**SVT-rytmihäiriö (sydämen tiheälyöntisyyskohtaukset)**

nainen 45
Vastaan tähän omat kokemukseni svt:stä. Minulla vaivannut varmaan jo 20v. Viime vuonna saatiin ekg:lle kohtaus. Nyt olen katetbrilaatioon menossa. Hiukan jännittää operaatio. Viimeisin iso kohtaus kesti 40 min ja ei todellakaan mukavaa. Pulssi koko ajan yli 200 mutta RR alhainen. Normaalisti pulssini on 40-50 ja 90-100 yläpaine ja alapaine 70-80 jonka vuoksi lääkitys ei sovi minulle. Paineet menisi liian alas. Leikkaus ainoa hoito.
Jäi vielä kertomatta että kohtaukseni tulevat lähes aina levossa ja herään niihin joka taas aiheuttaa sen että sinä päivänä olen työkyvytön etenkin jos kohtaus kestää yli puoli tuntia koska keho on ns. Maitohapoilla sen jälkeen ja järetön päänsärky.
 
vierailija
Onko teillä svt:stä kärsivillä paljon muitakin rytmihäiriöitä? Tai tunne siitä, että tiheälyöntisyys on "tulossa"?

Minulla on nyt viimeiset 9kk ollut lähes joka päivä valtava määrä muljuntaa ja uutena ilmiönä kipeitä aasinpotkuja ja lyhyitä n. 5 sek tiheälyöntisyyspyrähdyksiä, joiden aikana huono ja heikko olo. Tulevat sekä liikkuessa että istuessa ja levossa ja saattavat alkaa heti herätessä, ennen kuin edes sängystä ehtii nousta! Varsinaista svt:tä (syke >170, kesto 5-15min) on muutaman kk:n välein tai harvemmin, vaikka päivittäin tuntuu siltä kuin sydän yrittäisi aloittaa takykardiaa. Nukahtaminen häiriintyy usein rytmihäiriöiden takia ja normaali elämä on vaikeaa. Huonosti nukutun yön jälkeen on välillä pakko ottaa saikkua ja jäädä kotiin lepäämään. Olen jopa harkinnut irtisanoutumista töistä tämän takia. Raju oireilu alkoi siitä kun sairastin kesällä flunssataudin, ja tuolloin epäiltiin mm. sydänperäistä tulehdusta tai keuhkokuumetta, mitä ei kuitenkaan löydetty. Arvelu svt:stä oli olemassa jo aiemmin, mutta silloin kyse oli vaan yksittäisistä kohtauksista joiden kanssa oli oppinut elämään.

Häiriötä on lähes mahdoton saada filmille, koska kohtaukset ovat noin lyhyitä. Ennen filmiä ja varmaa dg:a ei taas elektrofysiologista tutkimusta ja mahd. ablaatiota tehdä julkisella. Lepo-ekg ei näy mitään huolestuttavaa. Holterille ei lääkärin mukaan tarvetta, mitä ihmettelen??! Sydän on tuon tulehdusepäilyn yhteydessä tutkittu ultralla ja kardiologin mukaan ok. Veriarvot ja keuhkokuva kunnossa. Pelkkä muljunta kuulemma normaalia, mm. stressiä ja niskajumia veikkailtu syyksi. Varmasti nuo pahentavatkin oireita, mutta silti luulen, että pohjimmiltaan aiheuttaja on sama kuin svt:ssäkin eli johtorata tai joku sähköhäikkä. Itse olen alkanut epäillä että svt:ni on pahentunut yllättäen, uusi rata aktivoitunut tai sitten kyse onkin esim. kohtauksittaisesta eteisvärinästä, koska tiheälyöntisyyden oireet ovat tuon flunssan jälkeen muuttuneet aiemmasta (rytmi tuntuu aaltoilevalta eikä tasaiselta ja olo on todella huono). Kardiologi ei tähän mahdollisuuteen ottanut kantaa, koska filmiä ei ole.

Kuulemma olen terve ja pitäisi vaan unohtaa rytmihäiriöt ja niiden ajattelu, mikä on täysin mahdotonta!
 

Yhteistyössä