Synnytysasennot, mikä paras?

Olen kaksi saanut maailmaan puoli-istuvassa asennossa ja nyt olisi kiva kokeilla jotain muuta ensi viikolla, kun on käynnistys edessä.

Vauva on taas yli 4 kg, mutta ongelmia koon suhteen tuskin tulee, koska edellinekin oli 4,4kg ja sain vain lievät repeämät.

te joilla on kokemusta eri asennoista, kertokaa mikä on tuntunut parhaalta. Kiitos!
 
jakkara on jees
Hei,

olen saattanut maailmaan neljä, yksi leikkauksella ja kolme synytysjakkaralla. Jakkara on ehdottoman hyvä! Se avustaa lapsen ulostuloa luonnollisesti synnytysasennon puolesta. Siinä on helppo rentoutua (miehen avustuksella) ja ottaa rauhallinen tahti ponnistukseen.
 
Mä olen myös synnyttäny molemmat puoli-istuvassa asennossa.
Hyvältä on tuntunu.
Nyt on vissiin jotenkin muotia ponnistaa kyljeltään.
Mulle kätilö yritti kaupitella sitä vaihtoehtoa kuopuksen synnytyksessä, mut koska esikoisen kans tuntu tuo perintinen hyvältä, pitäydyin siinä.
Tosi monet kaverit on sanonu samaa, et on ehdotettu kylkiasentoa.

Hyvähän se on, että antavat vaihtoehtoja. Ei sitä välttämättä itse kaikkea hoksaa... :)
 
iina1982 harmaana
mä kokeilin ponnistaa kyljeltään mut ei tuntunut hyvältä joten siirryin jakkaralle ja johan rupes homma sujumaan :)
suosittelen siis ainakin kokeilemaan sitä jakkaraa...miehen kädet siinä on kyl kovilla, mulla ainakin tuli kuulemma hullun voimat siinä pusatessa tyttöä ulos :D
 
joulutyyppi
Mä synnytin esikoisen säkkituoli päällä nelinkontin. Ponnistusvaihe kesti 6min. Kuopus syntyi sängyllä, mutta olin polviseisonnassa...ponnistusvaihe 17min. Jotenkin mulla tuntuu tuo pystyasento olevan parempi, Supistukset on senverta kovat ponnistusvaiheessa etten tosiaan suostuisi/kykenisi olemaan makuulla...
Saa nähdä miten tämä seuraava tulee ulos, luultavasti pystyssä yritän taas olla. :)
 
sarah
Mä olen kans kaksi kertaa ponnisanut puoli-istuvassa asennossa. Toisesa kävelin ponnistusvaiheeseen asti ja sitten kun pii mennä selälleen, tuli aivan hirveät selkäkivut (kärsin niisä raskausaikanakin.) Kolmmannen synnytyksessä ajatelin ehdottaa synnytysjakkaraa. Terveydenhoitaja vaan sanoi, että kätilöt vastustavat sitä huonon asennon vuoksi. (siis kätilöllä huono asento).
 
sängyn pohjalla minä makasin koko ajan. ponnistusvaiheessa piti nousta hieman enemmän istuvampaan asentoon. oli niin kipeä olo ettei tehnyt mieli liikkua senttiäkään mihinkään suuntaan :'( enkä varmaan olisi voinutkaan, kun piuhoja oli niin miljoona: epiduraali, antibioottitippa, pinni vauvalla jne...
 
marierie
Heips!

Lukekaapas jokainen nuo viestini mitkä kirjoitin tälle samalle synnytys palstalle mutta viestin ponnistusasennot alle!

Ottakaa hyvät ihmiset asioista selvää ennenkuin menette synnyttämään. Omaa oloanne vain sillä helpotatte. Selinmakuu tai puoliistuva asento on suosiossa sen vuoksi että se helpottaa kätilön työskentelyä. Mutta äidin kannalta se on pahin mahdollinen.....
 
Minä synnytin kyljelläni.Siskoni oli mukana mieheni lisäksi synnytyksessä ja aina sanoin,että kyljellään en ponnista kun jalkakin täytyy nostaa ylös.Jotenkin tuntu rivolta.No,kuinkas kävikään,helpointahan se oli näin!
 
Olin lukenut paljon aktiivisynnytyksestä ja suunnitellut ponnistavani pystyasennossa, mutta hetken koittaessa olinkin niin väsynyt, että "tyydyin" puoli-istuvaan asentoon kätilön neuvosta. En tosiaankaan olisi jaksanut olla pystyssä! Ponnistaminen sujui hienosti eikä kipuja ollut yhtään, episiotomia tehtiin enkä revennyt ollenkaan. Puoli-istuva asento tuntui yksinkertaisesti hyvältä. Mieleeni ei myöskään olisi tullut kyseenalaistaa episiotomian tarvetta, koska kätilön mielestä se mitä ilmeisimmin oli terpeen. Olisinkin säästynyt paljolta stressiltä, jos en olisi lukenut niin paljon ennen synnytystä, koska aloin pelätä, että joutuisin ponnistamaan puoli-istuvassa asennossa tai minulle tehtäisiin episiotomia turhaan.. Mielestäni ei siis ole tarpeellista "pelotella" äitejä sillä, kuinka sairaaloissa mahdollisesti tehdään toimenpiteitä äidin tahdon vastaisesti. Eikä pystyasento ehkä olekaan kaikille paras mahdollinen ponnistusasento- syystä tai toisesta!
 

Yhteistyössä