Sydämen yliaktiivinen sähköjärjestelmä. Onko kenelläkään muulla?

  • Viestiketjun aloittaja virvatuli
  • Ensimmäinen viesti
virvatuli
Sain kardiologilta tämän diagnoosin vähän aikaa sitten ja lääkitykseksi beetasalpaajan. On auttanut oireisiin todella hyvin ja elämä helpottanut melkoisesti. Siitä ei kyllä ollut puhetta, että onko tämä nyt sitten loppuelämän vaiva vai onko kyseessä joku toiminnallinen häiriö. Lääkkeitä määräsi 8 kk:n satsin. Lääkäri suositteli lopettamaan tupakoinnin, mutta alkoholin käytöstä ei ollut puhetta. Eilen illalla join viisi olutta, eikä todellakaan tehnyt hyvää. Oireilut rinnassa alkoivat jo yöllä ja vieläkin tuntuu kurjalta. Ei todellakaan tee mieli vähään aikaan alkoholiin koskea, mutta näinköhän siitä ilosta joudun nyt sitten kokonaan luopumaan? Tupakoinnin meinaan kyllä lopettaa pikimmiten, mutta hirvittää miten korvien väli kestää, kun stressikin on melkoinen...

Onko täällä muita samalla diagnoosilla?
 
virvatuli
Riippuu siitä mitä tarkoittaa yliaktiivinen sähköjärjestelmä ja mitä oireita siinä on. Mikä on virallinen dg?
En ole vielä saanut lääkärin kirjoittamaa lausuntoa, joten en tiedä onko tälle vaivalleni joku virallisempikin diagnoosi. Lääkäri vain puhui tuosta yliaktiivisesta sähköjärjestelmästä ja siitä, ettei varsinaista elimellistä vikaa sydämessäni ole. Oireina on ollut rinnan ahdistus ja kivut, hurjat tykytykset ja verenpaineen heittelyt.
 
virvatuli
Kyllä sille joku viralllinen nimi on. Tuon kansankielisen nimen perusteella ei osaa sanoa mistä kyse. Itselläni on svt.
Minä olen ihan oikeasti luullut, että tuo oli se diagnoosi, ja vähän ihmeissäni olen ollut kun ei netistä meinaa tietoa löytyä. No, ehkä minusta sitten tulee viisaampi, kun saan lääkärin kirjallisen lausunnon. Kyllä voisivat lääkärit kieltämättä vähän selkeämmin puhua...
 
Minä olen ihan oikeasti luullut, että tuo oli se diagnoosi, ja vähän ihmeissäni olen ollut kun ei netistä meinaa tietoa löytyä. No, ehkä minusta sitten tulee viisaampi, kun saan lääkärin kirjallisen lausunnon. Kyllä voisivat lääkärit kieltämättä vähän selkeämmin puhua...
yleensä lääkärit käyttää tuollaisia kansankielisiä nimiä kun puhuvat maallikon kanssa,että tämä ymmärtäisi minkä tyyppisestä vaivasta on kyse. Mut on olemassa monta diagnoosia joista voi käyttää tollasta nimeä,tuuhan laittaan se tähän ketjuun sit kun tiedät sen.
 
virvatuli
Minkä tyyppistä se tykyttely on?
Silloin kun on ollut tykytyksiä, niin samanaikaisesti on puristavaa ja ahdistavaa tunnetta rinnassa. Leposykkeeni on normaalisti 65-70, ja silloin kun tykyttää, niin syke on 100-120 ja se tuntuu ikään kuin vatsassa asti, ja muutenkin tuntuu siltä kuin sydämenlyönnit olisivat jotenkin erityisen voimakkaita. Yleensä tuolloin verenpaineetkin kohoaa.
 

Yhteistyössä