siivoaako teillä 5-6veet itse huoneensa?!

  • Viestiketjun aloittaja siivous
  • Ensimmäinen viesti
siivous
meillä on lapsen kanssa taaperosta asti yhdessä leikit siivottu ja leluja kerätty. kun asuttiin rivarissa eikä lapsella ollut omaa huonetta, niin oli diili et saa leikkiä olkkarissa, mut iltaisin kerätään lelut pois.
muutettiin omakotitaloon lapsen ollessa 4½v ja sai silloin oman huoneen.
sovittiin, että edellinen leikki kerätään pois ennenku alotetaan uus, ettei sitten tule karmee sekasorto..
nyt lapsi kohta 6v ja huone kun pommin jäljiltä. mä olen pitkin viikkoa kehottanut siivoamaan, et vaikka vähän kerrallaan, mutta siistiä on oltava perjantaihin mennessä tai tulee imuri ja jätesäkki.
nyt sitten itkeätihrustaa tuolla kun ei jaksa siivota eikä halua siivota ja apuaaaa.....
pitääkö mun nyt mennä auttamaan "isoa" lasta sen itseaiheutettuun kaaokseen...? jonka se on siis tietoisesti sotkenut vaikka olen välillä käynyt sanomassa, et kerää ensin noi pois niin sit saat sen ja sen mahtumaan jne....

miten toimisit itse?
 
meillä
6v poika siivoa itse ja myös 4v tyttö, kumpikin siivoaa huoneensa itse, joskus heti kun pyydän, josksu saan kehottaa useesti ja joskus jopa uhkailla tyyliin et huomenna ei pelata tai katota elokuvaa jos ei huone siistiydy, hyvin ovat jo vuoden verran omat huoneensa hoitaneet :)
 
"eee"
Ei siivoa itse. Siivoamme yhdessä. Ei minusta noin pienen tartte yksin koko siivousta hoitaa, mutta pitää osallistua aikuisen kanssa siivoamiseen. Pelkkä kehoittaminen ei riitä.
 
siivous
Alkuperäinen kirjoittaja meillä;22779761:
6v poika siivoa itse ja myös 4v tyttö, kumpikin siivoaa huoneensa itse, joskus heti kun pyydän, josksu saan kehottaa useesti ja joskus jopa uhkailla tyyliin et huomenna ei pelata tai katota elokuvaa jos ei huone siistiydy, hyvin ovat jo vuoden verran omat huoneensa hoitaneet :)
jotenkin mä ajattelen et 6v kuitenkin on jo sellanen ikä, että ei kai mun enää tarvii auttaa kun varsin hyvin itse pystyy siivoamaan.. ja eihän se ikinä opi siivoamaan jos mä aina helpotan sen urakkaa..?!
 
augei
poika on aina siivonnut itse. On nyt 6v. tyttö on 4,5v ja ei siivoa. Tänään viskasin tavarat jätesäkissä pihalle kun alkoi sieppaamaan. osaa varsin hyvin, mutta ei vaan halua. Tuli tytöllekin kiire siivota, että saa tavaransa takaisin.
 
"heh"
5 vuotias poika kerää levittelemänsä tavarat itse paikoilleen, muuten ei vielä tarvitse siivota. 3 vuotiaan tytön kanssa on sitten vähän enemmän vääntöä asiasta ja kerätään toistaiseksi vielä yhdessä.
 
Ylihuomenna 5 v täyttävä siivoaa siskonsa (7 v) kanssa yhteisen lastenhuoneen lelut yms paikoilleen joka ikinen ilta. Lisäksi tyhjentävät lastenhuoneen paperiroskiksen kun se on täynnä, ja vievät sen ulkoroskikseen.

Minä hoidan varsinaisen siivouksen eli imuroinnin, lakanoiden vaihdot, pölyjen pyyhkimisen, lattianpesun mutta usein nuo oikein pyytämällä pyytävät että saisivat imuroida & pyyhkiä pölyt ja suostun siihen kyllä.

Viikkoraha on aika hyvä porkkana meillä :). Sitä ei saa, ellei pidä huonetta siistinä.
 
"mä"
Siivoaa itse. Mutta meillä käytiin samat itkut ja kinuamiset läpi, mitä teillä nyt. Niin pitkään kun annoin periksi ja menin kaverina siivoamaan, lapsi sekotti huoneensa aivan totaalisesti. Sitten tuli se kuuluisa viimeinen pisara ja tein selväksi, että sen minkä levittää, sen myös itse siivoaa. Ja yrittihän tuo että avuksi menisin ja plaaplaaplaa... En antanut periksi ja nykyään lapsi siivoaa sanomatta edelliset leikit alta pois jottei tule hirveää siivoa kerralla. Ja kaikki on tyytyväisiä :)
 
meillä
kohta 7v tytöt siivoavat huoneensa niin et tavarat ovat omilla paikoillaan ja pe iltana pitää olla huone siistissä kunnossa niin saavat 2e. tytöt itse halusi näin kun kuulemma muillakin eskarilaisilla on, ja sopihanse meille nyt koko syksyn aikana on tainnut muutama 2e jäädä saamatta. minä tosin kerran kuussa siivoan ihan kokoi huoneen jokasen lelun omalle paikallen ;)
ja imuroin ym. pedin petavaat silloin tällöin itse, on aika hankala pedata kun on nuo puoliparvet :)
 
"vieras"
meillä on lapsen kanssa taaperosta asti yhdessä leikit siivottu ja leluja kerätty. kun asuttiin rivarissa eikä lapsella ollut omaa huonetta, niin oli diili et saa leikkiä olkkarissa, mut iltaisin kerätään lelut pois.
muutettiin omakotitaloon lapsen ollessa 4½v ja sai silloin oman huoneen.
sovittiin, että edellinen leikki kerätään pois ennenku alotetaan uus, ettei sitten tule karmee sekasorto..
nyt lapsi kohta 6v ja huone kun pommin jäljiltä. mä olen pitkin viikkoa kehottanut siivoamaan, et vaikka vähän kerrallaan, mutta siistiä on oltava perjantaihin mennessä tai tulee imuri ja jätesäkki.
nyt sitten itkeätihrustaa tuolla kun ei jaksa siivota eikä halua siivota ja apuaaaa.....
pitääkö mun nyt mennä auttamaan "isoa" lasta sen itseaiheutettuun kaaokseen...? jonka se on siis tietoisesti sotkenut vaikka olen välillä käynyt sanomassa, et kerää ensin noi pois niin sit saat sen ja sen mahtumaan jne....

miten toimisit itse?
Lapsi koettaa käyttää valtaa sinuun. 6v tietää jo hyvin, että itkeminen jne, saattaa purra vanhempiin ja ennenpitkää antavat periksi. Siivoaa itse, kunnon sanktiot vaan jos ei siivoa. Tuon ikäinen jaksaa ihan varmalla siivota omat sotkunsa.
 

Yhteistyössä