Sektion jälkeen uusi raskaus - kuinka pian??

  • Viestiketjun aloittaja mie
  • Ensimmäinen viesti
mie
Kaipaisin kokemuksia siitä kuinka pian olette sektion jälkeen tulleet raskaaksi, miten raskaus on sujunu jne.

Itsellä sektiosta 4kk ja huomasin olevani raskaana taas. Niin onnellinen mutta pelottaa...onko liian pian?

 
nii
Tulin raskaksi 8kk sektion jälkeen, ihan suunnitellusti. Hyvin sujui. Luultavasti elimistösi selviää ihan hyvin, joskin jotkin lihasten löystyminen voi lisätä raskauden ajan vaivoja.
 
Mää
En suosittelis,varsinkaan jos edellinen lapsesi syntyi ennen aikojaan?? Suurempi vaara myös tässä raskaudessa! Mitäs sitten kun esikoinen vielä tosi pieni ja tulokas syntyy vielä keskosena ja joudut ramppaan sairaalassa?! Siinä esikoinen kyllä jää todella vähälle huomiolle,sääli!! Mutta onnea siitä huolimatta!
 
mie
Mää: ...niin ja mitä tuohon esikoisen huomioon ottamiseen tulee. Jos tämä raskaus menee kesken niin joka tapauksessa töihin on lähdettävä. Taloudellinen tilanne ei mahdollista kotihoidontuelle jäämistä. Se tarkoittaa sitä että olen esikon luota pois 10h per päivä...hyvin vaihtelevin työajoin...toki 5pvä viikossa. Ja sairaalassa "ravaaminen" tuli tutuksi esikon kanssa kun synnytyksestä aiheutui hänelle ongelmia. joten tiedän kyllä mitä se on...Toki etuna meillä oli se että sairaala on 5 km päässä. Ja tosiaan mieheni ottaa myös vastuuta (ja annan hänen ottaa) lapsen hoidosta, hän varmasti saa työstää vapaata jos nyt niin kävisi että kaikki menisi pyllylleen ja pieni kakkonen joutuisi myös sairaalassa olemaan. Summa summaarum: Itse koen jotenkin vaan töissäolon "huonommaksi" vaihtoehdoksi esikoisen kannalta kun sitä niin suuresti Säälit... Mutta kukin tavallaan....
 
Viblsp
No tuota, eka syntyi 10/03, toka 11/05 ja kaksoset 03/07. Tokan jälkeen tulin siis suhteellisen pian raskaaksi ja olin kauhuissani, kun oltiin sanottu, että ainakin vuosi pitäisi mennä tokan jälkeen, ennen uutta raskautta ja vielä kaksosia odotin. Hyvin kaikki kuitenkin meni, ei se kohtu repeytynyt tai muutakaan mitä pelkäsin. :)
 
Minulle sanottiin synnärillä, että mitään estettä ei ole uudelle raskaudelle sektion jälkeen, mutta yleinen ohje kuulemma on, että synnytysten väli olisi hyvä olla vähintään vuosi. Jälkitarkastuksessa lääkäri sanoi, että "paikat on kunnossa" ja siitä vaan yrittämään uutta, jos haluatte. =)
 
Minulle myöskin sanottiin että vuosi olisi hyvä olla väliä ennen kuin uudestaan tulee raskaaksi. Toista ei vielä kuitenkaan suunnitella mutta haaveissa kuitenkin :) Jos joskus ensi vuonna uskaltaisi yrityksen aloittaa.. Kuitenkin meilläkin poika vasta kohta 7kk ja ensimmäinen.
 
kakkosen odottaja
Hei!

Älä panikoi, vaan juttele lääkärin kanssa - todennäköisesti kaikki menee ihan hyvin! Tässä linkki kysymys ja vastaus-palstaan HUSin sivuilla, ainakin nuo 12.4.08 ja 5.7.07 lähetetyt kysymykset koskevat samanlaista asiaa kuin sinulla!
http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,660,546,957,10644,10651,12346,15024
 

Yhteistyössä