Syyskuiset 2019

@Toiveissa90 ja @Veeja , just tuontyyppisistä kivuista kysyin lääkäriltä samalla ku katottiin mun tulehtuneita poskionteloita eikä se ollut yhtään huolestunut vaan laittoi ne raskauteen liittyvien muutosten ja kohdun kasvamisen piikkiin. Jos kivut pahenee niin uudestaan näytille. Näin aattelin tehä :)

Hyyh, onpa paha olo :sick: Yrjösaldo yhä nolla mut tätä etovaa oloa tulee aina välillä...
 
Hei mitä vitskuja ootte aloittaneet käyttämään tai ollut jo käytössä? Mitä luonnonmukaisempi, sen parempi.. En voi vielä tuolla facen freetoxaajissa kysellä kauheesti kun niin paljon tuttuja siellä.

Ruokavalio on tietenkin monipuolinen :)
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
:)Mä käytän wild alaskan omega öljyä ( puhtain öljy markkinoilla ja hyvin imeytyvä ) suosittelen, sitten Royal Geleetä, probiootti comb ja tietty D vitamiinia yhdessä omegoiden kanssa, näin maksimoidaan hyöty ja tosiaan 100 - 150 mg d:tä. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
Mä en kyllä muista joka napin merkkiä mut otan joka päivä äitiysmonivitamiinia, rautalisää 100 mg (sain vasta joulukuussa nipin napin normaaliksi korjaantumaan kesällä todetun anemian niin en uskalla nyt jättäytyä ilman rautalisää) ja d-vitamiinia 100 mikrog. Sitte otan kalaöljyä silloin tällöin ja nyt oon yrittäny aloittaa joka päivälle maitohappobakteerit mut se ei vielä mee rutiinilla vaan unohtuu usein :D Mut kova aikomus on syödä niitäkin. Haluan niin terveen vauvan ku mahdollista ja lisäks haluan ite pysyä kunnossa, siks tällanen setti :)
 
Täällä kans yks flunssalainen...räkää puskee poskiontelot täyteen :confused: meidän nuorin kans kauheassa räkiksessä, kuume onneksi laski jo ja miehellä nousi kuume ja kurkku tosi kipeä.
Mulla jo helpotti nuo vihlomiset alamahalla mutta ne palasi..jospa se pieni ottaa kasvuspurttia :love: nyt tullu sellanen olo etten haluais uskoa minkään oireen tai oireettomuuden olevan huono merkki (n) kai tuohon pieneen on jo niin kiintynyt :love:

Kurjaa kyllä jos Facen kautta paljastuu raskaus ja vielä sellaisten ihmisten toimesta jotka ei kyseiseen ryhmään kuulu ees :eek:

@Mandel vaikka täytyy nyt kääntää ajatukset yhteen pieneen niin ihanaa että hän oli siellä vahvana ja hyvinvoivana :love:
 
Toi probiootti comp on hyvä, sisältää myös glutiinia ja biotiinia, jotka hyväksi myös limakalvoille . Ja mä oon käyttäny Q10 myös nyt, mutta ne loppu just niin en sitä laittanut. Täytyy ostaa. Ja oon ottanut sitä 100-200 mg. Koska toi Q10 hidastaa vanhentumisen oireita eli mm. Vaihdevuodet. Q10 lähtee laskuun naisilla jo 30 vuoden iässä ja vaikuttaa suorituskykyyn, hedelmällisyyteen ym
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
Täällä suositellaan foolihappoa jo ennen raskaaksituloa, en huomannu että kukaan ois maininnut mutta mä aloin heti popsia ku huomasin raskauden mahdollisuuden. Lisäksi kalsium/D vitamiini yhdistelmää ja sillon tällöin omega 3 ja rautalisä, niitäki mun kannattas ottaa varmaan päivittäin vaikka ruokavalio onkin hyvä. Viimeks laski kauhean alas hemoglobiini niin pitäis yrittää välttää että laskis taas ja kalaa ym syödään vähä vähemmän ku viime raskaudessa niin siksi tuo omega :) poika roikkuu vielä paljo tissillä niin kyllähän tuo imetys vie lisäksi osansa mun ravinnosta. Herkkuja vois vähentää mutta ku ihme kyllä tekee vielä paljo mieli :whistle:
 
Viimeksi muokattu:
Foolihaposta on paljon ristiriitaista tietoa. Tarkoitan nyt tuosta lisästä. Liiallinen foolihappon saannin on todettu aktivoivan mm.syöpäsoluja. Mä söin foolihappo lisää ainoastaan ennen raskaaksi tuloa kuukauden verran. Mun mies oli heti ihan kauhistunut, kun kuuli että pitäisi syödä sitä vielä erikseen.
Foolihappoa saa mm. Kasviksista ( raaka ), marjat, viljat. Suosittelen lisää jos ruokavalio on suppea :)
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
Itse syön vain raskausajan monivitamiinivalmistetta. En koe tarvitsevani mitään muuta lisää kun on monipuolinen ruokavalio. Mielenkiinnolla odotan kuinka alas hemoglobiini laskee raskauden aikana, kun joulukuussa hb oli 150 :LOL:. Muutenkin ajattelin ottaa ruokavaliossa ja kemikaalien välttämisessä oman järjen käteen. Toki sappivaivojen takia pieniä ruokavaliorajoituksia on, enkä nyt tahallani mitään listeriaa sisältävää halua syödä.
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
Joo, mä ite syön puhdistamon D:tä ja C:tä.. Pitäis ostaa raskausajan vitamiini nyt kyllä.. Kasviksia syön paljon, eritoten vihreitä. Vihermoothie, salaatteja ym... Käytän myös msm jauhetta, joka vahvistaa kollageenin tuotantoa, sitruunavettä aamuisin..
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
@Mandel Onneksi kuitenkin vauvalla oli kaikki hyvin. :love: Tuota mä just murehdin, että jos seuraavassa ultrassa ei olekaan kuin enää yksi ja aiheuttaako toisen "poismeno/surkastuminen" sille hyvinvoivalle vauvalle jotain... Kävittekö omakustanteisesti toisessa ultrassa vai tarjottiinko se teille mahdollisen kaksosraskauden takia? Meillä tosiaan seuraava ultra ois vasta 4.3. jolloin np-ultra. Pakko päästä sitä ennen vaikka uudestaan yksityiselle. Pelottaa kiintyä ajatukseen kaksosista. :unsure:
 
Mä syön kyllä monipuolisesti, mutten oo varma tuleeko niitä raakoja kasviksia tarpeeksi niin varalta popsin sitä foolihappoa, eihän se ole iso määrä ku yhen päivässä ottaa :) mielenkiintoista kuulla että siitäki voi olla haittaa isommissa määrin!

Täällä kans tuo oireiden vähyys (tai olemattomuus) jatkuu, mikä on tavallaan kiva mutta pakostakin huolestuttaa vähä ku on kokemusta keskeytyneestä km missä oireet loppu yli 2vkoa enneku alko vuoto. Saa nähdä riittääkö tää syyksi että sais huomenna lähetteen ultraan ennen np-ultraa, riippuu ihan millanen on tällä kertaa mun raskautta seuraava kätilö. Oisin halunnu saman ku viimeks mutta se on ite äippälomalla.
 
@Olivia_ ihan omakustanteisesti mentiin toiseen ultraan. Perhe artella käytiin ja siellä onneksi hinnat kohtuullisia. Oman mielenrauhan takia oli tärkeätä käydä. Kunnallisen ultra sitten olisi parin kolmen viikon kuluttua, en oo vielä varannut sitä.

Neuvolassa ensikäynnillä oli puhetta kalsiumista ja kun käytän vähemmän maitotuotteita niin suositteli purkista lisää. Kun vauvahan ottaa kaiken tarvitsemansa myös kalsiumin ja jos siinä on vajetta niin sitten se lähtee mun luista. Tuo oli itselle uusi tieto ja samantien kävin apteekissa ostoksilla!
 
  • Tykkää
Reactions: lillium
@Mandel Ihanaa, että vauhdikkaalla tapauksella kaikki hyvin.(y) Sä ootkin jo pitkällä, ihan kannoilla tullaan.:p

Tosiaan ja myös @Olivia_ lle: mun kaverilla oli just tollanen tilanne, että varhaisultrassa näkyi kaksi (vieläpä 2 sykettä), mutta nt-ultrassa enää yksi. Ei siitä kesken jääneestä ollut sille eteenpäin porskuttaneelle siellä kohdussa mitään haittaa, tai mitään muitakaan seuraamuksia (ei tullut puheeksi, näkyikö sitä edes ultrassa enää raskauden myöhemmissä vaiheissa vai hoitiko kohtu asian), lopulta syntyi oikein terve lapsi.

@Miina- Ei nyt ole tarkoitus huolestuttaa, mutta kannattaisikohan sun pirauttaa päivystykseen? Multa lääkäri tossa aiemmin kyseli, oliko flunssa aiheuttanut kuumetta, ja jostain on mulle jäänyt mieleen, että yli 38 asteen kohdalla kannattaisi alkaa panadolilla laskea kuumetta. Mutta kysy asiantuntijalta.

Lisäravinteista: Siis mulle spina bifida ym. foolihapon puutteesta johtuvat hermostoputken häiriöt sikiöllä on sen verran vakavia juttuja, että otan foolihappolisän syönnin vakavasti. Lisäksi jotkuthan joutuu syömään foolihappoa vielä enemmän, koska se ei kaikilla esim siinä perusfoolihappomuodossa edes kunnolla imeydy, vaan pitää esim syödä sitä folaattimuodossa tai perussuositusta enemmän (käsittääkseni tähän liittyvä geeni(virhe?) on kohtuu yleinen, sitten tietysti ihmisillä on perussairauksia). Eli olen koko yritysajan vetänyt kk-kaupalla sitä perus 400 mikrogramman foolihappolisää (erilaisia tabuja tullut kokeiltua) ja lisäksi ollut se 10-20 mikrogrammaa D-vitamiinia. Nyt kun plussasin, vaihdoin Femibion 1 -raskausvitamiiniin, joka sai lekuriltakin peukkua. Muuten yritin ensimmäisinä viikkoina vielä syödä tuoretta pinaattia päivittäin varmuuden vuoksi siihen päälle. Lisäksi mulla todettiin hiljattain varastorauta vähän matalaksi, niin otan anemian ennalta ehkäisyn kannalta muutaman päivän välein yhden rautalisän - tämä sai neuvolastakin vihreää valoa. Muuten ylipäänsä yritän kiinnittää ruokavaliossa huomiota juuri noihin hyvien rasvojen saantiin (avokado, oliiviöljy, pähkinät, kalat), ja sitten tosiaan noissa raskausajan ravintosuosituksissa pisti silmään maitotuotteiden käytössä nykykulutukseeni nähden korkeahko suositus: eli jääkaappiin ilmestyi maitopurkki, jotta tulisi se ylimääräinen lasillinen päivittäin nautittua, juustoa nyt tulee vedettyä ehkä muutenkin enemmän kuin laki sallisi...:rolleyes: Siinä ne mun aakkoset. Kaikki muut ravintolisät (ubikinoni yms): niistä ei käsittääkseni ole vielä luotettavaa tutkimustietoa sikiötoksisuuden kannalta, ja koska noiden lisien kautta ko. aineen saantipitoisuudet nousee normi ruokavaliota korkeammaksi, ja olen kuitenkin enemmän tätä kohtuus kaikessa -koulukuntaa, niin yritän mieluummin ruokavalion kautta huolehtia, että tulisi saatua kaikkea tarpeellista tasapuolisesti.
 
Tuo foolihapon liikasaantiin liittyvä riski tuli kyllä ihan uutena, onkohan suositukset sen suhteen muuttuneet? Sen lisääminen ruokavalioon on ollut melkein ehdoton jo kuukausia ennen kuin raskautta edes yritetään ja äitiysvitamiineissa se on vakio ja ihan reiluna annoksena.
Miulla on niin köyhä ruokavalio tällä hetkellä että varmasti tulee itselle jotain puutetta, vauvahan ottaa kyllä omansa. Maitotuotteita en pysty kunnolla juomaan ja salaatin ajattelukin tekee huonon olon. Kertooko se sitten siitä etten ko aineita edes tarvitse o_O ..? Tuota folaattia menee siis purkista ja rautaa tippana. Ja beetä.
Tänään 9+3 ja ylihuomenna neuvolahöpinät. Suostuiskohan täti kuuntelemaan mahd sydänääniä..
 
Hei kaikki. Täällä ois myös syyskuussa la. Raskaus tuli tavallaan hiukan yllätyksenä ❤ Kaksi lasta aijemmin jotka saatu hoidoilla aikaan. Nuorempi on nyt 1v 8,kk ja ehkäisy ei oo ollut käytössä mut en uskonut ilman hoitoja raskautuvan.

Luin ketjun läpi ja paljon ollut huonoa onnea monella,pahoittelut
Onnea syyskuisille

Meillä vähän samanlainen tilanne. Esikoinen 10v on luomu, kaks seuraavaa OI:lla tehty. Kolmonen on nyt vasta just kohta vuoden ja huomasin suureks yllätykseks että oon raskaana. Mahollisuus siis toki oli mut en uskonu, että vois onnistua näin helposti. Nyt epäilyttää, että voiko kaikki mennä loppuun asti hyvin ku näin helpolla raskautu... Kevyitä hoitoja toki nuo aiemmatki mutta aikaa meni melkein 2v/lapsi.
 
@Mandel Ihanaa, että vauhdikkaalla tapauksella kaikki hyvin.(y) Sä ootkin jo pitkällä, ihan kannoilla tullaan.:p

Tosiaan ja myös @Olivia_ lle: mun kaverilla oli just tollanen tilanne, että varhaisultrassa näkyi kaksi (vieläpä 2 sykettä), mutta nt-ultrassa enää yksi. Ei siitä kesken jääneestä ollut sille eteenpäin porskuttaneelle siellä kohdussa mitään haittaa, tai mitään muitakaan seuraamuksia (ei tullut puheeksi, näkyikö sitä edes ultrassa enää raskauden myöhemmissä vaiheissa vai hoitiko kohtu asian), lopulta syntyi oikein terve lapsi.

@Miina- Ei nyt ole tarkoitus huolestuttaa, mutta kannattaisikohan sun pirauttaa päivystykseen? Multa lääkäri tossa aiemmin kyseli, oliko flunssa aiheuttanut kuumetta, ja jostain on mulle jäänyt mieleen, että yli 38 asteen kohdalla kannattaisi alkaa panadolilla laskea kuumetta. Mutta kysy asiantuntijalta.

Lisäravinteista: Siis mulle spina bifida ym. foolihapon puutteesta johtuvat hermostoputken häiriöt sikiöllä on sen verran vakavia juttuja, että otan foolihappolisän syönnin vakavasti. Lisäksi jotkuthan joutuu syömään foolihappoa vielä enemmän, koska se ei kaikilla esim siinä perusfoolihappomuodossa edes kunnolla imeydy, vaan pitää esim syödä sitä folaattimuodossa tai perussuositusta enemmän (käsittääkseni tähän liittyvä geeni(virhe?) on kohtuu yleinen, sitten tietysti ihmisillä on perussairauksia). Eli olen koko yritysajan vetänyt kk-kaupalla sitä perus 400 mikrogramman foolihappolisää (erilaisia tabuja tullut kokeiltua) ja lisäksi ollut se 10-20 mikrogrammaa D-vitamiinia. Nyt kun plussasin, vaihdoin Femibion 1 -raskausvitamiiniin, joka sai lekuriltakin peukkua. Muuten yritin ensimmäisinä viikkoina vielä syödä tuoretta pinaattia päivittäin varmuuden vuoksi siihen päälle. Lisäksi mulla todettiin hiljattain varastorauta vähän matalaksi, niin otan anemian ennalta ehkäisyn kannalta muutaman päivän välein yhden rautalisän - tämä sai neuvolastakin vihreää valoa. Muuten ylipäänsä yritän kiinnittää ruokavaliossa huomiota juuri noihin hyvien rasvojen saantiin (avokado, oliiviöljy, pähkinät, kalat), ja sitten tosiaan noissa raskausajan ravintosuosituksissa pisti silmään maitotuotteiden käytössä nykykulutukseeni nähden korkeahko suositus: eli jääkaappiin ilmestyi maitopurkki, jotta tulisi se ylimääräinen lasillinen päivittäin nautittua, juustoa nyt tulee vedettyä ehkä muutenkin enemmän kuin laki sallisi...:rolleyes: Siinä ne mun aakkoset. Kaikki muut ravintolisät (ubikinoni yms): niistä ei käsittääkseni ole vielä luotettavaa tutkimustietoa sikiötoksisuuden kannalta, ja koska noiden lisien kautta ko. aineen saantipitoisuudet nousee normi ruokavaliota korkeammaksi, ja olen kuitenkin enemmän tätä kohtuus kaikessa -koulukuntaa, niin yritän mieluummin ruokavalion kautta huolehtia, että tulisi saatua kaikkea tarpeellista tasapuolisesti.

HUSin sivuilta löyty tämä sama tieto. Just otin uuden grammasen panadolin, edellinen ei auttanut :( odottelen ja soitan jos ei laske
 
Onnea kaikille plussanneille! ❤

Onnellinen ja toivottu plussa ilmestyi testiin reilu viikko sitten. (RV 5+2).

Sain viime syksynä tietää rakenneultrassa (RV 22), että pienokaisella oli vakava aivojen sulkeutumishäiriö ja raskaus keskeytettiin lääkäreiden ja meidän yhteisestä päätöksestä RV 23. Sylkeutumishäiriön todettiin johtuneen foolihapon puutteen vuoksi ja kehityshäiriö oli jo alkanut Rv 5 asti. Kuitenkin kaikki ultrat joissa kävimme, tätä häiriötä ei huomattu. Totuus selvisi aivan liian myöhään.

Nyt uuden raskauden / suunnittelun myötä on meillä Foolihapon suositus 4 g / pv viikolle 12 asti. Tällä yritetään estää uusiutuminen.

Missään nimessä en halua ketään pelotella, mutta oli pakko kertoa oma tarinani kun foolihaposta alkoi keskustelu.

Itselläni onnelliset muistot viime raskaudesta ja puhuminen on auttanut. Nyt mennään päivä kerrallaan.

Kaikella on tarkoitus, näin uskon. Jonain päivänä tiedän oman tarinan tarkoituksen.
 
@Enemy onnea raskaudesta,toivotaan että kaikki sujuu hyvin (y) Onko teillä syytä löytynyt kun jouduitta hoidossa käydä? Meillä ei syytä löytynyt, nyt epäillyt että oisko syy olemattomassa varastoraudassa ollut. Todettiin tokan raskauden aikana ja luultavasti ollut jo teinistä asti. Nyt söin ihan tosissaan keväästä asti rautaa nii saatiin nouseen ja nyt yllärinä raskaana :LOL: Aikaisemmat lapset on saatu ivfllä alkuun.

Tsemppiä sairasteleville ja pikaista paranemista :)
 

Yhteistyössä