Syyskuun söpöläiset 2014 <3 *maaliskuussa*

Kestovaipoista On muuten kuullut että ne pitäis pestä 60 asteella että kaikki bakteerit menee pois. Mutta mulla on yks kaveri, joka käyttää kestovaippoja, ja hän sanoi että se pesee normi 40 asteella. Ja sitten välillä, tai oikeet ripulivaipat, 60 asteella.
 
Heipä hei syyskuiset :wave:

Tulin taas kyselemään tuolta lokakuisten pinosta, että onko kellään täällä ollut missään raskaudessa hematoomaa?

Mulla siis tuhrutellut nyt muutamana päivänä ja eilen np-ultrassa ilmeni, että kohdussa pieni hematooma, joka sieltä vuotelee.

Sain ohjeeksi elää muuten ihan normaalisti, mutta hikijumppaa kätilö kehotti välttämään. Netistä olen kovasti yrittänyt lueskella ja monilla on kielletty seksikin tulehdusriskin vuoksi. Meille ei tästä kuitenkaan mainittu mitää, tosin enpä edes muistanut kysyä..

Eilen sitten miehen kanssa mietittiin, että uskalletaanko vai ei, mutta eipä uskallettu ottaa riskiä :p

Voishan tästä toki neuvolaankin soitella, mutta ajattelin nyt kysästä täältä ensin =)

Dolly 13+3
 
Huomenna tulee neljä kuukautta täyteen. :heart:
Musta ne huovutetut kestovaippojen kuoret (?) on tosi söpöjä mitä oon nähnyt. Mutta en koe kyllä sitä kestovaippailua omaks jutuks. Etelä-Suomessa suurin osa sekajätteestä hyödynnetään energiana/lämpönä polttolaitoksilla että onneks suurin osa niistä kakkavaipoista täällä ei päädy penkkaan. Tosi hienoa kuitenkin te jotka ajattelette myös tota ekologisuus puolta. :)

Mä ajattelin hankkia sen kantorepun niin sitä voi käyttää lenkeillä sitten kun pikkuinen on isompi. Minkämerkkisiä kantoreppuja ootte suosineet? Repun pitäis mennä meillä myös harteikkaalle miehelle. Oon lukenut, olikohan se just manducan reppu, että on aika kapea siis kantajalle. Vinkkejä?

Minkämerkkiset vaunut aattelitte hommata? Oon itse katsellut yhdistelmistä emmaljungan super vikingejä.
 
Kantorepuista mies on ihan järkähtämätön Baby Björnin puolesta tuulettaja... Netistä saa sen käsityksen, että BB on kaiken pahan alku ja juuri. En oo aiemmin käyttänyt minkäänlaista kantovempelettä, kokeillut olen ihan rintareppua ja trikooliinaa... Nyt toi BB:n uusi kantoreppu One näyttäis aika monipuoliselta. Ei oo tarkoitus varmaan edes viikottain kantaa lasta repussa, mutta kun mä oon tämmönen vertailijatyyppi, niin onko toi parjattu BB ihan hirveä laitos ja epäergonominen em. käyttöön? Olis kiva saada asiallinen keskustelu aikaiseksi aiheesta, tuntuu olevan aika tulenarka aihe... Eli kokeneemmilta mielipiteitä kehiin. :)

Rattaat meille tulee Emmaljungan City Crossit. Me mennään ihan peruskärrylinjalla, niihin ollaan totuttu aiemmilla kerroilla.

13+6
 
Hea
Mäkin oon katsellut lähinnä Emmaljungan yhdistelmiä. Vaikea tällein sanoa niistä kauheesti mitään, pitäis mennä jonnekin testailemaan. Joten kuulen mielläni kokeneemmilta plussia ja miinuksia. Myös muista merkeistä tietty!

14+1
 
Hellou kaikille :)

Onko kaikilla muilla paitsi mulla kuivausrumpu tai -kaappi? Vuosia oon haaveillut kuivausrummusta mutta kummasti meidän rahat aina menee johonki muuhun. Niinku nyt kuukausi sitten meiltä hajos jääkaappi, siis ihan ykskaks kesken päivän loppu toiminta. Ei ottanut virtaa vastaan. No, piti ostaa uus jääkaappi kun ilmankaan ei voi olla. Käy järkeen. Mutta siis, meillä on pieni talo ja erittäin rajallisesti pyykin kuivatustilaa :/ En voi pestä niin usein pyykkiä kun pitäisi. Siis joka päivä ei voi konetta pyörittää koska täälä ei saa kuivatuksi niin paljoa kerralla. Meitä on nyt 6 henkeä tässä perheessä joten pyykin määrä on tajuton.

Tässä odottelen pääsemistä face ryhmään, toki pysyn myös täälä mukana. :)

muhvi ja pätkis 13+2 :heart:
 
Rattaista, meillä on tällä hetkellä ajossa Gessleinin F6-Fi, ja itse voin niitä ainakin kehua. Kulkevat eteenpäin kuin unelma ja ovat palvelleet mainiosti niin vauvalla kuin taaperolla. Juuri kävimme lastentarvikeliikkeessä ihmettelemässä sisarusvaunutarjontaa ja on sekin kyllä ihan oma maailmansa. Vertailussa oli Easywalkerit, Mountain Buggyt ja Bumbleridet (kaikissa isot pyörät ja vauvan saa kuljetettua kasvot työntäjään päin). Homma yksinkertaistui huomattavasti siinä vaiheessa, kun kärryjä kokeiltiin lastata autoon. Vain Bumblet mahtuivat, jeejee. Eli halvemmaksi tullee ostaa nuo kalleimmat vaunut kuin vaihtaa autoa :p Myyjä oli onneksi ihana, ja vinkkasi Gessleinin pehmeän kopan istuvan Bumbleen, niin säästymme edes sen hankinnalta.

Kantorepun saimme lahjaksi esikoisen synnyttyä, oli joku Stokken vempain jossa sai kuljetettua lasta kolmessa eri asennossa. Ukkoapa ei reppuilu kiinnostanut pätkääkään joten käyttö jäi yhteen kertaan. Lisäksi itseäni hirvitti ne painaumat, jotka huomasin ilmestyneen pienen takareisiin.

Taaperovaiheessa päädyin ostamaan rengasliinan, kun muuten olisi saanut kulkea joka paikkaan sylikkäin, sai aina hepulin lattialla. Mahtava kokeilu ja laiha tulos, eli tuo pojan mielestä kantamiseen ei mitään apuvälineitä tarvita. Siispä odotan innolla, josko pääsisin hyödyntämään tuota liinaa sitten uuden tulokkaan kanssa :)

Se on muuten uskomaton määrä tavaraa, mitä kotiin ilmestyy perheenperustamisen aikoihin...

-Napsi 13+5-
 
muhvi meillä ei oo kuivausrumpua eikä -kaappia, meillä on tuuletin :D Sellanen joku kolmenkympin lattiatuuletin, joka laitetaan pyykkitelineen viereen pörisemään ja pyykit kuivuu nopsaan. Mulla on ollut rumpu reilun vuoden verran pari vuotta sitten ja jäi tosi vähälle käytölle, vaikka pohdin ja mietin ja hinguin rumpua pitkään. Tota tuuletinsysteemiä en enää rumpuun vaihtais :)
 
muhvi meillä on kuivausrumpu. Ja se on ihana. En luopuis siitä mistään hinnasta. Pesukoneen pyöriessä saa edellisen pesusatsin kuivaks rummussa. Ei tarvii ripustella ja vaatteet saa tarvittaessa nopeesti pesusta heti päälle. Ja näi elukkaperheessä myös karvat irtoo kuivurissa.

Merivellamon taktiikkaa käytin opiskeluaikana. Tulee vaan inhottavaa kosteutta noista kuivuvista pyykeistä asuntoon.

Kesällä kuivaan ulkona pyykit, kun niihin tulee ihanan raikas tuoksu. :)
 
Ps. Miksi noihin kantoreppuihin suhtaudutaan negatiivisesti? Ei kai niitä sais myydäkkään jos ne aiheuttais jotain ongelmia pikkuisille. Meille siis tulossa esikoinen niin ei mitään hajua koko kantoreppukeskusteluista.
 
Sniff, oho, minä en tiennyt tuollaisesta keskustelusta. Omaa siis käytettiin vain sen kerran kun koko reppuilun ajan volyymi oli aika korviahuumaava :) Kokeiltiinkohan sitä toisessakin asennossa kertaalleen ja tulos oli suht sama...meillä siis luovuttiin tenavan ankaran vastarinnan vuoksi.

Siitä en osaa sanoa, että vaikuttaako yleinen mielipide myyntilupaan. Ainakaan hyppykiikkujen ja kävelytuolien kohdalla ei vaikuta, niistä ainakin olen kuullut puhuttavan kaikenlaista (aiheuttavat varvistusta, ovat pahoja selälle jnejnejne.). Mutta kyllähän noitakin moni ihan menestykkäästi on kai käyttänyt, itse ei tullut kokeiltua kun ei ollut tilaa tuolille eikä paikkaa mihin saisi koukun kiikulle kiinni.
 
Sniff: Kirpputoreilla törmää vielä vanhoihin Babybjörneihin (rintareppuihin) joissa lasta kannetaan kasvot menosuuntaan joka on epäergonomista lapsen lonkille. (venyttää lonkkia) Mutta en usko, että jos joskus lasta näissäkin kantaa, niin saisi lasta pilattua. Mutta parempi on ehdottomasti lapsen kasvot aina kantajaan päin kun kantaa edessä.
 
Ne taitaa olla myös aika epäergonomisia kantajallekin, koska usein luen, kuinka niissä ei oikeen jakseta edes kantaa kuin pieniä aikoja. Kantoliina tukee hyvin kantajaa ja lasta, ja siinä kantajankin selkä kestää. :) Näistä tosiaan löytyy paljon keskustelua, ja ennen tollasta hankintaa ei oo hullumpaa perehtyä asiaan. Mutta niin kuin katariine sanoi, tuskin lapsi menee pilalle huonommasta repusta. Kasvot menosuuntaan -asennossa on myös se, ettei lapsi voi tarpeen tullen turvautua kantajaansa, esimerkiksi jos tulee tilanne, että tarttis vähän halia ja hoivaa ja näköyhteyttä kantajaansa.
 
Manduca taitaa mainostaa itseään sillä, että kantaessa vauvan takapuoli tulee samalle korkeudelle tai alemmas kuin polvet -> selkä on pyöreänä eikä rasitus kohdistu siihen. Mä päädyin Manducaan aikoinaan ihan siksi, että kaveri tarjosi omaansa ostettavaksi (syystä että hänellä kipeytyivät hartiat, minulla taas ei eli vaikea tuota on etukäteen tietää).
 
Mä ajattelin kantoreppua lähinnä ulkoiluun ens keväänä vaihteluks vaunuille ja pääsis vähän off-road reiteillekin. Meillä kun on noita eläimiä niin tartten käden tai mieluiten molemmat kädet vapaaks. Niitä liinoja kattelin, esim. vauvalehdellä tais olla tilaajalahjana sellainen. Rehellisesti sanottuna hiukan hirvittää miten se vauva siinä pysyy, näytti aika himpulalle. Onhan niitä ite sidottavia mutta en tiiä miten luottaisiin omiin solmuihin.

Ainut tiedossa oleva jo varma hankinta tulee olemaan amazonas-koala-kehto.Sitten myöhemmin vasta pinnis. :)
 
Muhvi: ei oo kuivausrumpua. Telineellä kuivatetaan. Talvella on mun mielestä ihan mukava, kun huoneilmaan tulee vähän kosteutta (ei tarvii laittaa ilmankostutinta).

Hauska: samoja fiiliksiä, potkuja ehkä tuntuu jo, tai sellaista muljuamistaja muuta epämääräistä, mutta vaikea sanoa, kun ei tiedä miltä ne potkut ylipäätään tuntuu. Ei auta kun seurailla, eiköhän juttu vähitellen selviä. :)

Ilokarpalo ja Pipana 17+0 (jee!)
 
Tervetuloa uusille!:wave:

Täällä alkanut tänään närästys ja vatsahappo-yökköset, yöök..

Eilen aamulla herätessä tuntui taas masulaisen monotukset kämmenelle kun piti sitä masun päällä, eli hymy huulilla sai aamun aloittaa..:heart:

Oloista: Täällä jotenkin vahva tyttöolo, vaikka raskaus täysin erilainen tähän mennessä kuin esikoisesta (tyttö), en sitten tiedä johtuneeko siitä että ennestään on jo yksi tyttö vai mistä.. :p

Kanto-/rintarepuista: Me ostettiin esikoisen vauva-aikana manduca, mutta ihan pari satunnaista kertaa sitä on tullut käytettyä, ehkä nyt sitten tänä kesänä tulee selässä tyttöä kanniskeltua retkeillessä yms..

KapuH & jirppa 16+1
 
Viimeksi muokattu:
Meilläkään ei ole kuivausrumpua ja hyvin on tultu toimeen, telineellä kuivatan vaatteet ison olkkarin puolella ja muutama pyykkinaru on pesuhuoneessa.

Meillä on Ergo baby carrier -kantoreppu. Ilmeisesti saman tyyppinen kuin manduca, mutta ei mene ihan yhtä pienestä pitäen. Olin esikoisen kohdalla tyytyväinen, siinä jaksoi taaperoakin vielä kantaa ja voi kantaa sekä selän että mahan puolella ja jos nukahtaa esim. selkään, niin pään yli saa vedettyä semmosen kankaan ettei pää pääse retkahtamaan.

Vaunut (niin kuin paljon muutakin) on onneksi esikolta tallessa, ne on jotkut Emmaljungan yhdistelmät vuodelta 2008, ehkä ceroxit. Heittoaisa ja pehmyt koppa. Olin tyytyväinen silloin, tavarakori vaan oli liian ahdas kauppareissuille.

Mites muuten, pitääkö enterorokkoa varoa? Olen töissä lasten parissa ja kuulin tänään, että sitä on liikkeellä. Googlettelemalla löytyi että voi aiheuttaa kohtukuoleman tai keskenmenon, mutta onkohan miten yleistä?!
 
Niin niitä reppujahan on tosi hyviä, oon myös kuullu, että toi manduca on hyvä. Siis nyt se on tapahtunut, olen alkanut kuumeilemaan vauvanvaatteista ja kaikista tarvikkeista! Jei. :D Pahoinvointi on nyt helpottanut ja sit on vähän alavatsakin mennyt pinkeeksi. Alkaa siis näiden vaikutuksesta kuume puskemaan! Kai se pitäs alkaaki jo pikkuhiljaa kerää tavaraa, ettei tarvi hulluna kerralla hankkia.

Pahoinvointi, pysy poissa! Aamusin edelleen oon limaa oksentanu, kun vatsan tyhjyys tuo sen yökkimisolon. Muuten en oo pariin päivään :D oksentanut. Joo, ehkä mulla voi olla myös tämmösiä hyviä päiviä vaan tässä menossa... Tuntuu, että oon aika monesti sanonu pahoinvoinnin helpottavan ja sit se on tullut kahta kauheempana takas.

13+6
 
Meiltä löytyy manduca sekä trikoinen kantoliina ihan pienelle vauvalle. Kudottu liina on hakusessa mut ei oo osunu viel hyvää kohdalle. Haluisin käytettynä niin on sit sisäänajettu. :) En ikinä käyttäs mitään rintareppua. Mut mun puolesta ne saa ihan rauhassa käyttää ketkä haluaa.

Meiltä löytyy sisarusrattaat. Tarvittas yhdistelmät, siis yhdelle lapselle. ABC Desing varmasti ois loistava meidän "vähäiselle" käytölle.

Tine ja Eemeli 17+3 kait
 
Meillä on käytetty esikoisen kanssa trikooliinaa ja manducaa, noista liinaa kyllä enemmän mutta ei sitäkään ihan kauhean usein. Jotenkin ei oo vaan tullut manducaa käytettyä kun liinassa tuo viihtyi niin hyvin. Kuvittelisin että nyt kakkosen kanssa käyttäisin liinaa/manducaa enemmän niin sais kädet vapaaksi touhuta esikoisen kanssa ja tehdä kotihommia muutenkin. Silloin ekan kanssa se ei niin haitannut vaikka neiti halusikin olla koko ajan sylissä.
 
vuuti ei ole enterorokko haitaksi sikiölle :) Meillä oli ko. pöpö tuossa n. kuukausi sitten ja silloin kysyin lastenlääkäriltä, terkkarilta, neuvolasta, kätilöltä ja synnäriltä niin kaikki sanoivat että ei ole vaaraksi sikiölle kuin ihan synnytyksen lähellä voi olla haitaksi.. Alkuraskaudessa ekoilla viikoilla km riski kuten ihan missä tahansa infektiossa, eli todella pieni todennäköisyys. Siellä yhdellä nettisivulla lukee ihan hömpänpömppää, enteroviruksia on useampaa laatuaan, mutta tämä yleisin lasten keskuudessa jylläävä enterorokko ei ole vaaraksi, on suolistoperäinen pöpö eikä kulkeudu sikiölle. :)
 
Pikaisesti kuulumiset ennen töihin lähtöä. Eilen oli ultra ja kaikki hyvin! Nyt yritän luottaa ja nauttia. Laskettu aika siirtyi 30.9. Kuten arvasinkin pitkän kierron takia.

eli voipi PÄIVITTÄÄ:

la 30.9

SuSette82 ja 13+3
 
No niin, nyt se on siis todettu, raskausdiabetes. Onko kellään muulla ollut tällaista aikaisemmin, tai todettu nyt? Ikähän tässä minulla ilmeisesti asiaan vaikuttaa, kun aikaisemmissa raskauksissa ei ole moista ollut. Mulla on aika nyt neuvolaan, josta saan jotain kotiseurantajuttuja. Tarkoittaako se verensokerin mittausta? Mitähän sitten tapahtuu? Argh, vastasin nopeasti puhelimeen töissä keskellä kiirettä kun soittivat neuvolasta, enkä tapaamisajan sopimisen lisäksi ehtinyt kysyä yhtään mitään. Kiire tapaamisella kuulemma on, kun kaikki arvot sokerirasituksesta raja-arvojen ulkopuolella, mutta sopiva aika löytyi vasta ensi perjantaille. Kaikki tieto asiasta olisi hyvin tervetullutta!

Mimzy ja yksinäinen matkaaja 17+1
 

Yhteistyössä