sektio vai perätilasynnytys? kumman valitsisit?

  • Viestiketjun aloittaja ?
  • Ensimmäinen viesti
?
voi olla että minun täytyy valita nuiden välillä,kumman sinä valitsisit ja miksi?
minua jotenki kauhistuttaa ajatus kummastakin mutta enemmän leikkauksesta :eek:

ja kummastakin kuulisin mielellään kokemuksia :)
 
Minnamammma
Kokemusta ei ole. E#sikoista odottaessani olisin valinnut sektion jos nuista olisi pitänyt valita, koska perätilassa lapsen pään tullessa viimeisenä ponnistusvaiheen pitää olla lyhyt ettei vauva kärsi hapenpuutteesta. Ensimmäisellä kerralla ponnistusvaihe on usein pidempi kuin toisella. Toka jos olisi ollut perätilassa olisin halunnut yrittää perätilaa jos lääkärit olisivat sen muutoin sallineet. Meillä molemmat tytyt tulivat kuitenkin oikeinpäin ja alakautta. Jos mahdollinen kolmonen olisi joskus sitten perätila niin tarina olisi edelleen sama kuin kakkosen kanssa.
 
tuutilulla harmailee
Sektion valitsin kun tyttö oli poikittain. Tosin mulla ei oltu ehditty poikittaisperätilaa huomata ennen kun olin jo 8cm auki. Ja painoarviota ei ollut tehty, lantiota kuvattu eikä kääntämistä voitu enää yrittää
 
vieras
Esikoinen oli perätilassa ja valitsin sektion. Ihan vaan vauvan turvallisuuden takia, kun en tiennyt synnyttämisestä mitään ja muutenkin. Myös minua leikkaus hirvitti ihan kauheasti mutta hyvin meni ja 9 pisteen tyttö syntyi. Onneksi valitsin leikkauksen, kakkosen synnytin normaalisti ja se olikin niin tiukassa että vedettiin imukupilla. Tuli vaan mieleen että mitä jos sitä perätilaa olisin yrittäny synnyttää ja olis jumittanu :|
 
vieras
En todellakaan sano pelotellakseni, mutta valitsisin sektion. Varsinkin, jos oisin ensisynnyttäjä ja lapsi ois perätilassa.

Kolme ystävääni on kaikki yrittäneet perätilassa olevaa lasta alakautta, kaikki joutuneet joko kiireelliseen- tai hätäsektioon.

Äitini synnytti pikkusiskoni onnistuneesti alakautta(oli perätilassa) mutta takana oli jo onnistunut alatiesynnytys.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En todellakaan sano pelotellakseni, mutta valitsisin sektion. Varsinkin, jos oisin ensisynnyttäjä ja lapsi ois perätilassa.

Kolme ystävääni on kaikki yrittäneet perätilassa olevaa lasta alakautta, kaikki joutuneet joko kiireelliseen- tai hätäsektioon.

Äitini synnytti pikkusiskoni onnistuneesti alakautta(oli perätilassa) mutta takana oli jo onnistunut alatiesynnytys.
tämä on minun kolmas synnytys :)
 
kolmen äiti
Olen joutunutkin tuon valinnan eteen. Valitsin sektion ja tekisin saman valinnan edelleen. En vain uskalla synnyttää pt-vauvaa... riskit on suuret.
Sektiokin pelotti, eikä se sitten ihan ohjekirjan mukaan mennytkään mutta loppu hyvin kaikki hyvin :)
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:
Olen joutunutkin tuon valinnan eteen. Valitsin sektion ja tekisin saman valinnan edelleen. En vain uskalla synnyttää pt-vauvaa... riskit on suuret.
Sektiokin pelotti, eikä se sitten ihan ohjekirjan mukaan mennytkään mutta loppu hyvin kaikki hyvin :)
mitä riskejä siihe perätilasynnytyksen liittyy?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En todellakaan sano pelotellakseni, mutta valitsisin sektion. Varsinkin, jos oisin ensisynnyttäjä ja lapsi ois perätilassa.

Kolme ystävääni on kaikki yrittäneet perätilassa olevaa lasta alakautta, kaikki joutuneet joko kiireelliseen- tai hätäsektioon.

Äitini synnytti pikkusiskoni onnistuneesti alakautta(oli perätilassa) mutta takana oli jo onnistunut alatiesynnytys.
tämä on minun kolmas synnytys :)
Okei. Enpä tiedä miten sitten toimisin, tietty on varmasti kivempi jos synnytys etenee rauhassa ja kaikki tapahtuu rauhalliseen tahtiin. Eli ehkä valitsisin siltikin sen suunnitellun sektion. Itse olen läpikäynyt hätäsektion ja sitä en toivoisin kenellekään... Se oli aivan karmea kokemus.
 
jos mulla olis tuo tilanne, niin haluisin, että lantio kuvattas ja tehtäs painoarvio jne. Jos ne olis ok, eikä ihan hilkulla, eikä siis mikään selkeästikään iso vauva niin haluisin yrittää alakautta, muakin tuo sektio hirvittäs sen verran. Mutta varmaan jos menis yhtään rajoille, niin sit varmaan sektio. Toisaalta mun tuttu synnytti alakautta 4500g painavan vauvan perätilassa (oli yllätysperätila), eikä vauvalla ollut hapenpuutteesta tietoakaan :) Joskus noinkin.
 
nooh
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
no jos siihen sektioon pääsytään niin osaako joku sanoa että tehdäänkö se viimeistään jollakin tietyllä viikolla vai mikä siinä on homman nimi?
meidän sairaalassa yleensä annetaan aika sinne suunnilleen 39 viikolle. Jos sit käynnistyy ennen sitä, niin leikataan päivystyksenä. Olen itse kätilö. Ensisynnyttäjänä en suostuis alatiesynnytykseen, uudelleen synnyttäjänä kyllä, jos edellinen synnytys helppo ja lapsen painoarvio alle 3kg.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja nooh:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
no jos siihen sektioon pääsytään niin osaako joku sanoa että tehdäänkö se viimeistään jollakin tietyllä viikolla vai mikä siinä on homman nimi?
meidän sairaalassa yleensä annetaan aika sinne suunnilleen 39 viikolle. Jos sit käynnistyy ennen sitä, niin leikataan päivystyksenä. Olen itse kätilö. Ensisynnyttäjänä en suostuis alatiesynnytykseen, uudelleen synnyttäjänä kyllä, jos edellinen synnytys helppo ja lapsen painoarvio alle 3kg.
okei :)
 
kolmen äiti
http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/etusivu?p_p_id=dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku__spage=%2Fportlet_action%2Fdlehtihakuartikkeli%2Fviewarticle%2Faction&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_tunnus=duo94041&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_p_auth=
 
Wursti Makkaravarvas
Mä valitsisin perätilasynnytyksen jos lääkärit sitä puoltaisivat. Ja jouduinkin asiaa miettimään kuopuksen odotuksen aikana. Minua pelottaa ennemmin se että mun maha viilletään auki kuin se että lapsi tulisi peppu edellä.
 

Yhteistyössä