SEKTIO-vinkkejä

Jaah, nyt on sektio-aika varattu kolmen viikon päähän ja ainakin tukisukat sain kotiin :D

Mitäs hyviä neuvoja teillä sektion kokeneilla olis mulle antaa? Kaikki vinkit jo kokemukset otetaan vastaan...

Takana 1 alatiesynnytys, eli lähinnä kiinnostaa, mitä pitäis sektion kanssa ottaa huomioon yms muuta? :D
 
2xsektio
Kaksi sektiota takana ja todella hyvin menneet! Tokassa varsinkin ei ollut juuri kipujakaan. Vinkkinä vain voin sanoa, että lähde heti seuraavana päivänä liikkumaan vaikka haava kipeä olisikin, äläkä anna poistaa tikkejä liian aikaisin :) tsemppiä ja onnea koitokseen
 
kaisa
Tee pakakseen valmiiksi ruokia sekä vierastarjottavia.. (sieltä on sit helppo isän tai sinun lämmitellä).

Nostorajoitus on se huomattavin ero varmasti mitä tulee alatiesynnytykseen..
 
Alkuperäinen kirjoittaja 2xsektio:
äläkä anna poistaa tikkejä liian aikaisin
Ei liian myöhäänkään kannata jättää. Mulla oli pari alinta "kasvanut" jo ihoon kiinni, auts (10 päivää ).

Ap, hyvin se varmasti menee :wave:
Suurin ero varmaan alatiesynnytykseen on se nostorajoitus. Vähemmän kipeä mulla sekiohaava oli mitä kuopuksesta tehty eppari.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
Tee pakakseen valmiiksi ruokia sekä vierastarjottavia.. (sieltä on sit helppo isän tai sinun lämmitellä).

Nostorajoitus on se huomattavin ero varmasti mitä tulee alatiesynnytykseen..
:ashamed: juuh, eniten huolettaa se kun 2v esikoinen haluu varmaan äidin syliin...
 
pikasesti
Heti sängystä ylös ja liikkeelle, kun lupa annetaan. Katetri samalla pois ja runsasta nesteiden juomista, jottei tule pissatulehdusta katetrin takia (ja tietty maidontulonkin takia).

Sängyssä kääntyminen ja ylösnousut ym. on kivuliasta, joten kotiin kannattaa laittaa vaikka jotkut liukkaat lakanat asiaa helpottamaan.

Kotona kannattaa tehdä kaikki valmiiksi vauvaa ja vauva-arkea ajatellen.

Tässä pari vinkkiä pikaisesti kirjoitettuna :)
 
2xsektio
Alkuperäinen kirjoittaja jennik:
Ohjeissa luki, että 5-7 päivän päästä saa käydä tikit tk:ssa poistamassa... eli 7 päivän päästä siis ;)
Juu mulla poistettiin just 7 päivän päästä ja kaikki meni hyvin ja kaverilla paljon aiemmin ja köpelösti kävi
 
2xsektio
Alkuperäinen kirjoittaja jennik:
Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
Tee pakakseen valmiiksi ruokia sekä vierastarjottavia.. (sieltä on sit helppo isän tai sinun lämmitellä).

Nostorajoitus on se huomattavin ero varmasti mitä tulee alatiesynnytykseen..
:ashamed: juuh, eniten huolettaa se kun 2v esikoinen haluu varmaan äidin syliin...
Mäkin otin esikoisen aina lattialla istuessa syliin, mutta en nostanut
 
kaisa
Alkuperäinen kirjoittaja jennik:
Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
Tee pakakseen valmiiksi ruokia sekä vierastarjottavia.. (sieltä on sit helppo isän tai sinun lämmitellä).

Nostorajoitus on se huomattavin ero varmasti mitä tulee alatiesynnytykseen..
:ashamed: juuh, eniten huolettaa se kun 2v esikoinen haluu varmaan äidin syliin...
voit ottaa sen syliin, istu ensin itse alas ja pyydä lasta kiipeämään syliin..
 
mm.
mulla 3 suunniteltua sektiota takana.
Liikkeelle mahdollisimman pian. Jos makaat kauan etkä suostu nusemaan, niin se nouseminen on entistä kivuliaampaa mitä kauemmin olet ollut sängyssä makuulla.

Ulostaminen sektion jälkeen on hmmmm, vaikeaa. Kun vatsa on niiiin kovalla ja kakka on niinkuin kananmunan kokoisia kiviä eikä tule ulos. Eikä sairaalasta pääse pois ellei ole suoli toiminut. Antaahan ne hoitsut pyydettäessä Levolacia ja suosittelevat juomaan luumumehua. Juo vaan omatoimisestikin luumumehua sairaalan jääkaapista heti sektion jälkeen mahdollisimman paljon. Ihan pikku määrä (jota hoitsut suositteli) ei auttanut ainakaan mulla.
Jotenka kolmatta sektiota ennen aloitin kuivattujen luumujen syönnin jo kotona ennen sektiota. Jotta se suolessa oleva massa olisi löysempää jo etukäteen, kun se jää mahaan ja suoleen odottelemaan sektion ajaksi. En syönyt hirveen paljoa, vaan testailin edellisten viikkojen aikana että kuinka monta luumua päivässä laittaa mahan löysemmälle (mutta ei kuitenkaan aivan ripulille) Sehän on yksilöllistä. Normaalisti mulla ei ole koskaan vatsa kovalla, joten ekojen sektioiden jäkeen se kakalla käyminen oli aika järkytys. Tunti kaupalla siellä vessassa istumista ja kipua. Ja kun se vatsalihaksilla ponnistaminen kakalla ollessa on tosi kivuliasta kun on just leikattu vatsa auki!

Kolmas juttu. Pyydä siellä leikkauspöydällä ollessa leikkaavalta lääkäriltä: voisitko samalla leikata sitä ylimääräistä, venynyttä, löysää mahanahkaakin pois. Mulla poistivat nahkaa jonkin verran, ja se oli naislääkärin oma idea, ja se hymyillen kysyi että voiko hän tehdä niin :) Ilomielin tietenkin suostuin!
 
Alkuperäinen kirjoittaja mm.:
mulla 3 suunniteltua sektiota takana.
Liikkeelle mahdollisimman pian. Jos makaat kauan etkä suostu nusemaan, niin se nouseminen on entistä kivuliaampaa mitä kauemmin olet ollut sängyssä makuulla.

Ulostaminen sektion jälkeen on hmmmm, vaikeaa. Kun vatsa on niiiin kovalla ja kakka on niinkuin kananmunan kokoisia kiviä eikä tule ulos. Eikä sairaalasta pääse pois ellei ole suoli toiminut. Antaahan ne hoitsut pyydettäessä Levolacia ja suosittelevat juomaan luumumehua. Juo vaan omatoimisestikin luumumehua sairaalan jääkaapista heti sektion jälkeen mahdollisimman paljon. Ihan pikku määrä (jota hoitsut suositteli) ei auttanut ainakaan mulla.
Jotenka kolmatta sektiota ennen aloitin kuivattujen luumujen syönnin jo kotona ennen sektiota. Jotta se suolessa oleva massa olisi löysempää jo etukäteen, kun se jää mahaan ja suoleen odottelemaan sektion ajaksi. En syönyt hirveen paljoa, vaan testailin edellisten viikkojen aikana että kuinka monta luumua päivässä laittaa mahan löysemmälle (mutta ei kuitenkaan aivan ripulille) Sehän on yksilöllistä. Normaalisti mulla ei ole koskaan vatsa kovalla, joten ekojen sektioiden jäkeen se kakalla käyminen oli aika järkytys. Tunti kaupalla siellä vessassa istumista ja kipua. Ja kun se vatsalihaksilla ponnistaminen kakalla ollessa on tosi kivuliasta kun on just leikattu vatsa auki!

Kolmas juttu. Pyydä siellä leikkauspöydällä ollessa leikkaavalta lääkäriltä: voisitko samalla leikata sitä ylimääräistä, venynyttä, löysää mahanahkaakin pois. Mulla poistivat nahkaa jonkin verran, ja se oli naislääkärin oma idea, ja se hymyillen kysyi että voiko hän tehdä niin :) Ilomielin tietenkin suostuin!
:eek: jooh.
 
Käy lymfahieronnassa ja kerro että olet menossa sektioon.
Ota kantoliina mukaan jo laitokselle, helpompi laittaa vauva kantoliinaan ja pitää toisella kädellä mahasta ja toisella seinästä :D kun kävelee.

Käy värjäyttämässä ripset ja kulmat, kivempi olla laitoksella kun siellä ei viitsi meikkipellenä olla muttei ihan metsäläisenäkään.

 
Alkuperäinen kirjoittaja mm.:
mulla 3 suunniteltua sektiota takana.
Liikkeelle mahdollisimman pian. Jos makaat kauan etkä suostu nusemaan, niin se nouseminen on entistä kivuliaampaa mitä kauemmin olet ollut sängyssä makuulla.

Ulostaminen sektion jälkeen on hmmmm, vaikeaa. Kun vatsa on niiiin kovalla ja kakka on niinkuin kananmunan kokoisia kiviä eikä tule ulos. Eikä sairaalasta pääse pois ellei ole suoli toiminut. Antaahan ne hoitsut pyydettäessä Levolacia ja suosittelevat juomaan luumumehua. Juo vaan omatoimisestikin luumumehua sairaalan jääkaapista heti sektion jälkeen mahdollisimman paljon. Ihan pikku määrä (jota hoitsut suositteli) ei auttanut ainakaan mulla.
Jotenka kolmatta sektiota ennen aloitin kuivattujen luumujen syönnin jo kotona ennen sektiota. Jotta se suolessa oleva massa olisi löysempää jo etukäteen, kun se jää mahaan ja suoleen odottelemaan sektion ajaksi. En syönyt hirveen paljoa, vaan testailin edellisten viikkojen aikana että kuinka monta luumua päivässä laittaa mahan löysemmälle (mutta ei kuitenkaan aivan ripulille) Sehän on yksilöllistä. Normaalisti mulla ei ole koskaan vatsa kovalla, joten ekojen sektioiden jäkeen se kakalla käyminen oli aika järkytys. Tunti kaupalla siellä vessassa istumista ja kipua. Ja kun se vatsalihaksilla ponnistaminen kakalla ollessa on tosi kivuliasta kun on just leikattu vatsa auki!

Kolmas juttu. Pyydä siellä leikkauspöydällä ollessa leikkaavalta lääkäriltä: voisitko samalla leikata sitä ylimääräistä, venynyttä, löysää mahanahkaakin pois. Mulla poistivat nahkaa jonkin verran, ja se oli naislääkärin oma idea, ja se hymyillen kysyi että voiko hän tehdä niin :) Ilomielin tietenkin suostuin!
Ai siinä saa samalla vatsankiristyksen? :LOL: oikeestikko? Noh, eipä mulla ollu ekan kanssa oikein mitään löysää nahkaa, niin ei varmaan nytkään ole...

toi luumu-vinkki pitää muistaa ja aloittaa jo luumu-kuuri ennen leikkausta. Kiitos!
 
sektiomamma
Alkuperäinen kirjoittaja Kismett:
Alkuperäinen kirjoittaja mm.:
mulla 3 suunniteltua sektiota takana.
Liikkeelle mahdollisimman pian. Jos makaat kauan etkä suostu nusemaan, niin se nouseminen on entistä kivuliaampaa mitä kauemmin olet ollut sängyssä makuulla.

Ulostaminen sektion jälkeen on hmmmm, vaikeaa. Kun vatsa on niiiin kovalla ja kakka on niinkuin kananmunan kokoisia kiviä eikä tule ulos. Eikä sairaalasta pääse pois ellei ole suoli toiminut. Antaahan ne hoitsut pyydettäessä Levolacia ja suosittelevat juomaan luumumehua. Juo vaan omatoimisestikin luumumehua sairaalan jääkaapista heti sektion jälkeen mahdollisimman paljon. Ihan pikku määrä (jota hoitsut suositteli) ei auttanut ainakaan mulla.
Jotenka kolmatta sektiota ennen aloitin kuivattujen luumujen syönnin jo kotona ennen sektiota. Jotta se suolessa oleva massa olisi löysempää jo etukäteen, kun se jää mahaan ja suoleen odottelemaan sektion ajaksi. En syönyt hirveen paljoa, vaan testailin edellisten viikkojen aikana että kuinka monta luumua päivässä laittaa mahan löysemmälle (mutta ei kuitenkaan aivan ripulille) Sehän on yksilöllistä. Normaalisti mulla ei ole koskaan vatsa kovalla, joten ekojen sektioiden jäkeen se kakalla käyminen oli aika järkytys. Tunti kaupalla siellä vessassa istumista ja kipua. Ja kun se vatsalihaksilla ponnistaminen kakalla ollessa on tosi kivuliasta kun on just leikattu vatsa auki!

Kolmas juttu. Pyydä siellä leikkauspöydällä ollessa leikkaavalta lääkäriltä: voisitko samalla leikata sitä ylimääräistä, venynyttä, löysää mahanahkaakin pois. Mulla poistivat nahkaa jonkin verran, ja se oli naislääkärin oma idea, ja se hymyillen kysyi että voiko hän tehdä niin :) Ilomielin tietenkin suostuin!
:eek: jooh.
Ohho en ole kuullutkaan et tekisivät samassa "kaunistamis" leikkauksia ja mulla takana kaksi sektiota :O
 
minä
Katetri laitetaan eri sairaaloissa eri aikaan. Jos se laitetaan sulle siellä osastolla, jossa puet leikkauspaidan, höylätään karvat, niin sulle varmaan laitetaan puudutetta sisältävää liukastetta siihen katetrin letkuun. Eikä sulla ole hätää.
MUTTA jos katetri laitetaan vasta leikkaussalissa, sen jälkeen kun sulla on jo puudutuspiikki laitettu selkärankaan, niin hoitsu saattaa olla liian hätäinen ja kiireinen ja jättää liukastavan puudutteen laittamatta. Virhe, sillä sillälailla sulla saattaa virtsaputket vaurioitua, jos siinä putkessa ei ole liukastetta katetria laitettaessa. Mulla kävi näin ekassa sektiossa ja vuoden oli pissaaminen kivuliasta. Lääkärissä jouduin asian kanssa käymään:(
 
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Käy lymfahieronnassa ja kerro että olet menossa sektioon.
Ota kantoliina mukaan jo laitokselle, helpompi laittaa vauva kantoliinaan ja pitää toisella kädellä mahasta ja toisella seinästä :D kun kävelee.

Käy värjäyttämässä ripset ja kulmat, kivempi olla laitoksella kun siellä ei viitsi meikkipellenä olla muttei ihan metsäläisenäkään.
lymfassa oon käyny tän turvotuksen takia nyt pari kertaa.. onko idea siis nesteenpoisto, vai miksi kävit?

ripsii ja kulmii en oo koskaan värjänny, mut varpaat pitää lakata, ei varmaan ihan heti taivu sitä hommaa tekemään :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Katetri laitetaan eri sairaaloissa eri aikaan. Jos se laitetaan sulle siellä osastolla, jossa puet leikkauspaidan, höylätään karvat, niin sulle varmaan laitetaan puudutetta sisältävää liukastetta siihen katetrin letkuun. Eikä sulla ole hätää.
MUTTA jos katetri laitetaan vasta leikkaussalissa, sen jälkeen kun sulla on jo puudutuspiikki laitettu selkärankaan, niin hoitsu saattaa olla liian hätäinen ja kiireinen ja jättää liukastavan puudutteen laittamatta. Virhe, sillä sillälailla sulla saattaa virtsaputket vaurioitua, jos siinä putkessa ei ole liukastetta katetria laitettaessa. Mulla kävi näin ekassa sektiossa ja vuoden oli pissaaminen kivuliasta. Lääkärissä jouduin asian kanssa käymään:(
hmm, tätyy muistaa tuo ja varmistaa et ei runno sinne mitään, kuulostaa todella ikävältä.. käsitin, että se laitetaan vasta sitten kun puudete on laitettu.

mahakarvatko ajellaan? :D
 
äippä
heti seuraavana päivänä vaan pystyyn vaikka tekee kipeää, ni sen jälkeen on paljon helpompaa ja nouseminen ei ole niin kivuliasta...eka nousu aina vaikein!! Ja pystyyn nousemis yrityksiä voi olla montakin ennekun onnistuu, itselläni tuli pari kertaa niin huono olo että jäin vähäksi aikaa vielä makaamaan ja sitten uusi yritys..sitkeesti vaan :) siis ensimmäisiä nousuja vain hoitajan avustamana!! Jotkut sanoo että sektio on ihan kamala mutta itse en pidä sitä yhtään pahana ja toivuin äkkiä.. onnea tulevalle mammalle :)
 
!
Alkuperäinen kirjoittaja tärkee:
Muista ettet nosta MITÄÄN vauvaa raskaampaa muutamaan viikkoon, enemmin ylivarovainen kuin hullunrohkee
Tarkoittaa sitä, että jos isä pystyy olemaan isyysvapaalla heti kotiin päästyäsi ainakin sen 2vkoa, niin auttaa hurjasti sinua!
 
äippä
Alkuperäinen kirjoittaja jennik:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Katetri laitetaan eri sairaaloissa eri aikaan. Jos se laitetaan sulle siellä osastolla, jossa puet leikkauspaidan, höylätään karvat, niin sulle varmaan laitetaan puudutetta sisältävää liukastetta siihen katetrin letkuun. Eikä sulla ole hätää.
MUTTA jos katetri laitetaan vasta leikkaussalissa, sen jälkeen kun sulla on jo puudutuspiikki laitettu selkärankaan, niin hoitsu saattaa olla liian hätäinen ja kiireinen ja jättää liukastavan puudutteen laittamatta. Virhe, sillä sillälailla sulla saattaa virtsaputket vaurioitua, jos siinä putkessa ei ole liukastetta katetria laitettaessa. Mulla kävi näin ekassa sektiossa ja vuoden oli pissaaminen kivuliasta. Lääkärissä jouduin asian kanssa käymään:(
hmm, tätyy muistaa tuo ja varmistaa et ei runno sinne mitään, kuulostaa todella ikävältä.. käsitin, että se laitetaan vasta sitten kun puudete on laitettu.

mahakarvatko ajellaan? :D
ei multa ainakaan mitää karvoja ajeltu ja sektio on tehty!!??
 

Yhteistyössä