Syyskuiset 2019

Moi, täällä uusi syyskuinen, nyt 6+0 ja la ilmeisesti 25.9. Mutta voi muuttua ,kun ihan varma en ole päivistä. Ensimmäistä odotetaan. Tänään ehkä neuvolaan soittelen, millä viikoille te olette soittaneet? Varhaisultra varattu parin viikon päähän, mies oli sitä mieltä että ehkä sitten vasta voisi soitella neuvolaan, mutta itse hätähousuna(?) haluaisin jo tällä viikolla. Kenellekään läheiselle ei olla vielä kerrottu.
 
  • Tykkää
Reactions: forester
Moi, täällä uusi syyskuinen, nyt 6+0 ja la ilmeisesti 25.9. Mutta voi muuttua ,kun ihan varma en ole päivistä. Ensimmäistä odotetaan. Tänään ehkä neuvolaan soittelen, millä viikoille te olette soittaneet? Varhaisultra varattu parin viikon päähän, mies oli sitä mieltä että ehkä sitten vasta voisi soitella neuvolaan, mutta itse hätähousuna(?) haluaisin jo tällä viikolla. Kenellekään läheiselle ei olla vielä kerrottu.
Moikka ja onneksi olkoon ❤

Mulla nyt 5+3 ja viimeviikolla pirautin neuvolaan, tänään mulla on sit soittoaika sinne.
Esikoista odottaessa voit kyllä soittaa jo, he sit varailee sulle sieltä sopivaa aikaa, varmaan parin vko sisälle :)
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
Anteeksi, että huutelen tänne "vieraaseen pöytään", mutta halusin vain kertoa mitä kaksosraskauksien yms asioiden guru Aydin Tekay sanoi minulle kun kävin hänellä ultrassa ekassa raskaudessa.
Mulla siirretty alkio oli jakaantunut kahdeksi alkioksi eli identtisiksi kaksosiksi ja ekassa varhaisultrassa 6+4 toisella ei näkynyt sykettä, koko vastasi 6+2, joten menin uuteen ultraan juuri herra Tekay:lle 8+2 eikä hänkään löytänyt sykettä toiselta, kokokin oli supistunut.
Hän sitten sanoi, että hyvä kun näin alussa hiipui pois että tuskin tulee mitään ongelmaa. Hyvin pieni todennäköisyys voi olla, että toinen "vetää" toisen mukanaan, mutta se on tosiaan pieni ja olematon mikäli ei vuotojakaan ole. Mutta jos esim rv16 asti molemmat elää ja toinen kuolee niin sitten voi tulla hyvin vakavia seuraamuksia koska eihän sitä kuollutta sikiötä mahasta ja yhteisestä verenkierrosta pois saa ja on hyvin todennäköistä, että eloon jäänyt kärsii sitten vakavista kehittymisongelmista ja haitoista sen takia.

Ainoa mikä itseä sitten vähän harmitti oli se, että ainakaan 2015 ei vielä pystytty niitä down riskilukuja laskemaan kun oli alkanut kaksosraskautena ja veriseulan tulokset ei siten pidä paikkaansa kun systeemit eivät pystyneet silloin vielä erottelemaan niitä. Joten NT-ultrasta jäi käteen vain niskaturvotuksen määrä ja rakenteiden silmämääräinen tutkinta.
 
Varasin äsken neuvolan helmikuun lopulle. Tuntuu, että siihen on yks ikuisuus. :cautious: Kysyin samalla noista alavatsakivuista, mitä mulla on ollut. Sanoi, että on ihan normaalia, jos ei todella pahoja ole ja niihin ei liity vuotoa. Vähän helpotti. :)

Tervetuloa uusille ja onnea! :love:
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
@UNELMA88 onpas sinulla rankka kokemus takana, pahoitteluni :( Oliko se normaalisuositusmäärä sitten sinulle jotenkin liian pieni tai liittyykö siihen jokin, ettei se esim. imeytynyt kunnolla? Onneksi nyt sitten on keinot käytössä sen uudellen tapahtumisen estämiseksi. Paljon onnea raskaudesta:barefoot:
@Minniines tervetuloa sinullekin ja kaikille muille uusille! :)
Meiltä tutkittiin ainoastaan viitteet perinnöllisyyteen ja sitä ei löytynyt. Foolihapon tiedetään estävän tällaiset epämuodostumat ja siksi normaalia suositusmäärää on nostettu monenkertaiseksi annostukseksi. Nyt toivotaan, että suositus määrä estää uusiutumisen ja tulevalla pienokaisella kaikki hyvin! ❤
 
Viikon kituuttamisen jälkeen lääkäriin ja antibiootit. Virtsatietulehdus , leukkarit +4 :confused:

Onko täällä ketään rh negatiivista odottajaa? Mulla ja vauvoilla on ollut eri veriryhmät
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa taas uusille! Aika mukavasti on syyskuisia odottavia tänne löytänyt.

Täällä meno edelleen hyvin oireetonta, eilen oli ensimmäinen neuvola ja nyt on varattu aika nt-ultraan 21.2. :) vähän tekisi mieli käydä vielä uudelleen ultrassa PerheArtella, mutta koitan nyt ensin odotella jos ensi viikolla voisi alkaa etsiä sydänääniä dopplerilla..
 
  • Tykkää
Reactions: Emmae ja lillium
@UNELMA88 No hui siellähän on rankka kokemus taustalla, hurjaa kuulla mitä käytännössä voi aiheuttaa tuo foolihapon puute :unsure: Nyt kyllä pidän huolen että iteki syön päivittäin ku on se jääny joskus välistä, vaikka en tiiä onko tässä 9. vkolla enää niin suurta vaikutusta.

Mulla oli tänään eka ”neuvola” ja täällä on muuttunu kesällä vähä käytännöt niin on jotain uuttaki ainaki keskustelujen osalta. Kyselevät enemmän mm. parisuhteen voinnista ja mielenterveydestä, jotain uusia aiheita myös luvassa. Ihana kätilö sattui taas vaikken saanu samaa ku ennen :love: niin ja en saanu varhaisultraa ilman kunnon syytä, ymmärsin kyllä ku selitti miksei kannata. Ei voi taata että on kaikki hyvin niin aikasin vaikka löytyisiki syke ja ku siihen nt ultraan on vain 3vkoa.. sydänääniä eivät kuuntele enneku vkolla 18-20 niin sitä nyt ainaki saa odottaa. Onneks on tuo kotidoppleri odottamassa :LOL: verikoe on viikon päästä niin kyllähän siitäki jo näkee että onko hormonit kohdallaan. Tosi hyvä fiilis jäi kyllä käynnin jälkeen kaikin puolin.
 
  • Tykkää
Reactions: Toiveissa90
Viikon kituuttamisen jälkeen lääkäriin ja antibiootit. Virtsatietulehdus , leukkarit +4 :confused:

Onko täällä ketään rh negatiivista odottajaa? Mulla ja vauvoilla on ollut eri veriryhmät
Ounou, toivottavasti tulehdus helpottaa pian, se on inhottavaa :( Piti itekin jättää maanantaina näyte kaiken varalta ku on ollu näitä alavatsatuntemuksia mut näyte oli bakteerien osalta onneks ok... Tosin ketoaineet oli yhdellä plussalla, tiiä sitten mitä se tarkoittaa vai tarkoittaako oikeastaan mitään.

Ja mä oon myös Rh-. Tähän asti mennyt sen suhteen helposti, koska mun molemmat lapset olleet itekin Rh- (y) Ei tiedetä mun miehen veriryhmää niin pitää jännittää verikokeisiin asti tän kolmannen kans, että tiedetään tarviiko tää mitään erityistoimia.
 
  • Tykkää
Reactions: lillium
@Ninnu118 Hyvä kuulla. :) Mulla on yksi lapsi ennestään ja odotusaika sujui hyvin. Lapsi on tosiaan myös rh-negatiivinen, niin piikkiä en tarvinnut. Toivottavasti tämän kanssa käy yhtä onnekkaasti. Ylimääräisessä verikokeessa on myöhemmin käytävä, mutta hyvä vain, että tarkkailevat, että kaikki sujuu hyvin. Mä oon tosiaan A- ja mies A+, niin entten tentten. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
Tervetuloa uusille syyskuisille!

Kirje saapui kotiin että ultra 25.2. Miten sitä malttaa odottaa niin pitkään.

Pahaolo tosiaan lievittynyt, alavatsaa jomottelee välillä, hidas suolisto vaivaa. Ruoat ei maistu... väsyttää. Taidan olla raskaana :)
 
  • Tykkää
Reactions: forester
Hei olisiko joku jonka voisin lisätä fb kamuksi ja pääsisin siihen salaiseen ryhmään? Mua ei onnistu lisätä, on ahdistelujen vuoksi tosi suljettu profiili. Vois laittaa mulle vaikka yksärillä nimen niin pääsen liittymään, kiitos ❤
 
Anteeksi, että huutelen tänne "vieraaseen pöytään", mutta halusin vain kertoa mitä kaksosraskauksien yms asioiden guru Aydin Tekay sanoi minulle kun kävin hänellä ultrassa ekassa raskaudessa.
Mulla siirretty alkio oli jakaantunut kahdeksi alkioksi eli identtisiksi kaksosiksi ja ekassa varhaisultrassa 6+4 toisella ei näkynyt sykettä, koko vastasi 6+2, joten menin uuteen ultraan juuri herra Tekay:lle 8+2 eikä hänkään löytänyt sykettä toiselta, kokokin oli supistunut.
Hän sitten sanoi, että hyvä kun näin alussa hiipui pois että tuskin tulee mitään ongelmaa. Hyvin pieni todennäköisyys voi olla, että toinen "vetää" toisen mukanaan, mutta se on tosiaan pieni ja olematon mikäli ei vuotojakaan ole. Mutta jos esim rv16 asti molemmat elää ja toinen kuolee niin sitten voi tulla hyvin vakavia seuraamuksia koska eihän sitä kuollutta sikiötä mahasta ja yhteisestä verenkierrosta pois saa ja on hyvin todennäköistä, että eloon jäänyt kärsii sitten vakavista kehittymisongelmista ja haitoista sen takia.

Ainoa mikä itseä sitten vähän harmitti oli se, että ainakaan 2015 ei vielä pystytty niitä down riskilukuja laskemaan kun oli alkanut kaksosraskautena ja veriseulan tulokset ei siten pidä paikkaansa kun systeemit eivät pystyneet silloin vielä erottelemaan niitä. Joten NT-ultrasta jäi käteen vain niskaturvotuksen määrä ja rakenteiden silmämääräinen tutkinta.
Näin olen muualta netistä lukenutkin. Tästä syystä varasin uuden ajan ultraan yksityiselle, sinne oltais menossa 18.2. ja viikkoja ois tuolloin 10+0. Siitä parin viikon päästä ois np-ultra, mut ei malta odottaa sinne asti.
 
@lillium @Lukka Mulla on tosiaan neljä lasta ja kaikki A+ ja mä A-. Mulla on tutun tuttu jolla kummatkin raskaudet olleen tämän takia tosi vaikeita. Viimeisimmälle vaihdettiin veriä Kuopiossa useasta ja otettiin ennen aikoja pois, kun elimistö vaan ei suostunut kantamaan lasta. Onneksi terve lapsi syntyi!
On se jännä miten ne pystyy tutkimaan vauvan veriryhmän mahassa ollessa.

Antibiootit tekee elämästä tällä hetkellä haastavaa ja huono olokin meinaa olla ja lauantaina näyttelyihin pitäisi lähteä. Ja flunssakin iski :( mitähän noista näyttelyistä tulee jos olo tällänen ...
 
Jokohan sitä uskaltaisi liittyä mukaan kun tasavahvat viivat jo testissä :) Kuudetta lasta odotellaan, laskettu menisi varmaankin 30.9. Oliko teillä joku lista täällä?

Mulla multivitan raskausvitamiinit käytössä ja myöhemmin aloitan myös kalkkitabletit kun mulla nämä raskausajat tuppaa menemään rv7-synnytykseen saakka voimakkaan pahoinvoinnin ja oksentamisen kourissa niin maitoa en pysty paljon juomaan enkä kyllä juomaan ja syömään hirveästi muutakaan tai valikoida pitää.
 
  • Tykkää
Reactions: forester
Jokohan sitä uskaltaisi liittyä mukaan kun tasavahvat viivat jo testissä :) Kuudetta lasta odotellaan, laskettu menisi varmaankin 30.9. Oliko teillä joku lista täällä?

Mulla multivitan raskausvitamiinit käytössä ja myöhemmin aloitan myös kalkkitabletit kun mulla nämä raskausajat tuppaa menemään rv7-synnytykseen saakka voimakkaan pahoinvoinnin ja oksentamisen kourissa niin maitoa en pysty paljon juomaan enkä kyllä juomaan ja syömään hirveästi muutakaan tai valikoida pitää.
Onnea hurjasti! Aika sissi oot kun jaksat tuollaista, itellä kolmas raskaus ja edellisissä kestoetominen alkuviikoilta vähän yli puolivälin ja molemmissa kahdesti oksensin ja se oli sekin jo kauheaa ja raskasta. Nytkin taas todella voimakasta etomista, tuntuu että justiinsa tulee ylös mut ei tuu :sick: Tää on ihan järkkyä... Yölläkin jos yhtään havahtuu hereille niin on taas paha olo :confused: Viime raskaudessa kokeilin akupunktiota ja pieni apu siitä olikin, tiiä sitten viittiskö nyt. Pitäs käydä enempi et sese jäis pysyväksi avuksi.
 
@Ninnu118 Tsemppiä olojen kanssa, toivottavasti helpottaa pian. Kaikkiin ihmeisiin se tiede pystyy. Pelottavaa lukea noista verensiirroista odotusaikana. Tosi harvinaisia ne mun käsittääkseni on. Hyvä, että tässä tapauksessa kävi kuitenkin onnellisesti.
 
@lillium Mä en usko, että haaveilevat enää perheenlisäyksestä. Oli se niin raskasta, kun nuorin niillä silloin reilu 1v ja äiti sairaalassa koko ajan. Ei auttanut edes ne piikit siihen.

Mulla esikoisesti ja toisesta kiva neuvola täti. Sano, että yleensä niitä ongelmia alkaa tulemaan kakkos raskaudesta eteenpäin :unsure:
Ei antanut edes muita vaihtoehtoja. Mutta onneksi ei ole ollut ongelmia.
Tästä aikaa 14 vuotta. Onneksi jäi pois se nainen. Oli sellanen lörppä, että kaikki ties toisten asiat. Mä oon nyt vaihtanutkin neuvolaa ja matkaan mielummin kauemmas, kun että koko kylä tietää mitä tapahtuu ym.
 
@Ninnu118 Voi vain kuvitella, miten raskas kokemus tuommoinen on. Toivottavasti meidän raskaudet sujuu ongelmitta. :) Kummallinen hoitaja osunut sulle, luulisi olevan jo laitontakin levitellä toisen yksityisasioita. o_O Mä oon ymmärtänyt, että ongelmia voi tulla toisessa raskaudessa sen takia, että äitillä on ensimmäisen jäljiltä jo valmiiksi vasta-aineita veressä. Hyvä juttu kuitenkin, jos olet kuitenkin selvinnyt ongelmitta. :)
 
Vielä tää etominen näköjään saattoi mennä pahemmaksi, aivan kauhea olo aina välillä, muun ajan "vain" etoo lievästi. Mitään ylimääräistä ei tule todellakaan tehtyä, onneksi työkin on osa-aikainen ja osan töistä voin tehdä kotona. Akupunktioon laitan toivoni, meen siihen ens viikolla jos en tälle päivää saa peruutusaikaa. Muoks. Nyt 6+3, vielä vähän olis tätä jäljellä :unsure::D
 
Viimeksi muokattu:
Vielä tää etominen näköjään saattoi mennä pahemmaksi, aivan kauhea olo aina välillä, muun ajan "vain" etoo lievästi. Mitään ylimääräistä ei tule todellakaan tehtyä, onneksi työkin on osa-aikainen ja osan töistä voin tehdä kotona. Akupunktioon laitan toivoni, meen siihen ens viikolla jos en tälle päivää saa peruutusaikaa. Muoks. Nyt 6+3, vielä vähän olis tätä jäljellä :unsure::D
Täällä kanssa alkanut etoo ihan kunnolla, aamut ja illat on ihan kauheeta mitään ei saa syötyä koko ajan tunne et nyt lentää laatta. Päivällä olo on ihan ok. Eilen ultra ja siel näkyi yks 6+1 vastaava sikiö ja syke <3 lisäksi molemmissa munasarjoissa oli 4x4cm kystat, lääkäri onneksi vakuutteli ettei vaikuta raskauteen, mutta lähetteen laittoi naisten tauteihin vielä... Onko kellään muulla ollut?
 

Yhteistyössä