Syyskuiset 2019

Voih, hokasin tänään että mun alavatsan kipuilut noustessa ja kävellessä on ilmeisesti liitoskipuja(y) kärsinyt niistä kyllä vaihtelevasti ihan alusta asti mutten vaan tajunnut mitä ne on:ROFLMAO:

Niin stressaavaa kun pieni ollu tänään hiljainen, heti miettii kaikki pahimmat vaihtoehdot läpi(n) no nyt nähtävästi suihkun jälkeen heräsi pikkuinenkin potkimaan:love:
 
  • Tykkää
Reactions: Daisy85 ja Lukka
Ihana ku tää palsta on niin aktiivinen ettei meinaa pysyä perässä :LOL:

@Ninnu118 onpa hurjan kokoinen hematooma, mutta hyvä että kaikki on vauvalla hyvin! Ja jaksat olla noin positiivinen vaikka varmasti stressaavaa tuollanen, normaalistikin sujuva raskaus ku voi aiheuttaa jo tarpeeksi huolia..

@Lukka kiva että teillä myös kaikki hyvin vaikka supisteleeki! Eihän se mitään mukavaa ole. Paitsi sitte loppuraskauden aikana ku herättää toivoa että sais jo äkkiä pienen syliin. :p

Mä olen ottanu vähä iisimmin tuon pojan kans enkä ole esim kannellu ympäriinsä niin paljoa ku ennen, jos vaatii syliä (mitä tarttee vielä tosi paljo :love:) niin istun suosiolla alas ja jätän hommat kesken. Tullu kanneltua aina turhan paljo kokkailun ym aikana ja sehän alkaa jo tuntua selässä tän vauhdilla kasvavan mahan kans o_O

@Mamapöö meillä oli kans jotain viime raskaudessa noiden virtausten kans, mutten sillon ymmärtäny oikein kunnolla paikallisen kielen takia. Kävin ylimääräisissä ultrissa sen takia rakenneultraan asti ja sitte todettiin että kaikki ok. Mutta tosiaan oli tuossa alkuraskaudessa niin en tiiä oliko edes sama juttu..

@tikkunekku90 mä käytin ahkerasti Mustela-nimistä raskausarpia ehkäisevää rasvaa viimeks, kallista apteekissa mutta täällä sai ainaki netistä tosi halvalla. Vieläki oli sitä jäljellä, mutten ihan yhtä paljoa ole rasvaillu tällä kertaa, pitäis kyllä ku maha tosi paljo isompi nyt. En tiiä oliko tuuria vai sen ansiota, muttei tullu arpia viimeks, äidille kuiteski on niitä vähä tullu niin varalta käytän tuota, vaikka kai ihan normaaliki rasva ajais asian :rolleyes:
 
@Mamapöö Me ei olla kerrottu kuin lapsille ja mun äidille. Mutta kyllä tän mahan jo huomaa, mutta oon pitänyt matalaa profiilia, kun on toi hematoomakin, mutta nyt musta alkaa tuntumaan, että turhapa sitä salailla. Näkevät ketkä näkevät. Toki toi hematooma ressaa välillä ihan sikana ( viime yö meni huonosti, kun tuli taas vuotoa hieman enemmän ). Mutta mä yritän nauttia näistä kevät päivistä ja elää hetkessä.
 
Ihanaa lukea teidän ultrakuulumisia ja muutenkin juttuja täällä @Ninnu118 jaksamista lepäilyyn. Se voi olla tosi turhauttavaa, kun ei saa normisti tehdä askareita jne.

Minä en voi enää peitellä vatsaa, kun se on kasvanut niin vauhdilla. Pari viikkoa sitten mahtuneet housut eivät mene enää lähimainkaan jalkaan. Töissä en millään haluaisi kertoa raskaudesta enemmälle ennen rakenneultraa. Muutamat tärkeät tyypit tietää ja se riittävä vielä.

@BIMK mulla tuota herkkyyttä oli paljon alkuviikoilla, kun hormoonimäärät nousi. Nyt tasoittunut mutta silti koen tunteet jotenkin vahvemmin.
 
Nyt kyllä ahdistaa, en nyt ole pitänyt kirjaa, mutta sellanen fiilis että joka päivä on ollut sellaista mahan kuplintaa, jonka oletan olevan vauvan liikkeitä?? Esikoista odotetaan, joten ei mitään varmuutta asiasta mutta nyt tänään ollut ihan hiljaista, eikä eilenkään tainnut olla erityisemmin kuplintaa.. rv19 meneillään. Sanokaa nyt viisaammat pitääkö olla huolissaan
 
Nyt kyllä ahdistaa, en nyt ole pitänyt kirjaa, mutta sellanen fiilis että joka päivä on ollut sellaista mahan kuplintaa, jonka oletan olevan vauvan liikkeitä?? Esikoista odotetaan, joten ei mitään varmuutta asiasta mutta nyt tänään ollut ihan hiljaista, eikä eilenkään tainnut olla erityisemmin kuplintaa.. rv19 meneillään. Sanokaa nyt viisaammat pitääkö olla huolissaan
Mä varmaan kävisin huomenna neuvolassa jos liikkeitä ei tunnu mut lähinnä siks että saisin olla sit murehtimatta, en usko et on mikään hätänä. En itsekään oo oikein selvästi tuntenu liikkeitä mut alkanu viime päivinä epäillä et jotain vaimeaa liikettä on välillä nipin napin tunnettavissa. Ei niitä silti usein tunnu... toivottavasti sulla alkaa liikkeet muuttua pian selkeämmiksi, tsemppiä!
 
@Ahmaliini odota ihan rauhassa, on täysin normaalia vielä alussa että liikkeet ei tunnu joka päivä. Minulle ainakin sanottiin heti neuvolassa älä mene paniikkiin jos ei päivään tunnu:) ja niinku tossa kirjoitinkin eilen niin oli aikast hiljainen päivä täälläkin taas välillä:rolleyes: vauvan asento ja miten päin kääntynyt vaikuttaa tosi paljon liikkeiden tuntemiseen:love:
 
  • Tykkää
Reactions: Ahmaliini ja Lukka
@Ahmaliini vauvan liikkeet tulee vielä satunnaisesti eikä tarvitse murehtia. Mullakin oli hiljasempia päiviä, hyvä kun mitään tunsin, mutta nyt taas päivittäin tuntuu liikkeitä ja oon jopa nähnyt mahan päältäkin jo liikkeita. Ja ensisynnyttäjänä sulla on mahdollisesti vielä jonkin verran tiukemmat paikat kuin meillä uudelleen synnyttäjillä, joten sekin vaikuttaa. Älä huoli, kohta ne liikkeet alkaa tuntumaan sullakin kunnolla!
Ja @Lukka säkin saat kohta tuntea sellaset potkut että :) ei hätää!
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
@Ahmaliini niin kuin moni muukin jo totesi niin mullekkin sanottiin ettei vielä tarvii viikkoihin tuntea lainkaan mitään saati päivittäin. Siellä on niin hyvin vielä tilaa kieppua että pyörii miten sattuu ja monottaa millon mihinkin. Rv 24 pitäis alkaa jotain tuntumaan, näin sanoivat. Musta tuntuu et mulla alkoi heti tuntumaan enemmän kun asiaa ääneen rakenneultrassa huolehdin, ja mulla siis tosiaan kolmas tulossa, ei kuulemma sekään mitenkään ihmeellistä ettei säännöllisesti siltikään tunnu. Pitäis aina muistaa ettei liian tosissaan vertaa muihin, siitä saa itelleen vaan stressiä. Ehkä silti kyselisin asiaa neuvolasta mikäli itseä pohdituttaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Ninnu118 ja Lukka
Kiitos teille lohdutuksista ❤ vihdoinkin taas tuntuu pientä kuplintaa, huuh kyllä tämä äidin elinikäinen huoli lapsestaan alkaa varhain pikkasen odotan ensi viikon rakenneultraa että pääsee vihdoin taas näkemään mitä vauvelille kuuluu
 
  • Tykkää
Reactions: Daisy85
Kiitos teille lohdutuksista ❤ vihdoinkin taas tuntuu pientä kuplintaa, huuh kyllä tämä äidin elinikäinen huoli lapsestaan alkaa varhain pikkasen odotan ensi viikon rakenneultraa että pääsee vihdoin taas näkemään mitä vauvelille kuuluu
Sellasta se vanhemmuus kieltämättä vähän on... Mut myös antoisaa ja ihanaa onneksi vastapainona. Ja hormonit voi vaikuttaa, mä en ainakaan keksi muuta selitystä ku hormonit ja erilaiset raskaudet koska edellisessä raskaudessa olin tosi paljon rennompi kuin tässä nykyisessä. Outoa o_O:D Mut oon aatellu et meen sit näytille jos en osaa itekseni relata tarpeeksi, parempi se on yrittää olla mahdollisimman vähän stressissä ja huolissaan. Mulla ainaki helpotti tosi paljon se minuutin kestäny ultraus tällä viikolla vaikkei vauvaa ehtiny juuri nähä kuin vilaukselta :p Mut siis tieto siitä että supistukset on ns. kilttejä oli iso juttu, ei tarvi nyt niistä stressata. Jospa tässä jaksais ootella kuun puoliväliin rakenneultraa. Onneksi mies pääsee sinne mukaan niin ei joka ultraan tarvi mennä yksin. Toisaalta kiva et sukupuoli on yhä mysteeri, nähdään sit molemmat jos nähdään. Ja mun tyttö sanoi ku kerroin et sukupuoli näkyy jos näkyy, riippuu vauvasta, et "mut äiti, meidän pittää antaa vauvan piilotella sitä jos se haluu" :D:love: Ihana ku tollanen viisvee jaksaa jo kunnioittaa vauvanki omaa tahtoa :D

Itelläkin tuntuu ihan pieniä hipsutuksia silloin tällöin, aattelin että yritän luottaa siihen et vauva siellä touhuaa :love: Olis kiva kun tuntuis selkeämmin mut eiköhän ne sieltä vahvistu kuten @Ninnu118 sano, oikeassa oot :)

Ai niin, huhheijaa, jos on maha yhtäkkiä kasvanu niin painokin on pompsahtanu kivasti, kerrasta uusille kymmenluvuille :eek: Parissa viikossa tullu ainaki kilo lisää... :whistle::X3: Alusta nyt vajaat 4 kg et ihan normi kyllä edelleen.
 
Hei vaan taas kaikille pitkästä aikaa:)

Täällä on näköjään ennättänyt tapahtua yhtä jos toistakin kun ei niin aktiivisesti ole kaikkea jaksanut päivittäin seurailla kun takaisin töihin on päässyt ja ehkä vähän päässyt paremmin touhuilemaan muutenkin kun ei ole pahoinvointi enää nujertanut tuonne sängyn pohjalle.

@Lukka se siun 5v kuulostaa tosi ihanalta pieneltä kun tuolla tavalla miettii muita:) @Ahmaliini itse sain neuvolasta viikolla 20+0 ja kätilöitä 21+0 tietoa että ainakin itselläni tämä jää vielä vähän suojaan ettei siitä syystä välttämättä tunnu nuo liikkeet niin selvästi ja voi vielä parikin viikkoa mennä ennen kuin alkaa ihan kunnolla tuntumaan liikkeet. En siis itsekään niitä ole tuntenut kuin satunnaisesti liikkeen silloin tällöin.

Tosiaan täällä oli eilen ru ja neiti liikkui todella virkeästi ja esitteli meille jalkojaan mielellään :love: päätä ei olisi halunnut kyllä kuvattavan millään mutta hyvin näytti kehittyvän ja kasvavan tuolla ettei ainakaan mitään rakenteellista häikkää pitäisi olla eikä mitään mikä vaikuttaisi raskauteen.
Kun niistä tuntemuksista puhuttiin niin kyllä sitä syke 156 ja se ettei ole juurikaan maha esillä (+alku raskauden hillitön pahoinvointi...) sai viime neuvolassa itsellä pienen tyttö epäilyksen aikaiseksi ja kätilön mukaan sellainen olisi sieltä 90% varmuudella tulossa:love:

Helpottaa kyllä kovasti noiden hankintojen miettimistä kun ei enää tarvitse miettiä niin kovasti sitä kumpi tulee. Nyt on aika neutraalisti pyrkinyt katsomaan että mitä hankkii eikä ole tullut ostettua kuin käytettynä vaunut ja pinnasänky ja neutraaleja vaatteita ollaan saatu joitakin. Viikon verran olen Vaunulasta seurannut sellaista pöllö aiheista reunapehmusta pinnasänky ja pussilakana settiä kun olivat loppu ja tänään äkkäsin että sinne oli tullut samanmoiset mutta harmaa/valkoisena niin oli pakko käydä tilaamassa:p oikeastaan ovat vielä paremman näköiset kuin mitä oli se aikaisempi ruskea/valkoinen.. ja sitten tokmannilla olin ihastellut pidemmän aikaa sellaista yksisarvisbodya mutten uskaltanut ostaa ennenkuin tiesi että todennäköisemmin on tyttö tulossa. Pitihän sekin sitten hankkia:p

Nyt pitäisi sitten puuttuisi vielä suurempia (lue kalliimpia) hankintoja sitteri, hoitopöytä ja turvakaukalo... Torista olen sitteriä ja hoitopöytää katsellut mutta kaukalo olisi tarkoitus ostaa ihan uutena... Onko täällä jotain suosituksia sen hankintaan ja millaisia teillä on ollut käytössä tai olette nyt ajatelleet hankkia?
 
@Antaress , huippua että sullakin pahin olo helpottanut! Raskauspahoinvointi on todellakin raskasta :unsure: Ei sitä ennen olis uskonutkaan miten järkkyä on olla pahoinvoiva viikkotolkulla... Ja kiitti, meidän neiti on ite sellanen herkkä ja empaattinen niin osaa sit välillä tollee aatella asiat toisen näkökulmasta. Ja mulle hyväntahtoisuus on tärkeä arvo ja sitä oon yrittäny opettaa lapsillekin, kiva että jotain on onnistunut opettamaan. Turvakaukalosta kysyit, mä ehkä aloittaisin lukuisten vaihtoehtojen karsinnan siitä et miettisin onko tarvetta rattaille joihin kaukalo sopii. Tai siis sellaisille pyörille ja alustalle, johon saa kaukalon kiinni. Ne on kyllä kätevät jos tulee käytyä vauvan kans paljon kaupoissa yms. autolla mut jos ei niin sit ihan turhat :D Ja kannattaa kattoa paitsi turvallinen turvakaukalo, myös sellainen joka ei ole järkyttävän painava. On meinaan aika työlästä kantaa sitä siinä vaiheessa ku vauva on jo vaikka 7-kiloinen kun se kaukalokin sitte painaa lisäksi. Ja jos autossa on isofixit niin sit kannattaa ostaa turvakaukalo joka on isofix-kiinnitteinen, se helpottaa todella paljon. Vyökiinnitteiset on melko työläitä laittaa eikä ilmeisesti yhtä turvallisia. Eri merkeistä en osaa sanoa kauheasti muuten mut meidän kakkosella oli Maxi-Cosin kaukalo ja se vakuutti sekä mut että miehen, joten yritetään ensisijaisesti saada nytkin sellainen. Meillä rajoittavana tekijänä on vaan myös koko koska takapenkille pitää mahtua myös kaks muuta istuinta :D
 
Ihanaa kun on jo lämmin ja kesä tulee :) mutta tajusin samalla eilen tähän yhtälöön liittyvän ikävän asian nimittäi itikat! Olen jostain syystä erityisen allerginen itikan puremille, ne kutiavat mulla aina aivan älyttömästi ja kasvaa hirveet pahkurat. Pahimmillaan olen saanut puremista mustelmia ja arpia. Ainut keino välttää ihon rikkirepiminen on ollut allergialääkkeet mutta nythän niitä olisi syytä vältellä enkä haluaisi muutenkaan käyttää nyt raskauden aikana mitään lääkkeitä jos ei ole ihan pakko. Kysymys kuuluukin onko kellään täällä jotai "vanhan kansan" kikkakolmosia kuinka hoitaa noita puremia? Alkaa ahdistaa kun ajattelenkin sitä tuskaista kutinaa joka on edessä ja mitä en voi lääkitä tänä kesänä :( hydrokortisoni ja muut paikallisvoiteet ei auta mulla mitään.

Muuten olo on aika hyvä ja energinen :) rakastan kesää muuten ja tuo lämpö on vaan parasta.

Tikkunekku 19+6
 
Lauantai-illan viihdettä, lapset keksi alkaa miettimään nimiä vauvalle, kuopus sano Pikkuveli, esikoinen ehdotti Iisaa, Islaa ja Kirsikkaa ja siihen sitte kuopus sano et Tomaatti ja Banaani :ROFLMAO::D Lopuksi 3- ja 5-vee yrittivät miettiä erikseen pojan nimeä ja ehdottivat Marttia, Klainaria ja Kessua :whistle::LOL: Voi apua... En ees kerinnyt nauramiseltani mainita että lapsparkaa ei varmasti nimetä minkään hedelmän tai Autot-elokuvahahmon mukaan.
 
@tikkunekku90 joitakin antihistamiinitabletteja voi käyttää raskaana. Itsekin olen yhdessä raskaudessa joutunut käyttämään ja vielä aika alussa raskautta. Lääkkeettömiä keinoja ei taida olla sitten kuin vaatteilla suojaus.

@Lukka teillähän siellä nimiehdotuksia jo ilmassa. Itse en ole keksinyt vielä yhtään nimeä tulevalle pojalle, joka täysin miellyttäisi. Pari sellaista ehkäkenties vain. Tytölle niitä olisikin ollut monta monituista.

@Ahmaliini kuten moni konkari täällä ehtikin jo kertomaan ettei huolta ole jos aluksi liikkeitä ei tunnu joka päivä. Minulla pikkunyytti meinaa jo valvotella, kun aloittaa jumppansa iltamyöhään tai aamuvarhain.

Rv21
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
Heipsan! Olen uusi täällä mutta hetken lueskellut tätä ketjua. La on 14.9 eli rv 20+1.
Rakenneultrassa en vielä ole ollut mutta ultrassa muuten ravannut jo useaan kertaan verenvuotojen takia. Mulla istukassa hematooma mikä rupesi vuotelemaan mielettömästi rv 13 aikoihin ja vuotanut oikeastaan tähän päivään asti vanhaa verta mutta tänään alkoi jälleen kirkkaanpunainen vuoto. Sairaslomaa ollut jo monen monta viikkoa. Sitten on tuo etinen istukka....huoh....Jännittää ja pelottaa miten tässä tulee vielä käymään (n) Onneks vauvan liikkeet tuntuu hyvin :):love:
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
@Ansku00 Tervetuloa mukaan!
Itelläkin koko ajan pieni paniikki, kun kohdussa iso hematooma 10 cm x 3 cm ja yhtä äkkiä alkoi runsas verenvuoto ja nyt sitten satunnaisesti lorahtanut reilustikkin ruskeaa vuotoa.
Toivotaan ja luotetaan, että kaikki menee meillä hyvin loppuun asti kaikesta huolimatta!
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
@Ansku00 Tervetuloa mukaan!
Itelläkin koko ajan pieni paniikki, kun kohdussa iso hematooma 10 cm x 3 cm ja yhtä äkkiä alkoi runsas verenvuoto ja nyt sitten satunnaisesti lorahtanut reilustikkin ruskeaa vuotoa.
Toivotaan ja luotetaan, että kaikki menee meillä hyvin loppuun asti kaikesta huolimatta!
Pakko se on vaan toivoo että kaikki päättyis hyvin. Ikänä ennen en tommosesta hematoomasta oo kuullutkaan. Viime raskaudessa tapahtu istukan osittainen irtoominen viikoil 33+4 ja siks tää jännittää nyt entistä enemmän :unsure:
 
@Ansku00 Onko sulla minkä kokoinen hematooma? Ajattelin just tuota että kuinka paljon ja kauan voi vuotaa.Mulla kolmannesta jäi istukka kiinni, kun hematooma tuli iskutan alle ja käsinirrotus siitä seurasi synnytyksessä. Ei onneksi pahempaa.
Miten sun raskaus meni, kun istukka irtosi tuolloin viikolla 33?
 
@Ansku00 Onko sulla minkä kokoinen hematooma? Ajattelin just tuota että kuinka paljon ja kauan voi vuotaa.Mulla kolmannesta jäi istukka kiinni, kun hematooma tuli iskutan alle ja käsinirrotus siitä seurasi synnytyksessä. Ei onneksi pahempaa.
Miten sun raskaus meni, kun istukka irtosi tuolloin viikolla 33?
Hematooma ollut n. 7x4cm alunperin. Viimeks ultrassa hiukan pienentyny mutta lääkäri sano et vuotaa varmasti vielä pitkään. Hematooma siis istukan alla. Sektio joka tapauksessa edessä kun jo kaks sektiota takanat.
Viime raskaus meni siihen asti hyvin kunnes aloin yhtäkkiä saamaan kohtauksittaisia sydämentykytyksiä ja kivuttomia jatkuvia supistuksia ja vointi muuttu muutenkin kummalliseks. Nää oireet kesti siis pari päivää ennenkun otin yhteyttä lääkäriin. Valitettavasti lääkäri ei huolinu mua vastaanotolle vaan käski menemään arkipäivänä omalle lääkärille. Oli siis viikonloppu. Noh niin pitkälle ei päästy kun yöllä holahti reilusti verta. Ampparilla sairaalaan missä sitten päädyttiin hätäsektioon koska ultrassa ei nähty mikä vuotaa. Sitä verta tuli PALJON. Loppu hyvin kaikki hyvin. Poika synty oikein hyvän kokosena mutta keuhkot ei vielä pelittäneet kunnolla joten teholla vietettiin viikko ja tarkkailussa sitten pari viikkoa.
 

Yhteistyössä