Siirretyistä alkioista tuli vauvoja <3

Mandala, mitä ihottumasta sanottiin?

Meillä toinen nuha putkeen menossa. Vajaa viikon oli pikkuinen terveempi välissä.

Soseiden syömisessä on uusi vaihe menossa. Äiti ei ole tarpeeksi nopea
kun toinen jo suu ammollaan odottaa uutta lusikallista. Eilen tuli iso itku, kun kesäkurpitsasose loppui. Odotan innolla, että alkaa istua syöttötuolissa niin voidaan aloittaa sormiruokailu.

Tissikikkailu kuulostaa niin tutulta! Sylissä imettäminen ei onnistu ollenkaan kun toinen kääntää päätään ja kurkkii mitä ympärillä tapahtuu. Luulin jo, että tää oli tässä, kunnes kokeilin sängyssä imettämistä ja se kelpaa.

Influenssarokotteesta: meille lääkäri neuvoi, että kannattaisi ottaa se vauvalle, jos näyttää, että epidemia tulee vasta helmikuussa, mutta turhaa, jos alkaa marras-joulukuussa (6kk tulee täyteen marraskuun lopulla).

Peppermint ja sosehirmu melkein 5 kk
 
Mukava lääkäri neuvoi laittamaan vaan kortisonia ihottumiin, viikon verran ja sitten viikko taukoa, jonka jälkeen voi laittaa toisen viikon. Ja sen lisäksi perusrasvausta joka päivä. Mitä luultavimmin siis kuiva-ihottumaa vaan. On mulla itsellänikin talvisin kuivia iholäikkiä välillä kun on kylmät ilmat ja kesäisin aina iho tosi hyvänä. Hänen mukaansa ruoka-aineallergiat reagoisi heti syömisen jälkeen, enkä mä muista noiden tulleen mihinkään sosekokeiluihin liittyen.

Mäkin odotan, että saisi luvan istuttaa niin ostetaan syöttötuoli, se heiluva sitteri on edelleen aika huono syöttämiseen. Ja tosiaan sormiruokailua odotan myös kovin!
Meillä siis pitäisi koko ajan olla pystyasennossa joko seisten tai istuen, maatessa tulee raivarit :D

Pikku-ukko tänään 5kk
 
Uhhuh, terve vaan täältäkin taas. Kävin to-pe töissä pienellä keikalla, yrittäjä kun olen. Tyllerö oli isänsä kanssa, ja itse kävin kumpanakin päivänä 3 x päivän aikana autolla imettämässä n. 10 min ajomatkan. Päässä oikein pyöri kun sai lapsen unille jo torstaina. Sitten kun eilen tultiin kotiin ja olin ihan sikaväsynyt niin tytsy veti sarjassaan ensimmäiset yhdistetyt ilta- ja tissiraivarit, ja pisteenä iin päälle kodinhoitohuoneessa tuoksui jostakin syystä ihan jäätävä viemärin tuoksu, vaikka kaikki hajulukot on putsattu ihan vasta eli eikun LVI-miestä tilaamaan ensi viikolle, mä oon ihan hirveä stressaamaan tämmöisestäkin, et jossain on joku vesivahinko tekeillään tms... Onneksi mies hytkytteli lapsen lempeästi uneen (korvike <3 ), koska itku oli myös minulla ihan kulman takana. Näillä univajeilla, vaikka siis lapsi on ihan kohtuullinen nukkuja, ei passaa kovin paljon ylimääräistä kuormaa tulla tai meinaa kuppi kaatua :eek::notworthy::unsure:

Tuli aimo annos realiteettia sen suhteen, et tässä vaiheessa kun saa lapsen kanssa olla täyspäiväisesti, niin pärjää kohtalaisen hyvin, mut ihan loppuelämäksi ei valitettavasti kotiinkaan voi jäädä, ja pitää opetella hiljalleen multitaskaamaankin.

Syömisten suhteen hiukan takapakkia öiden osalta: meillä ei toistaiseksi ole ollut mitän erottuva tiheän imun kautta iltaisin, mutta nyt useampana yönä rinnalle on päästävä 2 h välein, kun ennen saatoi mennä viisikin tuntia parhaaseen palaan. Tosin mulla on vähän epäily et ihan nälästä ei ois kysymys vaan vatsanväänteet ym. herättää, ja hakee vaan lohtunsa rinnasta. Mulle se vaan on ihan sama, kun pinniksestä täytyy nostaa kuitenkin. Vaikka silittelemällä, hytkyttämällä pääsis ehkä samaan lopputulokseen, niin en halua huudattaa lasta jos on toimiva keino, että mieskin saa nukkua. Seurauksena tosin on se että mun tissit on sitten vastanneet näihin tiheihin syöttöihin ja alkaa olla olo kuin Dolly Partonilla.:geek:

Ja painoasioista vielä, en muista laitoinko jo aiemmin, ylimääräisessä painokontrollissa jota itse pyysin, typyn paino oli siis noussut 2 viikossa -1 SD:ltä -0.5 SD:lle, eli melkoista vaihtelua rintamaitolapsella.

Mandala, mustakin tuntuu jo ihan hirveeltä, miten nopeasti beibi kasvaa. Pää ryhdikäs asento tekee jo paljon, ja koko ajan ois punnertamassa sitterissä istuma-asentoon. Laitoit tuossa et teillä hangataan öisin korvia, meillä taas tyttö tuntuu väsyneenä hankaavan ohimoitaan/koko päätä ihan tuskaisen oloisena, mut tulee siis esiin just aina ennen kuin mennään unille, eli oon pitänyt sitä ihan tapana vaan
 
Voin kuvitella, ett on ollut aika hulinaa joutua vauvaa käydä syöttämässä kesken työpäivän! Miettinyt aiemmin, että miten ihmeessä esim Jenkeissä ketään vauvaa saadaan imetettyä sen jälkeen kun äitiyslomalta lähdetään takaisin töihin jo 13viikon (?) kuluttua o_O

Grey jep se pään asento tosiaan tekee hurjan vaikutelmaeron jo! samoin kun eilen kokeiltiin raivntolassa huvikseen ekaa kertaa syöttötuoliin laittaa poika istumaan vaikka siellä ei syönytkään mitään. Toinen oli niin isoa poikaa, niin isoa, siinä istuessaan :LOL::cry: Pitää kyllä käydä ostamassa kotiin semmoinen kun näytti asento pysyvän siinä sen pienenkin hetken ihan hyvänä vaikka eteenpäin paljon siinä nojailikin.

Muuten te kiinteiden syöttäjät, oletteko imettäneet ennen vai jälkeen kiinteiden?
Joka paikassa lukee, että ennen kiinteitä, jotta ei se maidontuotanto siinä samalla sitten kärsisi. No mä olen kuitenkin useammin antanut kiinteät eka ja maidot sitten perään kun on nälkä tullut :unsure: Kun en tissiä haluaisi tuputtaa just mihinkään tiettyyn aikaan kun olisi hyvä esim sosetta syödä. Mutta tietty ei se maito sitten maistu useinkaan heti perään kuitenkaan, joten ehkä tässä ajaa omaa maidontuotantoaan alas sittenkin kun nyt otettiin aamupuuro kuvioihin eilisestä asti. Ja ensi viikolla ajattelin kokeilla liha-annoksen lisäämistä iltapäivään.
Pitää varmaan sitten kuitenkin yrittää vähän tissitellä ennen soseita ainakin.
 
pikavastaus unien keskeltä MANDALAlle: Meillä ei rintamaitokerrat oo vähentyneet radikaalisti. Ennen oli 13-16/vrk, nyt 10-14 ;) Kokeilin aluks antaa eka rintaa ja sit kiinteitä, mutta eipäs uponnut pöperö. Sit kokeilin toisin päin, mutta oli väsynälkäkiukkua eikä sittenkään maistunut. Nyt annan ns sopivassa välissä. Eli aika taiteilua, kun syö 3-4 sosetta pvässä ja tissittelyt päälle. Kun pitää vielä kattoa ettei ole just syönyt, kun koitan pitää mahd paljon lattialla, että saa "treenattua" kättä (ja koko kehoa).
Mutta enempi siis syödään eka pöperö ja sitten tissi, vaik suositukset on toistepäin.
 
Ei oo täälläkään oltu kovin tarkkana tosta syömisjärjestyksestä.. usein se on menny ns. väärin päin mutten oo huomannu maidontulon mitenkään häiriintyneen. Nykysin tosin pyrin antaan soseet sillee sopivasti jonkin aikaa tissin jälkeen että ei oo ihan täynnä mut ei pahin nälkäkään eikä lusikoinnit menis niin hermostuneissa merkeissä. Ja muutenkin että maito ois kuitenkin vielä se pääasiallinen ruoka.

Ihottumajutuissa käyty nyt terveysaseman sairaanhoitajalla, ja siellä otettiin mitat (yli 73cm ja lähemmäs 9 kiloo) ja neuvottiin ihon hoidossa (rasvat ja tiheemmät pesut). Ihossa nyt parempi vaihe, mutta esittelin puhelimesta kuvia mitkä oli otettu pahemmassa helotuksessa, eli maha punasten karheiden laikkujen peitossa. Sen mukaan näyttää vielä normaalilta ja tällä hetkellä niin hyvältä ettei tarvi kortisoniakaan. Runsaasti perusrasvoja vaan, niin että sitä jää ihon pintaan imeytyyn ittekseen. Ja mulle tosiaan ihan uutta että vanhat kerrokset pitää pestä joka päivä poiskin ettei jää ärsyttään!
Pari kertaa on kokeiltu viikon kuurit kortisonia, muttei hävinny sillä. Sit oon laittanu satunnaisemmin vaan tarvittaessa kutinaan, kun se on sit niin kurjaa olla viikon ilman sitä :/
Allergiaverikokeessa käytiin viime viikolla mut tuloksia ei ollu vielä tullu. Tutkitaan siis vehnä, maito ja kananmuna. Nykysin kuulema alle 2-vuotiaille ei tehdä ollenkaan eläin- tai siitepölyallergiatestejä.
 
Ai maha laikkujen peitossa ei sen lääkärin mielestä vaadi kortisoniakaan? Meidän lääkäri neuvoi sitä käyttämään vaikka kauhean isoja määriä laikkuja ei ollukaan. Kortisoni auttoi parissa päivässä korvien taa sekä jalkoihin, joten jatkan varmaan enää pari päivää kerran päivässä varmuuden vuoksi.

Ehkä mä en hurjasti huolehdi siitä syömisjärjestyksestä, kun ei tässä kuitenkaan ole ikuisuus tarkoitus imettää muutenkaan. Olen aina ajatellut, että se 6kk olisi ihan passeli, mutta ei sitä kuitenkaan tule lopetettua kuin seinään ja öisin on niin paljon helpompaa tissitellä myöhemminkin, että jos sen verran sitten maidontuotanto säilyisi.

Siitä tulikin mieleen toinen pieni huolenaihe: yösyötöt. Kummityttö on reilu vuoden ja hän kuulemma herää useamman kerran yössä ja syökin yöllä vielä. Kuulostaa aika karulta kyllä (n) Toisaalta helppohan se on tässä itse sanoa, että meillä ei öisin sitten enää kyllä syödä mutta minkäs teet jos toinen kiljuu yöt läpeensä? o_O Veikkaan, että heilläkin on syöttöjä vielä öisin sen takia, että 'pysyypähän tyytyväisenä'... Nytkin meillä nämä yöt ollut tarpeeks rasittavia kun kitisee ja itkee vaikka ei tunnu olevan nälkä joka kerta, enkä halua tissiä suuhun tunkeakaan joka kitinällä vaan sen takia, että saatais kaikki nukuttua tyytyväisenä, ettei tulisi sitä tapatissittelyä niin helposti. Eikä ne tunnu hampaitakaan olevan kun jatkunut jo hyvän aikaa tällaiset yöt. Noh ollaanhan tässä vielä pieniä vauvoja kuitenkin, että ei sillai huolta vielä. Jotenkin vaan alkanut tuntumaan, että meillä ei vaan olla kauhean hyväunisia ja varmaan heräilyjä voi olla syystä tai toisesta vielä piiiitkään :unsure: Toisaalta pieni toive takaraivossa kytee, että sitten kun päivät alkaa olemaan täynnä soseita, sormiruokia ja puuroja, että ehkä sitte :D toivon! :LOL:
 
Unipulmiin suosittelen Unihiekkaa etsimässä-kirjaa! Kantsii lukea vaikkei meinaa unikoulua tehäkään. Itelle aukes sieltä esikoisen aikana monen monta asiaa joita ei ollu tullu edes ajatelleeks. Siinä on myös eri unikouluvaihtoehtoja ja selkeet ohjeet niihin. Esikoiselle tehtiin ainakin 4kk, 7kk, 9kk, 12kk, 15kk iässä :O Jossain vaihees tarttis tälle pikkuherrallekin tehä, jahka jaksaa. Tai sit pidän sen kainalossa tissillä siihen asti, et lähtee ite menee siitä ;)

LULLABY Toivottavasti apu löytyy ja syy, jotta voi hoitaa oikein. Taitaa tosin vauvojen ihopulmat jäädä usein arvailuiks. Kutiseeko kovasti? Ootko kokeillu physiogel-rasvaa apteekista ilman reseptiä?
 
Kyllä sillon toki kortisonia jos tilanne on sellanen kun puhelimen kuvassa, mutta tällähetkellä se on niin hyvä ettei tarvi :) eikä onneks vaikuta juuri kutiavankaan.
Eilen käytiin siis sairaanhoitajalla ja enskuun puolivälissä mennään vielä lastenlääkärille ja katotaan onko uudet rasvaussysteemit auttanu.
Nyt saatiin reseptit vaan öljyseen Apobaseen ja kevyempään glyserolia sisältävään Aqualan Duoon. Kylpyveteen sekotettavaks Aqualan L:ää. Pitääpä kokeilla myös tota kop kopin mainitsemaa, jos noista ei oo apua.
Mutta meneeköhän noi reseptihommat nykysin niin että tulee halvemmaks ottaa suoraa hyllystä ne mitä saa, kun se 50e omavastuu on täyttymättä? Muutenhan siihen tulee vielä joku ylimääränen toimituslisäkin tms. ja on itseasias kalliimpaa kun ilman reseptiä?

Aattelin että voisin kokeilla yöheräilyihin ns. tassutussääntöjä sitten kun ei enää periaatteessa tarvis öisin ruokaa. Ohjeet oli joskus jossain lehtijutussa mutta varmaan ne löytyy netissäkin jossain.
Usein kuitenkin rauhottuu hetken päästä ihan sillä kun laitan vaan tuttia suuhun ja käännän kyljelleen, ja peiton takas päälle jos on potkinu pois. Tää tietty toimii vaan jos edellisestä syötöstä on alle 3-4 tuntia, vaippa on vielä imukykynen jne.
Eiköhän ne yöt jo paremmin tän kans suju sit jos joku päivä vielä onnistusin saamaan toisenkin kitisijän :X3: ihan kiva ainakin ois.. jos ois kaks herättäjää niin sellanen aika ois sit vaan jaksettava jotenkin ja yritettävä aatella ettei se vaihe oo ikuinen. Mutta turhapa sitä nyt näin pitkälle on mietiskellä.. sen ajan "murhe" sit jos on.

Onko muilla käytössä sellasta kylpyistuinta? Meillä on sellanen kaverilta saatuna, pari kertaa kokeiltu mut poika ei viihdy siinä ollenkaan. Eka kerran ku kokeiltiin niin tuntu vaan palelevan siinä ja eilen koitettiin toisen kerran kun aattelin että ois kätevää suihkuttaa siinä mutta tuntus olevan jo oikeestaan pienikin sille! Muutenkin vain kylpyvati käy kun suihkusta tulee liian kova ääni ja oikein kaikuu vessassa. Lorinakin hermostuttaa sitä mikä tulee kun lasketaan vettä vatiin. Mutta ainakin kuulo vaikuttas olevan kunnossa :)

Katotaanko muilla jo tv:tä? Poika seuraa ihan lumoutuneena pikkukakkosen piirrettyjä, varsinkin suosikkina joku sarja missä tulee hiiri ja jotain muuta ikäänku esiripun takaa ja sit niiden liikkuessa kuuluu kaikkia erilaisia ääniä... ja mää saan keskittyä sillä välin hetken ihan rauhassa lehden lukuun :D
 
Kop kop kiitos paljon vinkistä, laitan heti tilaukseen!

Meillä ollut alusta asti sellanen kylpytuki, ollut helppoa kun ei tarvinnu kädellä kannatella. Tosiaan tuntuu välillä, että viileä siinä saattaa pojalle tulla kun on kuitenkin suurin osa kropasta märkänä sitten veden yläpuolella. Ollaan laitettu sitten lisää vettä sinne, mutta kohtahan sitä varmaan istuu sitten ite vedessä niin jää tuo pois. Ja vessassa olen laittanut kylpytuen lattialle kun olen vaikka tukkaa kuivannut, tai käynyt ite suihkussa. Eipä tuo meilläkään kauaa kyllä koon puolesta riitä.

Telkkaa meilläkin katseltais mielellään vähän aikaa. Varsinkin kynnet saa leikattua helposti jos istutan telkan eteen mun sylissä :D jostain tietty luin silloin alussa juttua, että ei missään nimessä saa telkkaa katsoa alle 2 vuotias, että telkka ei saisi olla päällä edes samassa huoneessa missä vauva on :rolleyes: meillä nyt vaan on aina telkka päällä ja usein pidän poikaa silleen ettei näe telkkaa. Mutta kyllä välillä sitä näkee väkisinkin, enkä ole sitä nyt niin kauheana pitänyt. Kun nyt ei tuntitolkulla istuteta telkan ääreen niin ei kai se nyt niin älyttömän paha ole? Olen ymmärtänyt, että telkka vaan ei tarjoa vauvalle mitään kehitystä tukevaa katseltavaa, mutta ei sillai muuten mitään kauheaa haittaa ole. Ei kyllä sillai mielessä ollut, että meidän poika istuu ipadin tai telkan ääressä vuoden vanhana koko ajan, on niitäkin tapauksia nähty... Huomaa jo nyt miten kiinnostunut on kännykästä jos joskus mulla kädessä kun hän on sylissä. Ollaan muutenkin aika elektronisia ihmisiä miehen kanssa, että kaikkea sälää himassa, joten kyllä poika tulee niitä varmasti käsittelemään nuoresta jo. Mutta pitää itse pitää huoli siitä, ettei tule elinehto niistä laitteista.
 
Ai niin, unohtanu kylpytuen hommaamisen kokonaan. Tarkotus oli vauvauintia varten, mutta kaukalolla on menty. Ei varmaan kannata enää hankkia, jos kohta jää pieneks. Kylvyssä meil käyty harvemmin, kun koen suihkun helpommaks.

Meijän poika ei pelkää suihkun ääntä, mutta imuri ja sauvasekotin saa säikähdyksen ja kimakan itkun aikaseks. Hankala tehä soseita.. Kantoliinaan laitan imuroinnin ajaksi, kun mies imuroi.

Me lopetettiin töllön kattominen melk kokonaan esikoisen myötä, kun suositukset sanoo, että ei alle 3-v. Muistan lukeneeni jostain, että se välke ja äänet saa muutoksia aivoissa, jos paljon tapittais. Plus vie vanhemman huomioo vauvalta. Ja taaperot sekä leikki-ikäset voi saada turhia pelkoja, jos ei ymmärrä näkemäänsä, mutta oma puhe ja taidot ei riitä kertomaan asiasta. Katoin netflixiä imetysaikana ekat 6kk ja sen jälkeen öisin toisessa huoneessa. Oisko ollu 1,5v ku ruvettiin kattoo päiväsaikaan nettitv:stä idolsit, voicet ym musaohjelmat, mutta vaan ne esitykset. Ja 2v sai ruveta kattoo pikkukakkosta padiltä, että mamma saa huilaa raskausväsymystä ;) Osaa onneks sanoa, jos joku ohjelma pelottaa ja pyytää toista tilalle.
Pienemmän kanssa melkeen sama linja, mutta hän joutuu jo nyt kattoo/kuuntelee mm vain elämää.. Ja todnäk pikkukakkosen pariin pääsee nuorempana.
 
Joo täytyy ite miettiä tarkemmin mitä telkkarista voi pitää päällä kohta puoliin jos poika sattuu sitä näkemään. Ettei ihan Walking Dead tms pyöri siellä hänen hereillä ollessa :D

Meillä myös kovat äkkinäiset äänet on huonoja. Esim mulla sellanen smoothie-laite niin ei pysty käyttämään kun itku tulee. Imurointi kylläkin on ihan ok, ja nukahtaa keinussa usein kun imuroin. Onneksi myös sauvasekoitin meillä ok, muuten ois vaikeeta tehdä soseita :D Raukka tosin saa kauhean itkukohtauksen usein jos mies kovasi aivastaa kun hänen ylhäisyytensä on tissillä :D
 
Niin, eipä kai tv:stä luulis kamalaa haittaa olevan, jos ei nyt ihan tuntitolkulla ja ainoona virikkeenä sitä joudu tuijottaan.. sitäpaitsi miten senkään tässä pikku kämpässä järjestäs ettei ois samassa huoneessakaan koko iltana kun tässä on vaan makuuhuone ja tupakeittiö, oisko se sit kaikenaikaa yksin makuuhuoneessa..!? o_O Entisaikaan tais olla kuvaputkitelkkarien kans suositus ettei katota liian läheltä kun tulee säteilyä tms. mutta onko nykyään litteissä enää vastaavia vaaroja..?

Juu, juuri semmoset yhtäkkisetkin äänet on kans pahoja, vaikkei ois edes hirveen koviakaan.. jopa välillä kun hetken hiljasuuden jälkeen sanon sille jotain niin raukka säpsähtää :eek: ja jostain syystä aivastus on ok, mutta yskiminen..! :confused: ja jätesäkkien rapina. Tissillä kun on varsinkin unen rajamailla, pitää yrittää pierastakin sillee tosi varovasti ettei loukkaannu ja oon pilannu koko ruokailuhetken :p hajut ei oo kai toistaseks häirinny :sick:
Tästä meteliherkkyydestä on tullu itelle vähän sellanen "hyvä syy" jättää imurointi väliin :oops::LOL: No itkeehän se sillon vaikka ois toisessa huoneessakin ja hermostuu äkkiä kun en oo näköpiirissä. Tosin tylsistyy sillonkin kun tiskaan tai teen ruokaa vaikka näkeekin vierestä.

Ainiin, aiempaan ihottuma/rasvakeskusteluun vielä, tajusinkin ettei se 50e omavastuu lääkekorvauksissa koskekaan alle 18-vuotiaita :)
 
Pakko kommentoida telkkua: meidän typy selkeästi kääntää päätään kohti välkkyvää kuvaruutua kun on päällä monesti vaikkei kukaan katsokaan. Ei toki saa olla vauvan pääasiallinen viihdyke, mut kyllä bebe mun kanssa Kaunarit saa aamu-uusinnassa katsoa:D

Tiiän kyllä että ei sais mutta kahden tunnin yöunilla koomaillessa täytyy olla armollinen kaikille, myös itselle, kun se oma pärstäkerroin on varmaan bebelle lähinnä pelottava :D Ja kysymys ei kuitenkaan ole heroiinin tykittämisestä lapsen edessä:D

Voi elämä miten väsyttää:ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
 
Kyllä meilläki tulee telkkaria pojan kanssa möllötettyä, ehkä vois vähentää.. Monesti haluaa vaan et toinen olis hetken tyytyväinen jos ei halua lattialla olla tai muuten seurustella ja letkutuksen ajan on monesti sitterissä telkkarin eessä jos vaan viihtyy. Lemppari ohjelma on selvästi Itseilkimys kun siinä on niin kirkkaat värit :) ihmekyllä vaikka poika on muuten herkkis niin äänille harvoin on. Imurin äänestä tykkää, monesti nukahtaa imuroidessa tai lopettaa itkemisen. Koirat kun haukkuu niin useimmiten saattaa vaan vähän säpsähtää. Joskus rupes itkemään kun aivastin pojan ollessa sylissä mut poika oli keskittyny johonkin muuhun niin säikähti.

Me ollaan osastojaksolla. Tällä hetkellä poika on nukutuksessa tehtävässä selkäydinnäytteen otossa ja samalla otetaan lihasbiopsia.

Caro ja poju 5kk
 
Todellakin tsemppiä Caron perheelle! toivottavasti ei löydy mitään erityistä testeistä ja pääsette pian kotiin <3

Nämä meidän uniongelmat kyllä tuntuu niin pieneltä tuon kaiken rinnalla. Ja koetettu miehen kanssa ajatella, että ei edes koliikkia tullut niin pitää olla tyytyväinen. Mutta kyllä kieltämättä miettii aamuyön tunteina kun ei saa kitisevää poikaa nukkumaan uudestaan, että jospa meillä vaan ollaan sitten ns. huonounisia. Kyllähän sitä kuulee välillä puhuttavan "meillä ei nukuta vielä kaksi vuotiaanakaan kunnon öitä" tms ja se kyllä pelottaa valmiiksi. Toisaalta oon kyllä kai jo tottunut raskausaikana heräilyihin kun kävi monta kertaa yössä vessassa, mutta silti sitä välillä tuntee suuttumuksen tunnetta poikaa kohtaan kun vaan kitisee ja kitisee öisin kun joutuu monta kertaa yössä heräämään. Mutta taas sitten toitotan itselleni, että eihän hän sitä varmasti tahallaan tee. Jospa nämä kiinteiden aloitus sitten vaikuttaa vielä öihin vaikka ei näennäisesti maha vaivaa ruokailujen jälkeen.

Muoks. Hammas?? :coffee::eek: tai siis alku, kai. Ihan edessä alhaalla pienen pieni valkoinen kohta. Mies tajusi katsoa kun itki kovasti kun yritti pullosta syöttää ja muutenkin näennäisesti 'ilman syytä' aika kova itku. Ei ois kyllä ihan vielä mun mielestä tarvinnut :confused::ROFLMAO:
 
Viimeksi muokattu:
Mandala, meillä on tämä 2,2v juuri sellainen huonouninen, voin tosin lohduttaa sillä että vuoden jälkeen ei huonot unet enään vaikuta niin kauheasti ihmiseen :D.. Meillä eka kokonainen yö (yli 6tuntia yhtäjaksoisesti) tuli viikkoa ennen 2v synttäriä. Nyt tosin heräillään vain 1-3 kertaa yössä. Mutta siis oikeasti se ensimmäinen vuosi oli pahin, sen jälkeen siitä tuli jo tapa ja omat pelastusrutiinit oli keksitty :whistle:
Nyt toinen saapuu maailmaan 11.11(sektio) ja toivoa voi aina että hän nukkuisi vähän paremmin :LOL:
 
Voi ei, toivotaan että uusi tulokas on vähän parempi unisempi :D kyllähän sitä tosiaan aika kateellisena huonojen öiden jälkeen lukee näitä "synnytyslaitokselta asti nukkunut täydet yöt" - tyylisiä tarinoita :rolleyes:

Mutta mutta, vaikka viime yönä herättiin se muutama kerta - tuntui aina olevan kyllä nälkää kun hamusi kauheasti - niin ei yhtään kitinää/itkua!! eilen oli välillä niin kovin kipuitkuisen oloinen, että ajateltiin ikenen olevan sen verran kipeä ja annoin vähän nestemäistä panadolia. Varmasti se sitten auttoi, mutta onhan tätä kitinäitkua öisin ollut jo jonkin aikaa, että kauan aikaa vauva hammasta voi oikein tehdä jos siitä on johtunut?? o_OKauheasti eilen jauhoi ja pureskeli kaikkea mitä annettiin (kylmään veteen kastettu pesulappu, iso pala kurkkua, pakastinkylmä purulelu), omia sormiaankin jauhoi eikä imeskellyt niinku yleensä. Kaivettiin jo hammastahna ja hammasharjatkin esiin :D

Hui, tänään olisi tarkoitus lähteä työporukan kanssa juhlimaan joka vuotisia firmanbileitä. En usko, että tulee dinneriltä jatkoille lähdettyä, mutta onhan siinä nyt silti muutamia tunteja ekaa kertaa poissa kotoota :D (kampaajaa ja leffaa ei lasketa hehe).
 
Muuten istutatteko te paljon vauvojanne? Meillä pönkii koko ajan pystyyn eikä puolimakuuasentokaan sylissä saa muuta kuin huutoa aikaseksi. Ostettiin syöttötuoli johon sai tukevan pehmusteen ettei pääse sivuttain heilumaan siellä. Ei olla toistaiseksi kuin pidetty lyhyitä aikoja kokeillen miten syöminen sujuu siinä. Nojaa siinä istuessaan eteen ja läpsii tuolissa olevaa tarjotinpöytää innoissaan, mutta ilmeisesti tuo nojailu jo kertoo ettei kauheasti saisi istuttaa vielä? Selkä on kyllä muuten suht suorana siinä ollessa.
Täytyy torstaina kysyä neuvolasta asiasta myös kun se neuvolalääkäri oli silloin aika ympäripyöreä sen suhteen.

Eikä meille näytä nyt hammasta tulleenkaan :D en tiiä mikä kollektiivinen joukkohypnoosi meillä oli kun molemmat nähtiin monta kertaa jotain valkoista suussa sinä iltana mutta nyt sen jälkeen ei mitään enää :D

Telkasta kun tuli puhetta niin löytyipä sitten youtubesta vauvoille videoita kuten esim näitä Hey Bear videoita
Poika katseli sitä ihan haltioituneena, mikään raaja (paitsi varpaat) ei liikkunut kun katseli ja ihmetteli. Kyllä kai näillä on ihan ok viihdyttää vauvaa lyhyitä hetkiä kerrallaan.

Poitsu 5kk1vko :D
 
Kyllä meillä on noita istumaharjotuksia syöttötuolissa tehty viime neuvolasta lähtien, kun sanottiin että vois istuttaa jo kiinteiden syöttöjen ajan. Mutta juuri noin, jatkuvsti nojautuu eteenpäin jollonka puolet mössöistä falskaa ulos, ja sit hermostuu kun oikasen suoremmaks ja nojautan taaksepäin. Siinä jaksaa olla yleensä 5-10min ja sitten vaihdetaan kaukaloon.
Mandala, jos siellä oli vaan joku puuron hiutale tms. vaalea ruuan palanen juuttunu ikeneen :X3: ei oo täälläkään vielä hampaan aavistuksiakaan näkyny..
Iho on nyt hiukan parempi viikon tiheempien kylpyjen ja runsaampien rasvailujen jälkeen.
Tarviipa testauttaa tota ohjelmaa mitä poika tykkää, jahka heräilee päikkäreiltä :)

lullaby ja ihan näinä päivinä puolvuotias jäbikkä (mihin nää kuukaudet vilistää..vastahan se synty :eek::rolleyes:)
 
Mitens nuo lämpöpussit? mitä niissä kannattaa pitää mielessä? en ollenkaan tajua nyt mikä olisi hyvänlainen pussi (esim onko vaan mahdollisimman paksu vai mitä?) ja kohtahan tässä pitää semmoinen ostaa kun ratasistuin otetaan keskellä talvea käyttöön. Vielä toistaiseksi viihtyy äitiyspakkauksen makuupussin sisällä toppapuvussa, mutta istumisinto on hurja joten ratasistuin tulee varmaan kysymykseen kohta puoliin.

Mekin saatiin tänään neuvolassa lupa istuttaa kun syöttötuolissakin saa tuettua ettei röhnötä sivuttain ja tuossa Ikean puisessa tuolissa sen pehmusteen kanssa (kun sen on puhaltanut ihan täyteen) niin tukee kyllä tosi hyvin sivuttain. Ja kuulemma ei eteenpäin nojailu ole huono juttu kun selkä on siinä kuitenkin suorassa.
Pituus oli noussut ylimmälle käyrälle ja painon käyrä notkahtanut vähän kuten tässä iässä on kuulemma yleistä kun liikkuu enemmän. Pitää lisätä toinen vihannes/lihasose päivään, ettei ruoan saannin takia ainakaan paino notkahda lisää.
Ei onneksi rokotuskohdat tunnu kipuilevan niin kovin kuin viimeksi, joten pieni toivon hippunen on ettei unet menisi ihan persiilleen tällä kertaa myöskään :D
 
Mandala, meidän typy tapittaa noita baby bear - videoita niin intensiivisesti että tuntuu ihan huumeelta:geek:

Meillä on käytössä ulkopäikkäreillä Eisbärchenin perustoppapussi, maksoi nettikaupasta tilattuna n. 35 e, vaikka muiden merkkien pusseja saa vaikka kuinka kalliina. Pidin itse hintaa, pussin pituutta/kokoa sekä jalkopään avattavuutta isoimpina etuina, ja typy on nukkunut pussissa +5-0 - keleillä pelkässä sisäbodyssä, ja ohuissa puolipotkuhousuissa sekä kypärälakissa. Käsiin ja jalkoihin olen laittanut vielä ulkohanskat ja töppöset mutta oonkin neurootikko :ninja: Miinuskeleillä joita täällä Oulun korkeudella on jo ollutkin olen laittanut collegea vielä väliin. En uskalla vetää sitä pussia niin suppuun neuroosieni vuoksi joten olen tilkinnut kaulan seutua vielä fleece-kaulurilla. Mainio pussi, vaikuttaa pitkäikäiseltä ja lapsi on tykännyt. On kyllä tosi muhkea, et väitän ettei kalpene kalliimmilleen.
 
  • Tykkää
Reactions: Mandala
Täälläkin poika tuijottaa mieluusti etenkin niitä auringon ja kukkien keltasia naamoja...välillä suu ammollaan aivan paikoillaan ja sitten taas potkii ja huitoo innoissaan!
Mulla on semmonen rattaisiin kuuluva melko paksu toppapussi, jossa ei nollakeleillä tarvi mun mielestä kun villavaatteet alle, ja tietenkin kunnon lakki ja tumput. Aikoinaan äitiyspakkauksesta saatu ohuempi pussi on käytössä mummulassa. Sinne kyllä laitettava toppahaalarikin alle kun miinuksen puolellakin alkanu olla, ja sen pukemisestahan poika "riemastuu"...
Tänään ihmettelin enkä tienny mikä sillä oli kun mikään ei käyny ja itki siinä välillä raivokkaastikin ainakin puolisen tuntia putkeen, yritti syödä mössöjä ja tissiäkin, ja selvästi nukuttikin mutta ei vaan sekään meinannu onnistua. Olin jo varma että kurkku tai korva on kipeenä, tai vähintään ihottumat kiusaa kun kauho kaulaa/rintakehää päin ja rasvasin niitäkin, ja yritin avata tukkosen olosta nenää.
No unien jälkeen olikin sit jo paremmalla päällä ja söikin normaalisti. Tissillä puri aika napakasti loppuvaiheessa, mutta sitä se on tehny aiemminkin ihan tuntuvasti pelkillä ikenillä enkä kiinnittäny siihen sen enempää huomioo. Mutta kuinkas ollakaan, mummulassa kun usein näin viikonloppusin ollaan, vaari bongas siltä ekan hampaan!! :D Ja ite en oo huomannu ollenkaan, enkä ihan viime päivinä tai edes tänäänkään tajunnu kattoo.. tais selvitä syy sille tän päivän kärttysyydelle :) mun vauva on jo niin iso :love:
Ensviikolla 6kk ryhmäneuvolaan.

lullaby ja ei-enää-niin-hampaaton puolivuotias (+ 2pv)
 
Viimeksi muokattu:
Oi, hampaita, oikeasti tällä kertaa! :D

Sun poitsu kun on vanhin meistä niin ootko muuten sormiruokailua meinannut? Sehän on nyt kovassa huudossa tällä hetkellä. Olen facebook ryhmässäkin mikä pohjautuu siihen blogiin Simppeli Sormiruokailu. Itseä himottaa kovasti aloittaa kokeilu kun meilläkin täyttyy ne kriteerit milloin sen voi aloittaa eli istuu (tuetusti vähintään) syöttötuolissa, on kiinnnostunut meidän syömisistä yms. Isoa kurkkupötköä ollaan annettu kaluta/imeskellä vahditusti kyllä. Toisaalta tommonen pelottaa, ettei vaan tukehdu, mutta pitää alkaa höyryttelemään noita vihanneksia kokeiluun ja miettiä mitä kaikkea voi kokeilla ennenku alkaa ihan kokkaamaan esim sen blogin reseptien mukaan juttuja. Mutta siellä just ollut esim puurosta hyviä variaatioita mitä voi tehdä jos ei puuro sellaisenaan mene alas. Vaikka tehdä puurovohveleita tai muffinsseja yms.

Mä otin nyt sitten proteiinit kokeiluun. Ostin ihan Piltin Pikku Kalastajan Herkku purkin ja syöty sitä pari päivää. Ekana päivänä ei mennyt hyvin mutta tänään sekoitin Kasvikset Piltin sekaan mitä jäi messukeskusreissulta, ja maistuikin ihan hyvin. Seuraavaksi varmaan sulattelen kanaa kasvisten sekaan kun pakastin sitä pienissä annoksissa murusina aiemmin.
Eli nyt mennää aamupuuro + 2 x sose + hedelmäsose meiningillä päivittäin. Siihen päälle yleensä yksi satsi Tuuttia kun halutaan pitää pulloon otetta yllä (melkein viikon tauossakin ehtii "unohtaa" ja tulee raivarit kun pullosta pitää juoda, kuitenkaan en meinaa ikuisuuksia imettää). Liikenteessä ollessa juo Tuuttia, mutta himassa aina tissiä. Paitsi jos ei päivässä ole tullut Tuuttia muuten niin sitten unille mentäessä se 100ml tms. Tulossa pari iltamaa tässä marras-joulukuun vaihteessa kun tulee mun sisko, kummitäti, hoitamaan niin pitää olla pullovalmiudet ettei jää iltamat lyhyeksi :D

Ja jeeee, meillä ei näyttänyt menevän unet ihan sekaisin uudesta rokotesatsista! perusheräilyä ollut muttei sitä 0,5 - 1,5h niinku ekalla kerralla.
Ja ostettiin tänään sitten noihin meidän vaunuihin (stokket johon myydään erikseen) ratasosa myös; on niiin isoa poikaa siinä istuessa :D Ja päädyin Elodie Details lämpöpussiin kun miellytti silmää se Jussi-kuvio ja näytti tosi paksulta, että kylmemmässäkin just selviää tossa ratasistuimessa varmasti.

Meilä kesän lapsi ei tykkää yhtään kunnon pukemisesta, onneksi saa nykyään tutista lohtua esim just vaunuissa kun hermostuu mun laittaessa kenkiä jalkaan kun hänen ylhäisyytensä siellä toppavaatteissa odottaa liikkeelle pääsyä :D

Pikkukarhu 5,5kk <3
 

Yhteistyössä