Sikainfluenssarokotusgaluppi!

Minä taas katsoin eilen Ajankohtaisen kakkosen ja siinä oli tästä oudosta syndroomasta josta on tässäkin ketjussa ollut puhetta. Nimi oli Guillain-Barrén oireyhtymä ja se liitetään tähän rokotteeseen.

Neurologian ylilääkäri kertoi että oireyhtymien määrä lisääntyy nyt kun rokotteita aletaan jakamaan mutta riski sairastumiseen tai kuolemaan on aika pieni. Eli siihen sairastuu todennäköisesti 100 rokotettua joista 15% tauti on vakava ja 5% se johtaa kuolemaan. Eli suhdeluku rokotettujen ja oireyhtymään sairastuneiden välillä on kyllä todella pieni.

Ylilääkäri itse aikoo ottaa sikainfluenssarokotteen.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Sapfo:
Minä taas katsoin eilen Ajankohtaisen kakkosen ja siinä oli tästä oudosta syndroomasta josta on tässäkin ketjussa ollut puhetta. Nimi oli Guillain-Barrén oireyhtymä ja se liitetään tähän rokotteeseen.

Neurologian ylilääkäri kertoi että oireyhtymien määrä lisääntyy nyt kun rokotteita aletaan jakamaan mutta riski sairastumiseen tai kuolemaan on aika pieni. Eli siihen sairastuu todennäköisesti 100 rokotettua joista 15% tauti on vakava ja 5% se johtaa kuolemaan. Eli suhdeluku rokotettujen ja oireyhtymään sairastuneiden välillä on kyllä todella pieni.

Ylilääkäri itse aikoo ottaa sikainfluenssarokotteen.
Liittyykö tuo oireyhtymä myös tavalliseen influenssarokotukseen?
 
Oma kantani on vahvistunut rokotteen ottamisen puolelle. Tänään menin töihin ja vastapäätä istuva työkaveri sanoi, että hänellä oli just sikainfluenssa ja mies on vielä kotona sairastamassa...Pikkuinen paniikki. Harmi, että rokotetta joutuu vielä vähän odottelemaan.
 
Juttelin neuvolassa asiasta tänään ja aika vähän tietoa sieltä herusi. Taisin olla enemmän kärryillä ku neuvolatäti :D Ja olen nyt pohdittuani tullut siihen tulokseen että otan rokotteen mikäli sen kerkeän ennen vauvan syntymää saamaan (LA marraskuun lopulla)

Oliko näin että alle 6kk ikäsiä ei rokoteta? Joten saa suojan vain jos otan sen itse nyt raskaana ollessani. Korjatkaa jos olen väärässä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja E-V-A:
Juttelin neuvolassa asiasta tänään ja aika vähän tietoa sieltä herusi. Taisin olla enemmän kärryillä ku neuvolatäti :D Ja olen nyt pohdittuani tullut siihen tulokseen että otan rokotteen mikäli sen kerkeän ennen vauvan syntymää saamaan (LA marraskuun lopulla)

Oliko näin että alle 6kk ikäsiä ei rokoteta? Joten saa suojan vain jos otan sen itse nyt raskaana ollessani. Korjatkaa jos olen väärässä.
Tietääkseni alle 6kk ikäisiä ei rokoteta mutta sitä en tiedä kulkeutuuko vasta-aineet äidinmaidon mukana olettaen että rokotteen saisi sitten jälkikäteen joskus helmikuulla.
 
Jokaisella on oikeus tehdä niinkuin oikeaksi tunteee.
Mitä tulee siihen että lasta ei rokoteta ennen ku 6kk:n ikäsenä niin mehän emme puhu rokotteen ottamista vaan rokotteen ottamista raskaana ja sen mahdollisia vaikutuksia sikiölle. Itselleni paras tilanne olisi, että synnyttäisin terveen lapsen ja sitten vasta ottaisin rokotteen. Äidinmaidosta lapsi saa vasta-aineet sikaa vastaan.
 
Mul on laskettu aika helmikuun lopussa ja jotenkin minuakin epäilyttää tämä H1N1-rokotteen ottaminen raskausaikana. Olen päättänyt olla ottamatta sitä, etenkin jos tarjolla ei ole elohopeatonta/adjuvantittomia rokotteita. Sen vaikutuksia sikiöön ei tunneta. Aikuisellehan tämä on muuten tosi hyvä rokote ja varmasti sen muuten ottaisin, mutta nyt kun olen raskaana en halua riskeerata masuvauvani terveyttä.

Nää on kakspiippuisia asioita ja kuten sanottu, jokainen tekee niinkuin itse parhaaksi näkee.
 
Eikö silakoita syömällä saa yhtä paljon elohopeaa elimistöönsä kuin tästä rokotteesta? Näin olen lukenut jotain.

Minäkin uskon että rokotteen ottamalla suojaan parhaiten sikiötä. Mutta kukin tekee kuten parhaaksi näkee =)
 
Toisaalta. juuri tuon elohopean takia tiettyjä kaloja ei saa syödä. Silakkaa suositellaan syömään max. 1-2 kertaa kuukaudessa.

Helpottais todella paljon jos jossain olisi mustavalkosella kirjoitettu, että rokotusta on tutkittu tarpeeks, on turvallinen, sivuvaikutukset ovat ilman että seuraava teksti kumoaa edellisen. Tuntuu et jokainen lääkärikin on jotain mieltä, mikä ei taas natsaa edellisen ka... huoh
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sapfo:
Eikö silakoita syömällä saa yhtä paljon elohopeaa elimistöönsä kuin tästä rokotteesta? Näin olen lukenut jotain.

Minäkin uskon että rokotteen ottamalla suojaan parhaiten sikiötä. Mutta kukin tekee kuten parhaaksi näkee =)
Juu siis siellä teratologisessa palvelussa mulle sanottiin juuri noin että kaloista saa saman määrän elohopeaa kuin rokotteen tiomersaalista eli se on hyvin pieni määrä.
 
Tämä on mielenkiintoinen ketju kun asiasta ollaan juuri kahta erimieltä.
Itse taas koen tän rokotus asian niin että jos raskaana olevat kuuluvat asiantuntijoiden mukaan riskiryhmään niin tietenkin sen rokotteen otan. Rokotteesta mahdollisesti aiheutuvat riskit sikiölle on kuitenkin pienemmät kuin ne mitä raskaana oleva voi kokea, ja varsinkin ne jälkitaudit.
Sen verran ajattelen myös jo olemassa olevia lapsiani että otan rokotteen. Ja tietenkin myös tätä masuasukkia, että hänkin voi paremmin kun äiti ei sairastu pahasti.
 
Täällä taitaa moni olla asiaan paneutunut ja lueskellut asiasta paljon eri lähteistä. Onko tullut vastaan mikä on rokotustilanne juuri synnyttäneillä? Riskiryhmässä on ollut raskaana olevat ja ne, joilla synnytyksestä on alle 4 viikkoa. Nyt rokotusjärjestyksessä on mainittu minun silmiin sattuneissa jutuissa vain raskaana olevat, ei juuri synnyttäneet. Miten tämä mahtaa olla? Ilmeisesti juuri synnyttäneet on riskiryhmässä, mutta onko ajateltu niin, että koska vauva on jo pelastettu ei äidillä niin väliä. Jos siis jäljellä olevien ikävuosien mukaan järjestystä laitetaan. Toisaalta olisi loogista rokottaa pienten vauvojen äidit, jotta ainakin teoriassa olisi mahdollista vauvan saada vasta-aineita äidinmaidosta.

Itselläni saattaa olla aika tipalla tuo rokotuksen saaminen. Jos sen saa vaan raskaana eikä juuri synnyttäneenä, voi olla niin, että jää rokotus saamatta kokonaan, kun en muihin riskiryhmiin kuulu. Tuntuisi vaan vauvan suojaamisen kannalta turvallisemmalta, jos koko muu perhe olisi rokotettu, kun vauvaa ei voi rokottaa.

Emmama 35+6
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sapfo:
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=1737850
Luin kanssa tuon uutisen eilen ja pelottaa! Norjassa on jo aika monta kuollut sikainfluenssaan...koskakohan Suomessa tulee ensimmäinen uhri?
KOhta muuten alkaa rokotukset Suomessa...todennäköisesti lokakuun viimeisellä viikolla ja raskaana olevat saattaavat saada tuon kanssa jo marraskuun alkupäivinä.
 
Olen lukenut että lokakuun lopulla alkaisivat rokotukset.

Tuo Norjan nainen oli sitten varmaan saanut virustartunnan ennen synnytystä? Vai sen jälkeen? Joka tapauksessa pelottavaa on juuri se että oli terve aikuinen ihminen kyseessä joka kuoli.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sapfo:
Olen lukenut että lokakuun lopulla alkaisivat rokotukset.

Tuo Norjan nainen oli sitten varmaan saanut virustartunnan ennen synnytystä? Vai sen jälkeen? Joka tapauksessa pelottavaa on juuri se että oli terve aikuinen ihminen kyseessä joka kuoli.
Niimpä. Onkohan Norjassa tuo tautitilanne erilainen kuin Suomessa eli onko siellä varsinainen epidemia puhjennut? Pelottaa sekin että Norjassa terveydenhuolto on varmaankin hyvää Pohjoismaista tasoa!
 

Siis mikä tuo sivusto oikein on? En näe missään artikkelin laatijan pätevyyttä. Todella provokatiivinen ja selkeän rokotevastainen. Toivottavasti kukaan ei tuohon sivustoon perusta näkemystään tästä taudista tai rokotteesta :eek:

Ja mitä lukaisin joitain artikkeleita niin siellä on selkeitä virheitä. Rokotteessa ei ole eläviä taudinaiheuttajia mukana. Myöskin tuo neurologinen sairaus joka mainitaan, se on liitetty jo vuosikausia kaikkiin rokotteisiin, ei pelkästään sikainfluenssaan. Typerää yleistystä. Lisäksi sairastusmistapaukset tähän syndroomaan on häviävän pieniä. Juuri neurologian suomalainen ylilääkäri tv-ohjelmassa sanoi että sikainfluenssarokotteen myötä tähän sairauteen sairastuu 100 ihmistä joilla 15 % tauti on vakava. Eli jos rokotetaan satojatuhansia ihmisiä niin riskiluku on mitätön.

Miten kukaan voi perustaa näkemyksiään tuohon sivustoon :x |O |O Pitäisi oppia luovimaan netissä ja käyttämään lähdekriittisyyttä.
 
Voi ei, tässä taas jo hetken oli helpompi olla, kun ei sikaflunssasta ole niin paljon uutisointia ollut. Ja nyt sitten tämä. Ja juuri kun eilen mietin, että saakohan sen rokotteen vielä synnytyksen jälkeenkin, kun riskiryhmässä edelleen on. Onko tästä esim neuvolassa sanottu kenellekään mitään?

Olisi myös hyvä saada tietää näistä ikävistä tapauksista enemmän. Oliko esim saanut Tamiflu-lääkityksen ja missä vaiheessa sairastunut (esim juuri synnytyksen jälkeen ja onko saanut pöpön jopa sairaalassa ollessa).

Saisipa sen rokotteen...

Emmama 36+0
 

Yhteistyössä