Sikiö ei kasva loppuraskaudessa, onko syytä huoleen ja missä mahdollinen syy?

  • Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti
ap.
Olen raskaana rv 41 ja käynyt ultrassa monia kertoja viimeisen kuukauden aikana. Joka kerta sikiön painoarvio on ollut sama 3,4-3,5kg, riippuen mittaajasta. Lääkäri ei kommentoi mitenkään tuota samankokoisena pysymistä eli kasvun hidastumista, joten ajattelin kysyä onko täällä kellään mitään tietoa siitä onko se normaalia ja ok, että sikiö pysyy pitkään loppuraskaudessa samankokoisena/-painoisena eikä kasva enää?
 
ap.
Niin ja lisään vielä, että aiemmat lapseni ovat syntyneet yli 4 kg painoisina. Ja nimenomaan kasvaneet viimeisillä viikoilla hurjasti, jopa 500g viikossa.

Ja lääkäri totesi, että istukan pitäisi olla kunnossa. Mutta ei mitään selitystä kasvamattomuudelle.
 
"Kukka"
Eikös ne painoarviot heittele joskus kilon suuntaan jos toiseen, joten en kauheasti laittaisi painoa niille. Suurella todennäköisyydellä saat kohta syliisi pikkuisen, joka painaa 3 kg - tai 4,5 kg tai jotain siltä väliltä :)
 
ap.
[QUOTE="Kukka";29510691]Eikös ne painoarviot heittele joskus kilon suuntaan jos toiseen, joten en kauheasti laittaisi painoa niille. Suurella todennäköisyydellä saat kohta syliisi pikkuisen, joka painaa 3 kg - tai 4,5 kg tai jotain siltä väliltä :)[/QUOTE]

Lääkäri väitti, että painoarvio ei valehtele montaa sataa grammaa. Ja että missään nimessä sikiö ei käsituntumankaan perusteella ole lähelläkään 4 kg. En vaan ymmärrä mikssei kukaan kommentoi tuota kasvun hidastumista.
 
"äitix6"
Ei siinä vaiheessa enää niin kovasti kasva. Mä luulen että ihan normaalitilanne sulla. Ja kyllä painoarvio heittelee + - 500 g suuntaan tai toiseen ihan normaalia ja joskus paljonkin enemmän.
 
mullekin lääkäri sanoi ettei loppuaikana kasva enää niin hurjasti. ja tarviikokaan? parempi vain että alta 4kg. nyt rv 36 ja painoarvio eilen 2300g, joka on vähän näille viikoille. 200-600g vähemmän kuin pitäisi keskivertovauvalla olla. eli syntyy 3-3,5kg vauva. mikä on ihan hyvä :)
 
.....
Mulla oli samoin ja käskettiin tehdä liikelaskentaa. Loppuviimeksi käynnistettiin, kun ei enää kasvanut. Syynä oli kalkkeutunut istukka. Mut hyvin oli kaikki, 3490 g oli syntymäpaino, arvio alle kaksi kiloa.
 
dddddd
Minulla kaksosraskaudessa seurattiin viikottain tuota kasvua ja päätyivät käynnistykseen viikolla 38+0, koska eivät olleet kasvaneet viikossa juurikaan. Itselläni ei ollut oireita tai liian tukalaa, joten kai tuo kasvamattomuus oli käynnistyksen syy. Toki kaksoset saavatkin jo tuossa vaiheessa syntyä.
Kysy lääkäriltä, miksi vielä odotellaan.
 
Mulla lakkasi istukka toimimasta ja sen takia kasvua ei tapahtunu.. käynnistettiin heti samana päivän liikaa olisi ollut riskejä jäädä seuraamaan tilannetta. Kaksosraskaudesta oli kyse ja pojat syntyikin seuraavana päivä rv 35+6 hyvä vointisina :)
 
"vieras."
Sitä painoa ei aina osaa arvioida oikein. Toisen kaksoseni piti olla myös melko pieni ja ei uskoneet kun näytti mitat paljon isomman mitoilta ensin. Lopputulos oli, että toisena syntynyt kaksoseni oli 800g isompi kuin toinen kaksonen vaikka piti olla paljon pienempi. Toinen oli pieni tyttö ja poika oli iso (olivat eri pusseissa eli ero vain geneettinen ei toinen vieny toisen ravintoa). Ne mitat kun heitti raskausaikana niin arvioivat olevan paljon pienempi kuitenkin.
 
.vie.ras
Lääkäri väitti, että painoarvio ei valehtele montaa sataa grammaa. Ja että missään nimessä sikiö ei käsituntumankaan perusteella ole lähelläkään 4 kg. En vaan ymmärrä mikssei kukaan kommentoi tuota kasvun hidastumista.
Hah... ultralla tehty painoarvio heittäny mulla 4 lapsen kanssa jokaisella 700-900g. Että huilut nyt tolle lääkärille. Käsikopelolla tehty tarkemmat arviot neuvolassa.
 
tyy
Meillä oli pari vkoa joka toinen päivä ultra esikoisen loppuraskauksessa vähäisen lapsiveden takia. Synnytys käynnistettiin, kun vauva todettiin olevan todella iso, melkein 5 kiloinen joka ultrassa. Oli syntyessään just 3 kiloa. Toisen kohdalla painoarvio oli pari viikkoa ennen laskettua aikaa 4 kiloa ja kun poika syntyi melkein kuukauden päästä ja painoi 3,8 kiloa. Ja oli ihan uudet ja hienot 4d-ultrat ja useampi eri lääkäri, jotka näitä mittoja ottivat. Enää en luota ultran painoarvioihin ollenkaan.
 
"mie"
Aina saa lukea, ettei painoarvioihin voi luottaa, ei ultralla tai käsikopelolla tehtyihin. Mulla on päinvastaisia kokemuksia. Kaksi pienikokoisena syntynyttä vauvaa, joita seurattiin loppupuolella raskautta tiiviisti. Syntymäpainot olivat hyvin lähellä arvioita, ja myös ultra- ja käsiarviot aina lähellä toisiaan. Sf-mittakin oikeinasuuntainen, pieni ja laskeva siis. Jälkikäteen voi päätellä, että loppuvaihetta aiemmatkin kokoarviot olivat oikeansuuntaisia. Molemmilla kasvu oli hidasta, mutta sitä oli loppuun asti.

Sitä mietin aloittajan kohdalla, että todellako kasvua ei ole tullut enää lainkaan? Vaikkei pituuskasvua enää kuuluisikaan tulla, niin eikö vartalonympäryksen (lihominen) pitäisi silti kasvaa? Olisin kyllä vähän huolissani, jos todella ei mitään kasvua ole, mutta toki jos istukan virtaukset, sydänäänet, liikkeet ym on kunnossa niin ei kai sitten huolta.
 

Yhteistyössä