaili minua että sairaalaan tulen joka tapauksssa synnytäämään vaikka kuinka venkoilisin ja yrittäisin muuta.
Sain tukea ystävältäni ja pysyin päätöksessäni, sai sektion lopulta pelon vuoksi viidennellä käynnillä ymmärtävältä vanhemmalta lääkäriltä. En antanut niille periksi. Lapsi syntyi onnellisesti ja kaikki meni hyvin. Ei tarvi nyt p.askap.ommeja olla mihinkään lähettämässä vaan osastolle kiitokset pienestä nyytistä.
 
Mä siis kävin Kätilöopistolla juttelemassa! Sain seuraavan ajan vasta parin kuukauden päähän! :'( Eli kovin montaa käyntiä ei ehdi ku sillonki on jo yli rv30 ku meen seuraavan kerran!! Apua! Miten ihmees oot noin monta kertaa joutunu käymään? Millä viikoil kävit nuo kerrat? Pelkään aivan kuollakseni et mut pakotetaan synnyttämään alateitse! Mä oon todellakin luullut et ei voida pakottaa, mutta mitä jos aikoja annetaan noin nihkeesti ja päätöstä ei vaan tuu.. :'(
 
Jankuttakaa vaan. Älkää suostuko vaikka lupaisivat kaikki mahdolliset puudutukset. Ei se tositilanteessa kuitenkaan niin mene. Vaan tilanteen mukaan. Älkää antako periksi älkääkä ottako itseenne käännytysyrityksiä

 
Itse en tiedä synnytyspelosta koska esikon synnytys sujui hienosti vaikkakin oli todella kivulias. Sanoisin kuitenkin ettei kannata heti olla nyrkit pystyssä lääkärin kanssa vaan keskustella asioista. Monet olettavat automaattisesti että kun pelkopolille menee sanomaan "haluan sektion" niin näin tapahtuu. Eikös sinne pelkopolille mennä keskustelemaan että mahdollisesti päästäisiin niistä peloista ja jos se ei onnistu niin sitten sektio? En nyt halua kenenkään pelkoja vähätellä ne ovat varmasti kaikille todellisia. Mutta avoin mieli voisi olla paikallaan? Varmasti ketään ei voida nykypäivänä pakottaa synnyttämään alakautta jos pelko on niin suuri ja ko. tapauksessa lääkäri olisi varmasti saanut paremman kontaktin äitiin myötätunnolla kuin halveksunnalla sektiota kohtaan.
 
Ap:lle Mulla tuli noita käyntejä noin monta kun kävin välissä kätilön luonakin ja aloitin aika "ajoissa". Kätilölle oli lisäksi aina eri aika (ja eri maksu) ja eri päivä.
Joku sano (tässä ketjussa) että sinne mennään keskustelemaan että pääsis pelosta. Ei mulla ainakaan käynyt niin, vaan juuri sen ekan lääkärin suhtautumisen vuoksi meinasin seota ja sektio oli enää ainoa todellinen vaihtoehto. Järki onneksi pysyi päässä ystävän tuella ja järkkymättömällä avulla. Toivottavasti sullakin löytyisi lähipiiristä joku jolle voit puhua. (Tarkoitan että puhua oikeesti.)

Mutta on totta että ei kannatta olla nyrkit pystyssä lääkärin kanssa. Ei tietenkään kannata, sano niille mitä tahansa ne haluaa kuulla, mutta jos susta tuntuu siltä että sektio on ainoa vaihtoehto sulle niin pidä siitä kiinni (näin mää tein). Siitä älä anna periksi niin saat sen. Ne antaa sen sitten lopulta.
(Mulle antoi sitten lopulta 3 viikoa ennen sitä sektioaikaa. Onneksi lapsi ei tullut etuajassa.Sektion voi tehdä aikaisintaan 1 vko ennen laskettua aikaa. Jos lapsi syntyy ennemmin niin voipi tulla hätäsektio. En halua pelotella. Kaikki menee varmasti hyvin. )

Kuuntele ne faktat mitä ne mahdollisesti sanoo ja mieti onko sektio sinulle välttämätön, jos on niin älä luovu kannastasi. Pää kylmänä. Ja siellä kättärillä on ihana leikkaussalihenkilökunta. :hug:
 
Määlle!! :)

Tehtiinkö sulle sektio rv39+? Mä vaan ajattelin kun heti se lääkäri puhu vaan et voi myös käydä niin et synnytys käynnistyy ja on ohi parissa tunnissa et ei siinä sitte enää mitään sektioita aleta tekemään! Eli todennäköisesti kuitenkin aika annetaan niin viime hetkille et ehtis synnytys käynnistyä ja sitte sanotaan et ei enää aleta leikkaa, eli sekin on pelko et aika tulee tyyliin rv39+6.. :'( Tosta käynnistä jäi vaan niin inhottava fiilis et nyt menee nää seuraavat viikot täysin hukkaan kun vaan pelottaa et kuin tulee käymään! Niin ja mulla oli mies mukana joka piti kyllä kovasti mun puolia ja niin tekee jatkossakin, ei musta yksin olis lääkäriä vastustamaan kun itkuhan siin pääs kun ei ollenkaan ymmärtänyt syytä mun peloille!

Joku sanoi et kannattais mennä synnyttämään avoimin mielin, niin hänelle vaan haluisin sanoa et tuskin kukaan jolle tuo on mahdollista menee vaatimaan sektiota, ainakaan toissynnyttäjä. Eiköhän siinä taustalla ole aina joku painava syy miksi halutaan sektio. Mulle tuo alatiesynnytys ei ole vaihtoehto! Niin paha fiilis jäi ekasta synnytyksestä! En siis etsi mitään helppoa ulospääsyä tästä vaan uskon et tuo sektio on mun tapauksessa ainoa vaihtoehto! Fiilis olisi varmasti aivan eri jos eka kerral kaikki olis menny hyvin, mutta kukaan ei voi luvata et menee, sama juttu sektiossa, mutta silti olen ennemmin valmis siihen kun toiseen alatiesynnytykseen!

Mää sulta halusin viel kysyy et eikö sulle annettu mitään lupausta leikkauksesta ku vast vikalla kerralla, pitikö tosiaan olla pelossa siihen asti? Mulle olis tullu huomattavasti parempi mieli jos lääkäri olis mulle edes sanonu et ketään ei pakoteta synnyttää, mut ei..

Nyt pitää sitten vaan kai odotella ja seuraavalla kerralla sanoa olevansa edelleen sitä mieltä et sektion haluan. Toivottavasti sillon sais jo jotain vihiä tulevasta. Koko odotus menee ihan pilalle kun tällasen pelon kans pitää elää..


:'(
 
Hei!
Täällä myös toista odottava ja pelko synnytyksestä on kasvannu samaa tahtia kuin mahakin. Jutteleminen asiasta kätilön kanssa auttaa aina muutaman hetken eteenpäin,mutta aika yksin sitä kuitenkin on. Itse pelkään sitä hirvittävää kipua,jota ei saa mielestäni edes pienemmäksi lääkkein. Silti koetan synnyttää lapseni alakautta , kaikesta huolimatta,sillä olen ymmärtänyt,että ne samat supistelukivut ja muut kuuluu myös sektiosynnytykseen. Ja pelkään,että jos leikattaisiin vaan tahdostani ja jotain menisi vikaan... Mutta se on sitä jossittelua. Ymmärrän oikeen hyvin miltä tuntuu kun koko raskausaika menee sitä synnytystä miettiessä. Ja sillon se aika tuntuu vieläkin pidemmältä ja jo kohta se koitos jo on edessä.
Toivon teille muillekkin pelkääjille turvallista odotusta ja jaksamista olla vahvoina!
 
Onnistunut sektio
Suosittelen lämpimästi Helsingin Naistenklinikkaa! Siellä synnytyspelkoa käsitellään todella asiallisesti. Kannattaa käydä pelkopolilla ja keskustella mukavien kätilöiden kanssa.
Tsemppiä!!
 
Alkuperäiselle.
Mulle tehtiin sektio tasan viikkoa ennen laskettua aikaa.
En halunnut jäädä odottamaan josko synnytys mahdollisesti käynnistyisi, vaan valitsin sen ensimmäisen mahdollisen päivän jolloin sektion saa tehdä, eli tasan 39 rv ja silloin oli vapaa aamu heilä leikkaussalin kalenterissa.

Minä sain varmistuksen siihen että saan sektoion ihan vasta sitten muutamia viikkoja ennen sitä sektiota. Olin jo äippälomallakin. Ja samalla käynnillä sitten varattiin se päiväkin.

Olen kuullut monen puhuvan sitä, että pitää olla 7-8 kk peloissaan ja koko raskausaika menee pilalle. Mutta se kai on niiden lääkäreiden tapa pitää ihmiset hermostuneina,kriisissä ja epävarmuudessa.
On totta että kaikki voi mutkistua jos lapsi tuleekin etuajassa, vaikka sektio olisi luvattukin. Tuttavani kertoi minulle tuttavastaan jolle oli tehty nopea sektio kun synnytys oli alkanut etuajassa ja suunniteltu pelkosektiopäivämäärä vielä kaukana. Mutta tuo sektio oli tehty vain siksi kun tämä henkilö oli kieltäytynyt synnyttämästä vaikka synnytys oli jo käynnissä. Lapsi syntyi hätäsektiolla, mutta hoitohenkilökunta töppäili kiireen vuoksi niin että lapsi joutui teholle muutamaksi päiväksi. Kaikkea on ja jokaisella on oma tapansa.
 
Määlle!

Mua nyt mietityttää et pitäiskö mun jotenkin yrittää saada sitä seuraavaa käyntiä aikasemmaksi.. se kun on tosiaan rv33 vasta!! sinne on niin pitkä aika et järki multa lähtee jos pitää odottaa! :'( En kyl tajua kuinka selviin ellei ne sektiota suostu myöntämään. Neuvolasta laittoivat kuitenkin ihan alkuun lähetteen pelkopolille et tietosia sairaalassa ovat koko ajan olleet mun tilanteesta ja silti noin harvaan laittavat aikoja.. tää taitaa olla just sitä taktiikkaa et pidetää paniikissa. Kuinka monta ihan lääkärikäyntiä sul oli et sait päätöksen?

Kyselen näin hirveesti ku oon tosiaan aivan paniikissa! Ei tuu elämästä mitään ku vaan tätä miettii..ei pysty nukkuu eikä syömään! Itkettää vaan.. :'(
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.01.2006 klo 20:29 veekoo kirjoitti:
Määlle!

Mua nyt mietityttää et pitäiskö mun jotenkin yrittää saada sitä seuraavaa käyntiä aikasemmaksi.. se kun on tosiaan rv33 vasta!! sinne on niin pitkä aika et järki multa lähtee jos pitää odottaa! :'( En kyl tajua kuinka selviin ellei ne sektiota suostu myöntämään. Neuvolasta laittoivat kuitenkin ihan alkuun lähetteen pelkopolille et tietosia sairaalassa ovat koko ajan olleet mun tilanteesta ja silti noin harvaan laittavat aikoja.. tää taitaa olla just sitä taktiikkaa et pidetää paniikissa. Kuinka monta ihan lääkärikäyntiä sul oli et sait päätöksen?

Kyselen näin hirveesti ku oon tosiaan aivan paniikissa! Ei tuu elämästä mitään ku vaan tätä miettii..ei pysty nukkuu eikä syömään! Itkettää vaan.. :'(
Tämä on ap:lle
Hei, Mää täällä taas. Kävin kolmella lääkärillä. (ja kaksi kertaa sitten kätilön juttusilla). Toinen kätilö oli ainoa joka sanoi että näillä perusteilla mitä hänelle kerroin tulen saamaan sektion. Lääkärit taas olivat aivan muuta mieltä (paitsi se viimeinen joka oli tosi ystävällinen ja sen sektion kirjoitti). Samanlaiset oli mulla tunnelmat. Panoksia piti vain koventaa koko ajan. Eikä antaa tuumaakaan periksi. Eka lääkäri lässytti että mulle voidaan järjestää synnytykseen "kaikki mitä haluan. " No tiedän että se ei ole mahdollista eikä olis ollutkaan minun tapauksessa. Mulla oli vain yksi päämäärä:sektio ja jos lapsi tulisi kesken tai etuajassa niin sitten olisin mennyt tilanteen mukaan, mutta synnyttämään normaalisti en ollut menossa ollenkaan.
Joku kirjoitti että hän ei pystyisi elämään sen kanssa että jos pyytäisi sektion ja siinä menisi jokn vikaan. Minä ajattelin sen näin, että olin niin ajatellut sen asian ja jos joki olisi mennyt vikaan, minä itse olisin siitä vastuussa. Itselleni pystyisin antamaan anteeksi. Mutta kenellekkän toiselle en olisi jaksanut antaa anteeksi, jos jonkun toisen vuoksi olisi lapselleni jotain tapahtunut. Kannoin ja otin siis itse päässäni vastuun ja tuo prosessi oli sellainen että en enää tulevaisuudessakaan voi luvuttaa koskaan kenellekään toiselle päätösvaltaa itseäni koskevissa asioissa. Tuo sektio teki minut vahvaksi ja terveeksi. Koeta jaksaa. Uskon että saat sektion. Soita sinne kättärille ja kysy onko mitään tahoa mistä voisit saada apua HETI, ja yritä löytää sellainen lääkäri joka on myönteinen sektioon. Sillä lääkäreiden suhtautuminen vaihtelee heidän oman ideologian mukaan ja sen mukaan montako lasta oma vaimo on synnyttänyt.
 
Mä en saanut sektiota, eka synnytys kesti 14 h ja toinen 9.20 h, pelkäsin koko raskauden ajan ja jäi vielä synnytyksen jälkeenkin vaivaamaan, vaikka toisen tekeminen olikin tosi paljon helpompaa kuin sen ekan.. kai paikat oli venynyt valmiiksi... :ashamed:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.01.2006 klo 21:41 Kuutamo kirjoitti:
Mä en saanut sektiota, eka synnytys kesti 14 h ja toinen 9.20 h, pelkäsin koko raskauden ajan ja jäi vielä synnytyksen jälkeenkin vaivaamaan, vaikka toisen tekeminen olikin tosi paljon helpompaa kuin sen ekan.. kai paikat oli venynyt valmiiksi... :ashamed:
Missä pelkopolilla kävit Kuutamo? Mitä sulle sanottiin?
 
Vielä alkuperäiselle. Varhaista aikasi ihmeessä niin pääset rauhoittumaan. Laskiskelin noita sun viikkoja ja tosiaan jos olet jo rv 33 ja 2 kuukauden päähän on anettu niin se on väärin.
Mulla on yksi tuttava joka odotti toista ja halusi sektion. Sille tehtiin just noin (se kerto mulle) että annettiin seuraava aika älyttömän kauas. Kerroin sille miten ja milloin mää sain sektioajan, ja se säikähti ja sanoin sille että ei muuta kun soittaa sairaalaan ja sanoo että varhaisempi aika. Se sai varhennettua ajan ja lapsi syntyi sektiolla rv 39. Ei sekään nainen halunnut jäädä odottamaan että leikkaussaliajat täyttyy ja että la ehtii ennen kuin sektioaika. Jos kättärillä ei sua kuunnella mene /vaihda tuonne Naistenklinikalle. Joku tässä ketjussa suositteli sitä, ja olen kuullut että siellä ei ole tollasta henkistä hivuttamista kuten Kättärillä on.
 
Onnistunut sektio
Tosiaan vaihdoinkin Kättäriltä Naistenklinikalle :)
Täytyy aina muistaa, että sektio maksaa 3-5 kertaa enemmän kuin "luomuosynnytys" ja että kustannustenkin takia ei helposti anneta sektiopäätöstä ilman erityistä syytä. Tietenkin jokainen synnytys on hyvinkin yksilöllinen ja näin toipuminenkin (leikkauksestakin) saattaa vaihdella. Minulla oli onneksi myös ihana terveydenhoitaja Neuvolassa, joka tuki sektiopäätökseni pelon takia (!). Hän jopa sanoi, että sektiosynnytys on yhtä "hyvä synnytys" kuin alatiesynnytys ja että esim. USA:ssa sektio on jo aika yleinen synnytystapa, kulttuurikysymys siis! :wave:
 
Sinulle joka vaihdoit kättäriltä naistenklinikalle! Millä viikoilla vaihdoit ja miten tuo vaihto tapahtuu?
Saitko nopeesti ajan nkl pelkopolille ja millä viikoilla kävit ja kuinka monta käyntiä vaati?
En nyt muista kävikö aiemmista kirjoituksistasi ilmi ehditkö jo kättärillä käydä juttelemassa sektiosta? Kuinka sinuun suhtauduttiin?
Niin ja se vielä et vaihdoitko juuri tuon sektion saamisen takia sairaalaa?

KIva jos viitsisit vastailla kasaan kysymyksiä! :)
 
AP. Tärkeintä on että saat aikaistettua ajan. Siis että se viimeinen ratkaiseva käynti on 3-4 viikoa ennen sitä sektioaikaa joka sun pitäisi saada sovittua kalenteriin sillä samaisella käynnillä.
Mää synnytti sektiolla Kättärillä,mutta mulla oli myös vaihtoehto että jos jokin olisi mennyt vikaan tuon viimeisen lääkärin kanssa, ja hän ei olisi myöskään antanut sektiota,niin olisin siitä paikasta mennyt Naistenklinikalle ja sopinut sektion sinne.
Vaihtaminen on aika yleistä. Sanot vaan että tulen ja lähettäkää paperit ajoissa.
En usko että muuten on merkitystä sillä kävitkö kaksi vai viisikertaa jauhamassa asiaa. Sininen pelkopaperi tosin täytyy olla tääytettu kätilön kanssa ja se ei saa olla eka kerta kun asiasta keskustellaan (täytyy olla käynyt ainakin kerran aiemmin jossakin asiasta puhumassa)
 
Rahahan siinä on takana.Kättärillä ei ole varaa, eikös se ole meinattu lopettaakin joskus? Ja se on sellainen "harakanpesäluomusairaalla" joss lääkärit nauttii kärsimyksestä ja kivusta ja asenne on sen mukainen.
 
Vielä, Kättärillä ollaan niin luomuaattessa, että ei pidetä pahana jos anestesialääkäri ei ehdi antamaan epi puudutusta synnyttäjälle. Kolmelle kavarilleni on käynyt niin. Anestesialääkäriä ei vain saatu paikalle,vaikka hoitaja kuinka yritti parhaansa.
Kättärilä on vai yksi anest.lääk. ja jos se on sektiossa niin muutama nainen jää aina samaan aikaan ilman puudutuksia.
 
Kiitos sulle Mää kattavista vastauksista! =)
Mä oon siis rv23 tällä hetkellä ja seuraavan ajan sain siis vasta rv33 eli vähän vajaan 10vko päähän!! Kätilön kans en oo jutellu ollenkaan, vaan mulla tuo eka käynti oli lääkärille, samassa huoneessa oli myös kätilö joka ei kyllä sanonut sanaakaan koko aikana. Huomenna soitan sille lääkärille ja koitan saada käyntiä aiemmaksi!
Mies soitti tänään sinne polille ja sano ettei tästä tuu mitään kun mä vaan itken kaikki illat ku pelottaa tuleva et pakko on jotain tehdä kun meillä on myös parin vuoden ikäinen lapsi tässä samalla huollettavana.. :ashamed: Se kätilö sano et niit päätöksiä ei anneta yleensä ennen 36-37vko, mut et jos tää mun pelko jo arkea haittaa ni jotain on tietty saatava tapahtumaan, tämä oli siis kätilön mielipide. Saas nähdä kuinka lääkäri suhtautuu jos saan hänet huomenna kiinni! Olisin edes halunnu siltä lääkäriltä kuulla ne sanat et ketään ei pakoteta alatiesynnytykseen, sekin olisi jo auttanut paljon! Haluisin vaan ajoissa tietää onko kättäriltä edes mahdollista saada sektio mun tapauksessa, jos ei ni voisin jo sitte heti vaihtaa klinikalle! En haluis ihan viime tinkaan sitä jättää ja tuskin ne klinikallakaan ilman keskusteluja yms. alkaa leikkaa??!

No täytyy nyt katsoa miten huomen käy.. ihan vaan oman pääkopan takia en voi odottaa seuraavaa käyntiä noin pitkään ja must se käynti olis saatava aiemmin kun heti rv10 on lähete sinne polille laitettu, eli tietoisia mun tilanteesta ovat jo pitkään olleet! Ei siis ole mun syy et noin myöhään lykkäävät tän käsittelyä. Oon kuitenkin niin ajoissa tän puheeks ottanu.
 
Kyllä niiden on sulle se sektio annettava. Ja ajoissa. Kätilö puhelimessa puhuu ihan asiaa, niin niillä on tapana pitää ihan viimeiseen asti ennen kuin se sektio luvataan ja päivä sovitaan. (Ja voi olla että ne listat, että sektiosaliin varauksen voi tehdä, tulee vasta 1 kk aiemmin).
Mutta päätöksen että on sektiopelkopotilas lääkäri voi halutessaan tehdä aiemmin, juuri kuten kätilö sanoi.
Pieni vaiva tehdä yksi sektio kun pilata koko perheen elämä.
 
NKL:lta on oma pelkosektiokokemukseni viime vuodelta: pelkopolikäyntejä yhteensä 4, joista yksi kätilöllä ja muut äitiyspolin lääkäreillä.

Kätilö sanoi heti alussa, että ketään ei voida pakottaa altiesynnytykseen jos järkähtämättä sektion haluaa. Näin olikin, mutta kyllä yritettiin käännyttää. Joka kerralla eri lääkäri ja parillakin kerralla yli tunnin myöhässä (=hirveä kiire) - keskustele siinä sitten luottamuksellisesti ja rauhallisesti.

Toiseksi viimeinen lääkäri (vko 33) yritti antaa seuraavan ajan viikolle 39, mutta kinasin aikani hänen kanssaan ja sain ajan viikolle 36, jolloin sektiopäätös tehtiin. NKL:lla on käytäntö, että lopullista (kirjallista) sektiopäätöstä ei tehdä ennen viikkoa 36, mutta käsittääkseni jos silloin vielä on ehdottomasti sitä mieltä, että muita vaihtoehtoja ei ole, niin se täytyy antaa. Ja sektio tehdään siellä viikolla 39+, sen mukaan miten leikkausaikoja on vapaana. Minulle vakuutettiin, että sen jälkeen kun päätös on tehty, niin vaikka alkaisi syntymään ennemmin, leikataan päivystyksessä (silloin tietysti kannattaa lähteä sairaalaan heti jos merkkejä siitä että käynnistyy).


 

Yhteistyössä