Syyskuun söpöläiset 2014 <3 *maaliskuussa*

Jaksamista Tuzzille!!! :hug:

Parikin on kysellyt FACEBOOK-ryhmästä, sinne vaan mukaan kaikki halukkaat, auki on joten tervetuloa! :) Siellä on ihanasti jaeltu paljon kuvia masuista, ultrakuvia ja tosi vilkasta keskustelua monista aiheista!

Maikkki & Minimöö 15+4
 
Paljon voimia tuzzille <3
Tervetulloo uusi keski-suomalainen odottelija :) nimimerkki tais olla joku punkuttelija ? :D minä myös jyväskylän läheltä ja La on 6.9 :) kolmatta odottelen mutta kun edelliset lapset saatiin mieheni kanssa jo 10 ja 12 vuotta sitten niin aika ensikertalaiselta tuntuu :) hei ja kaikki facebookkii ,itse tykkään ryhmästämme todella!
 
Fritang en ole varma, mut toivottavasti, että ei ihan tyhjän päälle jäädä jos huonosti käy. Toiveikkaana kuitenkin olen töiden suhteen :)
Huomenna olis lääkäri käynti ja sitte onkin pitkä odotus rakenneultraan vappu viikolla. Jotenkin on tässä alussa ollut turvallinen olo kun on nähnyt usein pienokaisen (ultrattiin myös ekassa neuvolassa), ja nyt tuntuu epävarmalta kun joutuu seuraavaa kohtaamista oottaa pidempään. Noh, onneksi on kuvia ihasteltavana ootellessa :)
 
Tuzzille jaksamisia täältäkin! <3 Ja tervetuloo uusille..:) huh hui tänne pahaolo teki paluu.. :( ei mukava..mutta onneksi nyt saa löhötä kotona niin ei tarvi miettii et miten selviäis töissä tän olon kaa..
Sandri: itellä oli tännään viimeinen koulu päivä että perjantaina vaan hakea todistus.. mutta kyllä mulla oli tarkotus hakea töitä vaikka en kerkeis/pystys olleen ku su sen nelisenkuukautta töissä ehkä.. mutta se on taas että ottaako kukkaan tämän alan töihin raskaana olevaa naista..kun itellä nuo ammatit on rekkakuski ja raskaankaluston asentaja..
Minkälaisissa ammateissa te muut ootte että vaikuttaako raskaus mitenkään että joutusitte aikasemmin jäämään pois yms..?
Miten muuten tuo FB ryhmä et miten sinne mahtanet päästä...kun joku tuolla oli asiasta aikasemmin laittanu et laittanu kapuhlle tai joku tun tyylinen se oli se nimimerkki niin yksityis viestii niin itekki laitoin mutta ei ole sen kummemmin kuulunu...
 
Dodiih vielä unta kalloon ja sit poliklinikalle kattoo mitä tuleman pitää. Ihmeen rauhalliset ja hyvät fiilikset. Toivo korkeel. Veikkaan et doppleril on osaa ja arpaa kun on päässyt usein kuulemaan sykettä.

Noista aloista. Olen itse kans miesvaltasel turvallisuusalalla hommissa ja kyl raskaus tulee muuttamaan jo työnkuvaani hieman. Viimeistään ennen 50arkpvää ennen LA tulen jäämään pois ja sitä ennen pidän kesälomani. Muuten olen saikulla jos tarve vaatii. Toivottavasti ei. Erityisäitiyspäivärahahan vois olla mahdollinen ehkä hakea.

t. Emeli 12+3
 
mä kans vietän enemmän aikaa tuolla facebookin puolella kun sinne on hieman yksityisempää kirjotella kuitenkin =)

tyänään POKSUU 11+0 :heart: ja ens maanantaina np-ultra jota jännään hulluna,vaikkakin varhaisultrassa näkyi sikiö ja sydänääniä kuunnellaan aina kun mieli tekee =) muttamutta,mä pelkään sitä turvotuksen mittausta vaikka aiemmatkin raskaudet olleet ihan normaaleja,vaan eihän se pois sulje mitään..

suru-uutisia kohdanneille :hug: :(

sunniee ja pähkis 11+0
 
Lomalta palattu:)
Paljon ihania ultrakuulumisia täällä ja valitettavasti muutamalla ikävämpiä uutisia myös. Tsempit jatkoon!!
Mulla alkoi aamu tänään oksentamisella viikon tauon jälkeen, reissussa oli kyllä "kestokrapula"-olo, mutta siellä ei pahoinvointia ollut. Pääkipua on edelleen ollut pari kertaa viikossa, mutta helpottaa itsekseen, panadolia en oo ottanut kuin kerran. Usein mulla auttaa kun juon lisää vichyä, taitaa olla kuivumista.
Paino on pysynyt samassa, tai vähän laskenut, maha näkyy jo varsinkin illasta. Raskaus on ihan julkista jo, en peittele mutta en sitä huutelekaan. Jos joku huomaa ja kysyy niin kerron. Meidän tärkeät ihmiset tietää:) Eskoinen tosin kertoo kaikille tökkien mun mahaa "vauva" että aika monet kiinnittää siinä vaiheessa huomiota...:)
-Sorel 14+6
 
  • Tykkää
Reactions: Maikkki
pahoittelut pahki :( :hug: voimia kovasti sinnepäin..alkoipa tämä viikko surullisesti :/

Mun oli pakko eilen ottaa 3 panadol rap 500mg päivän aikana ja tänä aamuna jo yksi... ärsyttää lääkkeitä syödä, mutta tää flunssa on aivan kamala :/

Mä siis itse työskentelen/valmistun hoitoalalle, kun oli puhetta ammateista :) mua lähinnä se huolettaa, et työnantajat varmaan miettii et raskaus voi tuoda mukanaan sairaslomia eikä siksi halua palkata..

Mua kans kutkuttelis se fb-ryhmä :D
 
Täällä 14+0 pyörähtää käyntiin tänään.:heart: Kylläpä aika rientää tuon 1,5v. taaperon kanssa!! Pieniä hentoja hipsutuksiakin tuntuu jo aika ajoin.:heart:

(.) Vatsa on hieman muuttanut muotoaan viime viikkoisesta, liekö kohdun nouseminen syynä tähän, tuntuu että yhtäkkiä piukeasta raskauspömpöstä roikkuu alavatsalla sellainen nahkariekale, kun aikaisemmin alavatsakin oli ihan piukeana :D

Tuo katupöly + flunssa ovat saaneet tämän mamman ihan tukkoiseksi, yh, kun ei voi edes nenäsuihkeita käyttää oloa helpottamaa! :/ Nyt sitten niistämisestä jotkut vatsan lihakset niin kovilla että aina siistäessä vihlaisee vatsaa!

PS, Pahoitteluni menetyksen kohdanneille/ikäviä ultrakuulumisia saaneille!:':)hug:

KapuH & pikku-masu-pirpana 14+0
 
Päänsärky on tässä vaiheessa onneksi ihan normaalia, se johtuu progesteronista. Mulla auttaa suolaisten napostelu ja runsas veden juominen. Migreenitaustasta johtuen yleensä myös mies hieroo ja lämmittelee mun niskoja, joka auttaa kanssa jonkin verran :) Ja tietenkin se raitis ilma.

Kapuh nenän tukkoisuus voi johtua myös noista viikoista. Sekin on kuulemma normaalia tässä vaiheessa, että nenä tuntuu tukkoiselta. Oikein kiva, että siihen päälle on vielä tää pölykausi..

Me vietettiin eilen jänniä tunnelmia ensiavun puolella. Kaaduin illalla ja loukkasin paitsi itseni, piti tietenkin päästä myös varmistamaan, että kaikki on pienellä kunnossa. Lääkäri oli onneksi oikein mukava ja ymmärtäväinen, vaikka odotettiinkin neljä tuntia ensiavussa. Se teki kaikki mahdolliset tarkastukset, sain kipulääkettä ja sairauslomaa parille päivää. Kaikki oli onneksi vauvalla kunnossa, sykkeet oli oikein mahtavat lääkärin mukaan eikä sisäpuolella ollut mitään oireita havaittavissa :) Säikähdyksellä päästiin. Eri tilanne olisi ollut, jos olisi viikkoja ollut se 10 tai 20 lisää..

Tänään starttasi 14. raskausviikko. Nopeastihan tää aika alkaa menemään :)
Nuorallatanssija & Altti 13+0 :cool:
 
Pahoittelut ja jaksamista menetyksen kohdanneille:hug:.

Tänään ilmottauduttu mukaan Fb-ryhmään, toivottavasti pääsee nopeasti mukaan kun toiset olleet jo pidempään siellä:)

(.) Täällä elellään nyt oireetonta aikaa, ummetuskin tuntuu vähentyneen. Dopplerilla sydänäänet kuulee jo helposti eikä tarvitse kauaa hakea, muutenkin mieli jotenkin virkeä ja ulkoilu tuntuu hyvälle.

Jennu & masukki 13+3
 
Minäkin liityin fb-ryhmään, hirveästi vain juttua siellä, pitää ottaa oikein kunnolla aikaa että saa edes keskustelut muutaman päivän ajalta luettua.

Kotiuduin juuri raskaushieronnasta. Oi että teki hyvää <3 Ei kyllä auttanut päänsärkyyn, mutta se taitaa tosiaan olla hormonaalista. Muuten tuli kyllä rentouduttua kunnolla ja ehkä hartiatkin olisi nyt hetken vähemmän jumissa kuin yleensä. Voin kyllä suositella kaikille. :)

Fritang 12+5
 
  • Tykkää
Reactions: Maikkki
Voi ei, ei enää ikäviä uutisia tähän ryhmään! :'( Tsemppiä kaikille :hug:

Ok eli päänsärky kuuluu tähän vaiheeseen - "hyvä".

No niin, kyllähän sillä dopplerillakin saa paniikin aikaan... Nyt kahtena iltana kuunnellut, enkä löydä enää ääniä, paniikki! Koitan lohdutella itteäni, että se luultavasti johtuu taaksepäin kallistuneesta kohdusta, mutta kyllähän se pelottaa kun aikasemmin kuitenkin sain ne kuulumaan. Onko muilla ollut vastaavaa, että ensin löytynyt ja sitten ollu kadoksissa??

Oi, raskaushieronta kuulostaa kivalta. Jos joku tietää jonkun hyvän paikan pk-seudulta, saa vinkata!

Aniko & pomppi 13+4
 
Ikävät uutiset kohdanneille voimia!

Täällä ilmottautuu opiskelija, tosin en valmistu vielä. :D Kesätyöt on varmistettu osa-aikatyöpaikastani, joten eipä tarvi sen suhteen enää stressata. :)

Me saimme viikonloppuna sen dopplerin, ja jonkun aikaa ääniä etittyä ne löytyi. Oli kyllä aika metka fiilis. ;) Siinä kuunneltiin ja hihiteltiin onnessaan. Eilen taas kokeiltiin, mutta ei löytynyt enkä sen kummemmin sitä jäänyt stressaamaan. Ei edes etitty kovin kauaa, kun olin illalla niin pahoinvoiva, että pieniki kosketus mahassa tuntui nostavan ruokaa kohti ruokatorvea. Mä en osaa sen kummemmin sanoa, tarkoittaako se noilla sun viikoilla Aniko vielä mitään, että jos ei yhtäkkiä kuulukaan. Toivottavasti ne taas seuraavalla kerralla löytyy!

Tänään olin tosiaan piiiiiiitkästä aikaa töissä. Selvisin, vaikka eilinen olikin yhtä oksentamista. Aamulla oli sen verran hyvä olo, että ajattelin ottaa riskin. Ja kannatti. :) Pidän kuitenkin työstäni ja työkavereita on kiva välillä nähdä.

Huuuuh, ei enää montaa yötä ultraan... Se olisi perjantaina! Kääks! Kiva saada tietää, mihin la lopulta tarkentuu. :)

12+1
 
  • Tykkää
Reactions: Aniko
Mulla on lahjakortti odottamassa raskausvyöhyketerapiaan :) Ajattelin sen käyttää vasta sitten, kun maha on isompi ja jos selän kanssa tulee ongelmia. Mulla on rikkinäinen selkä, joten kauhunsekaisin tuntein tässä odotellaan, mitä tapahtuu. Fyssari ja pari muuta alan ihmistä on onneksi sanonut, että pitäis ihan hyvin kestää raskaus ja iso maha :D
 
Ehkä nyt vihdoin jo alusta asti taustalla juttuja lueskellutkin uskaltaa mukaan. Tänään oli eka ultra, jossa kaikki vaikutti olevan hyvin. Olen reilu viikon päästä 30 v ja kyseessä ensimmäinen lapsi. Oma raskaus ollut tähän asti melko oireeton, joten se on saanut pysymään asiasta hiljaa. Pääosin väsymys ja kova nälkä vaivanneet. Tosin viime viikolla ja erityisesti viikonloppuna oli ihan hirveä päänsärky, joka lopulta vei viikonloppuna täysin toimintakyvyn. Ehkä nyt jo vihdoin uskaltaa ihmisille asiasta kertoa ja ruveta käyttämään normaaleita vaatteita. Tähän asti on ollut hirveä urakka varsinkin iltapäivästä yrittää peitellä kamalaa turvotusta. Ollaan miehen kanssa oltu yhdessä kohta 11 vuotta ja ehkä annettu ihmisille kuva ettei ehkä ikinä hankita lapsia, joten uutisemme voi olla ystäväporukassa jopa pieni shokki.

Aikaisemmin oli kyselty kesätöistä. Opiskelen sairaanhoitajaksi ja kesätyöt sovittu jo viime vuoden lopulla. Pitäisi vain jossain vaiheessa kertoa sinnekkin raskaudesta. Teen samaan paikkaan keikkatöitä n.1-3 kertaa viikossa. Työntekoa raskaus ei ole vielä onneksi haitannut.

viksula/29/1/jorvi LA16.9
13+0
 
Viimeksi muokattu:
Huomenna, viimeinkin, ekaan ultraan! Miten se voikin jännittää niin kovasti. Kuulin pari viikkoa sitten sydänäänet enkä ole sen jälkeen osannut olla huolissani ettei kaikki olisikaan kohdallaan masussa, mutta nytpäs huolehdin turhia. Ja huomenna pitäisi selvitä senkin, voisiko siellä olla toiset kaksoset. Jos on, elämästä tulee pitkäksi aikaa täyttä hullunmyllyä. Ja jos ei, tulen pääsemään paljon helpommalla, mutta tiedän että tulen myös kokemaan menetyksen tunteen ja huolta.

Olen tässä miettinyt viime viikkoina paljonkin sitä miten helpolla olen kaksosten äitinä (vaippaiän jälkeen) päässyt ja yhä vaan pääsen kun lapsilla on niin paljon yhteistä, aina jotain hauskaa tekemistä kivan kaverin kanssa, ja erityisen helppoa on ollut minulle tärkeiden arvojen siirtäminen lapsiin kun heillä on toisissaan jo "heimo", vertaisryhmä jossa arvokysymyksiä voi pohtia ja sisäistää. He myös vahtaavat toisiaan kuin pienet poliisit ;-)

"Yksösen" kanssa olisi varmasti näiltä osin paljon haastavampaa ja mietin myös, tuntuisiko yksinäisestä lapsesta tavallistakin yksinäisemmältä kun hän katselisi isosisaruskaksosten touhuja ja tavallaan minä ja miehenikin muodostamme parin, yksönen vain olisi pariton...
 
Voi Bhumi, ei se mikään pariton oo tai olis. Te ootte kokonaisuutena kuitenkin teen perhe. Mut ymmärrän kyl et kaikenlaisia ajatuksia sitä tulee, kun on jo vähän ehkä kerinnyt ajattelemaan et sieltä pari taas kerralla pamahtas :D

Mä en tie miksei mua jännittäny ultra lainkaan. Me oltii jo niin varmoja (mukamas) et kaikki on hyvin, et ei tullut yllätyksenä. Ihan pimeetä mihin se huoli oli tai on kadonnut. Ihan pikkasen se joskus pilkistää tuolt päänupist mut lähesmelkei hetimmiten katoaa ja piiloutuu.

Ultrassa oli oikein taitava kätilö ja vaavelilla kaikki hyvin.
Totes alussa et "- yritetään eka vatsanpeitteiden päältä ja jos ei onnistu niin sitten alateitse."

Vaan heti kun se tökkäs laitteen mun mahaan, alkoi näkyä. :)
Kova kaveri liikkumaan sekä se et nyt se oli ja on ihan pikkuisen ihmisen näkönen, kyllä vaan. Niistä 4D-kuvista vasta se näkyykin.
CR-mitta 64mm ja vastasi viikkoja 12+6. Sydänsyke sai uä + ja liikkeet ++. Niskaturvotus alle 1:n, millejä nekin lieni...

Eli kun alkuraskauden ultrassa määritettiinkin koko vastaamaan -4 päivää pienemmäksi, nyt määritettiin koon mukaan +3 päivää isommaksi. Eli se periaatteessa otti viikon kiinni ;) Tuskin kuitenkaan käytännössä. Laskettu aika ei muuttunut silti.

Tää tuntuu huomattavasti todellisemmalta. Silti tää pariskunta oli nii coolin viileetä siellä, se varmaan ajatteli et kyl voi ol tunteettomia ja ilmeettömiä ihmisiä. Ei sitä vaan osannut sanoa tai tehdä mitään. Ei tullut yllätyksenä vaikka tosiasiassa eihän tuota osannut itsestäänselvyytenäkään pitää..

Hyvät fiilikset. Enää ei ehkä kuole ajatukseen et tieto asiasta leviää. Rakenneultra meni tonne 9.5:ttä asti. Sitä odotellessa... :) :D

Emeli 12+3

P.S. toi päänsärky on kyl ihmeellistä ja ilmeisen tavallista kun täälläkin niin moni asiasta mainitsee. Välillä mullakin on niin järkyttäviä monta tuntia kestäviä kausia. Nyt ei ole taas pariin päivään ollut mitään. Olen huomannut, että yleensä pääkivun tullessa on uni ehkä ollut vähäisemmällä. Tosin ennen raskautta ei tollaista ilmennyt.
 
Viimeksi muokattu:
Ajattelin tulla kertomaan omat ultrakuulumiset kun muutkin ovat niitä jakaneet. Kävimme ultrassa jo eilen, mutta harmitti Tuzzin puolesta niin paljon, etten halunnut omiani hehkutella, ei tuntunut oikealta. Samoilla päivillä mentiin. Olet ajatuksissani! Ja Pahkillekin iso osanotto, tosi surullinen juttu! :/

Ultrassa kaikki hyvin, ulkoisesti normaali vauvapallero siellä potkutti menemään. Turvotusta 0,9mm joten sekin ok, yhdistettyjä seulatuloksia odottelen. Istukka oli muodostunut etuseinämään ja se on mulle uusi juttu, onko täällä muita jo synnyttäneitä joilla on ollut istukka edessä? Tai muita joilla on kokemusta niin etu- kuin takaseinämäistukasta, erosivatko raskaudet mitenkään toisistaan?

-Napsi 11+4-
 
Viimeksi muokattu:
Isot tsempit Tuzzille ja pahkille!

Kivoja ultrakuulumisia tippuu tasaiseen tahtiin :) omaa ultraa täytyy vielä odotella ens maanantaihin, sit vois ehkä jo huokaista ja alkaa olemaan raskaana :D

Napsille tulin pikaiseen kommentoimaan, että mulla 1 istukka takaseinässä ja kaks etuseinässä, enkä kyllä huomannu mitään eroja... Ainoa mihin mä tiedän että voi vaikuttaa, on liikkeiden tuntumiseen, mutta mulla ei vaikuttanut siihenkään. Ja muistaakseni kakkosen kohdalla istukka siirtyi johonkin muualle kohdun kasvun myötä.

merivellamo ja Kumpulainen 11+5
 
Emeli-, ei kai mutta pikkusen pisti hihityttämään :D Hups...

Merivellamo, kiitos pikaisesta valaisusta, en jotenkin osannut kysyä kätilöltä asiasta kun hän sen niin arkisesti totesi. Vaikuttiko sinulla istukan paikka muuten vatsankasvuun? Mä vielä siitä edellisestä pikkumasusta haaveilen kun helpottaisi elämää niin paljon tuon 1v:n kanssa.

Kätilö muuten ihmetteli sitäkin, että sydänäänet saatiin kotona kuuluviin jo 8+5 kun kerran istukka on siinä edessä vaimentamassa. Uskoikohan se edes, en tiedä...mutta mitäpä tuolla on väliä, pääasia, että ovat joka päivä löytyneet.

-Napsi-
 

Yhteistyössä