sushia raskaana?

  • Viestiketjun aloittaja "vivi"
  • Ensimmäinen viesti
"vivi"
Oletteko syöneet sushia raskaana ollessa? Sain neuvolasta listan vältettävistä ruoaista, mutten huomannut kysyä tarkennuksia ohjeisiin. Listan mukaan raakaa kalaa saa syödä jos se ei ole tyhjiöpakattua, eli se ei tuota ongelmia, mutta listassa oli myös kohta "vältä merilevätuotteita". Tarkoitetaanko tuolla ihan kaikkea ruokaakin jossa on merilevää, vai esim. merileväuutetta sisältäviä luontaistuotteita tai vastaavia? Kaupunkiin on avattu uusi sushiravintola ja tekisi hirveästi mieli mennä kokeilemaan.
 
alkuraskaus
Olen miettinyt ihan samaa. Tosin onhan sushipaikoissa myös sellaisia juttuja, joissa ei merilevää eikä lohta esim. Tonnikala-kananmunajutut luulisi olevan ok? Tiedä sitten, uskallanko itse mennä.
 
"vivi"
Tonnikalahan on myös raakaa sushissa, eli ei sen parempi kuin lohikaan tai muutkaan merikalat. Mutta siis tuo merilevä mietityttää. Miksi se on listassa muodossa merilevätuotteet eikä yksiselitteisesti kaikki merilevä?
 
"vieras"
Googlettamalla löysin tekstin merilevistä ja siinä sanottiin että merilevien säännöllistä käyttöä pitäisi välttää sen jodipitoisuuden ja lisäksi siihen kertyvien raskasmetallien takia. Eli etköhän voi käydä syömässä sushia, kunhan et ihan päivittäin syö.
 
Huom harmaana
Minä jättäisin suosiolla sushin väliin raskausaikana, vaikka muuten sushia syönkin. Söin kuitenkin itse graavattua kalaa ja mätiä ja muuta mutta ehdottomasti vain silloin kun tiesin niiden säilytyksen jne.
 
TL
Rakastan sushia, mutten ole sitä uskaltanut syödä raskausaikana. Syynä se, ettei kalan tuoreudesta voi todellakaan tietää, vaikka olis ihan laadukaskin sushipaikka.

Merilevän syöntiä pitää välttää, siis myös ruoka-aineena.
 
"vivi"
Hmm.. ehkä sitten koitan kiertää paikan. Harmi sinänsä, kun ruokavalio alkaa olla aika yksi puolinen jo 18 viikkoa kestäneen pahoinvoinnin takia, jonka vuoksi en kykene syömään enää montaakaan ruoka-ainetta ilman että jo pelkkä ajatus etoo. Kiitos vastauksista.
 
Huom harmaana
[QUOTE="vivi";23512059]Hmm.. ehkä sitten koitan kiertää paikan. Harmi sinänsä, kun ruokavalio alkaa olla aika yksi puolinen jo 18 viikkoa kestäneen pahoinvoinnin takia, jonka vuoksi en kykene syömään enää montaakaan ruoka-ainetta ilman että jo pelkkä ajatus etoo. Kiitos vastauksista.[/QUOTE]

Mitä jos koettaisit tehdä itse sushia?
 
JONSERED Karhunkantaja
Japanissahan ei ole lainkaan raskaana olevia naisia...

Eli siis: ihan normaalijärjellä. Jos askarruttaa kalan polku lautasellesi, kysy. Tai syö sushia, jossa ei ole kalaa.
 
Huom harmaana
Japanissahan ei ole lainkaan raskaana olevia naisia...

Eli siis: ihan normaalijärjellä. Jos askarruttaa kalan polku lautasellesi, kysy. Tai syö sushia, jossa ei ole kalaa.
Minä kannatan tätä -siis normaalijärjesn käyttöä raskausajan syömisessä - noin periaatteessa, mutta kyllä kerta-altistus listerialle riittää. Ja sitä riskiä ei kannata ottaa, se ei ole sen arvoista.
 
vierailija
Taas näitä, jotka kuvittelee että sushi = raaka kala. Esim inarizushia voi vetää vaikka kuin. Tai ne munakassushit tai avokadosushit. Jos on sidottu norilla niin siitä nyt ei liikaa merilevää tule saaneeksi.
 

Yhteistyössä