sukulaisesta oli tehty ls-ilmo, kun nukutti vauvaa ulkona -18 asteen pakkasessa

njuin
Ja asumme Suomessa. Silloin tällöin joku saa paleltumia, yleensä lieviä. Yritämme kyllä välttää niitä, mutta ulkoilemme pakkasesta huolimatta. Vauvoven kohdalla olemme erityisen huolellisia riittävässä pukeutumisessa.
 
"äipppä"
Kun ihminen on ulkona kylmässä ilmalla, hänellä voi joskus olla kylmät varpaat. Se ei ole vaarallista.
Mä kyllä pidän kylmälläkin omat ja lasten varpaat lämpiminä. Jos ne on kylmät ulkoilun jälkeen, vaatetuksessa on jotain vialla. Pieni kylmyys joskus hetkellisesti ei ole vakavaa, mutta se on epämukavaa. Mutta jos sun lapsi nukkuu 3 h ulkona -15 asteen pakkasella ja sen varpaat on kylmät, niin miten voit olla varma missä kohtaa niistä tulee niin kylmät, että tulee esim. pahat paleltumat varpaisiin. Jos ihmiseltä esim. paleltuu toistuvasti pahasti joku kehonkohta, se voi altistaa myöhemmin mm. kroonisille nivelsäryille, reumalle ym. Joten se ON terveydelle vaarallista, jos jo pienen vauvan varpaat joutuu jatkuvasti alttiiksi kylmälle.
 
njuin
[QUOTE="Sadie";29470776]Ja tämäkö on 100% fakta? Epäilen.[/QUOTE]

Esitän arvion vetämällä hatusta: Suomessa kotona tapaturmissa kuolee muutamia vauvoja vuodessa, pakkasessa nukuttamiseen ei ole kuollut yhtään ainoata 10.000 vuoden aikana.
 
"Sadie"
Esitän arvion vetämällä hatusta: Suomessa kotona tapaturmissa kuolee muutamia vauvoja vuodessa, pakkasessa nukuttamiseen ei ole kuollut yhtään ainoata 10.000 vuoden aikana.
Kannattaa pitää se hattu päässsä eikä alkaa heittelemään sieltä keksittyjä asioita faktoina. Ja toisekseen, sä sanoit " eikä koskaan ole sattunut yhtään mitään". Linkkiä moiseen tutkimukseen tms. kiitos :)
 
"Hömelö"
Tuo tutkija on ihan pihalla ja vieraantunut todellisuudesta: "Lasta ei saa nukuttaa kuin enintään -5 asteessa". Suomessa ollaan satoja vuosia nukutettu lapsia pakkasessa, eikä koskaan ole sattunut yhtään mitään. Vanhemmet osaavat kyllä huolehtia lapsistaan ja määritellä paljonko missäkin lämpötilassa vaatteita tarvitaan. Kukaan ei ole niin hullu, että nukuttaisi lastaan vähissä vaatteissa 3 tuntia -30 asteessa.
En mäkään kyllä tästä oo täysin samaa mieltä. Varmasti niitä kylmettymisiä on aiemmin tullu, ja tulee varmaan tänä päivänäkin, koska kaikki ei vaan kykene ajattelemaan tai oo kiinnostunu siitä onko lapsella oikeesti riittävän lämmin. Silti ulkona nukuttaminen etenki tämän päivän tietämyksellä ja varusteilla on ihan hyvin mahollista kovillakin pakkasilla, ja lastensuojeluilmotuksen tekeminen on sen takia minusta aika arveluttavaa, jos ihan hyvin voi itse käydä kysymässä asiasta nätisti.
 
jskkkmsd
[QUOTE="äipppä";29470519]Ei sais olla. Sen täytyy olla sopiva sen vaatetuksen. Liian korkea lämpötila tekee paitsi vauvan olosta epämukavan, myös altistaa kätkytkuolemalle. Onkin tutkittu että ulkona nukutetut kärsii liian usein vääränlaisesta pukemisesta, useimmiten vaatetta on liikaa tai liian vähän, kun sitä pitäisi olla sopivasti.[/QUOTE]

Onneksi sitten sinä osaat tehdä sen täydellisesti.
 
kikkaa
[QUOTE="Hömelö";29470820]En mäkään kyllä tästä oo täysin samaa mieltä. Varmasti niitä kylmettymisiä on aiemmin tullu, ja tulee varmaan tänä päivänäkin, koska kaikki ei vaan kykene ajattelemaan tai oo kiinnostunu siitä onko lapsella oikeesti riittävän lämmin. Silti ulkona nukuttaminen etenki tämän päivän tietämyksellä ja varusteilla on ihan hyvin mahollista kovillakin pakkasilla, ja lastensuojeluilmotuksen tekeminen on sen takia minusta aika arveluttavaa, jos ihan hyvin voi itse käydä kysymässä asiasta nätisti.[/QUOTE]

Mitäpä jos vaan eläisi sitä omaa elämää ja jättäisi toisten kyttäyksen. Nykypäivänä terve järjellä ajattelu alkaa olla katoava luonnonvara.
 
Jotenkin käsittämätöntä.

Suomessa on varmasti kymmeniä tuhansia lapsia joilla asiat ovat OIKEASTI huonosti ja sit lastensuojeluviranomaisia KUORMITETAAN tällaisella asialla. Voi jestas kun on taas elämästä vieraantunutta porukkaa. Kukahan himokyttääjänaapuri tuonkin ilmon teki?

Harmittaa asianomaisten puolesta tulla tuolla tavalla kytätyksi..
 
"Hömelö"
Mitäpä jos vaan eläisi sitä omaa elämää ja jättäisi toisten kyttäyksen. Nykypäivänä terve järjellä ajattelu alkaa olla katoava luonnonvara.
Olen niin eri mieltä. Selän takana puhutaan kyllä, mutta ihmiset nimeen omaan pitää huolta vaan omista asioistaan ja ajattelee, ettei muiden ongelmat kuulu meille. Mitä nyt vähän yläkerran asunnosta kuuluu kun lapsi saa remmistä ja vaimoa tintataan turpaan, mutta kaikki teeskentelee ettei mitään oo kuullukaan.

Nää turhanpäiväset kiusallaan tehdyt lastensuojeluilmotukset on sitte asia taas erikseen.
 
njuin
[QUOTE="Sadie";29470804]Kannattaa pitää se hattu päässsä eikä alkaa heittelemään sieltä keksittyjä asioita faktoina. Ja toisekseen, sä sanoit " eikä koskaan ole sattunut yhtään mitään". Linkkiä moiseen tutkimukseen tms. kiitos :)[/QUOTE]

Miten ihmeessä voitaisiin tutkia vauvojen pakkaskuolemia, kun yhtään sellaista ei ole sattunut?
 
"nessu"
mä en ymmärrä koko ulkona nukuttamisen ideaa,neuvolassakin aina kysyivät että joko nukkuu ulkona,lopulta sanoin että joo toki. En nuku itsekkään ulkona kylmässä,miksi laittaisin sinne vauvan jolla ei toimi lämmön säätelykyky? hölmön hommaa, lapset nukku sisällä päikkärit 99% ja terveitä ovat
 
"Hiphei"
Ei tulis mieleenkään laittaa lasta yksin ulos nukkumaan, varsinkaan pakkasella.
Neljä lasta, vanhin 14v, nuorin 7v, yhtään antibiootteja ei olla tarvittu ja terveitä ollaan kaikinpuolin.
 
vierass
[QUOTE="äipppä";29470485]No kyllä minusta aika vähäjärkistä nukuttaa ulkona yli -15 asteen pakkasilla. Itse olen pitänyt rajana -10. Ongelmaksi muodustuu ennemminkin kasvojen paleleminen noilla asteilla, poskiin tulee helposti paleltumat jos nukkuu pari tuntia ulkona noilla asteilla.[/QUOTE]

Yli 17 vuotta sitten oli järkky pakkastalvi ja pakko sitä oli kaupassa käydä kilometrin päässä esikoisen kanssa. Vaunuissa oli tuplakuomut (vaunujen oma ja kovan kantokopan kuomu) ja vauva hyvin pakattuna nenä juuri ja juuri pilkistäen makuupussissa, että sai ilmaa. Ei kyllä kertaakaan kasvojaan paleluttanut, kuomujen alla lämpötila oli n. 10 astetta lämmintä (ihan mittasin useammalla kerralla) vaikka mittari näytti muuten ulkona reilusti päälle 20 asteen pakkasta. Se lapsen hengitys lämmittää kummasti ilmaa ja pitää lämpinä kuomun alla.
 
Nykyään on lasten vaatteet ja vaunut niin hyviä, että uskon, että tarkenee jos on asianmukaisesti puettu. Tietty lapsissakin on eroja, toiset tarkenee paremmin kuin toiset. Itse en oo uskaltanut nukuttaa vauvaa nyt pakkasilla ulkona kun pelkään, että kylmä ottaa keuhkoihin liikaa? Oonkohan ihan hössö? ;) Vauva on 4 kk. Mulla on kyllä nyt ostettuna kuomun eteen vaunusuoja, suojaako se tarpeeksi?
Vois koittaa laittaa lämpömittarin vaunun sisälle niin näkis minkä verran siellä kopassa on lämpöö...
 
"peikko"
Jos joku mulle torppais tuonne pihalle semmoset vaunut ja semmoset vermeet jooilla olen omia muksuja nukuttanu ulkona, niin ei tekis tiukkaakaan nukkua. Ja kyllä olen ulkona nukkunut pakkaslukemilla...
 
"äipppä"
Yli 17 vuotta sitten oli järkky pakkastalvi ja pakko sitä oli kaupassa käydä kilometrin päässä esikoisen kanssa. Vaunuissa oli tuplakuomut (vaunujen oma ja kovan kantokopan kuomu) ja vauva hyvin pakattuna nenä juuri ja juuri pilkistäen makuupussissa, että sai ilmaa. Ei kyllä kertaakaan kasvojaan paleluttanut, kuomujen alla lämpötila oli n. 10 astetta lämmintä (ihan mittasin useammalla kerralla) vaikka mittari näytti muuten ulkona reilusti päälle 20 asteen pakkasta. Se lapsen hengitys lämmittää kummasti ilmaa ja pitää lämpinä kuomun alla.
No jos nyt YHTÄÄN VIITSIT lukea ketjua, sanoinkin jo tuolla että kaupassa on usein käytävä, ja harvan kauppamatka kuitenkaan on verrattavissa vauvan makuuttamiseen 3 tuntia vaunuissa -20 asteen pakkasilla.

Sanokaat mitä sanotte, minusta vähäjärkistä noilla astella pistää pieni vauva ulos tuntikausiksi, ja monella siinä voi mennä paljonkin pieleen sen pukemisen suhteen. Mutta johan täällä nyt joku sanoikin, että "ei se niin vaarallista ole jos nyt joskus vähän joku lapsista saa paleltumia". Halleluja.
 
[QUOTE="Vierailija";29473848]Ihmettelen miksi me aikuiset ei nukuta ulkona talvella jos se on niin terveellistä?
Kuinka montaa houkuttaa esim nyt mennä ulos vetämään tirsat?[/QUOTE]

En terveysvaikutuksista niinkään tiedä, mutta kun kuopus nukkuu sisällä 5-15min/kerta ja ulkona 1-4h/kerta niin kummassakohan sitä nukuttaisi? Kyllä minun nähdäkseni ihan kuopuksen hyväntuulisuudesta johtuen hän hyötyy enemmän ulkona nukutuista unista kuin sisällä pilkkimisestä. Meillä tosin ei ole ollut kuin pahimmillaan -15c tänäkin talvena.

Voisin hyvin nukkua ulkona samanlaisissa varusteissa kuin vauva jos hankit sellaiset, niitä vaunuja varsinkin taitaa olla aika vaikea löytää aikuisten koossa :) Kyllä jotkut nukkuu teltoissa talvellakin ja vähän isommissakin pakkasissa.
 
viaras
Mikä idea siinä on laittaa vauva kovalla pakkasella ulos vaunuihin nukkumaan ja sen jälkeen yrittää tilkitä se vaunu niin ettei kylmä pääse sisään? Eihän se enää ole raikkaassa ilmassa nukkumista, jos vauva on ympäröity tunkkaisilla (kärjistys) vilteillä. Raittiin ilman saamisella ei tuota enää voi oikein perustella, mutta toki monella voi olla ulkona rauhallisempi ympäristö, ja tiukasti topattuna ja käärittynä nukkuu paremmin.
 
"Jenis"
Mikä idea siinä on laittaa vauva kovalla pakkasella ulos vaunuihin nukkumaan ja sen jälkeen yrittää tilkitä se vaunu niin ettei kylmä pääse sisään? Eihän se enää ole raikkaassa ilmassa nukkumista, jos vauva on ympäröity tunkkaisilla (kärjistys) vilteillä. Raittiin ilman saamisella ei tuota enää voi oikein perustella, mutta toki monella voi olla ulkona rauhallisempi ympäristö, ja tiukasti topattuna ja käärittynä nukkuu paremmin.
No meillä siinä oli sellainen idea, että esikoinen pääsi kunnolla ulkoilemaan kun kuopus nukkui vaunuissa. Hän veteli ulkona (sisällä ainoastaan 30 min) 3-4 h päikkäreitä vauvana, juuri parhaaseen ulkoiluaikaan eli keskellä päivää kun talvellakin on edes vähän valoisaa.

Eli meidän vauva ei nukkunut pihalla siksi että äiti saisi "omaa aikaa", kuten tuolla joku ehti jo tölväistä :D
 

Yhteistyössä