**SVT-rytmihäiriö (sydämen tiheälyöntisyyskohtaukset)**

Aiemmista keskusteluista päättelin, että muillakin tätä vaivaa näköjään on..

Olisi kiva vaihtaa kokemuksia pärjäämisestä ja hoidoista muiden SVT:stä kärsivien kanssa!

Itselläni ko. vaiva ollut 8-vuotiaasta saakka. Olen 1,5-vuotiaan tytön äiti ja selviytynyt siis jo yhdestä raskaudesta ja synnytyksestä :D
 
mie
Ohoh, googletin vähän, ja tämähän minullakin saattaa olla. Tulee joskus esim. illalla nukkumaan käydessä, kun hengitän syvään. Ja salmiakin syönti myös lisää noita tiheälyöntisyyskohtauksia.

Oletko koskaan maininnut missään kyseisestä vaivasta?
 
Eteistakykardiat eli supraventrikulaarinen takykardia, SVT

Eteisten puolelta lähtevä nopealyöntisyys on tyypillisesti nuorten rytmihäiriö, joiden sydän on terve. Taustalla on sydämen sähköratojen synnynnäinen poikkeavuus, mutta sitä voi liittyä myös sydän- ja keuhkosairauksiin. Oireena on äkillisesti alkava ja loppuva tykytyskohtaus. Syke on yleensä 140-260 kertaa minuutissa ja tykytys voi kestää hetken, tunteja tai vuorokausia. Nopealyöntisyyteen voi liittyä huonovointisuutta, heikotusta, kipua tai ahdistusta rinnassa. Rytmihäiriö ei uhkaa potilaan henkeä.


Hoito
Akuutin SVT-kohtauksen voi potilas itse saada pysähtymään kiertäjähermon (vaguksen) ärsytyksellä. Lopetuskeinoja ovat:

-kaulavaltimon hierominen
-hengityksen pidättäminen
-Valsalvan keino (nenä kiinni - keuhkot täyteen - suu kiinni - voimakas puhallus suljettuja hengitysteitä vasten istuvassa asennossa 10-15 sekunnin ajan - vapautus)
-kyykistyminen, makuuasento
-yskiminen,nieleminen,juominen
-kasvojen kastelu kylmään veteen

Akuutti SVT pystytään pysäyttämään tehokkaasti suonen sisäisesti annettavilla lääkkeillä, yleensä adenosiinilla. Muita lääkkeitä ovat kalsiumsalpaajat ja beetasalpaajat, joita voidaan käyttää myös estolääkkeenä. Parantava hoito nykypäivänä on poikkeavan sähköradan tuhoaminen sydänkatetrilla. Se edellyttää ensin rytmihäiriön perusteellista selvittämistä elektrofysiologisilla tutkimuksilla, joita tehdään suurimmissa sairaaloissa. SVT ei vaikuta elinikään.


Liikunta
Liikunnalle ei ole mitään rajoituksia, jos SVT rytmihäiriötä ei ilmene rasituksessa. Jos rytmihäiriön taustalla on sydänsairaus, rajoitukset tulevat sen perusteella.



 
tuittu
Voisikohan mun äidilläni olla tämä? Lääkärit ei oikein mitään voi tehdä kun nuo tykytykset sattuu aina yöllä levossa ja nukkuessa. Äiti ei kyllä enää ole nuori ja sydämeen on laitettu läppä joten en sitten tiedä...
 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja Tinkerbelle:
Mulla on sydän siis perusteellisesti tutkittu ja SVT EKG:llä diagnosoitu. Sydän on täysin terve rakenteellisesti, SVT kun on "sähkövika".
Tuliko siulle silloin tiheälyöntisyyskohtaus, kun EKG:tä otettiin, vai voidaanko se todeta siitä muutenkin?

En ole koskaan maininnut lääkärissä tästä.
 
Sain diagnoosin vasta noin 6 vuotta sitten. Kohtaus tuli, enkä vielä osannut sitä itse lopettaa joten soitin paikalle ambulanssin jossa ensihoitaja sai sen nauhalle. Nykyään saan kohtauksen aina itse katkaistua.

Diagnoosi voidaan melko varmasti tehdä myös ilman tuota EKG:tä, mutta se varmistuu vasta kun saadaan nauhalle. Kannattaa mennä kardiologille, kohtausten estoon on hoitoja.

Mitenkäs teillä muilla tuo hoitopuoli? Mä olen aiemmin pärjäillyt Propralien avulla (otin kohtauksen tullessa), mutta nyt kokeilen pientä määrää päivittäin otettavaa beetasalpaajaa (Orloc 2,5 mg). Sen pitäisi pitää kohtaukset kokonaan poissa, ja näin on toistaiseksi ollutkin :) Ihanaa, toivottavasti toimivat jatkossakin. Raskausaikana täytyy sitten taas siirtyä takaisin Propraliin, jos näin onnekkaasti kävisi.

Mulle kardiologi sanoi ettei mun kohdalla vielä ole syytä miettiä katetriablaatiohoitoa.
 
vieras
Luulen että minulla on tämä kans.Rytmihäiriöt alkoi lapsen syntymän jälkeen.Joskus olen säikähtänyt todella.Pari kertaa olen sydänfilmissä käynyt mutta niissä ei mitään enää näkyny.Lääkkeenä minulla Propral,en tosin ole vielä niitä uskaltautunut käyttämään.
 
Propral ja useimmat muut beetasalpaajat ovat erittäin turvallisia lääkkeitä, ja kuten lääkärini aikoinaan sanoi, ne ovat itse asiassa hyväksi koska suojaavat sydäntä. Niitä voit rohkeasti käyttää, mulla ainakin sivuvaikutukset on olleet tosi olemattomia.
 
vieras
Minä olen todella ahistunut näistä rytmihäiriöistä.Saan yleensä sitten paniikkikohtauksen heti perään.Saan paniikin jos pelkästä ajattelusta.Välillä saattavat olla pitkään poissa ja sitten taas yhtäkkiä alkaa.Joskus niitä tulee päivittäin monestikkin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Luulen että minulla on tämä kans.Rytmihäiriöt alkoi lapsen syntymän jälkeen.Joskus olen säikähtänyt todella.Pari kertaa olen sydänfilmissä käynyt mutta niissä ei mitään enää näkyny.Lääkkeenä minulla Propral,en tosin ole vielä niitä uskaltautunut käyttämään.
Mäkin luulen että mulla on tämmönen...
Mulle lääkäri ois antanu niitä beetasalpaajia(vai mitä ne nyt on) mut en uskaltanu ottaa... Sanoin että kai mä pärjään...
Ja kyllähän sitä pärjää... meinaa vaan aina paniikki iskee kun tulee semmonen "kohtaus" vai mikä se nyt ois nimeltään... no semmonen tykytys kuitenkin. Mut kyllä se aina ajan mittaan on rauhottunu.
Lisäks mulla on todella korkee leposykekin, mihin ei oo koskaan selvinny syytä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Saapasjalkakissa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Luulen että minulla on tämä kans.Rytmihäiriöt alkoi lapsen syntymän jälkeen.Joskus olen säikähtänyt todella.Pari kertaa olen sydänfilmissä käynyt mutta niissä ei mitään enää näkyny.Lääkkeenä minulla Propral,en tosin ole vielä niitä uskaltautunut käyttämään.
Mäkin luulen että mulla on tämmönen...
Mulle lääkäri ois antanu niitä beetasalpaajia(vai mitä ne nyt on) mut en uskaltanu ottaa... Sanoin että kai mä pärjään...
Ja kyllähän sitä pärjää... meinaa vaan aina paniikki iskee kun tulee semmonen "kohtaus" vai mikä se nyt ois nimeltään... no semmonen tykytys kuitenkin. Mut kyllä se aina ajan mittaan on rauhottunu.
Lisäks mulla on todella korkee leposykekin, mihin ei oo koskaan selvinny syytä.
Minäkään en ole uskaltanut ottaa.Välillä yökausia valvonu kun tykyttäny niin pahasti ja sitten loppusillaan en tiedä enää mikä kohtaus on kyseessä.Minä saan lähes aina paniikkikohtauksen kans.Nyt olen jotenki onnistunu pikkusen asian kans rauhottumaan kun on ollut rauhallisempi jakso mutta saas nähdä taas kun kohtauksia tulee enemmän.
Vaikuttaako teillä stressi ja väsymys tähän mitenkään?
 
vieras
Täälläkin sama jaollut jo ylä-asteelta nyt olen 32. Viimeksi tuli kesken synnytksen kohtaus ja sain verpamilia suoraan suoneen. Kotiin sain myös verpamilia tabletteina enkä kyllä ole uskaltanut ottaa ja siitä nyt aikaa 3 vuotta.3 lapsi haaveena en tiedä kuis uskaltas...
 
p
Minä sain sydämen "tykytyksiin" Emconcor nimisen lääkkeen. Meni kyllä pitkään ennen kuin tohdin ensimmäisen kerran niitä syödä, mut yks yö mies sitten sanoi, että ehkä olis kuiteskin paras kokeilla. Ja se kyllä auttoi, varmaan syke nopeus puolittui samantien. Onneksi moiset vaivat ovat olleet nyt pitkään pois.. Pelottaa jo ajatuskin, että sydän rupeis taas hakkaamaan tuhatta ja sataa.... =(
 
Saapasjalkakissa mulla on lisäksi myös korkea leposyke. Kardiologi totesi joidenkin ihmisten "reagoivan kaikkeen sydämellä" ja siksi syke nousee melkein mistä vain. Minulle tuo kuulosti hyvin tutulta.

Samoin monet teistä mainitsi paniikkikohtauksista tykytyksiin liittyen - mulla samoin tulee vieläkin usein paniikkiolo kohtauksesta vaikka yli 20 vuotta mulla on noita ollut! Ja aina uudelleen vaarattomiksi todettu. Se vaan on niin pelottavaa sillä hetkellä, että on vaikeaa ajatella tuota vaarattomuutta.

Ja itse asiassa juuri tästä syystä sain lääkäriltä tuon estolääkityksen kokeiluun - kun ei tarvitse jännittää että koska kohtaus taas tulee niin tuntuu että voi elää normaalia elämää. Mulla oli viime syksynä sellainen kausi että kohtauksia tuli muutaman kerran keskellä yötä, ja ahdistuin siitä niin että aloin kärsiä unettomuudesta. Pahinta omalla kohdallani on se, että paniikki ja jännitys ovat ensisijaiset kohtauksen laukaisijat, ts. jos jännitän että koska kohtaus tulee niin se kyllä todennäköisesti pian alkaa.

Rentoutuminen ja säännöllinen elämänrytmi pitävät kohtaukset tosi hyvin poissa (liikunta, jooga, riittävä yöuni). Pahimmat laukaisijat ovat jännitys, pelästyminen, suuttuminen, valvominen ja liiallinen alkoholin käyttö.

Mitenkä teillä muilla?
 
vieras
Minulla on myös korkea leposyke aina mitatessa mutta voi johtua myös siitä että jännitän mittaus tilannetta niin paljon että syke nousee jo siitä.
Minulla kohtauksia tulee monesti juuri silloin kun olen päässyt uneen niin herään siihen että sydän hakkaa aivan hulluna.
Täällä kans kaikki jännitys ja varsinkin suuttuminen laukasee kohtauksia.
 
Ihanaa kuulla että en ole yksin tämän kanssa - vaikka ei tietenkään ole kenellekään kivaa että on SVT-taipumus.

Edelliselle kirjoittajalle - mulla oli tässä syksyllä just tota samaa eli juuri kun olin nukahtanut alkoi tykytyskohtaus! Tosi inhottavaa, paljon kurjempaa kuin hereillä ollessa ja musta tuntui että näihin öisiin tykytyksiin liittyen mulla tuli paljon enemmän myös paniikkioloja.

Onko teistä kukaan ollut tai onko kukaan menossa katetriablaatioon SVT:n vuoksi?
 
Mä olin äsken lukevinani, että joku kertoi sykkeen nousevan salmiakin syömisestä ja ihmetteli, mistä johtuu? (Mut nyt mä en enää sitä silmiini saa). Salmiakki ja lakritsihan nostaa verenpainetta, jolloin nousee tietysti myös syke.
 
sh
joskus joillekkin voi olla katetriablaatiosta hyötyä.. vuorokausi nauhotuksen avulla, voidaan yrittää saada kiinni tykytyskohtauksia..varsinkin nuita yöaikaan tulevia! joillain esim. väsymys voivat laukausta kohtauksen!
On lyhyt kestoisena täysin vaaraton, mutta pidempi kestoisena epämiellyttävä ja pahimmillaan voi johtaa tajunnan menetykseen!
 

Yhteistyössä