silkkaa uteliaisuutta...miten esim.6ja siitä enem.lapsia

  • Viestiketjun aloittaja pienihetki harmaana
  • Ensimmäinen viesti
pienihetki harmaana
Niin että miten on jaksaa todellisten suurperheiden äidit olla aina ihania mammoja tai ainakin olla karjumatta lapsille väsymystään!?vai eivätkö he väsy mitä en kyllä usko!?vai onko se vaiettua että nekin äidit väsyy ketkä ovat omasta halustaan saaneet monta lasta?

Välillä tuntuu, että se vaan on sallittua että 2lapsen äidit väsyy....
Ihan siksi kyselen että luin tässä joku päivä lehtikirjoituksen ja yleisesti kaikissa jutuissa isoista perheistä ei ikinä sanallakaan mainita sitä onko äiti niissä perheissä koskaan todella väsynyt!
 
Mikä sitten on suurperhe...sitä pohdin :/ Itse odotan yllärivauvaa; viidettä lastamme.Monet pitävät mua suurperheen äitinä, mitä en omasta mielestäni ole.
Nuorempana olin kova huutamaan lapsille :ashamed:, mutta nyt vuosien saatossa olen oppinut hillitsemään itseni ja asiallisella puheella saa jo tuloksia aikaan; tehoaa murrosikäisiinkin.Itselläkin parempi olo, kun ei tarvi huutaa.

Kyllä mä uskallan myöntää joskus olevani hyvinkin väsynyt, mutta eihän sellaisia ihmisiä ole olemassakaan jotka eivät joskus väsyisi. =)
 
Kyllä mä ainakin väsyn ja sen kyllä jaksan myöntää. Korotan ääntäni vaikka kuinka koitan olla huutamatta sillä puhella on parenpi vaikutus ainakin meidän lapsiin.

Vaikka halusinkin näin ison perheeni niin kyllä välillä ottaa kupoliin ja kovasti . Sen suon kaikille sillä tuskin täällä mitään superihmisiä ollaan kukaan.
 
pienihetki harmaana
Niin no ehkä tuli muotoiltua väärin "karjuminen"mutta siis miten voi jaksaa 8 pienen lapsen kanssa niin että on hyväksi kaikille lapsille!Jos jokainen "vetää"samaan aikaan eri suuntiin!Mutta näistä kommenteista siis ymmärtää sopii että isojen perheiden äidit vaan jaksaa !ihanaa jos todella niin on! =)
koska kuitenkaan ei kaikki lapset voi millään nukkua öitä aina hyvin ja kun niitä on monta pientä samaan aikaan niin pakosta jää äidin unet tuntiin tai neljään. ja se on kyllä pitemmän päälle vähän liian vähän.kokemuksella vaikka ei olekkaan kuin 4lasta niin uskomatonta miten voikaan väsyttää.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 08:21 pienihetki harmaana kirjoitti:
Niin no ehkä tuli muotoiltua väärin "karjuminen"mutta siis miten voi jaksaa 8 pienen lapsen kanssa niin että on hyväksi kaikille lapsille!Jos jokainen "vetää"samaan aikaan eri suuntiin!Mutta näistä kommenteista siis ymmärtää sopii että isojen perheiden äidit vaan jaksaa !ihanaa jos todella niin on! =)
koska kuitenkaan ei kaikki lapset voi millään nukkua öitä aina hyvin ja kun niitä on monta pientä samaan aikaan niin pakosta jää äidin unet tuntiin tai neljään. ja se on kyllä pitemmän päälle vähän liian vähän.kokemuksella vaikka ei olekkaan kuin 4lasta niin uskomatonta miten voikaan väsyttää.
Ei meilläkään ole kuin neljä lasta ja väsyttää ja tulee äristyäkin... :whistle:

Joo. Ja se odottamisen taito tuntuu olevan lapsilla hieman olematon. :\|
 
näin se näyttää palstalla menevän, että se on sallittua, jos yhden tai kahden lapsen äiti kertoo olevansa väsynyt. mutta varjele jos sinulla on enemmän niitä lapsia, ja pihahduksenkaan päästät suustasi, että olet väsynyt niin saat kuulla että miksi niitä lapsia on pitänyt vääntään niin paljon. minulla on kuusi ja enpä usko olevani sen väsyneempi kuin vaikka sen kahden tai kolmen lapsen äitkään. toki pinna joskus katkeaa ja tulee huudettuakin lapsille, jos ei normaali puhe mene perille. useinkaan se ei kuitenkaan johdu siitä että on väsynyt, tietty joskus, mutta suurin syy on se että jos ei se kymmenenllä selityksellä mene perille, niin sit katkee pinna. ennemminkin mä möksötän hiljaa sillo ku olen väsynyt. joskus sitä on kun esim. lehmä on poikimassa ja sen kans menee joskus valvoessa useampikin yö.
 
välillä luen "jopa "päiväs aikaan ja tuntuu että olis tekemässä jotain huonoa. no ei vaiskaan luen kyllä välillä ihan hyvällä omalla tunnolla vaikka koti kyllä räjähtääkin aika usein jos ei koko aika ole järjestämässä.
 
Kaikki varmasti väsyy joskus. Luulen, että jos haluaa ja hankkii suurperheen, niin on sitten sellainen ihminen joka myös jaksaa sen pyöritystä keskivertoa paremmin. Tuskin sellaista muuten haluaisikaan. Ihmiset ovat erilaisia. Kärjistettynä joillekkin lapset ovat rasite ja haaste jaksamiselle, kun toiset taas pitävät lasten kanssa touhuamisesta ja saavat juuri siitä voimansa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 09:06 hattivatti lehmilaitumella kirjoitti:
näin se näyttää palstalla menevän, että se on sallittua, jos yhden tai kahden lapsen äiti kertoo olevansa väsynyt. mutta varjele jos sinulla on enemmän niitä lapsia, ja pihahduksenkaan päästät suustasi, että olet väsynyt niin saat kuulla että miksi niitä lapsia on pitänyt vääntään niin paljon.


Näinpä! Ehkä juuri siitä syystä isojen perheiden äidit pitävät mölyt mahassaan, eivätkä uskaltaudu väsymyksestään puhumaan... :/

Kyllä minä ainakin olen joskus todella väsynyt. Ja silloin puhun vähemmän kauniisti lapsilleni ja muillekin kanssaihmisille... lapset ovat onneksi hyviä hoksaamaan, milloin äiti on väsynyt ja ettei silloin kannata ehdoin tahdoin sörkkiä muurahaispesää... ;) Mutta kyllähän sitä usein joutuu lapsilta pyytelemään anteeksi sitä, että taas kierrokset kohosi äitin koneessa :whistle:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 09:00 vieras kirjoitti:
kerkeettekö äidit lukea lehtiä ja istumaan lainkaan jos haluatte pitää kotinne/lapsenne ruodussa??
mulla on 5 lasta,ja hyvin ehdit lehdet lukea ja talon pitämään kunnossa ja jopa istumaan tähän tietokoneen ääreen ;)
nytki on sellanen tilanne että 3kk lapsi nukkuu ja vanhimmat hyppii trampoliinissa ja ovat kavereiden kans ulkona.
just join kahvit ja luin lehdet.
joka päivä käydään lasten kans puistossa tai vain kävelyllä.
vauva istuuu kaukalossa tai lattialla leikkii jumppalelulla paljon,niin pystyn siivoamaan ja laittamaan ruokaa yms.
vauva on onneksi niiiiin ihanan killtti :heart:
isommat haluavat paljo auttaa kotitöissä.suosikkityö heille on astioiden otto koneesta,siitä tulee jopa kinaa useimmiten.
perjantaisin isommat siivoavat yläkerran itse.(4-7.v)siis haluavat,en pakota.
ja yöllä nukun 8-10 tuntia,1-2 kertaa syötän vauvaa.
myönnään,että välillä oon väsyny,jos on tullu valvottua vähänki pitempään,mutta meillä on aikalailla aina se sama rytmi että mennään 9 jälkeen nukkumaan ja sillon saahaan kaikki nukua riittävästi.aamulla herätään 7-9 aikaan.
välillä tulee korotettua ääntä jos pojat ei usko,mitä sanon,mutta nykyään paljon harvemmin ku ennen.
eikä tää vielä mikään suurperhe ole.
 
Voi kyllä sitä kuule on joskus niin väsynyt että itken vain jossain piilossa. Mies ottaa silloin ohjat tässä huushollissa ja pistää kiukuttelevat lapset pihalle tuulettumaan, hoitaa ruoanlaiton, siivoukset, kaupassa käynnit ym. Itse lataan hermojani sillä aikaa joko lepäämällä, käymällä naapurissa tai anopin luona tai vaikka jumpassa.

Varsinkin silloin, kun oli vain pieniä lapsia iso liuta, tuntui todella rankalta. Nyt on jo vanhin muuttamassa omilleen, ja vanhimmista on paljon apua yleensäkin, tykkäävät hoitaa vauvaa jos äiteetä väsyttää jne. :D

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 09:00 vieras kirjoitti:
kerkeettekö äidit lukea lehtiä ja istumaan lainkaan jos haluatte pitää kotinne/lapsenne ruodussa??
Ja tähän vastaan että kyllä ehtii, se on järjestelykysymys.
Kesällä jos pitääkin vahtia lapsia ulkona, istun aurinkotuoliin lukemaan. =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 08:08 Pantteri kirjoitti:
Mikä sitten on suurperhe...sitä pohdin :/ Itse odotan yllärivauvaa; viidettä lastamme.Monet pitävät mua suurperheen äitinä, mitä en omasta mielestäni ole.
Nuorempana olin kova huutamaan lapsille :ashamed:, mutta nyt vuosien saatossa olen oppinut hillitsemään itseni ja asiallisella puheella saa jo tuloksia aikaan; tehoaa murrosikäisiinkin.Itselläkin parempi olo, kun ei tarvi huutaa.

Kyllä mä uskallan myöntää joskus olevani hyvinkin väsynyt, mutta eihän sellaisia ihmisiä ole olemassakaan jotka eivät joskus väsyisi. =)
Minäkin olen vanhemmiten "viisastunut" tai oisko tuo laiskistumista, mutta karjumiset ovat vähentyneet todella paljon.
Väsyttääkin välillä mutta sitten levätään, työt kyllä jaksaa odottaa.
Seuraavana päivänä taas jaksetaan paremmin. =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 09:16 Vieras kirjoitti:
Kaikki varmasti väsyy joskus. Luulen, että jos haluaa ja hankkii suurperheen, niin on sitten sellainen ihminen joka myös jaksaa sen pyöritystä keskivertoa paremmin. Tuskin sellaista muuten haluaisikaan. Ihmiset ovat erilaisia. Kärjistettynä joillekkin lapset ovat rasite ja haaste jaksamiselle, kun toiset taas pitävät lasten kanssa touhuamisesta ja saavat juuri siitä voimansa.
Just näin se usein on! Monesti myös on niin että itse on kasvanut isossa perheessä niin haluaa että lapsikin saa isossa perheessä kasvamisen ilon.
Silloin tietää minkälaista se on se isossa perheessä kasvaminen. (Toki kaikki ei ole sitä iloakaan mutta pääpiirteittäin näin).
 
Mie häpeän tunnustaa, mutta kyllä mie karjasen... ja kovaakin, jos touhu täällä meillä alkaa mennä ns. pahasti yli :ashamed:
Ja sit mie vielä puolustelen sitä sillä, että jos täällä kaikki huutaa, niin ilman karjaisua mie en saa ääntäni kaiken muun älämölön yli :whistle:

Suurimmaksi osaksi kyllä lapset itsekin huomaavat, että huutaa ei kannata... koska siloin ei kukaan kuule mitään.

Muista mie en tiiä, mutta mie olen ainakin itse todennut, että täällä palstalla ei ainakaan kyllä hevin hirviä väsymystään kertoa, jos on ns. suurperheen äiti :ashamed:
Sen kerran kun mie tein valitus-avauksen (oisko ollut jopa vielä päivää ennen kuopuksen syntymää), niin kyllä oli jos jonkinmoista kirjoitusta, että oma vika, mitäs läksit. läl-läl-läl-lää jne :snotty:

Mutta noin mulla on ihan tavan elämässäkin... jos joskus tottakai tuntuu tosi pahalta, niin ei sitä arvaa kertoa... edes neuvolassa :ashamed:
Ennemmin mie latelen neuvolassa juu-juu, hyvin menee, ei tässä mitään... kun että otan lisää paineita siitä, että mulle sanottais, että nii-in... oisko pitänyt ajatella asiaa aiemmin :/

Vaan ihan oikeasti ei niitä pahoja päiviä niin kauheesti edes kyllä ole. Tähän tottuu... ja tätä hulinaa kaikkinensa alkaa kaipaamaan, jos muutama lapsista on muualla välillä (esim. kesälomalla yks mummolassa, toinen ja kolmas sukuloimassa) :D
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 16:49 Aurinkokunta kirjoitti:
Mie häpeän tunnustaa, mutta kyllä mie karjasen... ja kovaakin, jos touhu täällä meillä alkaa mennä ns. pahasti yli :ashamed:
Ja sit mie vielä puolustelen sitä sillä, että jos täällä kaikki huutaa, niin ilman karjaisua mie en saa ääntäni kaiken muun älämölön yli :whistle:

Suurimmaksi osaksi kyllä lapset itsekin huomaavat, että huutaa ei kannata... koska siloin ei kukaan kuule mitään.

Muista mie en tiiä, mutta mie olen ainakin itse todennut, että täällä palstalla ei ainakaan kyllä hevin hirviä väsymystään kertoa, jos on ns. suurperheen äiti :ashamed:
Sen kerran kun mie tein valitus-avauksen (oisko ollut jopa vielä päivää ennen kuopuksen syntymää), niin kyllä oli jos jonkinmoista kirjoitusta, että oma vika, mitäs läksit. läl-läl-läl-lää jne :snotty:

Mutta noin mulla on ihan tavan elämässäkin... jos joskus tottakai tuntuu tosi pahalta, niin ei sitä arvaa kertoa... edes neuvolassa :ashamed:
Ennemmin mie latelen neuvolassa juu-juu, hyvin menee, ei tässä mitään... kun että otan lisää paineita siitä, että mulle sanottais, että nii-in... oisko pitänyt ajatella asiaa aiemmin :/

Vaan ihan oikeasti ei niitä pahoja päiviä niin kauheesti edes kyllä ole. Tähän tottuu... ja tätä hulinaa kaikkinensa alkaa kaipaamaan, jos muutama lapsista on muualla välillä (esim. kesälomalla yks mummolassa, toinen ja kolmas sukuloimassa) :D
Joo, niin tottuu. ;)
Ihmeen hiljaiselta tuntuu talo jos on parikin poissa kotoa. :D
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 16:52 Ellida kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 16:49 Aurinkokunta kirjoitti:
Joo, niin tottuu. ;)
Ihmeen hiljaiselta tuntuu talo jos on parikin poissa kotoa. :D
Mutta eiks oo aika hauska juttu, että paria lisälasta (lasten kavereita), niin niitä ei juurikaan huomaa "rasitteena" tai "haittana", mutta annas, jos omia lapsia on 2 pois kotoa, niin sen huomaa ja heti ;)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 16:54 Aurinkokunta kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 16:52 Ellida kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 16:49 Aurinkokunta kirjoitti:
Joo, niin tottuu. ;)
Ihmeen hiljaiselta tuntuu talo jos on parikin poissa kotoa. :D
Mutta eiks oo aika hauska juttu, että paria lisälasta (lasten kavereita), niin niitä ei juurikaan huomaa "rasitteena" tai "haittana", mutta annas, jos omia lapsia on 2 pois kotoa, niin sen huomaa ja heti ;)
No, just noinhan se menee. :D :D
 
pienihetki harmaana
Voikun ihana kuulla rehellisiä vastauksia! :hug: :flower: Kun on niitä tosi huonoja itkemis päiviä itselläänkin joskus mutta silti hausin omasta sydämmestäni tämän perheeni! Mutta en ole uskaltanut edes äidilleni myöntää kuinka pahasti väsynyt välillä olen.
Mutta esim.itkupäiviä ei ollut yli puoleen vuoteen viimesimmän syntymän jälkeen mutta heti kun tuli monia huonoja öitä niin....sitten ratkes. ja me naisethan ollaan maailman parhaita miettimään asioita omassa päässä!Ja siitä ei hyvä seuraa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 09:06 hattivatti lehmilaitumella kirjoitti:
näin se näyttää palstalla menevän, että se on sallittua, jos yhden tai kahden lapsen äiti kertoo olevansa väsynyt. mutta varjele jos sinulla on enemmän niitä lapsia, ja pihahduksenkaan päästät suustasi, että olet väsynyt niin saat kuulla että miksi niitä lapsia on pitänyt vääntään niin paljon.

Tämä on valitettavasti ihan totta ja niin väärin. :(
 
Meillä viisi pientä lasta, vanhin 6-vuotias, kuudetta odotan.
Tottakai sitä väsyy välillä ja joskus tulee karjuttuakin! :snotty:
Mutta pääasiassa yritän hoitaa asiat aina puhumalla ja silleen...sillä olen huomannut myös sen, että se karjuminen jos mikä ottaa voimille! :whistle: Paremmin loppujenlopuks jaksaa itsekin, kun välttää sitä "pimahtamista".
Meillä tämä homma pyörii ihan mukavasti, eikä vähiten siitä syystä, että mies on aktiivisesti mukana ihan kaikessa mihin ehtii! =)
 

Yhteistyössä