**SYDÄNTENMURSKAAJAT-09** Tammikuussa!



Tämä on jakautuneiden jatkopino Syyskuun Sydäntenmurskaajien ketjusta. Eli meillä on ollut LA siinä syyskuulla 2009
Tervetuloa keskusteluun, muutkin syksyisten vauvojen äidit!

Syyskuun Sydäntenmurskaajat keskustelemassa::

Roona82 27v & Vili s.21.8.09 Esikoinen. Tampere
Vivid 24v & Luka s.26.8.09 Esikoinen. Tampere
Hiljaisuus & "tytylä" s.29.8.09 Kolmas. Oulu
tyttönen & "prinsessa" s.3.9.09 Kakkonen
jooseppi & Alexandra s.4.9.09
esmeralda- & Veetu s.5.9.09 Kakkonen. Kuopio
odottava ja onnellinen 21v & "rinsessa" s.6.9.09 Esikoinen. Helsinki
Usvatähti 32v & "neiti" s.6.9.09 Oulu
mama-84 25v & Stella s.8.9.09 Rauma
Tikrutar82 & Jade s.8.9.09 Esikoinen. Järvenpää
ViiVi09 25v & "poitsu" s.090909 Esikoinen. Riihimäki
Naksos & "Miina" s.090909 Neljäs.
olkkis74 & Arttu s.10.9.09 Kakkonen. Vantaa
zeny 21v & Arttu s.11.9.09 Kakkonen. Kuopio
Cummastelija & Erica s.11.9.09 Esikoinen.
MillionNights-82 & Sanni s.13.9.09 Viides. Mustasaari
Helinä83 & Venla s.13.9.09 Esikoinen. Tampere
Rimpulakissa & "Tyttö" s.14.9.09 Kakkonen.
Rosehip & "Typykkä" s.14.9.09 Esikoinen.
Nuppu09 & Kielo s.15.9.09 Viides. Hyvinkää.
Miimumaija 23v & Kaapo s. 15.9.09 Esikoinen. Helsinki
uneksija85 23v & Nooa s.15.9.09 Esikoinen. Tampere
ElämänIlo3 & "Typynen" s. 16.9.09 Kolmas. Oulu
Kerttuneiti & Vilgot s.17.9.09 Esikoinen. Tampere
HappyHippo & "Sulo" s.19.9.09 Esikoinen. Tampere
Anu-Marika 30v & poika s23.9.09 Esikoinen. Espoo
Jellona84 25v & Samu s.24.9.09 Kolmas. Orivesi
Micade 32v & "Ukko-Pekka" s.26.9.09 Kolmas.
hipuli09 & tyttö s.30.9.09 Lahti
inka85 24v & Elle s.2.10.09
dindei 22v & Mico s.2.10.09 Esikoinen. Espoo
Virtahepo 26v & tyttö s.2.10.09 Kolmas. Lahti
Kristelle 25v & "Sammakkoprinsessa" s.3.10.09 Toinen. Pori
ninja85 & Pikku-ukko s.6.10.09
yonnazzz & Tyttö s.8.10.09 Helsinki

Etusivun soppaa hämmentää Roona82...
Ja laittakaa mulle yksityisviestiä: jos vakkaripalstaajana haluat nimesi ja esittelyn ylläolevaan listaan!



Syyskuun Sydäntenmurskaajat löytyy myös FACEBOOKISTA
Laittamalla yksityisviestiä [oman sähköpostiosoitteesi] nimimerkille Usvatähti [ryhmän perustaja], niin sut voidaan kutsua jengiin, koska se on siis salattu. Multa voi toki myös kysellä lisää.. ** Myös mä voin nykyään hoitaa sinne fb-ryhmään, joten viestiä allekirjoittaneelle jos haluaa mukaan!

Tampereen seudun syksyiset mammat ovat treffailleet, ja myös meillä on oma FB-ryhmä. Jos löytyy kiinnostusta, lisätietoja allekirjoittaneelta, tai ryhmän perustajalta, joka palstailee nimimerkillä Vivid.

Myös pääkaupunkiseudun äidit ovat alkaneet järjestäytyä, eli Facebookista löytyy myös ryhmä syksyisille pk-mammoille. Lisätietoa nimimerkiltä yonnazzz !

Linkit edellisiin keskusteluihin:

http://kaksplus.fi/keskustelu/t1505277 [Syyskuun pino odotuspuolelta]
http://kaksplus.fi/keskustelu/t1515392 [Syyskuu-09]
http://kaksplus.fi/keskustelu/t1531622 [Lokakuu-09]
http://kaksplus.fi/keskustelu/t1557573 [Marraskuu-09]
http://kaksplus.fi/keskustelu/t1585027 [Joulukuu -09]

Että näin.

Ja ihan tippa tuli itellä linssiin, kun löysin tämän pinon: http://kaksplus.fi/keskustelu/t1271654,25

Odotusajan pinot löytyy helpoiten, kun avaa ton linkin tonne syyskuun pinoon odotuspuolelle, ja sen aloitusviestissä on linkitetty joka kuukauden keskustelut.

- Roona82 & Vili09 -
 
Alkuperäinen kirjoittaja Roona82:
Uusi vuosi, uusi pino, samat vanhat ämmät täällä rutisemassa arjesta! :LOL:

Mutta tosissaan: Kiitos kaikille kuluneesta vuodesta... On ollut mahtavaa jakaa se kanssanne!!!



Ensi vuoteen...
Roona&Vili
Nimenomaan mahtavaa :heart:
Ja eikun uusia seikkailuja kohden..kesää odotellessa toivottelen kaikille ihanille mammoille ja heiden perheilleen yhtä ihanaista UUTTA VUOTTA kuin edellinen :heart:
 
Oikein ihanaa uutta vuotta kaikille!

Ollaan jälleen miehen vanhempien luona paapottavana, joten palstailu on jäänyt vähemmälle. Hyvä vaan toisaalta, kun tulee koneella roikuttua välillä liiankin paljon. Kiitos Roona uudesta pinosta jälleen!

uneksija85 ja Nooa
 
Hellureit =)

Kävin vähän vaklaamassa tuolla huhtikuisissa ja eteeni osui asia, mistä ei tietääkseni ole jutskailtu vielä tai multa ainakin mennyt ohitse...

Elikkäs kuinka moni yrittää heti perään tehdä toisen lapsen tai vähän ajan päästä...aikas henkilökohtainen kysymys...mutta ois kiva jos jaksaisitte vastailla...

Mä haluaisin kovastikin mutta mies ei ainakaan toistaiseksi..toisaaltahan mulla rupeaa toi ikäkin kohta tulemaan vastaan...että jos joskus vielä niin puolen vuoden sisällä mieluiten...samaan syssyyn kaksi vaippaikäistä...kiitos :heart:

Rohkeasti vaan toiveitanne rustailemaan... :wave:

Äippä35v ja Kielo 3.5kk :heart:
 


Hellou.

Tänään on täällä läskinsulatusoperaation ensimmäinen päivä. Aamu alkoi heti lupaavasti nakeilla ja ranuilla kun jäi eilen syömättä. Loppupäivän olenki sitten paastonnu ja suunnitellu illan muonitusta, päädyin tekemään salaattia, siinä suht vähän kaloreita ja ehkä korvaa vähän tuota aamun mässäilyä.
Onko kellään tietoja kuinka tuo imetys ja laihdutus pitäisi sovittaa yhteen? Syömistä ei voi lopettaa, mut entäs rasvat, pitääkö niitä syödä joku tietty määrä? onko maidon koostumus suurinpiirtein sama vaikka mun kalorimäärät pienenee? tietääkö joku kuinka paljon tuo imetys lisää kulutusta, noin niinku suurin piirtein?
Liikuntaa pitäs varmaan lisätä roimasti, jostain vaan tarvis se motivaatio siihenkin kaivaa.

Voisin tehdä uudenvuodenlupauksen: aloitan taas bodypumpin. Lupauksethan on tehty rikottaviksi, eikö näin?

Meille uusi vauva saa tulla sitten ensi kesästä/syksystä lähtien, jos nopeasti tärppää niin lapsille tulisi ikäeroa noin 1,5 vuotta.
Meille on häät sovittu ensi kesäksi ja en kyllä halua olla sillon paksuna
=) muutenhan tuo seuraava vois olla tervetullut vaikka heti..
Seuraavan jälkeen taitaakin olla meillä lapsiluku täysi.

ninja+pikku-ukkeli kohta 3kk <3
 
Oikein mahtavaa, ihanaa ja onnellista vuottaa 2010 kaikille !! Kiitos uudesta pinosta !

Perheen lisäyksestä on ollut enemmänkin juttua, muistaakseni marraskuun pinossa? Itse sillon kerroin, että en tahdo tähän perään lisää lapsia. Jos raskaus olisi yhtään samanlainan kuin edellinen, en jaksaisi sitä pienen kanssa. Muutenkin miehen kanssa halutaan antaa kaikki mahdollinen rakkaus ja huomio nyt Kaapolle. Itse olen perheestä jossa 6 lasta (itselläni siis 5 pikkuveljeä, josta nuorin nyt 7v), joten ehkä senkin takia tahdon nauttia yhden lapsen "rauhasta". Miten te muut olette suunnitelleet olevanne kotona / palaavan töihin? Toki varmaankin riippuu niistä mahdollisista tulevista pikkusista. Olikos se shnuller joka jo olikin kirjoittanut palaavansa töihin kesällä. Miehen kanssa ollaan puhuttu, että olisin kotona niin pitkään kun haluan. Toiveissa olisi ainakin sellaiset 3-4 vuotta hääräillä kotosalla.. Jos me tulevaisuudessa sitten saadaan lisää lapsia (lapsi) niin musta hyvä aika sille olisi kun Kaapo menee kouluun. Sais sitten aamupäivät olla vauvan kanssa kahdestaan ja Kaapolle olisi varmaan kiva tulla koulusta kotiin kun ei tarvitsisi olla yksin. Noooh, johan on pitkän tähtäimen suunnitelmat :LOL: :ashamed:

Huomasitteko jotain muutosta vauvan yöunissa kun aloitte antamaan velliä & soseita? Mä olen nyt reilun viikon antanut useimpana päivänä maidon mukana vähän velliä. Ja Kaapo ei ole sen jälkeen nukkunut yöllä 7 tuntia pidempää, vaan herää syömään. Ensin 7 tunnin päästä ja sitten 3 tunnin välein :headwall: Aijemmin hän siis nukkui yöllä 11 tuntia putkeen! Onko se velli voinut kasvattaa vatsalaukkua ja siksi Kaapo herää yöllä syömään? Tuskimpa, mutta en mä ymmärrä mistä tää nyt johtuu. PUUH !! Luulisi sen menevän toisin päin...

Reilu kk sitten Kaapolle tuli flunssa ja tossa joulun aikaan se paheni: tuli pahan kuuloinen yskä ja lämpöä. Lääkärissä käytiin muutaman kerran, mutta onneksi ei mitään vakavampaa. Lääkäri positiivisesti tokaisi että: Tästä se alkaa, 5-10 räkätautia vuodessa ! :kieh:

Torstaina lääkärissä muuten punnittiin ja mitattiin. Kaapo on nyt 3,5kk ikäisenä 6,7kg ja 65cm. Eli kahdessa viikossa pituutta tullut 3 cm :eek:
 
KAIKILLE OIKEIN HYVÄÄ UUTTA VUOTTA 2010!!! :heart:

Nuppu: Meil on kovasti miehen kans ollu puhetta, et vieläkö lapsia lisää!? ...mut mihkää tulokseen ei olla viel tultu!! Hiukan on ollu puhet, et josko ens kesänä, samaan aikaan, ku mä palaan töihin, ni annettais lupa tulla, jos on tullakseen!!! Mut tietty, jos nyt on oikee "pahasti" käyny ni voin ol jo raskaana... :ashamed:
Pienellä ikäerolla halutaan, jos meinataa.... Stellaaki tehtii se 2 vuotta, et ei kauheest voi suunnitel, ku ei ikinä tiedä!! Hmmm.... niin kovin kinkkisii asioita!!

Uuden vuoden lupauksii tehty yks miljoona kappaletta, mut saas nähä saako yhtäkään taaskaan pidettyy edes ton tammikuun loppuun asti! :LOL:

mama ja Stella (koht 4kk jo)
 
Alkuperäinen kirjoittaja ninja85:
Onko kellään tietoja kuinka tuo imetys ja laihdutus pitäisi sovittaa yhteen? Syömistä ei voi lopettaa, mut entäs rasvat, pitääkö niitä syödä joku tietty määrä? onko maidon koostumus suurinpiirtein sama vaikka mun kalorimäärät pienenee? tietääkö joku kuinka paljon tuo imetys lisää kulutusta, noin niinku suurin piirtein?
Mä olen kuullut että 1-1,5 kg viikossa ei saisi enempää laihduttaa imettäessä. Muuten oman elimistön kuona-aineita vapautuu liikaa rintamaidon kautta vauvalle. En tiedä onko jotain suositusmäärää päivittäiselle rasva-annokselle. Eiköhän pääasia ole, että syö terveellisesti ja monipuolisesti. Syötkö jotain monivitaminnia tai kalanmaksaöljyä? Täysimetys kuluttaa vuorokaudessa kaloreita 500-700 kcal.
 
Piti vielä kysyä, tämä on TÄRKEÄÄ...
Onko täällä ketään jolla on kuukautiset alkaneet ja ehkäisynä kondoomi??? Ja muutkin saa vastata! Alkoivatko kuukautiset heti tulemaan säännöllisesti kun ne ensimmäisen kerran alkoivat? Onkohan ihan ok/normaalia, että kuukautiset eivät tule ihan ajallaan?

Mä vaan rupesin miettimään, kun just tajusin että menkat on nyt kai 2 vko "myöhässä". Edellinen raskaus alkoi vaikka söin pillereitä. Joten en yhtään ihmettelis taas jotain ihme-raskautumista. Mähän oon melkeen kun joku 2000-luvun versio neitsyt mariasta .. :whistle: :LOL:
 
miimumaija: kuukautiset alkanut ja viimeks kierto heitti viikolla.. Niis voi olla aluks ainaki vähä sekavuutta ennen ku normalisoituu!!! Tai voi ne hetiki kloksahtaa normiks (niin mul meni ekast)!! Meil kans toi kondomi käytös... tai ainaki pitäs olla!!! Viimeks just vähä "sekoiltii" ja jätettii pois, eli siis jännitystä elämään!!!
 
Minä luotin täysimetyksen mahtavaan voimaan ehkäisykeinona, ja kappas kun kuukautiset alkoikin. Sen täytynee tarkoittaa että on ollut ovulaatio, se sitten siitä ehkäisytehosta. Taas ois ollu mahdollisuus tyhmää sakottaa.
Nyt meillä ehkäisynä kondomi ja kuukautiset tulee normaalisti. Sen huomion tein, että nykyään ovat paljon entistä runsaammat eikä yhtään kivuliaat niinkuin ennen. Voiskohan synnytyksellä olla jotain osuutta?!

 
Alkuperäinen kirjoittaja miimumaija:
Alkuperäinen kirjoittaja ninja85:
Onko kellään tietoja kuinka tuo imetys ja laihdutus pitäisi sovittaa yhteen? Syömistä ei voi lopettaa, mut entäs rasvat, pitääkö niitä syödä joku tietty määrä? onko maidon koostumus suurinpiirtein sama vaikka mun kalorimäärät pienenee? tietääkö joku kuinka paljon tuo imetys lisää kulutusta, noin niinku suurin piirtein?
Mä olen kuullut että 1-1,5 kg viikossa ei saisi enempää laihduttaa imettäessä. Muuten oman elimistön kuona-aineita vapautuu liikaa rintamaidon kautta vauvalle. En tiedä onko jotain suositusmäärää päivittäiselle rasva-annokselle. Eiköhän pääasia ole, että syö terveellisesti ja monipuolisesti. Syötkö jotain monivitaminnia tai kalanmaksaöljyä? Täysimetys kuluttaa vuorokaudessa kaloreita 500-700 kcal.
Kiitos vastauksesta :heart: Täytyy aloittaa varovaisesti tämä projekti, tosin tuossa 1kg/viikko tahdissakin on jo kovasti tekemistä.
Pitääkin ottaa taas käyttöön nuo multivitamiinipillerit mitä tuli popsittua raskausaikaan.
 
schnuller
Onnellista uutta vuotta täältäkin!

Mä tosiaan kirjoittelin siitä,että aion mennä töihin kesällä kun vanhempainvapaat ja kertyneet vuosilomat on pidetty pois.Nykyisinhän on mahdollista tehdä lyhyempää päivää, siihen asti kun lapsi täyttää muistaakseni 7v.Eli 30h/vko.Sellaista suunnittelin, koska sitten saa sen lisäksi jotain avustusta vielä Kelalta.Haaveissa oli, että sisko hoitaisi alussa päivisin meidän vaavia, kun on kerran työttömänä, jotta ei tarvitsisi heti päivähoitoon laittaa.
Minkälaista hoitomuotoa olette suunnitelleet?Meillä varmaankin perhepäivähoitajalle vaavi hoitoon, koska päiväkotien ryhmät on niin täynnä, että ihan kauhistuttaa, ja kukaan ei tee asialle mitään.Yksityiset erikoistuneet päiväkodit ottaa vasta 3vuotiaasta asti hoitoon.Sen siis silloin.

Seuraavasta lapsesta:Me ajateltiin odotella vielä hieman, että neitokainen täyttäisi ainakin sen 2vuotta.Olen katsellut sivusta kun kaverilla on nyt kaksi vaavia, joilla ikäeroa on vajaa vuosi.

Menkoista:Mulla eka menkat tuli jo joulukuun alussa.Nyt odotellaan seuraavia.Olen kuullut, että monella on eka menkat tulleet ja sitten seuraavia saanutkin odottaa tovin verran.Kestää vissiin ainakin puol vuotta, että säännöllistyvät taas. :attn: Mutta muistakaa ne, jotka ei seuraavaa lasta halua putkeen, että raskaaksi voitte tulla, vaikka menkkoja ei vielä olisi kuuulunutkaan!Me ollaan käytetty kondomia, heti kun aloitettiin petipuuhat uudelleen, vaikka menkkoja ei vielä silloin ollut kuulunutkaan.Täysimetys ei myöskään ole ehkäisykeino, koska ,menkatkin voi alkaa vaikka ei imettäisi ollenkaan tai vaikka täysimettäisi!

Laihdutus:Tsemppiä niille, jotka ovat päättäneet päästä vanhoihin mittoihin.Täällä myös samansuuntaisia suunnitelmia, mutta saas nähdä miten käy.Mä en halua kuulua niihin äiteihin, jotka ei huolehdi itsestään yhtään ja sitten repsatavat hurjasti ylipainoisiksi.

Nyt alkoi taas hurjat pakkaset, joten viikon verran saadaan taas varmaan olla sisällä.Lupas tiistaille -28astetta!Voi kun tää tammikuu ois pian ohi ja päästäis odottelemaan kevättä!
 
Onnellista vuotta 2010 kaikille! =)

Meillä on pitänyt kiirusta, kun on menoja ollut enemmän kuin tarpeeksi. Ulkomaanreissu meni mainioisti kahden pikkuisen kanssa, tuntui jopa lomalta, vaikka etukäteen hieman stressasinkin B) Vuoden vaihtumista juhlittiinkin sitten miehen vanhempien luona keski-Suomessa, joten kotimaan autoiluakin on riittänyt lähes tuhat kilometriä.

Meillä lasten ikäero on 1v7,5kk ja ihan heti en kyllä kolmatta tähän putkeen halua...vaikka toisaalta on jonkinlaista raskaus-/vauvakuumetta :whistle: Noh, mies onkin "perunut puheitaan" ja hän on tällä hetkellä sitä mieltä, ettei kolmatta enää "hankittaisi", nyt kun on molempia sukupuoliakin :| Ehkä se mieli muuttuu lasten kasvaessa ;) Esikoisen orastava uhma kiristelee vaan hermoja välillä :LOL:

Menkat ei ole onneksi vielä alkaneet ja mun puolesta täysimetys saisi pitääkin ne poissa vielä muutaman kuukauden.

Töihin mun varmaan pitää palata alkusyksystä eli vanhempainvapaan ja pitämättömien lomien jälkeen :/ En kyllä haluaisi niin pientä hoitoon laittaa, vaikka esikoisenkin jouduin viemään 11kk ikäisenä hoitoon :'( Silloin mies opiskeli ja nyt koittaa saada omaa firmaa käyntiin, joten tienestit hänellä nollissa :( Positiivinen asia kuitenkin se, että mulla on aivan mahtava vakkarityö, jossa oikeasti viihdyn =) Ja tuö ryhmäperhepäivähoito (jossa esikoisella paikka "odottamassa") on kyllä mahtava, kodinomainen paikka, jossa oli mukavat tädit =)

Kropalle tarttis jotain tosiaan tehdä :kieh: Laihtua mun ei tarttis kiloissa, mutta kiinteytyä pitäs ja antaa selluliiteille kyytiä! Muutenkin pitäisi taas alkaa pitämään parempaa huolta itsestään. Kauhistelin mun jalkapohjia, kun ovat niin kuivat ja ryhdyinkin jokailtaiseen jalkojen rasvaukseen. Nämä pakkaset pistää kyllä ihon koville, eikä nuo järjettömät suklaamäärät auta kiinteytyksen suhteen ;)

Meillä menee tytön kanssa entiseen malliin eli mun rakas tissitakiainen ei kyllä huoli pulloa eikä tuttia laisinkaan. Tissillä roikkuu päivisin noin 2h välein, mutta yöllä vetelee hirsiä sitten n.6h :heart: Rytmiä en ole saanut vielä aikaistettua ellei tämäniltainen nukkumaanmeno klo 21 ole onnistunut sitä nyt muuttamaan :whistle: Päiväunia tyttö nukkuu vaihtelevasti, mutta yleensä vain 3x10-15min. Kateellinen olen toisten neljänkin tunnin päikkäreille :whistle: :ashamed:

Kristelle & K huomenna tasan 3kk
 

Yhteistyössä