Sydäntenmurskaajat-09 ** 2010 Helmikuussa**

Status
Viestiketju on suljettu.
schnuller
Jahas jahas, täällä on siis jo muitakin ryömijöitä!Tämähän antaa toivoa meille muille, että kyllä ne tuosta vielä liikkeelle lähtee.No sitä kauhunsekaisin tuntein odotellessa..... :whistle:

Meillä tosiaan neuvolasta sanoivat vaan, että vauvaa saa syöttää niin paljon kun se syö, kunhan muistaa pitää sen väh.3 tunnin välin syönneillä ja muistaa että min.2 ateriaa on pelkästä nestemäisiä.


Pupu: Tuo kuulostaa aivan meidän riisipuuron syönniltä.3 aamua ja kaksi iltaa meni kakoessa, vaikka sekoitettiin eri hedelmäsoseita joukkoon.Sitten 4.aamuna maistui jo 4tl kun olin veteen keittänyt, ja persikkasosetta joukkoon.Tänä aamuna meni sitten jo samanlaista sekoitusta 0,5dl.
Lapsi niin kuin aikuinenkin tarvitsee 30 maistelukertaa ennen kun voi päättää, että tottuuko jotain syömään vai ei.Paitsi että mulla ei ole niin paljon pitkäjänteisyyttä.Mä olin luovuttaa jo sen riisipuuron kans, mutta sitten ajattelin, että koetan vielä kerran ja se tärppäsi.
Meillä monesti tuntuu auttavan se, että neiti istuu sitterissä keittiössä, ja mä puuhailen siinä keittiössä jotain, ja välillä aina tuikkaan sille suuhun jotain.On se välillä niin säätämistä tuon syömisen kanssa.... =)

Tuo pannari kuulosti hyvältä! :p Mä sain tammikuun puolivälistä tähän päivään jo 2kg pois.Joten sinnikäs jumppa, veden juonti ja hedelmien syönti jatkuu.Taas ei pääse loppuviikkona ulos, kun lupasi huomenaamullekin -35pakkasta. :|
 
Alkuperäinen kirjoittaja schnuller:
Meillä tosiaan neuvolasta sanoivat vaan, että vauvaa saa syöttää niin paljon kun se syö, kunhan muistaa pitää sen väh.3 tunnin välin syönneillä ja muistaa että min.2 ateriaa on pelkästä nestemäisiä.
Meille ei oo puhuttu mitään tuollaista että vähintään kaksi päivän ateriaa pitäis olla maitoa. Tosin meillä ne tulee siitä kun aamusta (04-06) juodaan pullollinen maitoa ja sitten illalla ennen nukkumaan menoa juodaan unimaito. Meille sanottiin sen sijaan se että pitäis mennä kaksi lihasoseateriaa päivittäin. Meillä menee yksi liha- ja yksi kasvissose päivässä ja lisäksi aamu- ja iltapuuro sekä maitoa se mitä menee...

 
Täällä ollaan sitten oltu kuumeessa maanantaista asti :( Luulin että oli rokotuksesta mutta tuskin se nyt näin kauaa kestäisi, ei oo kyllä flunssankaan oireita olisko sitten niistä hampaista johtuvaa ?!Noh nyt ei ollut enää kuumetta kun yöunille laitoin. Kyllä on ollut pieneltä niin virta pois, eikä ole soseet maistuneet, onneksi sentään maitoa on juonut. Nukkunut hurjan paljon. Toivottavasti huomenna on jo parempi päivä, ja poika on oma iloinen itsensä :heart:
Jaahas ei ne ollukaan vielä yöunet, pinniksestä kuuluu juttelua :) onkohan mennyt rytmi sekaisin kun on koko päivän nukkunu :headwall: Menempäs katsomaan millä tuulella sieltä noustaan kukkumaan
 
Jooseppi mitäs jos menisit neuvolaan tekemään ns. ruokapunnituksen? Itse tein sitä silloin aikoinani kun imetin niin välillä. Sillä sain itselleni mielenrauhan ja vahvistuken, että imettämällä tuli riittävästi ruokaa tytölle. En tiedä miten teidän neuvola toimii mutta meillä on kerran kerran viikossa ns. avoneuvola ja sinne voi mennä ilman ajanvarausta mutta varmasti ottavat sut vastaan muutenkin jos vaan pirautat ja kysyt syöttöpunnitusta. Kandee jos homma itseään mietityttää.

Mä soitin tänään muissa asioissa neuvolaan ja kysyin samalla korvikkeiden määrästä. Meidän neuvolan täti sanoi, että 5 kk riittää 500-600ml maitoa vuorokaudessa jos loput ovat kiinteitä. Ja suositteli, että pikku hiljaa kannataa opettaa veden antamista ruoan yhdeydessä. Eli niin ettei joka kerta tarvitse antaa maitoa vaan vettä. Ja kiinteitä saa kuulemma antaa niin paljon kun vain menee (tietty pitää kiinni tuosta minimi maitomäärästä). Me ollaan nyt syöty kaksi vihannesruokaa (lounas ja päivällinen)päivässä ja sitten muut ateriat maitoa (aamupala, välipala ja illallinen). Toivottavasti saataisiin kohta myös välipala soseista mutta hitaasti edetään allergioiden takia.

Meillä on alettu vierastaa. Ensimmäinen kerta oli sunnuntaina vauvauinnissa kun vetäjä piti neiti sylissä. Tänään sitten toinen kerta kun olimme mun mummon luona kylässä. Tähän ei taida auttaa mikään muu kun entistä tiheämpi kyläily ja neidin totuttaminen muihin ihmisiin ;) Niin, ja tietty aika!

Nyt iltapalalle ja sitten nukkumaan. Öitä!
 
5kk Neuvolakortti, vauvat painojärjestyksessä:

- olkkis74 & Arttu...............8,630kg*70,5cm * 43,8cm
- zeny & Arttu ...................8,620kg * 66,7cm * 42,8cm
- Pimmeepulla & typy.........8,550kg * 66.5cm * 45 cm
- Jooseppi & Alexandra......8,355kg * 64 cm * 44,4 cm
- Roona & Vili.....................8,335kg * 68,9cm * 44,6cm
- O&O+rinsessa.................8,160kg * 69,0cm * 43,3cm
- Tyttönen & prinsessa......7,715kg * 64cm * 42cm
- Esmeralda & Veetu.........7,690kg * 67cm * 42 cm
- Cummastelija & Erica......7,395kg * 64,8cm * 42,3cm
- Tepa75 & Ilona...............7,315kg * 64,4cm * 41,5cm
- Mama & Stella.................7,285kg * 66cm * 42,3cm
- May85 & poika................7,220kg * 69,5cm * 43 cm
- Tikrutar82& Jade.............6,984kg* 66cm*43,2cm
- Tirlittan75&poju...............6,720kg* 67cm*43,7cm
- Naksos& Emma................6,250kg* 64,9cm * 43,2cm
- PuPu & Iina.....................6,110kg * 65,0cm * 42,5cm
 
Riisipuurosta vaihteeks :D esikoisellekkaan ei riisipuuro maistu, ei ole koskaan maistunutkaan. Oksentaa vallan kun riisipuuroa suuhun työntää. Riisiä syö kyllä muuten. Tiiä sitten mikä siinä on lapsesta pahaa, toiset kyllä tykkää. Vakaasti olen Iinan päättänyt totuttaa riisipuuroon, pitää siitä nyt jonkun muunkin tässä talossa tykätä kun mä :p

Outoa kyllä toi neuvoloitten eriäväisyys. On yhtämonta neuvoa ja ohetta kun neuvolaakin. Meille on esim, sanottu että ei mielellään kahta liha ateriaa ennen kahdeksan kuukauden ikää :eek: ei mitään tietoa mihin perustuu, tuota ohjetta me noudatettiin jo esikoisenkin aikana.

Vierastusta on myös täällä, vähänkään vieraampi naama niin jo tulee itku.
 
schnuller
Olkkis74:Mä uskon, että en ennen 5kk:n ikää ala antaa kahta kasvisruokaa päivässä.Voi olla että jos pärjää, niin annan vasta 6kk eteenpäin.Lihaa ei meidän perheessä syödäkään ollenkaan.

Meillä menee nyt(4,5kk):
aamumaito 180ml
aamupuuro 0,5dl
lounas 1/3-1/2 purkkia kasvissosetta+100ml maitoa
välipala 1/3 hedelmäsosetta+130ml maitoa
maitoa klo 18 140ml
iltavelli 110ml

Lisäksi olen antanut jo vettä ruokailun yhteydessä.Pysyy pikkuhiljaa kevyt vesipullo jo pikku kätösissä. =)
 
Schnuller: Nää ruokailuohjeistukset näyttää olevan neuvolakohtaisia. Kyllähän meistä jokainen, niin sinä, minä kuin kaikki muutkin tuntevat oman lapsensa niin hyvin että osaavat antaa sellaista ruokaa jonka kokee lapselleen hyväksi. :D Enkä tarkoita tällä kommentilla nyt haastaa riitaa tms vaan ihan totean vaan.

Ja unohdin: Me saatiin tuo kahden lihasoseaterian suositus 5kk-neuvolassa joten sehän menee just niin kuin sanoit. :D Tosin meillä mennään nyt taas muutama päivä ihan kasvissoseilla kun niitä on tuolla kaapissa enemmän kuin lihasoseita. :D
 
schnuller
No voi että, Olkkis74, en mä missään nimessä ottanut sun tekstiä mitenkään riitaa haastavana.Mä vaan kerroin, mitä olin suunnitellut itse tekeväni.Siis ihan vaan rupattelumielessä, kun asiaa tuossa eilen satuin pohtimaan.Meillä ei sitä 5kk neuvolaa vielä ole ollut, joten saas nähdä mitä siellä sanovat.
Tottakai jokainen tietää itse parhaiten mitä ja kuinka paljon lapselleen syöttää, siitä ei voi edes kiistellä.En mitenkään halunnut kauhistella sitä, että joku syöttää lihaa lapselleen. =)
Välillä on hankala kirjoittaa asiat, niin kuin ne tarkoittaa, ettei tule väärinymmärryksiä.Tuo mun kirjoittama "Meillä ei syödä lihaa", oli tarkoitus vaan viestittää, että me ollaan kasvissyöjiä koko perhe (ei sitä, että kauheeta, kun jotkut antaa jo lihaa noin pienille). =)
 
Onpas tää pino muuten hiljentynyt...

Ei mullakaan mitään asiaa ollut :) Kunhan tapan aikaa. Poika nukkuu jo toisia päikkäreitä :eek: Normaalisti nukkuu koko päivän aikana kahdet unet, yhdet lyhyemmät ja toiset pidemmät :)
No viimeyö meni niin levottomasti, niin kaippa se vaikuttaa asiaan.

Eikös puolen vuoden ikään mennessä yösyöntien pitäis loppua, tai ainakin vähentyä noin yhteen yösyöttöön??

Mulla on ihan krapulainen olo...Vaikka en oo viinaan koskenut reiluun vuoteen :LOL:
No, ei kyllä ole ollut krapuloita ikävä...

Illalla vaan ajoissa nukkumaan, niin toivottavasti huomenna on parempi olo :saint:
 
Alkuperäinen kirjoittaja May85:
jooseppi: Meillä 5 kk neuvolassa sanottiin, että puol purkkia sosetta , 2 kertaa päivässä...Mutta kai toikin on vauvasta kiinni. Meillä kun on poika aika pienipainoinen, niin saatiin lupa syöttää niin paljon, kuin suu vaan aukeaa :) Niin ja maitoa päälle. Ei oo kyllä hajuakaan, paljonko se maitoa päälle ottaa, kun imetän.

Seuraa pissavaippoja, jos niitä kastuu samaan malliin, niin uskoisin maidon riittävän? Tai sitten vaan kyselet esim. neuvolasta apuja =)

Noniin, pitääkin mennä kattomaan, ettei pannukakku pala uuniin...Näillä eväillä sitä laihdutetaan :LOL: :wave:
Meillä taas sanottiin et hyin voi antaa koko purkin 2 krt päivässä :D

Noista ruoista, Scnuller, oletko huomannut, että jos purkkiruokana isommalle haluaa kasvisruokaa niin lastenruokiin on tullut sellainen pelkkiä kasviksia sisältävä-ruoka (siis muukin kuin peruna-porkkana tms..)

Me ollaan tehty nyt monesti silleen et kun ollaan ittellemme tehty ruokaa, esim. uunikasviksia (+lihaa) niin ollaan laitettu tytölle oma pikkuvuoka mihin ollaan laitettu kasviksia ja tiettyjä yrttejä. tilli, persilja, tinjami, basilika yms.. niin saa vähän makuelämyksiä. Olen myös laittanut ihan vähän sipulia mukaan makua antamaan. Ja nämä toki soseutettu valmistumisen jälkeen ja tyttö on tykännyt. Niin ja oon siis laittanut sit pilttipurkkeihin ja pakkaseen.

p.s maisteltiin myös tomaatti (sisusta, ei kuorta) (älkää kauhistuko :D Mut ei tullut mtn allergisia oireita)




 
Alkuperäinen kirjoittaja schnuller:
No voi että, Olkkis74, en mä missään nimessä ottanut sun tekstiä mitenkään riitaa haastavana.Mä vaan kerroin, mitä olin suunnitellut itse tekeväni.Siis ihan vaan rupattelumielessä, kun asiaa tuossa eilen satuin pohtimaan.Meillä ei sitä 5kk neuvolaa vielä ole ollut, joten saas nähdä mitä siellä sanovat.
Tottakai jokainen tietää itse parhaiten mitä ja kuinka paljon lapselleen syöttää, siitä ei voi edes kiistellä.En mitenkään halunnut kauhistella sitä, että joku syöttää lihaa lapselleen. =)
Välillä on hankala kirjoittaa asiat, niin kuin ne tarkoittaa, ettei tule väärinymmärryksiä.Tuo mun kirjoittama "Meillä ei syödä lihaa", oli tarkoitus vaan viestittää, että me ollaan kasvissyöjiä koko perhe (ei sitä, että kauheeta, kun jotkut antaa jo lihaa noin pienille). =)
No lähinnä tuo viimeinen kommentti oli tarkoitettu yleisesti... :D Ei siis mitään sen kummempaa tai sulle henkilökohtaisesti... ;)

Meille tulee kohta MUMMI kylään pitkästä aikaa. Mummi on nähnyt Artun viimeksi ristiäisissä Artun ollessa 6vkoa vanha. Mummi ja vaari asuvat niin kaukana etteivät pääse kovin usein meitä katsomaan mutta sen mukaan mennään. Voipi muuten mummi yllättyä nyt kun näkee miten paljon poika on neljässä kuukaudessa kasvanut ja kehittynyt.



 
schnuller
Yonnazzz:Mikä kasvisruoka?Kerro heti!Kenen valmistajan?
Mä suunnittelin kans tuota jonkinlaisen uunivuokaruuan laittamista.Yrttejähän vissiin saa jo laittaa näille vaaveille ja sipuliakin.Onko kukaan valkosipulia vielä antanut?
Pikku hiljaa laajenee tuo ruokavalikoima.Myöhemmin voi lisätä nauriit, lantut, pinaatin, herneet, linssit ym.
Onko kukaan antanut ruusukaalta?Entä palsternakkaa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja schnuller:
Yonnazzz:Mikä kasvisruoka?Kerro heti!Kenen valmistajan?
Mä suunnittelin kans tuota jonkinlaisen uunivuokaruuan laittamista.Yrttejähän vissiin saa jo laittaa näille vaaveille ja sipuliakin.Onko kukaan valkosipulia vielä antanut?
Pikku hiljaa laajenee tuo ruokavalikoima.Myöhemmin voi lisätä nauriit, lantut, pinaatin, herneet, linssit ym.
Onko kukaan antanut ruusukaalta?Entä palsternakkaa?
Hitto en ostanut sitä kun ollaan pärjätty noil meijän uunikasviksilla.se oli 5kk alkaen mut en kuollaksenikaan muista kenen se oli. Uutuus se oli, purkissakin luki :D Voin kattoo seuraavaks kun meen kauppaan. S-marketissa purkkiruokien keskellä alhaalla (ehkä pikkasen vasemmalla :D ). (Kaikissa s-marketeissa aika samat hyllykartat)

Katon jos löydän linkin, kun ei ole muutakaan tekemistä!

MITÄ IHMETTÄ, kävin kaikkien valmistajien sivuilla mut en löydä sitä!!
 
http://www.nestlebaby.com/fi/baby_nutrition/products/product_detail.htm?stage=-1&pci=18



Ei se ollutkaan uutuus :( Se oli9kin sitten kaikilta valmistajilta ainut KASVISATERIA vaihtoehto! Voi teitä parkoja!

Valkosipulista
Meil oli viimeks valkosipulit loppu, olisin samaan settiin lisännyt mauksi vähän valkosipulia. Jostain luin, että olis hyvä ottaa sit ne pois, esim. tekis uunikasviksia ja antais niiden liota siellä mut ennen soseuttamista ottais pois, sama jos ei vatsa kestä sipulia.(Meillä kyllä kesti nähtävästi)
 
Alkuperäinen kirjoittaja schnuller:
Yonnazzz:Mikä kasvisruoka?Kerro heti!Kenen valmistajan?
Mä suunnittelin kans tuota jonkinlaisen uunivuokaruuan laittamista.Yrttejähän vissiin saa jo laittaa näille vaaveille ja sipuliakin.Onko kukaan valkosipulia vielä antanut?
Pikku hiljaa laajenee tuo ruokavalikoima.Myöhemmin voi lisätä nauriit, lantut, pinaatin, herneet, linssit ym.
Onko kukaan antanut ruusukaalta?Entä palsternakkaa?

MUistathan et lanttua ja naurista ei saa antaa alle 1.v.! Ja mitäs muita niitä viel oli, kun niissä on niin isot nitraattipitoisuudet!
(Mua kuumoteltiin tästä niinmuistutin. Meinasin itekin laittaa uunikasviksiin lanttua!) Palsternakkaa heittelin sinne kyl, antaa hyvin makua!

Löysin sen listan:


* lanttu, nauris, punajuuri, pinaatti, kiinankaali, nokkonen, juuresmehut, sormenpään kokoiset varhaisperunat (suuri nitraattipitoisuus)
* hedelmäsäilykkeet
* säilöntäaineita sisältävät mehut
* raparperi (oksaalihappo)
* kuivatut pavut ja herneet (huono sulavuus)
* sienet (haitallisia aineita, raskasmetalleja, huono sulavuus)
* idut (salmonellavaara)
* pähkinät, mantelit, ja siemenet (hometoksiinivaara)
* kaakao (parkkiaineet, oksaalihappo)
* tee (kofeiinin kaltaiset aineet)
* hunaja (botulismivaara)
* maksa (liiallinen A-vitamiinipitoisuus, raskasmetallit)
* suola ja suolapitoiset elintarvikkeet (juustot, makkarat ym.)
 
Schnuller

Ruokaehdotuksia:

Esim. tomaattia kaltattuna (tai sisus) jos ei allergioita, eli siitä tulee tomaattikastike sit oman maun mukaan me ollaan laitettu esim.

sipulia
perunaa
porkkanaa
palternakka
paprikaa (jos ei allergisoi..)
yrttejä (basilikaa, tinjamia)


Toi ainakin meillä uppos tosi hyvin ja itekin maistelin ni maistu hyvältä. (miedolta tietenkin mut tolle varmaan "tosi vahvaa"
 
schnuller
Kiitti yonnazzz! Kiva että joku jaksaa pohtia mun kans näitä ja perehtyä vaihtoehtoihin.
Purkkiruokia ei tosiaan ole vaihtoehtoina kovinkaan monta, siis jos monipuolista haluaa.Ei edes vanhemmille vauvoille.No mutta tosihan se on, että kun itse tekee niin tietää, mitä se vauva syö.Ja pystyy jättämään pois sellaiset inhokit joista ei niin välitä.

Niin kuin kirjoitin nauriit, lantut ym. pystyy lisäämään sit myöhemmin.Niissä on nitraattipitoisuudet tosi korkeat.Tomaattia en vielä myöskään uskalla kokeilla, koska uskon, että on paljon allergioita perinyt äidiltään. :(
Tuota valkosipulia voisin kans laittaa kun teen uunissa sen ruuan, ja napata sen sieltä sitten pois ennen soseuttamista.Vois tehdä ison annoksen ja pakastaa nuihin pilttipurkkeihin joita olen tuonne jemmannut.Ja ehdottomasti niitä yrttejä aion kans kokeilla.
Niihin kasviksiin tulee uunissa parempi maku, kun että jos vaan keittäis, pitää vaan varoa että ei polta niitä mistään kohti(karsinogeenien takia).

Meillä syödään myös satunnaisesti kalaa, mutta sekin tulee vauvalle sit vasta myöhemmin, koska on aika alergisoiva.

Oletteko kukaan tai aiotteko antaa vauvallenne mehua?Meillä juodaan joskus itse mehuja joissa ei lisättyä sokeria.Ehkä sellaista korkeintaa voisi joskus herkutteluksi antaa, mutta normaalisti pysyttäydytään kyllä vedessä janojuomana.

[/b]Onko täällä muita joiden vauvat ei tule syömään lihaa?
 
Schnuller ja tietty muutkin :D
Kasisruokia isommillekkin kun näitä vauvojen 4kk soseita on myös HIPP merkkisenä.
Hipp ei oo kyllä kotimainen tuote, mutta LUOMUA. EIkä sielläkään nyt tietty rajatonta määrää ole noita kasvis vaihtoehtoja, mutta muutamia ja ihan mielenkiintoisia vaihtoehtoja. Niistä voi ottaa vinkkiä myös kotona tehtävään ruokaan :p
http://www.hipp.fi/index.aspx?id=1
Ihan varmaan tutustumisen arvonen saitti :D me syötettiin noita hipp:ejä esikoiselle välillä jos ei kotitekoista saanut. Kotimaisuus tietysti kunniaan, mutta...

Mä myös esikoisen aikaan ostin semmosen kirjan kun ensilusikallisia (Valio Oy).. vaikka en uusavuton olekkaan, niin kivasti sieltäkin sai vinkkiä.Ei siellä nyt hirveästi niitä juttuja ole, mutta jos pää lyö tyhjää niin kannattaa kattoa jos vaikka kirjastossa olis.
Ja ne ketkä äitiyspakkauksen otti, niin sielläkinhän oli se opus kun imeväisikäisen ruoka tms. Sielläkin kai jotain vinkkejä vois olla.
 
ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄH, olin kirjottanut n. sivun pituisen jutun ja sit tyttöalko itkee ja mies tuli käymään koneella ja laitto vahingos ton ruudun kiinni!!!!!!!!

PIRU! Mut linkkiä siinä oli tänne:

http://www.vegaaniliitto.fi/vegaia/2003/kevat/lastenravitsemus.html

Näissä ihan mielenkiintoisia juttuja tuon perheen kasvisruokavaliosta:

http://www.hs.fi/omaelama/artikkeli/Vege++vauvasta+l%C3%A4htien/HS20071105SI1TL01olz

http://www.hs.fi/omaelama/artikkeli/Oprille+maistuu+tofu/HS20071105SI1TL01olt

Ja toisen:

http://ohjelmat.yle.fi/akuutti/seniorin_seurassa/arkisto/kasvisruokaa_syokaa_pork_kanaa

(Tässä mielestäni hyvää juttua:)

http://www.kasvisruoka.com/index.php?artikkeli=5


Piti kommentoida,että meillä on ihan sekaruokavalio, mutta syödään paljon "etnisiä" ruokia, ja juurikin linssejä, tofua, soijaa yms... Eikä olla mitenkään rajoituttu siihen, että onko lihaa vai ei.

Kaveri on kasvissyöjä ja niiden lapsi, nyt jo 5-vuotias on syönyt aina silloin tällöin ns. nakkeja (yleensä soijanakkeja) ja ranskalaisia, mutta pääasiallisesti samaa ruokaa kuin vanhempansa ja tykkää erittäin paljon esim. tofusta, soijarouhekastikkeesta yms..


Pupu Mäkin oon katellut noita HIPP tuotteita, niitä löytyy ihan S-marketinkin luomuhyllystä, riippuen S-marketista toki.

Schnuller Löytyisköhän kirjastosta tollainen kirja, vaikutti hyvältä:

http://umami.fi/ruoka-juoma/eeva/hyvan-mielen-keittio/



Sitten sivuan vähän aihetta, jos kasvisruoka kiinnostaa ja ideat ei mene eteenpäin nii näiltä sivuilta saa kyllä pirunhyviä vegetaarisia reseptejä (Ruokaryhmä hakuun vaan tuo vegetaariset):

http://keittokirja.kasvikset.fi/Suomeksi/Keittokirja/Ruokaohjehaku


Nyt Housea katsomaan, unohdin ihan:
 
schnuller
Muutamia nuista artikkeleista olinkin jo nähnyt.Nyt sain luettua nuo muutkin.Tuo oli kyllä hauska tuo kasvisruoka.comin juttu. =)
Mä olen kohdannut ihmettelyjä, että mitä te alatte sille lapselle syöttämään, jotta se saa tarpeeksi kaikkia vitamiineja ym.Niille olen sanonut, että samaa ruokaa se syö kun mekin, mutta sitten vanhempana.Kas kun mekin ollaan vielä hengissä. =)
Meillä ei esim.anoppi ymmärrä vieläkään että mitä ruokia me tehdään ja miten me pysytään hengissä.Se on aina aivan paniikissa kun me tullaan käymään, koska ei osaa tehdä yhtään ainoaa kasvisruokaa.No minusta se ei kovin paljon vaadi mielikuvitusta, mutta ihminen joka syö joka ruualla lihaa ja perunaa kokee sen ehkä hankalaksi.Aina syödään siellä vaan keitettyjä perunoita ja uunikalaa, joten ei yleensä olla kun max.2 päivää kylässä.

Saako Hipp-lastenruokia jo Suomesta!?Loistavaa, pitääpä mennä Prismaan tutkimusmatkalle!Ne on mulle tuttuja ajalta jolloin asuin Keski-Euroopassa.

Mä uskon että soveltamalla pääsee aika pitkälle tässäkin.Pitää vaan katsoa mitkä ei sovi vauvalle annettavaksi ja sitten sen mukaan tehdä ruokia.Ei nyt ehkä vielä, mutta muutaman kuukauden päästä.Vaikka ei tuo kirjakaan vaikuttanut yhtään pöllömmältä.
Soijarouhettaa saa nähtävästi alkaa antaa 7kk->.Juuri tällaisia pieniä tarkennuksia kaipasinkin!Kiitos likat!
Reissuun otettavaksi ei vaan tosiaan ole hirveesti monipuolisia vaihtoehtoja.Paitsi tuo yonnazzzin mainitsema Muksun ruoka ja muistaakseni Bonallakin on sellainen kun Kasvikset.
:flower:
 
Schnuller: Onko teillä ruohonjuuri-kauppaa lähellä? En tiedä missääin asustat, enkä sitä nyt jaksa tarkastaa:

http://www.ruohonjuuri.fi/tuotteet/ruoka/lasten-ruoka/



Meillä on ihanteellinen tilanne, kun anoppi ja appi tekevät aika usein pelkkää kasvisruokaa :D Vaihdetaan? ;)
(Ja helvetin hyväää sellaista!!)
 
Me ollaan ihan sekasyöjiä ja mies pääasiallisesti lihansyöjä. Siis sellainen tyypillinen suomalainen uroa että "pupun ruoasta ei tule täyteen" :kieh: Höh ja pöh sanon minä ja onneksi olenkin jonkin verran onnistunut hänen päätään kääntämään. Itse söisin mielelläni enemmänkin kasvisruokaa mutta... Törmäsin isoon ongelmaan nimeltä allergia aikoinaan kun seukkasin vegemiehen kanssa. En voi syödä soijaa, joten myös tofu poissa laskuista. Ja kaikki pähkinät hengenvaarallisia kuten myös idut :headwall: :headwall: Harmittaa, sillä tykkäisin esim. tofusta tosi paljon mutta ei kun ei. Täytyy vaan toivoa, ettei pienokainen ole perinyt äidin kaikkia allergioita.

Mä myös rakastan etnisiä ruokia. Ennen raskautta kävin lounaalla tosi usein nepalilaisessa tai intialaisessa. Sielläkin kyllä vähän ongelma kun mausteista oon allerginen mm. korianterille ja currylle. Onneks niiden oireiden kanssa voi kutenkin elää :whistle: Nyt tulikin niin hirvee nälkä, että pakko suunnata askeleet kohti jääkaappia ja unohtaa että iltasyöminen ei ole hyväksi :LOL: Öitä!
 
Hei syyskuiset!

Kommentoin tuota kasvisruoka-asiaa, itsekin siis olen kasvissyöjä. Eli tosiaan Hipp myy kivan oloisia kasvisaterioita 6kk alkaen.Tuo 6kk ruoka on "penneä, tomattia ja kesäkurpitsaa":) Lisäksi Semperillä on useampi vaihtoehto, esim luomu "pastaa ja juustokastiketta". Ja jos asustaa lähellä Ruohonjuuri-kauppaa, niin heillä on myös, joskin vähän hintavampia. Mutta ovat luomua.
Suht kivasti tuota valikoimaa on myös valmisruuissa, olin positiivisesti yllättynyt. Mun vauva on vasta 4kk eli testailtu ei olla, kunhan vaan olen katsellut noita valmiiksi.

Ja tosiaan soijatuotteita suositellaan n. 7kk iästä. Ja vähän myöhemmin vasta sitten palkokasvit jne, siinä kohtaa etenkin tää asia helpottuu huomattavasti. Mä tosin ajattelin testata vaikka punaisia linssejä soseessa vähän aikaisemmin, varovasti.

Meillä saattaa olla että lapselle joskus annamme myös kalaa. Itse siis olen ihan kasvissyöjä, mies ei ole. Mutta uskoisin tuon jäävän vähiin sillä vegeä täällä yhdessä syödään ihan pelkästään.
 
Mä oon myös suunnitellut tarjoavani neidille pääasiassa luomua sitten, kun alotellaan kiinteet, tosin ihan sekaravintoa. Täällä on tollanen yks luomukauppa, jonka valikoimissa on Babynat ja Holle -merkkiset luomuvauvanruuat. Googlella näytti löytyvän useampi noita merkkejä myyvä nettikauppa! Myös useampi kasvisateria löytyy valikoimista.

Täällä vielä Hollen nettisivut: http://www.holle.fi/
Babynatin sivut: http://www.babynat.co.uk/

Heh, näköjään korvikejauhettakin saa luomuna. Hieno homma! :)

 
Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä