Siis ihan oikeasti, miten näin sekopäät tekee lapsia?

Alkuperäinen kirjoittaja KääKKä de la KääKKä;28235880:
Kyllä näitä tapauksia riittää myös näiden "paremman väen" keskuudessa.

Tästä on jo aikaa yli vuosi.
Olin asioimassa "paremman väen" kaupassa. Tullessani hevi-osastolle huomioni kiinnittyi kahteen lapseen. Tyttö 5 v. ja poika 7 v. leikkivät punnitusvaa'alla. Ja liimailivat niitä lappuja eri paikkoihin ja muutenkin hilskasivat ympäriinsä. Isä teki siinä vieressä tyynesti ostoksiaan, vauva ostoskärryissä.

No jatkoin matkaa, enkä puuttunut sen kummemmin asiaan. Ollessani sinä maitohyllyllä, viuhahti ensin siitä toinen niistä lapsista ohi ja sitten toinen, leikkivät hippapiilosta hyllyjen välissä.

Silloin meni kuppi nurin. Menin lasten luokse kun olivat pysähtyneet yhden hyllyn luokse räpläämään ostettavia tuotteita. Pyörittelivät silmiään kun kysyin missä vanhemmat. Siihen sitten tuli kaupan "täti" ja ystävällisesti kerroin että nämä kullanmurut kaipaavat huoltajaa ja eivät osaa käyttäytyä.

Saapuipa se isäkin siihen parahiksi. Annoin tulla täyslaidallisen siitä kuinka lapsia pitää valvoa ja opastaa kaupassa käyttäytymiseen ja jos lapset eivtä tästä opastuksesta huolimatta osaa käyttäytyä, niin ei ole mitään asiaa kauppaan. Se mies ei saanut sanaa suustaan. Lopuksi toivotin päivän jatkot ja poistuin kassan kautta pois.

Sen koommin en ole kyseistä pesuetta kaupassa nähnyt, joten en tiedä olivatko paikallisia. Ja kyllä isä oli vauraan oloinen ja lapset puettu hyvin, mutta käytöstapoja ei lainkaan.
Nyt on kyllä pakko kysyä, että kuka täällä edes väitti, että vain köyhien lapset eivät osaa käyttäytyä? Minun mielestä näitten rikkaitten lapset ovat yleensä enemmän huonompi tapaisia, kuin köyhien. Ympärimaailman. Mutta molemmista niitä löytyy, ei se raha tee vanhemmasta parempaa / huonompaa kasvattajaa...
 
Alkuperäinen kirjoittaja paska äiti;28235970:
Enpä oo ikinä hoksannu ettei ostoskärryssä saa istua hygieniasyistä... Eiköhän syy oo turvallisuushomma! (ja kivittäkää, meidän 4v istuu siellä joskus kun tuplakärryjä ei oo kaupassa ja en jaksa kinastella sen kaa juoksentelusta, siitäkin saa nimittäin pahoja katseita :D Ja joo, oon niin huonosti kasvattanu lapset ettei se jaksa kävellä jotain Prisman reissua nätisti kärryjen vieressä... Ja lapsen kävelykin ärsyttää kiireisiä ihmisiä, kun sitä ei meinaa huomata...). Niin, se hygienia-asia... Mitä te ostatte kaupasta ilman kääreitä?! Salaatit ym pestään, ei varmaan ole kuolemaksi jos yksi pieni ihminen on ISTUNUT kärryssä kengät jalassa. Miettikää vähän, mitä pöpöjä saatte jo pelkästään seteleistä, pankkikorteista tai niistä kärryjen kahvoista! Tai auton avaimista.

Ja näinkin pöpökammoisen lapset on sairastanut niinkin paljon että 5v on ollut kuumeessa elämänsä aikana 3 kertaa... Kannattaa relata ;)
Et nähtävästi lukenut, kun kerroin jo: vaatteita. En niitä erikseen kanneskele vaan kärryihin ne pistän, tosin siihen pieneen osaan, jossa harvemmin lapsia näkyy. Ja voit mennä kysymään infosta MIKSI se on kiellettyä hygienia syistä.

Eikä lapsesi kinastelisi sinun kanssa juoksemisesta, jos vain opetat tavoille. Ei se sen vaikeampaa ole, mutta olen joo huomannut, etteivät vanhemmat jaksa enään välittää vaan ottavat sen helpoimman tien mitä kulkea ja lapsi voittaa tappelun - once again. :headwall:
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: pookypooh
"vieras"
Tuota minkä takia se juoksentelu niin kauheesti häiritsee? Mä ainakin aikuisena ihmisenä joskus teen niin että otan kärryillä vauhtia, nojaan työntökahvaan, nostan jalat ilmaan ja liu'un pitkin käytäviä :D Toki pidän huolen etten törmää ihmisiin/hyllyihin. Lasten kanssa harjoitellaan vaakan käyttöä ja välillä niitä lappuja tulee liikaa, välillä muutama tomaatti tippuu lattia. Vedänkö mä siitä herneen nenään ja sätin lasta kaikkien edessä vai naureskellaanko yhdessä ja todetaan että kokeillaan vielä kerran? Mitä pahaa siinä on, että lapset katselevat leluja/pelejä/kirjoja (EIVÄT AVAA PAKKAUKSIA TMS) sillä välin kun itse haen maitopurkin? Ovat hetken ilman valvontaa eikä todellakaan pidä, sen muutaman minuutin ajan, kärrystä kiinni? Mistä hitosta tuollainen nipottaminen tulee? Että kaupassakäynninkin pitää olla jotain niin helkkarin virallista ja vakavaa touhua? Että Käydään Kaupassa ja Käyttäydytään. Jestas, noinko vähän teidän elämässä on niitä Oikeita Virallisia Tilaisuuksia kun jostain kaupassakäymisestäkin pitää tehdä jotain etikettejä ja turvallisuus/hygieniataisteluja. Noh, toisaalta kun ymmärtää, että suurin osa palstalaisista on sitä mieltä, että kauppaan kuuluu Pukeutua (juhlavaatteista seuraavat parhaat päälle) niin onhan se siitä näkökulmasta ihan loogista.

Ja ei, en ole sitä mieltä että kenenkään kimppuun saa käydä.
 
Te joiden mielestä säännöt ei koske teitä tai teidän lapsianne niin muistattehan sitten pitää suunne supussa jos joku kerta se lapsi saakin ne sormet sinne hihnan väliin, se tavaroiden pakkaushylly romahtaisikin juuri sen kullannupun heiluessa siinä tai joku myyjä tulisikin teille sanomaan ettei se lapsi saakaan istua siellä kärryssä ostosten seassa. Vaikka jotenkin tulee se tunne että te olette juuri ensimmäisinä huutamassa kun palosireenit teidän kultamussukoiden "oikeuksien" puolesta.

Säännöissä ja ohjeistuksissa on juurikin se kurja puoli että yleensä niiden noudattaminen aiheuttaa itselle vähän lisä vaivaa. Vaikka olisihan se ihan kiva ohitella pokkana jonoissa ja mennä tien yli punaisista välittämättä, ihan vaan esimerkkinä.
 
[QUOTE="vieras";28236923]Tuota minkä takia se juoksentelu niin kauheesti häiritsee? Mä ainakin aikuisena ihmisenä joskus teen niin että otan kärryillä vauhtia, nojaan työntökahvaan, nostan jalat ilmaan ja liu'un pitkin käytäviä :D Toki pidän huolen etten törmää ihmisiin/hyllyihin. Lasten kanssa harjoitellaan vaakan käyttöä ja välillä niitä lappuja tulee liikaa, välillä muutama tomaatti tippuu lattia. Vedänkö mä siitä herneen nenään ja sätin lasta kaikkien edessä vai naureskellaanko yhdessä ja todetaan että kokeillaan vielä kerran? Mitä pahaa siinä on, että lapset katselevat leluja/pelejä/kirjoja (EIVÄT AVAA PAKKAUKSIA TMS) sillä välin kun itse haen maitopurkin? Ovat hetken ilman valvontaa eikä todellakaan pidä, sen muutaman minuutin ajan, kärrystä kiinni? Mistä hitosta tuollainen nipottaminen tulee? Että kaupassakäynninkin pitää olla jotain niin helkkarin virallista ja vakavaa touhua? Että Käydään Kaupassa ja Käyttäydytään. Jestas, noinko vähän teidän elämässä on niitä Oikeita Virallisia Tilaisuuksia kun jostain kaupassakäymisestäkin pitää tehdä jotain etikettejä ja turvallisuus/hygieniataisteluja. Noh, toisaalta kun ymmärtää, että suurin osa palstalaisista on sitä mieltä, että kauppaan kuuluu Pukeutua (juhlavaatteista seuraavat parhaat päälle) niin onhan se siitä näkökulmasta ihan loogista.

Ja ei, en ole sitä mieltä että kenenkään kimppuun saa käydä.[/QUOTE]

Siis ihan oikeasti onko VÄHÄN ERI ASIA vain KATSOA kuin LEIKKIÄ leluilla!!! Nimenomaan saa katsoa, eihän sitä olekkaan kukaan kieltänyt vaan ei saa leikkiä niillä leluilla!!! Ei oteta hyllystä pehmoleluja ja leikitä niillä likaisella lattialla (ellet sitten osta tuotetta lapsellesi) tai oteta palloa ja aletaan leikkimään jalkapalloa (tämä ei ole sallittu kaupan sisällä, vaikka ostaisit pallon)!!! Siis ihan oikeasti järki käteen nyt!!!

Ja eiköhän noi juoksevat muksut nimenomaan eivät katso eteensä ja PAM! hups törmäys sattui niin miksiköhän se juokseminen on kaupassa kiellettyä? Miksi samasta syystä potkulaudalla liikkuminen kaupassa on kiellettyä? Ei voi olla noin lahopää sakkia........
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: pookypooh
Tuolla uutisen äipällä kyllä varmaan viiraa päästä, mutta tietenkin kiinnostaisi kuulla hänenkin puolensa asiasta.

Ja mitä loppuketjuun tulee, niin olen tehnyt sen hirveän kamalan synnin että olen laittanut ostoskärryihin toisen mukulan. Siihen aikaan ei lähikaupassa ollut kärryjä joihin molemmat olisi mahtuneet. Lapset syntyivät vuoden ikäerolla, eikä vanhempi vielä kävellyt ollenkaan, tai kunnolla, vielä moneen kuukauteen.

Ja vaikkei lasten laittaminen ostoskärryyn niin yleistä olekaan, niin kaukalon laittaminen näyttäisi olevan. Ei varmasti se kaukalonpohja ole sen puhtaampi, kuin kengänpohjatkaan. Että kannattaa alkaa vahtimaan niitäkin.

Omia ohjaan kaupassa käyttäytymään kunnolla, eli ei kiipeilyä, tavaroilla leikkimistä yms, mutta ei minua nyt niin nypi jos joku ei "samoilla säännöillä" siellä ostostele. Jos jonkun lapsi on tiellä, niin pyydän siirtymään. Jos ei siirry, niin varmaankin nostan pois. Jos eivät tuhoa paikkoja, tai käyttäydy häiritsevästi niin antaa olla.
 
"vieras"
Siis ihan oikeasti onko VÄHÄN ERI ASIA vain KATSOA kuin LEIKKIÄ leluilla!!! Nimenomaan saa katsoa, eihän sitä olekkaan kukaan kieltänyt vaan ei saa leikkiä niillä leluilla!!! Ei oteta hyllystä pehmoleluja ja leikitä niillä likaisella lattialla (ellet sitten osta tuotetta lapsellesi) tai oteta palloa ja aletaan leikkimään jalkapalloa (tämä ei ole sallittu kaupan sisällä, vaikka ostaisit pallon)!!! Siis ihan oikeasti järki käteen nyt!!!

Ja eiköhän noi juoksevat muksut nimenomaan eivät katso eteensä ja PAM! hups törmäys sattui niin miksiköhän se juokseminen on kaupassa kiellettyä? Miksi samasta syystä potkulaudalla liikkuminen kaupassa on kiellettyä? Ei voi olla noin lahopää sakkia........
Niin, koska esimerkiksi koulupihassa tai leikkipuistossa ei voi käydä PAM! hups törmäys sattui? Pitäisikö niissäkin juokseminen kieltää kokonaan ihan vaan varmuuden vuoksi ettei vaan koskaan mitään sattuisi? Potkulaudalla liikkuva teini kulkee vähän eri vauhtia kun hölkkäävä 2v? Kenties siinä on pieni ero?

Onko se leluilla leikkimistä jos lapsi ennen ostopäätöksen tekemistä painaa napista että kuulee mikä ääni siitä tulee? Tai ottaa sen pehmolelun käteen että tietää miltä se tuntuu? Koska sitten mäkin leikin leluilla kaupassa. En ole yhden yhtäkään lelua lahjaksi ostanut niin, että en olisi kokeillut miten se toimi. Sikäli kun sen voi tehdä pakkauksia avaamatta. Kuinkahan moni mamma on kävellyt ohi juuri sillä hetkellä ja tehnyt tänne aloituksen holtittomasta kauppakäyttäytymisestä. Tietenkin se on eri asia pyöritellä sitä pehmoa siellä hyllyjen alla ja hyppiä vielä päälle. Mutta sen hetken kun sinä siitä ohi kävelet, miten voit tietää kummasta on kyse? Ja me ainakin lasten kanssa ollaan ihan henkilökunnan ohjaamina ja läsnäollessa kokeilleet pyöriä ja potkulautoja pitkin kaupan käytäviä. Katsos kun kuitenkin noiden Pyhien Sääntöjen yli menee Kuluttajan Raha. Kysyn jälleen, se lapsi joka tulee sillä potkuautolla vastaan, onko se henkilökunnan luvalla sitä kokeilemassa vai syyllistymässä Kammottavaan Kauppakäyttäytymiseen.

Mistä tuli mieleen, mahtaako kellään olla mitään käsitystä siitä miten oikeesti niitä teidän desinfioituja-hygienisia-elintarvikkeita käsitellään siellä suljettujen ovien takana? Te jotka kannatte suojakäsineiden kanssa, pehmustettuun, ei-missään-nimessä-kenenkään-lapsen-likaisia-kenkiä-koskaan-kohdanneen-kärryyn niitä tonnikalapurkkeja niin tiedättekö kuinka monta kertaa ne on mahdollisesti kierineet lattioita pitkin? Heitelty työntekijältä toiselle? Astuttu päälle? Ei niitä tarvikkeita kohtele kuin pyhää raamattua kukaan muu kun ostaja. Seuratkaa ensikerralla henkilökunnan käyttäymistä. Kyllä nekin juoksee. Kyllä nekin heittää tavaroita. Kuunnelkaa niitä juttuja mitä ne toisilleen puhuu. Voi olla, että teidän käsitys kaupassakäymisestä jonain Erikoistapahtumana hieman muuttuu sen jälkeen.

Päinvastoin tuntuu, että juuri nämä äidit jotka kieltävät kaiken ja suojelevat kaikilta mahdollisilta vanhingoilta mitä vaan voi sattua, suuttuvat jos kullannuppuun kuitenkin sattuu. Ja suuttuvat nimenomaan sille lapselle "mähän varoitin", "mähän kielsin". Mun lapsella on jäänyt sormi liukuhihnan väliin kun kielloista huolimatta sitä sinne tunki. Eipä muuta kun laastari päälle ja ei ole lapsi sitä enää sinne laittanut. En valittanut ja huutanut kassalle, en valittanut ja huutanut lapselle. Vahinkoja sattuu ja niistä opitaan. Kuitenkin kun puhutaan vaan kuhmuista, mustelmista ja pintahaavoista. Ei niiltä kannata lapsia varjella. Toki vilkkaan risteyksen yli juokseminen on eri asia. Sen ymmärtää tällainen lahopääkin.
 
"appelsiini"
minä puutuin kerran, kun näin kahden pojan napsivan irtokarkkeja suoraan laarista. sen jälkeen lihava, epäsiistin oloinen mamma veti kullannuppunsa pois ja mulkoili minua kuin ilonpilaajaa :headwall: enkä enää ihmetellyt yhtään miksi, kun osuin toisella kauppareissulla tämän naisen jälkeen sovituskoppiin ja siellä oli juotu limsapullo ! :O
 
En jaksa sinulle Vieras vääntää enää rautalangasta. Jos et itse osaa aivojasi käyttää niin anti olla. Olen jo ihan tarpeeksi selittänyt kantani.

En kuulu niihin äiteihin, jotka kieltää kaiken, sen vielä selvennän.
Pihalla, koulussa jne saa juosta, mutta ei kaupan sisällä, ettei törmää toisen asiakkaan ostoskärryihin tai törmää toiseen asiakkaaseen. Koulun pihalla ei ole näköesteitä, kaupassa kun on niitä hyllyjä. Once again, aivan eriasia. Mutta turha täällä on mitään selitellä, kun yllättävän moni on yksinkertaisesti tyhmä.
 
Viimeksi muokattu:
[QUOTE="appelsiini";28237060]minä puutuin kerran, kun näin kahden pojan napsivan irtokarkkeja suoraan laarista. sen jälkeen lihava, epäsiistin oloinen mamma veti kullannuppunsa pois ja mulkoili minua kuin ilonpilaajaa :headwall: enkä enää ihmetellyt yhtään miksi, kun osuin toisella kauppareissulla tämän naisen jälkeen sovituskoppiin ja siellä oli juotu limsapullo ! :O[/QUOTE]

Kommentoikaa vielä tähänkin, miten tässäkään ei ole mitään väärää. :D
 
"niinpä"
Samaa mieltä alkuperäisen kanssa. Osa äideistä on kyllä kertakaikkisen typeriä. Esim. ap. Hänellekin on koitettu vääntää rautalangasta, mutta kun ei ymmärrä, niin on sitten ymmärtämättä. Jos on lusikalla annettu, niin vaikea on kauhalla ottaa.
 
[QUOTE="vieras";28237041]Niin, koska esimerkiksi koulupihassa tai leikkipuistossa ei voi käydä PAM! hups törmäys sattui? Pitäisikö niissäkin juokseminen kieltää kokonaan ihan vaan varmuuden vuoksi ettei vaan koskaan mitään sattuisi? Potkulaudalla liikkuva teini kulkee vähän eri vauhtia kun hölkkäävä 2v? Kenties siinä on pieni ero?

Onko se leluilla leikkimistä jos lapsi ennen ostopäätöksen tekemistä painaa napista että kuulee mikä ääni siitä tulee? Tai ottaa sen pehmolelun käteen että tietää miltä se tuntuu? Koska sitten mäkin leikin leluilla kaupassa. En ole yhden yhtäkään lelua lahjaksi ostanut niin, että en olisi kokeillut miten se toimi. Sikäli kun sen voi tehdä pakkauksia avaamatta. Kuinkahan moni mamma on kävellyt ohi juuri sillä hetkellä ja tehnyt tänne aloituksen holtittomasta kauppakäyttäytymisestä. Tietenkin se on eri asia pyöritellä sitä pehmoa siellä hyllyjen alla ja hyppiä vielä päälle. Mutta sen hetken kun sinä siitä ohi kävelet, miten voit tietää kummasta on kyse? Ja me ainakin lasten kanssa ollaan ihan henkilökunnan ohjaamina ja läsnäollessa kokeilleet pyöriä ja potkulautoja pitkin kaupan käytäviä. Katsos kun kuitenkin noiden Pyhien Sääntöjen yli menee Kuluttajan Raha. Kysyn jälleen, se lapsi joka tulee sillä potkuautolla vastaan, onko se henkilökunnan luvalla sitä kokeilemassa vai syyllistymässä Kammottavaan Kauppakäyttäytymiseen.

Mistä tuli mieleen, mahtaako kellään olla mitään käsitystä siitä miten oikeesti niitä teidän desinfioituja-hygienisia-elintarvikkeita käsitellään siellä suljettujen ovien takana? Te jotka kannatte suojakäsineiden kanssa, pehmustettuun, ei-missään-nimessä-kenenkään-lapsen-likaisia-kenkiä-koskaan-kohdanneen-kärryyn niitä tonnikalapurkkeja niin tiedättekö kuinka monta kertaa ne on mahdollisesti kierineet lattioita pitkin? Heitelty työntekijältä toiselle? Astuttu päälle? Ei niitä tarvikkeita kohtele kuin pyhää raamattua kukaan muu kun ostaja. Seuratkaa ensikerralla henkilökunnan käyttäymistä. Kyllä nekin juoksee. Kyllä nekin heittää tavaroita. Kuunnelkaa niitä juttuja mitä ne toisilleen puhuu. Voi olla, että teidän käsitys kaupassakäymisestä jonain Erikoistapahtumana hieman muuttuu sen jälkeen.

Päinvastoin tuntuu, että juuri nämä äidit jotka kieltävät kaiken ja suojelevat kaikilta mahdollisilta vanhingoilta mitä vaan voi sattua, suuttuvat jos kullannuppuun kuitenkin sattuu. Ja suuttuvat nimenomaan sille lapselle "mähän varoitin", "mähän kielsin". Mun lapsella on jäänyt sormi liukuhihnan väliin kun kielloista huolimatta sitä sinne tunki. Eipä muuta kun laastari päälle ja ei ole lapsi sitä enää sinne laittanut. En valittanut ja huutanut kassalle, en valittanut ja huutanut lapselle. Vahinkoja sattuu ja niistä opitaan. Kuitenkin kun puhutaan vaan kuhmuista, mustelmista ja pintahaavoista. Ei niiltä kannata lapsia varjella. Toki vilkkaan risteyksen yli juokseminen on eri asia. Sen ymmärtää tällainen lahopääkin.[/QUOTE]

Se on eri asia "suojella kaikilta vahingoilta" kun noudattaa sääntöjä. Eikä missään ole sanottu vaikka sääntöjä noudattaisi niin ei koskaan mitään vahinkoja silti tapahtuisi, siinä lähinnä vähenee se riski niille turhille tapaturmille.

Kyllä sen ymmärtää ettei se lapsi tajua miksi niitä sääntöjä ja ohjeistuksia on, miksei siellä kaupan käytävillä ostoskärryjen seassa ei ole turvallista juosta, mutta sitä en tajua miksei aikuiset vaan periaatteesta niistä välitä?
Onko teininä jäänyt joku tuiki tärkeä kapinavaihe käymättä läpi niin että pitää nyt aikuisena protestoida yksinkertaisia ohjeistuksia vastaan joilla kaikilla on ihan looginen selitys?

Ja eiköhän silloin näiden "sääntörikkojien" kotona ole turhan turvallista ja suojattua elo jos ainoa keino saada niitä kolhuja ja opettavaisia vahinkoja on julkisilla paikoilla kun jätetään niitä ohjeistuksia noudattamatta.
 
vieras-
Miks hitossa niitä kakaroita pitää vääntää vuoden välein jos sen takia sääntöjen noudattaminen julkisilla paikoilla ja lasten kasvatus on täysin mahdoton asia? Mulla syntyi kaksosten jälkeen kuopus, ikäeroa 1v3kk. Siis kolme alle 2 vuotiasta.
Ja miten me tehtiin kauppareissut? No, mulla on semmonen outo juttu, kuin aviomies. Hän myös osallistuu perheen askareisiin ja kaupassakäynteihin. Joko mentiin kahdella kärryllä (kaksoskärryt+ tavalliset) tai rattaat+ kärryt. Ei tullut mieleenkään pistää lapsia ostoskärryihin muualle kuin siihen istumapaikkaan!
Minä myös osaan valita kauppani sen mukaan, että pystyn sinne menemään laumani kanssa. Kun muksut oli ihan pieniä, meidän kaupungissa käytiin aina kaupassa tietyssä euromarketissa. Se kun oli ainoa missä sai yksiin autokärryihin kolme lasta istumaan. Tadaa, ongelma ratkaistu!
En siis mennyt saman kaupungin citymarkettiin, missä kyseisiä kärryjä ei ollut.
Kävin myös yksin kaupassa, ja jätin muksut miehen kanssa kotiin, sillon pääsin sitten niihin kauppoihin mihin lasten kanssa ei ollut asiaa.

Ei se ole niin vaikeaa, toki mukavuudenhaluiset mammat käyttävät toki aina sitä helpointa tietä itselleen, välittämättä muista ihmisistä tai säännöistä.
 
"vieras"
En voi ymmärtää... Pitäisi oikeasti jokin tapa keksiä, ettei kaikki niitä lapsia tee sillä tääkin taas todistaa sen, ettei jokainen meistä sovellu vanhemmaksi. Todella hyvää esimerkkiä näyttää...

Huomautti lapsen käytöksestä - suuttunut äiti hyökkäsi naisen kimppuun | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi
Itse en tuosta syystä uskalla huomauttaa toisten lapsien käytöksestä. Eihän kaikki tietenkään näin "hyväkäytöksisiä" ole, mutta ei koskaan tiedä, millainen noita-akka sieltä kimppuun hyökkää. Hui.
 
Nyt on muuten vielä pakko palata tähän ketjuun. Tuosta kyltistä mikä kieltää lapsien pitämisen ostoskärryn puolella. Kyltissä vedotaan hygienisiin ja turvallisuus syihin. Joten tuo hygienia ei ole ainoa syy.
 
peesausta
[QUOTE="vieras";28237041]Niin, koska esimerkiksi koulupihassa tai leikkipuistossa ei voi käydä PAM! hups törmäys sattui? Pitäisikö niissäkin juokseminen kieltää kokonaan ihan vaan varmuuden vuoksi ettei vaan koskaan mitään sattuisi? Potkulaudalla liikkuva teini kulkee vähän eri vauhtia kun hölkkäävä 2v? Kenties siinä on pieni ero?

Onko se leluilla leikkimistä jos lapsi ennen ostopäätöksen tekemistä painaa napista että kuulee mikä ääni siitä tulee? Tai ottaa sen pehmolelun käteen että tietää miltä se tuntuu? Koska sitten mäkin leikin leluilla kaupassa. En ole yhden yhtäkään lelua lahjaksi ostanut niin, että en olisi kokeillut miten se toimi. Sikäli kun sen voi tehdä pakkauksia avaamatta. Kuinkahan moni mamma on kävellyt ohi juuri sillä hetkellä ja tehnyt tänne aloituksen holtittomasta kauppakäyttäytymisestä. Tietenkin se on eri asia pyöritellä sitä pehmoa siellä hyllyjen alla ja hyppiä vielä päälle. Mutta sen hetken kun sinä siitä ohi kävelet, miten voit tietää kummasta on kyse? Ja me ainakin lasten kanssa ollaan ihan henkilökunnan ohjaamina ja läsnäollessa kokeilleet pyöriä ja potkulautoja pitkin kaupan käytäviä. Katsos kun kuitenkin noiden Pyhien Sääntöjen yli menee Kuluttajan Raha. Kysyn jälleen, se lapsi joka tulee sillä potkuautolla vastaan, onko se henkilökunnan luvalla sitä kokeilemassa vai syyllistymässä Kammottavaan Kauppakäyttäytymiseen.

Mistä tuli mieleen, mahtaako kellään olla mitään käsitystä siitä miten oikeesti niitä teidän desinfioituja-hygienisia-elintarvikkeita käsitellään siellä suljettujen ovien takana? Te jotka kannatte suojakäsineiden kanssa, pehmustettuun, ei-missään-nimessä-kenenkään-lapsen-likaisia-kenkiä-koskaan-kohdanneen-kärryyn niitä tonnikalapurkkeja niin tiedättekö kuinka monta kertaa ne on mahdollisesti kierineet lattioita pitkin? Heitelty työntekijältä toiselle? Astuttu päälle? Ei niitä tarvikkeita kohtele kuin pyhää raamattua kukaan muu kun ostaja. Seuratkaa ensikerralla henkilökunnan käyttäymistä. Kyllä nekin juoksee. Kyllä nekin heittää tavaroita. Kuunnelkaa niitä juttuja mitä ne toisilleen puhuu. Voi olla, että teidän käsitys kaupassakäymisestä jonain Erikoistapahtumana hieman muuttuu sen jälkeen.

Päinvastoin tuntuu, että juuri nämä äidit jotka kieltävät kaiken ja suojelevat kaikilta mahdollisilta vanhingoilta mitä vaan voi sattua, suuttuvat jos kullannuppuun kuitenkin sattuu. Ja suuttuvat nimenomaan sille lapselle "mähän varoitin", "mähän kielsin". Mun lapsella on jäänyt sormi liukuhihnan väliin kun kielloista huolimatta sitä sinne tunki. Eipä muuta kun laastari päälle ja ei ole lapsi sitä enää sinne laittanut. En valittanut ja huutanut kassalle, en valittanut ja huutanut lapselle. Vahinkoja sattuu ja niistä opitaan. Kuitenkin kun puhutaan vaan kuhmuista, mustelmista ja pintahaavoista. Ei niiltä kannata lapsia varjella. Toki vilkkaan risteyksen yli juokseminen on eri asia. Sen ymmärtää tällainen lahopääkin.[/QUOTE]

hyvä, onhan niitä vielä järkeviäkin olemassa.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28237041]Niin, koska esimerkiksi koulupihassa tai leikkipuistossa ei voi käydä PAM! hups törmäys sattui? Pitäisikö niissäkin juokseminen kieltää kokonaan ihan vaan varmuuden vuoksi ettei vaan koskaan mitään sattuisi? Potkulaudalla liikkuva teini kulkee vähän eri vauhtia kun hölkkäävä 2v? Kenties siinä on pieni ero?[/QUOTE]

Kunhan vain muistat, että jos se lapsesi juoksee pahki toiseen ihmiseen, joka asiasta ärähtää, et ala huutamaan tälle toiselle ihmiselle. Tai jos lapsesi liukastuu tai juoksee päin kärryjä ja alkaa kirkumaan, et ala syyttämään kauppaa liukkaista lattioista tai muita asiakkaita siitä, että nämä työnsivät kärryt lapsesi eteen. Nämä kun on niitä reaktioita joita ilmenee usemmin kuin "se oli nicopetteri sun oma syy, nyt pyydät anteeksi"-tapauksia.
 
"Heh"
Siellä pyörii palstalaisten tomaatit ja omenat pitkin lattiaa, myös ulkomailla, mistä ne viskotaan takaisin laareihin. Ja te valitatte jos lapsi on istunut kärryssä! Entäs kun vaikka kenkiä ostaessa niillä kävellään kaupassa testatessa ja sit ne heitetään KÄRRYYN. Kääk, pöpöjä... Sori, mutta jos kaupassa ei ole tuplakärryjä tarjolla niin lapsi istuu kärryosassa tästä eteenpäinkin...

Ps. Ei kannata ostaa esim mansikoita. Arvatkaa vaan monellako mansikkamaalla on huusseissa keskellä peltoa mahdollisuus käsien pesuun... Saati ulkomaiset marjat tai hedelmät! Tiedän myös tunnetun kahvilan jossa ei ollut ainakaan 2vuoteen käsienpesusaippuaa vessassa (tai muuallakaan)... Ja ostamiinne tuotteisiin koskettiin sit ihan vaan pikkuhuuhtaisun jälkeen, si en mä tiiä moniko huuhtoo edes ;) että se hygieniariski siinä et lapsi on kengillä kärryssä kaupassa missä kaikki on pakattuna muoveihin, on kyllä aika mitätön ;) ja itse ainakin pidän huolen että lapsi vain istuu siellä, kärry tuskin itsestään kaatuu...
 
äippä vaan
Ei sitä kaupan henkilökuntaa ole koko ajan ja jokapaikassa. Usein saa etsimällä etsiä työntekijää, jos apuja tarvii. Ja kyllä huonoon käytökseen saa puuttua muutkin, jos vanhempi ei sitä kykene tekemään. Minä olen saanut esikoiseni 20vuotiaana eikö mieleenkään olisi tullut kimppuun käydä, jos joku olisi kieltänyt lastani esim kaupassa. On ehkä syytä katsoa omia toimintatapojaan, jos vieraat alkaa puuttua lapsen käytökseen. Sellaista ei tapahdu, jos oma napero osataan pitää kurissa.
Minusta sillä miten puututaan on myös paljon merkitystä.

En vaan voi mitenkään uskoa, että joku hyökkäisi toisen kimppuun pelkästä ystävällisestä huomautuksesta. Jos näin on ollut, niin ihmettelen miten tuo nainen on vapaalla jalalla ja että hän on kyennyt pitämään lapsensa ja siitä huolta. Jos taas tämä hyökkäyksen kohde on vaikkapa huoritellut tms. niin kyllä sekin pitäisi ottaa huomioon.
 

Yhteistyössä