SOKERIT SEKAISIN -Pino kaikkeen raskausdiabetekseen liittyvään

Kisse: Täällä pitää eka kerralla ku mittaa sen viikon, mitata aamupaasto ja joka aterian jälkeen puolen tunnin ja tunnin arvo. (Eli täällä ei mitata sitä ennen ateriaa arvoa kuin aamulla herättyä.) Sit ku huomaa kumpi niistä on se korkeampi, niin mitata vaan sitä korkeampaa. Kannattaa varmaan soittaa sille terkalle, et minkä ajan kuluttua sun piti mitata ku näitä käytänöjä on niin monta.

Nyt mie mittaisin kerran viikossa yhen päivän aina niitä puolen tunnin arvoja, mut jos ei sinä päivänä kaikki arvot oo rajojen sisällä niin sitten seuraavakin... Nyt oon jo monta päivää mitannu putkeen ku ei nuo aamupalan jälkeiset arvot pysy alle rajan (täällä muuten 7,0, mut mun terkalla 6,7). Jos mie mittaisin tunnin tai puolentoista tunnin arvoja, niin ne olis aina parempia, mut jostain syystä täällä ollaan kiinnostuneita tuosta verensokerin nopeasta noususta. Mut tosiaan rajat, mittausajat ja kaikki vaihtelee niin paljon paikkakunnittain, et kannattaa vielä varmistaa. Tai sitten mittaat vain itse valitseminasi aikoina ja sanot sille terkalle, että mitäs ohjeistit niin huonosti etten tiennyt mitä piti tehdä! :kieh:
 
Kävinpä sitten siellä naistenklinikalla ja lääkäri olisi laittanut insuliineille vielä näillä viikoilla (konsultoi eka sisätautilääkäriä puhelimessa, itse ei ilmeisesti olisi ehkä laittanutkaan). Olin kyllä ihan äimänä. Sanoin että nää mun arvothan on ihan hyvät??? Syy oli että eilen oli ollut ennen lounasta ja ennen päivällistä arvot koholla. No minä siihen selittämään että niin mutta katso nyt, ne on samalla 1,5 h aterian jälkeen arvot. Molemmilla välipaloilla olin syönyt (testasin kestänkö, ei olis pitänyt testata kun oli syyningissä arvot) vähän "yli" eli kokonaisen banaanin klo 10 sekä omenapiirakkaa ja iltapäivän välipalalla vanilijakastiketta rahkan kanssa ja mansikoita ( ja ennen ateriaa arvot oli siis 5,5, ja 5,6 näissä tilanteissa).
Olin varmaan kauhee mutta sanoin etten ole kyllä nyt ihan suostuvainen insuliineihin. Lääkäri sitten kyseli että miksi olin sitten syönyt niin äkkiä uudestaan (no kun oli nälkä, päivällä oli ollut esikoiseen liittyvä palaveri eri kaupungissä ja oli vähän hankala vedellä mitään kunnon lounastakaan automatkalla kaikkine mahdollisine lisukkeineen). Sitten sanoi että mä tarvitsen ravitsemusterapeuttia ja tarkkailevat sitten vauvaa viikottain (kaikki oli ultrassa kyllä kunnossa, painoarvio rv 35+5 eli nyt siis 2800g-3000g).
Diabeteskätilölle menin seuraavaksi ja hän oli kovin tyytyväinen mun arvoihin ja tarkkaan ruokapäiväkirjaan ( jota siis lääkäri ei ollut vilkaisutkaan). Sanoi ettei näillä arvoilla ole hätäpäivää. Sydänkäyrä oli ok ja ravitsemusterapeutillekin pääsin heti. Ravitsemuserapeutti oli myös hyvin tyytyväinen mun arvoihin ja syömiseen. Se ymmärsi heti tän että runsaahkon välipalan jälkeen 1,5h arvo ja ennen lounasta arvo oli sama kun kerran väliä ei enempää ehtinyt tulla. Eli ei ollut ollenkaan huolestunut. Ihmetteli hänkin lääkäriä kovasti.
Mua jotenkin ärsyttää. Olis pitänyt odottaa vaikka 15 minuuttia ja ottaa sitten uudestaan se arvo niin se olis laskenut siihen alle 5,5 . Mutta kun on niin rehellinen.

Totesihan se lääkäri että eihän tää insuliini enää tässä vaiheessa vauvan tilannetta muuta että enemmän äitiä siinä aatellaan. Niin että miten, että pääsen enemmän herkuttelemaan vai mitä se mahto tarkoittaa? Kun ei tässä puolentoista kuukauden sisään ole painokaan muuta kuin laskenut (lähtöpaino ollut aikas korkea siis joten ihan hyvällä on neuvola katsonut mun painonlaskua).

En ole mitenkään sinänsä insuliinia vastaan. Jos näyttää siltä että arvot on oikeesti koholla niin niinhän sitä pitää vauvan hyvinvoinnin takia tehä. Mutta jos sillä ei enää ole edes merkitystä ja sitten toisaalta, en pääse lähisairaalaani synnyttämään jos olen insuliineilla. (Vaikka enpä sinne nyt taida jokatapauksessa päästä kun näkeehän ne että olen kieltäytynut insuliineistä). Toinen syy on se etten voi sietää ajatusta siitä että vauva viedään automaattisesti valvontaan suoraan synnytyksestä vaikka olisi ihan ok ( eri asia tietysti on jos vauvalla on jotain häikkää) niinkuin naikkarilla tehdään. Mulle se vierihoito vaan on niin äärettömän tärkeää ja olen niin voinut tehdä esim. kättärillä vaikka sokeri vauvalla oli hieman alle rajan ( korjaantui imetyksellä ja lisämaidolla heti).

Anteeksi tämä ruikutus mutta kun on niin pinnalla nyt....



 
Pitää paremmalla ajalla lukea koko ketju läpi.

Mutta siis, täällä kolmosen odottaja. 2 edellistä raskautta on mennyt juurikin niin että kovasta dieetistä huolimatta olen joutunut insuliinia pistämään viikoilta 30 lähtien.
Ensimmäisessä raskaudessa kävin sokerirasituksessa jossa oli 2 arvoa vähän koholla, sit sain ruokavalio ohjeet. Sokerit pysyi hyvin alhaalla mut nousivat koko ajan ja sit alkoi insuliinipistot (2xpäivässä)
Sama juttu toisessa, tosin sokerirasituksessa en käynyt ollenkaan vaan aloin mittaamaan arvoja kotona viikosta 14 alkaen muistaakseni. Ja taas vaan arvot nousivat loppua kohden, ja jouduin aloittamaan insuliinit (2*päivä).

Viime viikolla sain tietää olevani raskaana ja olenkin aloittanut jo dieetin.
Eiköhän tämä tästä, saan varmasti pian taas kotimittauslaitteet ja sama rumba alkaa uudestaan.

Tänään siis 5+0 viikot, vasta!
 
Tuo guarem on kyllä aika jännää. Mulla menee 2,5 g ottamiseen 3-4 lasia vettä ja se on ihan hirveetä yökkimistä. Sen lisäks arvot vain nousee kutosta ja seiskaa ollu kaikki arvot. Paasto aamulla alle viis.
Saapa nähä. Enkä mie ole ruokavaliota mihinkään muuttanu edes. Siitäki tää saikkaus johtuu, muttako ei kiinnosta niin ei. Hiilarivihko on yhtä hepreaa, hyvä ettei oo roskiin jo joutunu. Enkä mie osaa edes oikeastikaan syödä. Syön aamulla kaheksalta lehteä lukiessa ruispalan ja jogurtin tai mehun ja seuraavan kerran klo:16, jos olen tehny miehelle päivällisen. Iltapalaksi samaa ko aamulla. Sitten jos on seuraa tai ite oon kaupungilla tulee syötyä päivälläkin jotain ihan mitä tahansa. Mulla on tullu painoa raskauden aikana 1,5 kiloa. Vieläkin olen laihempi ko ennen raskautta :D . Vaaveli kulkee just keskikäyrällä, tilaa on vielä hyvin möyriä.

T: pörrö ja vaava 31+5
 
Apoteekista 9? 5 g annospusseina. Olis siellä ollu 2,5 g annospusseinakin valmiiksi. Toka satsi mun ymmärtääkseni reseptillä. Kai tuo muutaman viikon riittää. Tuossa on 40 pussia ja sadan pussin paketista mainitsi myös, farmaseutti.
 
Täällähän on ollut aktiivista porukkaa viimeaikoina.

Guaremia saa ilman reseptiä ja sehän periaatteessa on ihan "luonnon" valmiste, josta ei ole haittaa vauvalle. Kannattaa aloittaa se pienillä annoksilla, minä sain ohjeen että 2,5g ½h ennen ruokailua. Maha saattaa nimittäin reagoida siihen parin ekan päivän (tai pidempään) ajan.

Itse olen ollut nyt insuilla vajaan kuukauden meidän tiukkojen sokeriarvojen takia ja arvot onkin pysynyt melko hyvinä. Muutama ylitys viikossa enkä tarvitse pikainsuliinia kuin 4-8ky/ateria riippuen ruuan hiilarimäärästä ja omasta reaktiosta ruokaan (esim.vaalea leipä,makarooni tai maito nostaa tosi paljon). Kuitenkin vieläkin joudun mittaamaan verensokereita jokapäivä n.6-8 kertaa eli paasto + jokaisen syönnin jälkeen ½h päästä. Sormenpäät on kovana (ja kipeät!) ja maha insuista reijillä ja mustelmilla :ashamed: . Parin viikon päästä taas kontrolli äippäpolille ja varmaankin painoarviota tehdään silloin jo synnytystäkin ajatellen. Vauveli mennyt tasaisesti omalla käyrällään hiukan keskikäyrän yläpuolella.

jaksamista kaikille sokereiden seuraajille. Joskus se ärsyttää enemmän kuin toisinaan, mutta näköjään kaikkeen tottuu ja vauvan parastahan tässä ajatelleen!

Nannukka 32 + 4
 
Tosta guaremista: Mulle lääkäri anto reseptin 500g guarem pönttöön. Hintaa reseptillä 16,17? ilman reseptiä muistaakseni jotain 20?:n luokkaa. Matkassa kulkee mukana aina pienessä mingrip pussissa niin voi ottaa sen helposti myös lounaspaikoissa.
Ensin tosiaan kannattaa alottaa pienellä määrällä ja lisätä pikkuhiljaa. Itellä menee nyt 5g per ateria ja sain ohjeet et jos alkaa arvot nouseen niin sit lisätään 10g/ ateria. Käytän sitä niin et eka jauheet kuivaan lasiin, kylmää vettä hanasta ja muutama pyöräytys lusikalla ja nopeesti juon sen. Jos on yhtään liian kauan siinä vedessä tai jos lasi on märkä kun sen jauheen sinne laittaa niin kerkee mennä paakkuseksi. Oon huomannu et mulla ei ainakaan sillä oo mitään merkitystä et ottaako sen silloin kun alottaa ruokailun vai 1/2 h ennen. Ite otan sen just ennen syöntiä kun koen sen vaivattomammaksi.

Hiilarivihkosta: en oikeestaan käytä sitä muuten kuin alussa katoin siitä niitä n. arvoja paljonko on missäkin hiilareita. Ite tiedän et mun kestää syödä n. 20-30g/ateria riippuen tietenkin mitä syö.

Kojo 31+1
 
Korjaus tuohon eiliseen tekstiin. Eli muistin ton guaremin hinnan ihan päin honkia :/
Tänään kävin ostaan ton pöntön ja se siis makso 9.38 ? kelakorvauksella. Tossa kuitissa ei selviä ton hinta ilman kelakorvausta, joten siitä nyt en sit osaa mennä sanoon paljonko se on.

Kojo
 
Hei!

Liitynpä minäkin tänne, lueskelin jonkin verran ketjua ja täältähän saa loistavia vinkkejä!

Olen 28-vuotias yhden lapsen (1v7kk) äiti ja olen raskaana rv 13+3. Kävin viime viikolla sokerirasituskokeessa ihan "sattumalta", ja yllätyksekseni sain kuulla että minulla on raskausdiabetes. Paastoarvo oli koholla, ja nyt olen pari päivää ollut kotiseurannassa. Arvot on välillä hyvät ja välillä vähän yli sallitun rajan, mutta näin lyhyen seurannan jälkeen on vaikea sanoa vielä mitään.

Ensimmäisessä raskaudessa ei ollut mitään tällaista ongelmaa, minulla on painoindeksi 22, harrastan paljon liikuntaa eikä minulla ole mitään "sukurasitettakaan" diabeteksen suhteen, siksi rasituskokeen tulos oli aikamoinen yllätys. Aluksi vähän säikähdin, kunnes hankin tietoa rd:stä ja huomasin että eihän tämä ihan kauhea juttu olekaan :)

En varmaan ihan hirveän aktiivisesti ehdi täällä vierailla, mutta käyn aina tilaisuuden tullen lukemassa uusimmat viestit. Minusta on tosi ihanaa että on olemassa tällainen vertaistukiryhmä, ilman "kokeneempien" vinkkejä olisin aika eksyksissä tämän asian kanssa!
 
Luce. Tervetuloa mukaan :wave:
Eihän tämä diagnoosi tosiaan ole mikään "kuoleman tuomio". Ihana että osaat ottaa tuon asian noin positiivisesti heti alkuun =)
Mistäpäin maata olet ja minkälaisella ohjeistuksella sie tuota kotiseurantaa teet? Ihan mielenkiinnosta vain kyselen ;)

Kojo
 
Kojo: Kiitos kiitos!

Olen ajatellut niin, että jos ja kun joutuu nyt "pakostakin" katsomaan mitä syö ja liikkumaan, ei se ikinä huonoa tee. Tietysti vähän mietityttää mitä tämä tuo tullessaan raskauden jatkoa ajatellen, mutta onneksi seuranta on hyvää. On ollut ihana lukea täältä että muilla rd-odottajilla on odotukset ja synnytykset menneet ihan hyvin ja lapset ovat olleet terveitä ja hyvissä voimissa, se rohkaisee!

Olen Pirkanmaalta; mittaan verensokerin nyt aluksi 6 päivän ajan aamuisin, tunti aamupalan jälkeen ja joko ennen lounasta tai päivällistä ja tunti sen jälkeen, eli siis 4x/pv. Paastoarvo pitäisi olla alle 5,8 ja aterian jälkeen alle 7,5. Mulla ylittyy toisinaan arvot vähän, ei vielä onneksi kovin paljon, mutta vielä ei osaa näin lyhyen ajan jälkeen arvioida ruokavaliomuutosten vaikutusta. Ja onhan tämä ruokavalionkin suhteen vielä aika lailla opettelua, mistä juuri mun sokerit pompsahtaa ja mistä ei. Luultavasti kotiseurannan jälkeen tulee lähete äitipolille, sen jälkeen olen (toivottavasti) vähän viisaampi!

En muista kuka täällä vinkkasi että ihan ennen nukkumaanmenoa kannattaa syödä ruisleipää, mutta kiitos hänelle, mulla ainakin auttoi laskemaan aamun eka arvoa!


 
Olin tänään lääkärillä huonon olon takia ja sain taas tosta rd:st kuulla. Tosin hän sanoi, että 6,6 ois se maksimiarvo ja sen yli ei sais mennä. Tais naisella olla vähän vanhentuneet tiedot, kun täällä päin se on nykyisin 7,8. Toisaalta eihän niitten sitä työterveydessä tarvikaan tietää. Heti vaan huomautti et tääl on pari mennyt yli ton 6,6 ja rupes motkottaan. Kuulemma Rovaniemellä joutuu heti seurantaan ja ties mitä...ihan ku se mun vika ois että täällä näin toimitaan. Kommentit oli kyllä tyyliä "kun sä mussutat karkkia kuitenkin", en saa repsahtaa takaisin synnytyksen jälkeen jne. Kyl oli ärsyttävää :headwall:
 
Ennu: Mukava että nuo meijän Rovaniemen höpöt linjaukset on jo yleisesti tiedossa :D . Ja ikävä, että sait noin huonoa kohtelua. Ikävä tosiasia kuitenkin on, että sen shp:n sokeriarvojen kanssa on mentävä, jonka piiriin kuuluu! ( Itse edelleenkin katkera meidän rajaarvoille, kun niitä vertailee muihin...) Mutta jopa meillä ruokailun jälkeinen raja-arvo on 6.7 eli senkin puitteissa pyörit rajojen sisällä. Jaksamista sokereiden ja raskauden kanssa! :)
 
Huomenta!!

Menin sitten eilen ja repsahdin illalla syömään mäkkäri aterian :p :ashamed: Kyllä aamulla sen sitten sokereista huomas. paasto oli 6 :eek: otin tunnin päästä uudestaan niin oli 5,1. Eli ei tarvii enää syödä. Pakko oli eilen herkutella oon kuitenkin ollut jo 8 viikkoa ilman mitään herkkuja (seli,seli).

Kaalimaankakara 35+3
 
Ai Rovaniemen rajat saa muuallakin ihmetystä! :D

Siis mikähän näissä mun mittavälineissä on vikana, ku otin paastoarvon ja eka näytti 6,3. Sitte mietin, että voikohan nyt olla ihan noin paljon. No, mittasin uudelleen eri sormesta, niin 5,0.... Aika iso heitto sanon minä. Arpooko tuo kone sen tuloksen vai miten siinä voi olla noin isot heitot? Tokalla kerralla en ottanu siitä ekasta veripisarasta, vaan pyyhin sen pois ja puristin uuden. Kädet olin pessy, mutta pesin siinä välissä uudestaan. Että oisinko pessy eka huonosti vai onkohan mun mittari/liuskat jotenkin viallisia?

Viola 32+2
 
Hah, hieno idea :) Mie se vaan oon pistelly likasiin käsiin ja mitannu ekan tipan aina. Tänään sain olla mittaamatta ja syömättä guaremia ko maanantaina saa vasta lisää liuskoja. :LOL: Sen mukaan onki sitten tullu syötyä, Kotipizzaa ja karkkia ja jätskiä ja limppalaatia. :) Ihan sama.
 
Hei kaikille uusille ja teretulemast mukaan !! Välillä palsta ollutkin hiljaisempi mutta nyt täällä eenemmän säpinää :)

Minulla on sitten maanantaina aamulla klo 8 meno kaks:lle osastolle. Soittelivat sieltä perjantain neuvola reissun jälkeen ja olis pitänyt jo tänään mennä mutten saanut lapsille hoitajaa kun mieskin viikonlopun töissä. Joten sitten maanantaina sinne. Insut aloitetaan ja näillä näkymin pitkävaikutteinen yötä vasten ja todennäköisesti lyhyt vaikutteinen sit aterioille. Toivon mukaan ei montaa vrk siellä tarvitse olla että arvot kohilleen saatais. Positiivista tässä se että loppu alkaa kuitenkin olla aika lähellä joten pistely toivon mukaan jää lyhykäiseksi. ( Eli toivottavasti arvot paranee heti synnytyksen jälkeen)

Toivottelen muille mukavaa äitienpäivää ja "herkuttelu" hetkiä, nyt alkoi tällä mammalla tiukka loppukiri :)

Ansku71 + rv 34+5
 
Hei kaikille!

Ansku, kuinkas korkeat sulla nuo arvot olikaan? En yhtään jaksa alkaa kelaa pinoa läpi. Mulla oli tänään aamuarvo 5.2(normaali mulle) ja aamupalan jälkeinen 8.6, :eek:
Ja rupes taas niin masentaa, kaikkensa tekee ja silti nuo pomppii noin. En mä käsitä mitä voin syödä. Söin siis 1 ruisleivän ja 1,5dl maustamatonta jugurttia.
Mut hyvä että sinä saat hyvää hoitoa ja viikotkin onneksi vähissä
:hug:

Ja mä kyllä uhallakin otan huomenna palan porkkanakakkua joka tänään äitin kanssa tehtiin, kävi kuin kävi. Pakko sitä välillä saada herkutella edes vähän, Kaalimaankakara, tänään kans kirosin et yli 2kk ollut tiukalla kuurilla ja tekis niin mieli mässäillä ;)

Ja kyl mä kans pesen kädet ja pyyhin ekan tipan pois.

Jaksamuksia ja hyvää äitienpäivää kaikille!

Neanmamma rv35+3 ja tytär 1v8kk

 
Ai niin ja Guaremin hain tänään.. mulla aamu arvot korkeat eli otan siis illalla ja aamulla sitä?! Kysyin tuosta mun diabetes hoitajalta ja se sanoi että voit kokeilla, enempää ei puolustellut suositellut ainetta, kumma juttu. Toivottavasti tuosta olis apua mulle!
Mun pomppivat arvot otti ylös ja sanoi näyttävänsä lääkärille. Eipä tuo seuranta kovin tarkkaa täällä pääkaupunkiseudulla ole, onko se sitten hyvä vai huono asia, sitä en tiedä.

-Neanmamma-
 
Neanmamma: Kannattaa kokeilla jättää tuolta aamulta pois tuo jugurtti. Mulla ei ainakaan aamulla kestä mitään maitotuotteita. Ei edes maustamattomana kun siinäkin on sitä maitosokeria. Ite pystyn syömään aamupalaksi kupin teetä makeutettuna hermesetaksella ja kaks viipaletta ruisleipää (esim ruispala) siihen sit päälle yleensä vaan juustoa ja makkaraa, mut voihan siihen halutessaan laittaa vaikka salaatti juttuja ja kananmunaa niin tulee runsaampi. Ja siis otan guaremia sen 5g joka aterialle.
Tossa guaremissa saattaa muuten mennä muutama päivä ennenkuin se alkaa vaikuttaa toivotusti niihin aamupaasto arvoihin. Ja maha saattaa tosiaan mennä hieman sekaisin, mut ainakin mulla se oli ohimenevää. Ja jos sulla alkaa hyvin toi guarem auttamaan niin voithan ottaa sitä sit joka aterialle. Haittaahan siitä ei varmaan oo.

Ansku: Toivottavasti saat nopeesti ne sokerit tasapainoon niillä insuliineillä niin ei tartte kauaa jähiä siellä sairaalassa. Toi on varmaan kaikista vaikein tossa insuliinin aloituksessa kun joutuu siellä sairaalassa oleen.

Tosta pistämisestä. Mie kans oon kyllä ottanu sen tavan et pyyhkäsen eka veritipan pois, mut en kyllä pese käsiä ennen. Muistakaa muuten sit pitää se liuskapurkki suljettuna, kun ne liuskat saattaa muuten mennä pilalle. Mulle kävi niin ja loppu purkki saatto alkaa näyttää vääriä arvoja tai kone sano vaan error.

nyt ei muuta tähän hätään taas...

Kojo 31+3
 
Hyvää äitienpäivää kaikille :flower:

Kojo:
Kiitos vinkeistä! Joo tuo aamupala on hankala ku mun kroppa ei kestä 2 ruisleipää kerralla, ei puuroa, 2 näkkäriäkin liikaa.. toki riippuu aamusta.
Tänään söin 1 ruisleivän kurkuilla (en uskalla pistää juustoa ja makkaraa) ja danone vitalinea jugurtin niin arvo oli 7.2. Aamu arvo 5.5. Eli vielä ei Guarem auttanut, mutta katsellaan ja "tervetullut" vaiva jos vatsa menee sekaisin ;)
Olenkin miettinyt jugurtin jättöä pois mutten keksi millä sen korvaan...
:/

Jeps mutta nyt perheen pariin :heart:

-Neanmamma-
 
Kyllähän se ensimmäinen veritippa pitää aina pyyhkiä pois, kun muuten tulee ihan väärä arvo. Ja kyl mä ainakin pesen kädet aina, kun oon niin pöpökammoinen :D

Tähän asti olen syönyt aamupalani ihan huoletta, koska täällä otetaan paasto ja seuraava arvo sitten lounaalla. Nooooh tänään ihan huvikseni mittasin aamupalan jälkeen ja näytti yli 12 verensokerit. Pitää siis alkaa enemmän panostamaan aamupalaan. Olo ei oo ollu mitenkään outo muina päivinä, niin en oo tajunnut lainkaan ettei noi sovi mulle. Luulen tietäväni jo syyllisen, kokoviljatuotteet aamulla ei sovi mulle vaan. Huomenna yritetään jogurtin/viilin+hedelmän kanssa uusiks :)

Kumma, kun nuo lääkärit huomaa aina vaan ne korkeat tulokset sieltä taulukosta. Mulla on tältä ajalta mitä oon seurannut ehkä joku 3 tulosta mitkä on korkeempia. Eilenkin kaikki oli alle 5. Silti tartutaan vaan niihin mitkä on mennyt huonosti. Ei sitä heti voi tietää mikä sopii ja mikä ei. Yrityksen ja erhedyksen kautta mä ainakin olen mennyt. Ne saattaa olla ihan yllättäviä tuotteita mitkä nostaa ja mitkä ei. Toivottavasti keskiviikkona polilla on järkeviä ihmisiä siellä. Mä kaipaisin ainakin tässä vaiheessa kannustusta ja hyviä neuvoja. En mitn humpuukipuhetta elämäntapamuutoksesta :D
 

Yhteistyössä