Syyskuun söpöläiset 2014 <3 *helmikuussa*

Joka päivä on tullut luettua ketjua, mutta en oo saanut aikaiseksi kirjoittaa toista kertaa. Mut nyt täällä :)

Nyt vasta alkaa tuntua todelta tää raskaus, kun eilen alkoi kuvottamaan ja tänään ei pystynyt juoda aamukahvia. Oon melki nukkunut koko päivän tänään. Niin kaatoväsymys, että miten mä selviän huomenna töissä?! :) Ja tää jatkuva päänsärky, aargh!

Joku puhui nenän tukkoisuudesta ja mulla sitä on ollut kahdessa aiemmassa raskaudessa ja on tässäkin. Lisäksi nenästä vuotaa herkästi verta. Ei mitenkään paljon, mutta limakalvot on auki.

Mulla on varhaisultra 11.2. Pakko nähdä,*että kaikki on ok. Sitten tietää millä viikolla sitä oikein on. Nyt meen oman luulon mukaan. ..

eli SuSette82 ja 6+1
 
Täällä ollaan edelleen :) Ei ongelmia, mitä nyt se tolkuton nälkä ja turvotus edelleen. Öisin herään kolmen aikaan joka yö pissalle, yleensä myös syömään (syön jogurtin tai banaanin). Aamulla syön kaksi aamupalaa n. kahden tunnin välein. Tänään söin lounaan yhdeltä ja kahdelta olikin jo nälkä. Meni Belvita breakfast -keksi siinä vaiheessa mehun kanssa. Nyt on taas nälkä, ruoka tulossa pannulla. Ruokaan on tullut mielihaluja, piti kotimatkalla poiketa kaupassa ihan vain, että saa sitä tiettyä ruokaa :D
Ja no, tuli miehelle eilen tiuskittua ihan turhasta :/ Se onneksi tajus ja tuli pussaamaan hyvät yöt sen jälkeen :)

Mulla muuten myös nenä tuntuu tukkoiselta ja viikon verran vuotanut verta (ja se kuivuu nenän limakalvoille ja haittaa oloa). Näköjään sekin sitten johtuu tästä tilasta. Heh. Kannattaa jatkaa näköjään lukemista muiden vaivoista, niin löytää omiinkin sen saman yhteisen nimittäjän :D

Hui! Mulla alkaa ensviikolla jo 9. raskausviikko! Hurjaa, nopeastihan tää aika menee. Vastahan mä sen testinkin tein..
7+5
 
Viimeksi muokattu:
Olen pitänyt hiljaiseloa järkyttävän pahan olon kourissa. Vielä ainakin kaksi viikkoako pitäisi jaksaa?? Oksentaminen on tuttua, yskiäkään ei voi kun tulee heti oksu. Koneella oleminen on tuskaa, kirjoittaminen varsinkin. Töissä olin to-pe, ja olen menossa huomennakin. Saa nähdä mitä neuvolalääkäri sanoo sitten tiistaina, aion valittaa kyllä tästä olosta, josko saisi saikkua lisää. Kuumekin kun nousee rasituksen jälkeen, ei kiva.

Muuten kaikki taitaapi olla hyvin. 12v tyttö laittoi tänään koko perheelle ruoan (makaroonia ja jauheliha-tomaatti-sipuli-kastiketta) ja jälkkäriksi kaurakeksejä. Saa siitä kaksi plussaa sitten köksänopettajalta kaupan päälle :) Lapset odottavat niin kovin saavansa julkistaa vauvauutiset kaikille. Odotan ultraa, joka on 19.2. Ajankohta sama kuin nt-ultra, tosin me ei osallistuta seulontoihin. Ehkä sitten saavat kertoa kavereilleen. Molemmat ovat jo niin suunnittelemassa elämää vauvan kanssa, että välillä ihan itkettää onnesta.

Mimzy ja yksinäinen matkustaja th 10+2 ja vu 9+3
 
...Pahoinvointipaussin jälkeen:

Tätä kolmatta yritettiin viisi vuotta, vähän päälle. Kiertoja en taida ruveta edes laskemaan ;) Ensimmäinen lapsi onnistui 6. kierrosta, toinen 3. kierrosta.

Odottelen innolla äitiyspakkauksen tilaamista. En ole koskaan sellaista saanut ulkomailla asumisen takia, joten ehdottomasti haluan sellaisen nyt. Eikä meillä muutenkaan ole mitään valmiina vauvalle, joten pakkaus tulee varmasti käyttöön.

Nukkua en voi mahallani yleensä muutenkaan, eli se ei ole ollut ongelma. Selälläni en voi nyt enää nukkua tai edes makoilla. Luulen suurimman syyn olevan kuitenkin pahoinvointi, vaikka masukin tuntuu ikävältä selällään.
 
Hei mulla tuli nyt yhtäkkiä mieleen kun tutkin noita seulontoja vähän tarkemmin, että en kyl todellakaan halua osallistua lapsivesipunktioon jos siinä on 0,5-1% keskenmenoriski, siis yks sadasta. Se on tosi iso riski mun mielestäni tässä asiassa, varsinkin kun edellinen raskaus meni niinkuin meni... MUTTA, nyt kun olen jo osallistunut siihen ekaan verikokeeseen + niskaturvotuksen mittaukseen, niin eihän se edellytä jatkotoimenpiteisiin jos seula hälyttää??? Vai voiko senkin jälkeen sanoa että en halua tutkimuksia, näillä mennään loppuun asti? :D Ehkä tyhmä kysymys mutta en ole ennen tajunnut että se lapsivesipunktio on sitten jo heti seuraava askel. En halua ottaa mitään riskejä tässä raskaudessa tietoisesti, niin rakas on tuo möykky mahassa jo nyt. :) <3 Ja koska ollaan miehen kanssa puhuttukin, että vaikka sieltä mitä povattaisiin tulevaksi niin me ei raskautta keskeytetä, vaan otetaan lahjana se mikä saadaan ja rakastetaan! <3

Mutta vastatkaahan joku viisaampi miten tuo menee?!?!? :)

Maikkki & Minimöö 10+3
 
täällä ei ollut tarkoitus tehdä enään yhtään muksua, joten tämä on saanut alkunsa touhutipasta tai sitten vaan kortsu on mennyt rikki,mutta meillä ei ollut seksiä kun tasan kerran koko kierron aikana jossa kyllä kortsu oli käytössä ja muutenkin tämä seksikerta oli kp 12 kun mulla ovis aina ollut vasta kp 16-17...että en kyllä ihan heti uskonut olevani raskaana ja siksi tein testinkin vasta rv 5++ kun menkat oli jo reilun viikon myöhässä...päätettiin kuitenkin (tai siis minä päätin) pitää lapsi,mies olisi toivonut aborttia...meillä kyllä nää kolme vikaa kersaa saanut alkunsa tasan kerrasta,kaks ekaa muksua toisen miehen kanssa...nyt kyl saavat laittaa rusetin mulle tonne sisuksiin että ei tule enään yhtään lasta! =)
mulla on TYTTÖOLO IHAN VAAN OIREISTA PÄÄTELLEN
 
Maikkki, meillä lukee neuvolan sivuilla näin:

"Jos tulos on poikkeava, äitiin otetaan yhteyttä TYKS:n perinnöllisyyspoliklinikalta heti tuloksen valmistuttua ja äiti / vanhemmat ohjataan perinnöllisyyspoliklinikkaan saamaan asiasta neuvontaa ja keskustelemaan mahdollisista jatkotutkimuksista. Poikkeavan seulontavastauksen saaneista sikiöistä osa on jatkotutkimusten perusteella täysin normaaleja. Äiti itse päättää, haluaako hän jatkotutkimuksia. Vaihtoehtoina ovat sikiön kromosomitutkimus lapsivedestä tai istukasta. Jatkotutkimuksiin liittyy kansainvälisten tilastojen mukaan ½ - 1 % suuruinen raskauden keskeytymisen riski."
 
  • Tykkää
Reactions: Maikkki
Eva-maria, mulla aivan samanlailla että ehkäsystä huolimatta raskaana ollaan ja todellakin kesti aikansa ennen ku edes tajusin tehdä testin. Niin ihania kuin vauvat onkin niin aika "järkytys" tää oli, (älkää vetäkö hernettä!) päivä päivältä fiilikset ehkä paranee ja tiiän että viimeistään ultran jälkeen ootan tätä kuin kuuta nousevaa. Tuntuu aika tyhmältä edes "valittaa" tästä koskaa niin moni tuttukin kauan yrittänyt. En kehtaa edes kenellekkään muulle livenä puhua näistä ajatuksista kuin miehelle, joka tosin innoissaan vauvasta. Oireita ei vieläkään ole niin jospa tämä olis poika. :)
 
  • Tykkää
Reactions: eva-maria
Täällä eva-maria ihan sama tilanne, lapsia ei ollut tarkoitus tehdä enempää ja mies toivoo aborttia.. Meillä kolme lasta ennestään. Ehkäisyä ei ollut käytössä, mutta seksiä kp 9 ja ovis kp 15 eli en oikein vieläkään ymmärrä miten on mahdollista.. Mulla tosin oireetonta edelleen, eli en yhtään ihmettele vaikka menisi kesken, olisi tuulimuna tms. Nyt 6+3.
 
  • Tykkää
Reactions: eva-maria
Leijonalle tarrasukkia matkaan. Toivottavasti kaikki oireilut tarkottas hyvää.

Tänään ensimmäistä kertaa pahoinvointia ja huimausta. Toivottavasti ei ainenkaan pahemmaksi mene,että voi tehdä työt normaalisti. Ajattelin itsekkin ottaa vielä uuden äippäpakkauksen niin voin keräillä niihin molemmille omat muistolaatikot lapsuudesta.

Väsymys on ihan hirvee, mutta siihen on jo niin tottunu vuoden aikana, että jaksaa sinnitellä iltaan asti. Mies tekee vuorotyötä ja on viikolla kotona hoitamassa tyttöä pari päivää ettei tarvii pitää täyttä viikkoo hoidossa niin yleensä viikonloput jääkin minun vastuulle. Yhteinen aika onkin kortilla. Ollaan oltu yhdessä kymmenen vuotta ja tuntuu, että aika on mennyt siivillä.

Täälläkin muuten kärsitään vatsan vihlasuista ja herään siihen öisinkin kun käännän kylkeä. En muista, että ekan kohdalla ois ollu näin voimakkaita "kipuja"

Tänään poksutaan 7+0
 
Joo, Maikkki meillä painotettiin neuvolassa varmaan kymmeneen kertaan (ellei enemmän), että seulonnat ja jatkotutkimukset saa lopettaa missä vaiheessa tahansa, siis ihan missä vaiheessa vaan voi sanoa ei ja lopettaa siihen.

Täällä taas aamu parempi ja alkuillasta alko perinteinen "krapula". Ja tää turvotus! Ihan järkyttävää ollu nyt loppuviikosta. Ylävatsa jalkapallon kokonen... Sitten jossain vaiheessa aina vähän helpottaa, mut en tiiä pitäiskö hakea jotain apteekista.

Mahallaan nukkumisesta, mä oon ollu aina niin mahallaan nukkuja kun vain voi olla. Mutta nyt ei pysty, suurin syy että tisseihin sattuu niin pirusti heti kun kääntyy mahalleen.

Hei kertokaas fiksummat kuinka rankasti ootte uskaltanu urheilla. Mä oon semmonen himoliikkuja ja lenkitkin saatan vetää yli 170 sykkeellä toisinaan. Ennen neuvolaa vähän himmailin kun en tiennyt onko jotain haittaa, mutta siellä kyllä vakuuteltiin että nykysin ei oo enää mitään sykerajoja raskauden aikana ja niin kauan kun tuntuu hyvältä voi jatkaa niin kun ennenkin. Jotenkin kuitenkin epäilyttää... Onko alkion/sikiön syke riippuvainen äidin sykkeestä?
 
  • Tykkää
Reactions: Maikkki
seetri ja Amanda: ihana kuulla että en ole ainoo...!! eka viikko plussan jälkeen meni itkiessä kun olin niin shokissa ja miehen kommentit eivät ole mistään ihanimmasta päästä =( varasin ajan jo keskeytykseenkin mutta sitten peruin sen viime hetkellä,en ees perunut vaan en vaan mennyt sinne...ja nyt ollaan 8+5 ja nyt olen vihdoin hyväksynyt olevani raskaana TAAS..huhhuh mitenköhän tän taas jaksaa..=P mulla tää on viides lapsi ja vanhin on vasta 5 et tuntuu että oisin ollut vikat 5 vuotta raskaana...rankkaa...
 
Musta tuntuu et ei ne neuvoloissa ja muualla painota tarpeeks seulontojen vapaaehtoisuutta. Ei me ensisynnyttäjätkään voida tietää ja tietoa tulee niiiiin paljon.
Vaan kyl mä näen et kaikki tiedot on hyväksi mitä ne voi mulle tutkimuksillaan antaa, kunhan tuloksien todennäköisyys kerrotaan ja riskit tuodaan esiin selvästi.

Krapula vaan jatkuu.. Aaltoileva sellanen. Oon ennättäny ennen oksua aina menee maaten, helpottaa heti. Tähän päänsärkyyn ei auttane mikää. Mut katse kohti palkinnossa tässä mennään. Tiistaina näkee mitä masussa on :)

Mäkin kokeilen kotidoppleria sitten ehkä likemmin 9+, vaikka tekis mieli heti yrittää..

t.Emeli ja Sissi 7+1
 
  • Tykkää
Reactions: Maikkki
Eva-maria minunki mies ehdotti aborttia ekaksi ja oli vähintään yhtä shokissa kuin minä, mutta nyt pari viikkoa kun on kulunut niin mies on aivan innoissaan, pystyispä itekkin jo iloitsee, toki välillä on hetkiä että ihan kiva, mutta en tiiä, kait tää tästä. En itekkään pystynyt keskeytykseen menee, jotenki ajattelen että se on väärin.. Oikeesti mahtava homma tosiaa etten oo ainut tän asian kans. :) tän takia jotenki vaikee tänne edes mitään kirjotella ku kaikki niin innoissaan omasta raskaudestaan, ei viitsi sotkee omilla narinoilla näitä keskusteluja. ????
 
  • Tykkää
Reactions: eva-maria
Mulle sanottiin urheilusta et liikuntaa saa lisätä mutta syke ei saa olla maximi et sillon vauva ei voi hyvin.Eli ei saisi huippu sykkeeseen vetää. Sanoi et syke saa nousta et vauvallekki hyväks mut jos vetää max sykkeet ni vauva kärsii.tiiä sitten..onko muille puhuttu tästä?
 
  • Tykkää
Reactions: Aniko
Mä en ole kirjoitellut tänne pitkään aikaan. Oon ihan jäätävän väsymyksen kourissa. Miten mä en muistanut tätä väsymystilaa? Onneksi lapset on jo melko isoja ja omatoimisiakin. Kaikki sympatiani niille, joilla on ihan taaperoita tai jopa vauvoja. Miten te jaksatte? Muistattehan pyytää apua läheisiltä, jos mahdollista. Mullakin on esikon ja kuopuksen ikäero 1v9kk, et sinänsä tiedän et vipinää riittää.

Tärpistä. Esikko tais tärpätä ekasta kierrosta keskenmenon jälkeen, kuopus toisesta tai kolmannesta ja tämä toisesta kierrosta taas kohdunulkoisen jälkeen. Täällä siis enemmänkin probleemana raskaana pysyminen kuin raskautuminen. Murheensa kullakin.

Liikkumisesta. Käykö teillä kroppa eritavalla nyt liikkuessa kuin ennen raskautta? Mä oon huomannut kaikkii erikoisuuksia, mitä en ois odottanu. Tänään rupesin ihan hirveesti haukottelemaan jumpassa. Ei siksi, et ois väsyttäny vaan jotenkin kai tarvitsin lisää happea. Tosi jännä fiilis. Sit tuntuu, et urheilun jälkeen palautuminen vie enemmän aikaa ikään kuin keho kävisi ylikierroksilla.
 
Heti huomas et kaheksas viikko aluillaan. :) ylämahas kauhee tunne eikä tienny päivällä istuakko vai seistä. Niinku olis syöny ilmapallon. Ja kauhee jano koko päivän, väsymyskin aika sietämätön (48,5h töitä tällä viikolla ja viime viikonloppuki oli töitä..) että hermot oli vähä kireällä. Sit yks mumma selitti ihan tyhmän jutun ja mä nauroinitku silmäs sille asialle et oli iha pakko poistua paikalta. :D iha outo tunne sekin.

Peikkotytsy 7+0
 
  • Tykkää
Reactions: Emeli-
Kyllä tosiaankin KoiKoi kroppa käyttäytyy ainakin minulla nyt eri tavalla kuin ennen raskautta liikunnan aikana! Hengästyn ja sydän alkaa hakata pienestäkin rasituksesta, kun viime vuonna olin elämäni kunnossa. Mälsää kun pitää rajoittaa ja erityisesti suren ettei ensi kesänä ilmeisesti sitten saisi pyöräillä, mutta toki vauva on kaikkien näitten kärsimysten arvoinen :)

Oltiin tänä iltana kylässä, päästiin kätevästi kun oli viikonlopputöitten takia laina-auto alla. Kun lähdettiin kyläpaikasta ulos, oksensin parkkipaikalle kaikki ihanat ruoat joita meille tarjottiin... Mies kiusasi minua että näytin krapulaiselta, alkoi nolottaa että niinköhän emäntämme naapuritkin sillä kerrostaloalueella minusta ajattelivat.
 
Mä olen kanssa ihmetellyt täällä että miten nopeasti tää raskaus voi vaikuttaa liikkumiseen. Välillä tuntuu että pelkkä ajatuskin liikunnasta saa hengästymään. Ja palautuminen tuntuu kestävän ainakin kaks päivää. Varsinkin paksuissa talvivaatteissa rappusten käveleminen on ihan tuskaa. Asutaan kolmannessa kerroksessa ja ollaan miehen kanssa tehty diili että kävellään aina rappuset mutta nyt on kyllä välillä ollut pakko mennä hissillä. Varsinkin jos tulee jostain kauempaa (meillä kun ei ole autoa niin kulkeminen käy aina lihasvoimalla). Olis niin kiva liikkua jos kroppa ei koko ajan sanois vastaan..

Sain eilen miehen äitipuolelta lahjaksi sellaisen meksikolaisen bola-korun (esim. Raskauskeijussa myydään) ja olin niin superonnellinen. Miehen vanhempien tuki on ollut mulle ihan huippu tärkeää kun omat vanhemmat ei haluaisi kuullakaan mistään vauvasta. Kaikkien vaikeuksien jälkeen kyllä tarvitsisi sitä omien vanhempien tukea ihan hirmusti mutta minkäs teet.. onneksi on sentään miehen vanhemmat. Ja ystävät. Ja te <3
 
NYT alko sit kunnon pahoinvointi ! Tänään oksensin ekaa kertaa ja olo on nyt jäätävä.. Joo ja esikoisen aikaan ei ollut pahoinvointia ollenkaan missään vaiheessa. Joten poikaolo.Väsymystä täällä on ollut viikon pari ja seurana touhukas 1v4kk taapero ja mies armeijassa joten todella väsyttävää on aika ajoin.. ei millään jaksais.. kotona onneksi vain olen ettei töitä ole tähän päälle.. Jospa tämä tästä..

Äitiyspakkausta tuskin otan. Esikoisen pakkauksesta kaikki tallessa ja varmaan vaunut menee vaihtoon niin käytän sen rahan sit vaikka siihen :)

Aroon ja pallero 6+1..
 
Viimeksi muokattu:
Apua, miksi ei saa kesällä pyöräillä? Oulu on tosi hyvä pyöräilykaupunki, ja se onkin mun pääliikkumisväline, autoakaan kun meillä ei vielä ole. Pitääpä googlettaa pyöräilystä heti, alkoi stressata..

Mahallani en nuku ikinä, mulla on jotenkin herkkä maha eikä kestä painetta :D Nukun aina kyljelläni, joten en ole siitä kärsinyt.

Ja äitiyspakkaus otetaan ihan ehdottomasti, on se vain niin hieno etuoikeus! Enkä aio valittaa sisällöstä, se olisi mun mielestä todella kiittämätöntä :D Törmäsin netissä kamalaan arvosteluun koskien 2013 pakkausta, ja olin ihan ihmeissäni...
 

Yhteistyössä