Syyskuun söpöläiset 2014 <3 *maaliskuussa*

Onnea ihanista ultrakuulumisista!

Meiltä löytyy kolmosen aikaan ostettu trikooliina, toivottavasti muistan ottaa sen tällä kertaa käyttöön, viimes jäi ku asuttiin vuokranurkissa ja osa tavaroista oli laatikoissa..

Kuivausrumpu löytyy ja on kovassa käytössä! Varsinki harsojen ja kestojen kuivatukseen ihan ehoton! Pysyy harsotki ihanan pehmosina jylläyskuivauksen jäljiltä! On meillä kuivauskaappiki mutta sinne en pyykkiä mee laittamaan ku ukkokulta ja esikko käyttää sitä treenivaatteiden kuivatukseen yöks..

Ceceli, kestovaipat pitää ehdottomasti pestä väh 60ast! Ei ne kyllä pudistu muuten kunnolla...

Mimzy, voi harmitus sentään! Mulla oli RD viime raskaudessa ja tässä ei vielä ole tullu eli rasitus oli ok. Mutta jotenki on vaan semmonen olo että se tulee tästäkin.
Nyt kun sää sait ajan vasta ensi viikolle niin, suosittelen, että alat jo itse ottamaan selvää miten sitä hoidetaan omilla syömisillään. Eli juu ihan googlettamalla löytyy raskausajan diabeetikon dieettiohjeita. Mun mielestä ne on aika runsaita nuo syömiset siis mutta itelle ainakin oli tärkeintä se että ateriavälit piti tosiaan olla säännölliset ja paastoajat ei saanu kasvaa liian isoiksi. Mulla esim. yöpaasto tuli ihan liian pitkäksi ku en ollu tottunu syömään iltapalaa ja sitte mulle suositeltiinki yhtäkkiä että pitäs syödäkki se kaks kertaa eli lasten kans klo20 ja sitte viimesin iltapala juuri ennen nukkumaan menoa eli noin klo00. Itse en joutunut muuttamaan muuten ruokailutottumuksiani ku syön muutenkin hyviä ja pitkäkestoisia hiilareita eli täysjyvää ja kasviksia paljon, plus liha ja kala. Herkut mulla on tosi minimissä muutenki (oon siis ikuinen laihduttaja), jädeä joskus syön. Eli mun lautasella on yleensä puolet salaattia, yks kanafilee ja neljännes vielä lämpimiä kasviksia. Leipää en syö ruualla vain välipalana ja aamu-/iltapalana ja se on aina ruista.
Mulla se arvo mikä oli pielessä oli siis paastoarvo, aterianjälkeisissä ei koskaan ollut mitään heittoja. Mutta siis aterioita piti lisätä...nyt syön aamupalan, joskus sen jälkeen pienen välipalan, lounaan, välipalan, päivällisen ja sitte ne kaks iltapalaa eli aika lailla se 7 ateriaa pvssä ei mitään naposteluja välissä. Noin oon saanu suurinpiirtein pysymään ateriavälit hyvinä.. Mutta joo vaikken "kärähtänykkään" vielä niin silti mittailen arvoja kotona viime raskaudessa saadulla mittarilla..
Tsemppiä kovasti, toivottavasti RD:si pysyy kontrollissa pelkällä ruokahoidolla ettei insulle tarvis lähteä!

C ja kullannuppu 14+1
 
Mimzy, ehdottomasti tosiaan kannattaa jo nyt ottaa selvää ruokavalio-ohjeista, toi ruokavalio on oikeasti tosi tärkeässä roolissa raskausdiabeteksen hoidossa. Ja sit kun saat neuvolasta sokerimittarin niin kyllä opit aika pian näkemään jos joku tietty ruoka nostaa sokereita liikaa ja opit välttämään sitä ja keksimään tilalle jotain muuta. Toivotaan että ruokavaliomuutokset riittäisivät pitämään homman aisoissa, tsemppiä!
 
Lueskelen kyllä teidän kuulumisia usein, kirjoittelemaan en ehdi aina .. Tässä liitteenä masukuva:) kyllä se sieltä taas alkaa kasvamaan!

Tuttu on nyt viimisillään, ja niin poikki, turvonnut, kypsä.. :whistle:
Tulipa elävästi mieleen 'ihana' loppuraskaus, meillä on tytöt kuuma kesä tulossa!! :D

 
rakenneultraa ja sukupuoliveikkausta odottelen kovasti

närästys on tullut nyt jo! Muistan ko esikoisesta nukuin välillä istualtaan sohvalla, ei pystynyt närästykseltä makaamaan .. :(

Vihdoin kerroin raskaudesta omalle äidille, sillä tuli melkein itku =) onhan vauvauutiset aina ihania ja liikuttavia!

Liikkeitä olen tuntenut nyt muutamana päivänä selvästi, hentojahan ne vielä ovat. Möyrimistä ja pikkupotkuja<3

Meillä on omakotitalokuume! Nykyinen kämppä ihan hyvänkokoinen ( 3 makkaria) mutta oma piha ja kodinhoitohuone puuttuu!
 
Tuttu on nyt viimisillään, ja niin poikki, turvonnut, kypsä.. :whistle:
Tulipa elävästi mieleen 'ihana' loppuraskaus, meillä on tytöt kuuma kesä tulossa!! :D
Kerrankin toivon että ei tulis kuuma kesä. Mulle tulee paha olo helposti normaalioloissa hellekesänä, niin en uskalla ajatella miten tukalaa on olla pallomahaisena. :whistle: Saati sitten sairaalassa maata.

Hirmuinen flunssa. Masukki voi onneksi hyvin ja liikkuu paljon. :)
 
Hei pitkästä aikaa!

Pienen vauvan kanssa minusta kantoliina on paras. Meillä on molempia huutajia kannettu tosi paljon liinassa (pitkä trikooliina ja kehtoasento tai kietaisuristi2), kun siihen nukahtivat ja sitten oli kädet vapaana tehdä itse jotain.

Vähän isomman (muutama kk -->) kanssa kantoreppu on näppärä, kulkee helposti mukana, saa nopeasti päälle. Meillä on ollut tavallinen Baby Björn esikoisella ja Manduca pienemmällä. Ja onhan se Manduca ihan eri asia. BB:ssa tuli itsellä samoin tein niskat ja selkä kipeäksi. Ja sitä perinteistä BB:tä moititaan vauvan jalkojen asennon takia eli jalat roikkuvat siinä alaspäin eivätkä ole sammakkoasennossa, joka on lonkkien kehittymisen kannalta tärkeä.

(.) Olo on parempi kuin aiemmin, mutta väsymystä edelleen. Hemoglobiini oli romahtanut kunnolla ja sitä olen nyt koittanut ruokavaliolla ja Kreuterbleusaftilla saada palautumaan. Liikkeitä olen tuntenut satunnaisesti, mutta paljon vähemmän kuin edelliseltä näihin aikoihin. Välillä se mietityttää, mutta dopplerilla voi aina sydänäänet tarkistaa. Jospa tämä on vaan rauhallisempi tyyppi, tuolla nykyisellä kuopuksella virtaa riittää koko muun perheen puolesta :D.

Meelia ja Kullanmuru 17+3
 
Heipä hei taas pitkästä aikaa ja tervetuloa uusille!:wave:
Täällä oon käyny taas melkein päivittäin lukemassa mutta koneelle oon niin laiska menemään. Heräsin sitten taas kuudelta voimaan pahoin niin aattelin että jos nyt sitten koneenkin avaisi:D

Täällä sykkeet kuuluu heti dopplerilla päivittäin ja kovasti potkujenkin ääniä kuuluu. Liikkeitä en ole vielä tuntenut tai sitten en niitä vaan tunnista. Kipuja on jonkin verran vatsalla, esimerkiksi jos vähänkin pissahätä niin vatsa tosi kipeänä. Sitten heti helpottaa kun ei ole niin "täynnä". Liikkuessa mulla alkaa myös usein särkemään vatsan oikeaa puolta, suunnilleen tosta umpparin kohdalta. Voi olla niin kipeä että ihan sattuu kun koskettaa vatsaa siitä päältä. Onko kellään muulla ollut tällaista? Neuvola on n viikon päästä, silloin aattelin kysyä. Inhottavaa kun eka lääkäri on vasta joskus kesällä, vähän jännittää mikä tilanne tuolla. No kai ne neuvolassa tarttuu jos kuulostaa jotenkin epäilyttävältä. : / On niin vaikeeta kun ei oikein tiedä mitkä tuntemukset raskaudessa ovat normaaleja ja mistä pitäisi sitten huolestua. Pelkään mm sitä että jotkin kivut ovat epänormaaleja ja tyhmänä olen luullut niitä normaaleiksi ja sitten sattuukin jotain. :(

Töissä olen nyt kertonut työkavereille, vatsa rupee pikkuisen jo näkymään ja pahoinvointi on edelleen päivittäistä niin tietävätpä nyt miksi oon välillä niin muissa maailmoissa.:ashamed: Pahoinvointi alkoi helpottamaan ihan yhtäkkiä 15+0 mutta edelleen illat/yöt ja osa aamuista aika tuskaa. Stressi ja väsymys vaikuttavat selkeästi.

Vielä noin kuukausi rakenneultraan!! Jännittää kamalasti onko pikkuisella kaikki kunnossa vaikka ihan luotettava olo jäi viime ultran jälkeen. Ja tietty sukupuolikin jännittää vaikka edelleen ihan sama kumpi sieltä tulee, enemmän poikaolo on kyllä edelleen.=)

Dolly04 kyselit hematoomista. Mulla oli hematooma tässä raskaudessa,
huomattiin 6+0 kun alkoi yhtäkkiä vuotamaan. Päivystyksessä sanottiin sitten että keskenmeno ja tuulimuna ja tule hakemaan viikon päästä lääkkeet jos ei oo tyhjentyny. No menin sitten n viikon päästä ja alkio ja elävä syke löytyi:heart: Mulla vuoteli kohdun seinämästä jokin kohta, ei ollu lähellä istukkaa ja sikiöpussia. Keskenmenoriski oli siinä vaiheessa suuri kun vauva oli vielä niin pieni että olisi voinut tulla veren mukana ulos. Ruskeahkoa verta tuli suht runsaasti 1-2vk jonka jälkeen väheni tuhruksi ja loppui sitten kokonaan. Np-ultrassa hematooma oli kadonnut. Ohjeeksi sain toiselta lääkäriltä että km tulee jos tulee vaikka mitä tekisin ja toinen lääkäri halusi kirjoittaa sairaslomaa ja ehdotonta liikunta, yhdyntä, siivousyms kieltoa suositteli. Sulla kuitenkin jo viikkoja paljon enemmän kuin mulla silloin mutta varmaan kannattaa tota hikiliikuntaa just vielä välttää:)

Aurinkoista lauantaita kaikille!=)

eemiliah ja pikkuinen 16+6
 
Viimeksi muokattu:
eemiliah Liikkeistä: Näin esikoista odottaessa mulla oli aluks epäilyksiä, noin viikon ajan, että tunnenko jotain liikkeitä. Sitten yhtenäpäivänä kuuntelin näiden tuntemusten aikana dopplerilla sydänääniä ja potkuja/lyöntejä niin tajusin että ovat oikeesti liikkeitä. Eniten tunnen liikkeitä kun olen mennyt pitkälleen ja varsinkin kyljellään. Tosta kivusta umpparin kohdalla. Itse kävisin normilääkärillä "näyttämässä" ettei vaan umppari vihottele.

Täällä tää flunssa ei ota parantuakseen. Jostain luinkin että raskaana ollessa paraneminen on hitaampaa. Kurkussa on kaktus, ja ääni lähes mennyt sekä hengittäminen välillä haastavaa kun kurkku on turvoksissa. Oon siis käynyt jo lääkärissä, hoitona lepo ja panadol. En kyllä AB haluis ees, ku pakon edessä.

Kiitos kantoreppuvinkeistä. Sniff ja masukki 16+2
 
Uh, jos selkänsä haluaa kipeäksi niin siihen löytyy älyttömän hauska keino. Hoplop! Pari tuntia 1v:n perässä vipellystä niin loppuillan saakin viettää vaakatasossa. Noh, oli se sen arvoista :)

Täällä sama vaiva nostaa päätään kuin mistä ekassa raskaudessa kärsin: häntäluu on julmetun kipeä ja luonnollisesti myös iskias tuikkii. Makuultaan ylös nousemiseen saa varata rutkasti aikaa etenkin iltaisin kaikenlaisen päivän rasituksen jälkeen. Tämä alkoi jo monta viikkoa sitten ja lähinnä pahenee kokoajan, saapa nähdä mikä on olo kun viikot alkaa 3:lla. Mutta mikä hassuinta, ei tee mieli valittaa kun jotenkin olen kääntänyt tämän päässäni niin, että kroppa on hyvässä vauhdissa valmistautumassa synnytykseen :) Kaikki tuo kuitenkin johtunee paikkojen löystymisestä erinäisten hormonien ansiosta. Edellinen synnytys meni niin hienosti, että pakko tuolla valmistautumisella oli olla oma osansa onnistumisessa.

Jostain olen saanut ammennettua luottoa raskauden jatkumiseen kun pieni sydän tykyttelee aina niin ahkerasti kuunnellessa ja viikkoja kertyy kokoajan enemmän. Silti tekee mieli koputtaa puuta kun noin uskaltauduin sanomaan ääneen.

Tänään on jännä päivä tiedossa kun pieni menee mummilaan yökylään ja me miehen kanssa lähdetään viettämään vuosipäivää :) Tosin napanuora kipuilee jo, eilen olin ihan varma etten halua viedä pientä mihinkään. Hullua, eipä me niin usein erossa olla että luulisi jopa piristävän, mutta silti. On ne muruset vaan niin ihania!

-Napsi 14+1-
 
Kolmatta päivää melko alituiseen kivuttomia suppareita, harjoitussupistuksia vissiin, outoa vaan kun tulee ihan levossa ollessakin.. Nyt 16+4 ja olen kyllä uudelleen synnyttäjä, sillä lienee osuutta asiaan? :O

KapuH & jirppa
 
Kiitokset teille Crocus76 ja Hepa_ ! Aloinkin heti etsimään ruokavaliotietoa, mutta kovin on hankalaa jotenkin hahmottaa omaa ruokailua ja niitä suosituksia, varsinkin kun en syö lihaa/kanaa/kalaa lainkaan. Omassa koulutuksessa tossa olin, ja siellä harjoiteltiin itseltä verensokerin mittausta. Sain kahden aamupalan jälkeen (söin klo 7.30 ja 10.00) verensokeriarvoksi klo 12 alle sen 4, eli liian alhaalla oli ainakin sitten ne sokerit kouluttajan mielestä. No, neuvolasta varmasti saan lisää infoa, harmi vain, että siihen on vielä se viikko. En siltä kouluttajalta tietenkään kehdannut mitään kysyä (tai halunnut paljastaa raskautta), vaikka tietty hän olisi ollut alan taitaja.

Hankinnoista, eli me ei taideta hankkia mitään vauvatavaraa ennen kesää, vaikka meillä ei mitään ole valmiina. Vähintään haluan odottaa sen rakenneultran, mieluimmin vielä sinne viikoille 27 ja yli.

Hermostuttavaa, kun on vieläkin niin epävarma olo vauvan tulosta, vaikka tuolla sen pitäisi kasvaa ja kehittyä - ainakin sydänäänistä päätellen. Viime neuvolassa eivät muuten saaneet sydänääniä kuulumaan (vko 15), joten sekin häiritsee, vaikka kotona saan ne kuuluviin. En kehdannut alkaa neuvomaan terkkaa sitten mistä kohdasta kotoa ne äänet löytyy...

Nyt pakko ruveta koulutehtävien pariin. Toivottavasti tänne jää kirjoittelemaan kuitenkin suhteellisen monta äitiä tuon facebook-ryhmän ohella!

Mimzy ja yksinäinen matkaaja 17+2
 
Moro!

Piti vielä pyykinkuivatusaiheeseen lisätä, että kun kerrostalossa asutaan niin kuivaushuonetta käytetään isompien pyykkien kuivatukseen. Ihan modernit kuivauspuhallinsysteemit siellä, pyyhkeet ja lakanat kuivuu neljässä tunnissa.

Ilokarpalo ja Pipana 17+3
 
Eilen innolla aloin katsella erilaisten vaunujen/yhdistelmävaunujen, kantoreppujen ja syöttötuolien hintoja. Tuli mieleen, että vauvojen ja lasten tarvikkeet on kyllä mieletön bisnes! Saa yritykset tehtyä melko helposti rahaa hyödyntämällä sitä fiilistä, että moni vanhempi haluaa "parasta" lapselleen, tai parasta mihin kukkaronnyörit venyvät. Ja sit on monia tunnettuja merkkejä, joita mahdollisesti moni vanhempi ehkä kokee, että "täytyy hankkia", muuten ei oo tarpeeksi hyvä vanhempi. Hyödynnetään hormonihuuruissa olevia ihmisiä. :p Tässä nyt ei sinällään ole mitään pahaa. Huomasin vaan itselle uuden asenteen, kun tuli olo, että pitäisi ostaa hirmu laadukkaita. Vaikka varmaan perus-laadukkaillakin pärjäisi ihan hyvin. :) Itselle kotiin ei yleensä oo ollut tapana ostaa niitä kalleimpia merkkituotteita, vaan sellaista "peruslaatua" eli ei ihan halvinta mutta edullisemmasta päästä kuitenkin, tai sit tarkkaan harkiten joku kalliimpi. Ja monesti hyväkuntoisia käytettyjä on ostettu. Niin mietin vaan, että mikä mun aivoissa naksahtaa, kun tuntuu että vauvalle tarviis niitä kalleimpia merkkivaunuja/merkkisyöttötuoleja!? :D Tunnistaako kukaan muu tätä ilmiötä? :)

Ajattelin hillitä ilmiötä sillä, että hengitän syvään ja rauhoitun ennen kuin hankin mitään. Mietin myös, mistä kannattaa maksaa ja mistä ei. Esim. kunnon vaunuista voisin maksaa, jos se takaisi paremman ergonomiaan ja kevyemmän rullaamisen. Ja sit tietty katson huutonetit ja torit läpi sekä kyselen tutuilta, olisiko hyväkuntoisia käytettyjä tarjolla. :)

Leppoisaa sunnuntaita kaikille ja totuttelua kesäaikaan!

Ilokarpalo ja Pipana 17+4
 
Kyllähän nuo lastentarvikkeet on aivan rahastusta. Itse olen kahden lapsen myötä oppinut sen, ettei lapsi edes tarvitse kuin sängyn, vaunut ja turvakaukalon, loput on pelkkää plussaa :) Itse olen nyt huutonetistä katsonut vaunuja. Haluaisin tällä kertaa melko laadukkaat vaunut, mutta aivan hyvin voin käytettynä ostaa. Aiemmilla lapsilla oli melko edulliset vaunut enkä ollut kovin tyytyväinen. Paljon pikkuvikoja ja oli jotenkin niin "avoimet", että helposti lumi ja valo pääsi sisään, ihan aina piti olla jollain harsolla peitettynä. Emmaljungat ja briot ainakin näyttää siltä, ettei ehkä tuota ongelmaa niin olisi...

Turvakaukalossa en halua pihistellä, koska haluan mahdollisimman turvallisen! Pinnasänky meillä on ainoana lastentarvikkeena tallessa, mutta en ajatellut juuri muuta ostella. Tarpeen mukaan sitten :)
 
Kyllähän lastentarvikkeisiin todellakin saa rahaa menemään jos haluaa. Mun yks kaveri osti oikeesti kaikenmaailman hössötykset. Oli kävelly vaan Baby Styleen ja sanonu myyjälle, et ottaa mitä tarvii. Noh arvatkaas myikö se myyjä sit sille kaiken. :D Kyllä mua vähän nauratti, ku sen niitä esitteli ja oli ihmeissään, et oikeestikko niitä kaikkia tarvii. No eihän sillä käyttöön suurin osa päätynytkään mut pari tonnia se sinne kauppaan upotti (sisälsi 300e yhdistelmät).
Jokainen kokee kaiken niin erilailla, et jos multakin on kysytty mitä tarvii nii oon vaan todennu, et "MEILLÄ tarpeellista on ollu...". Monesti kuulee vanhemmilta ihmisiltä sitä, et ennenkin on toimeen tultu ilman mut eikös tää maailma oo keksintöjä täynnä millä on yritetty helpottaa ihmisten arkea? Sama varmasti pätee lastentarvikkeisiin. Mun mummo oli todella huolissaan mun liinan käytöstä. Lapsi vammautuu jaloista yms. Ja ennen on annettu huutaa ja terveitä lapsia tullu. No en nyt menis sanomaan, et mun isä ois terveellisimmistä päästä :D mut joo. Pointti siis, et kerta mun lapsi rauhottuu liinaan, lähelle mua, niin mieluummin kannan sitä siinä kuin annan huutaa lattialla.

Eilen tunnettiin liikkeet kädelle miehen kanssa. Voi sitä miehen silmien loistetta. Toinen vielä oikein kunnolla sit liikkui ja vähän pidemmän aikaa niin saatiin kunnolla nauttia.

Tine ja Eemeli 17+6 :heart:
 
Hyvä kuulla, että "täyspäisiä" äitejä palstalla, jotka tekee niin kuin itsestä järkevältä tuntuu. :) Keksinnöt on plussaa, jos ne helpottaa arkea. Ja läheisyyttä kandee nykytiedon mukaan tarjota pienelle niin paljon kuin pystyy. Silleen pieni pystyy myöhemmin alkamaan itsenäistyä aiemmin, kun on saanut läheisyyden ja rauhottelu, mitä on tarvinnut. :)

Vaiston varassa ja terveellä järjellä, muut puhukoot mitä puhuu. (Totta puhuen moni vanhempien sukupolvien ihmisistä ei järin täyspäisiä senaikaisilla metodeilla kasvatettuina ;) )

Mä kertasin äsken Hki:n äitiys neuvola käyntien listaa ja sepä olikin muuttunut!
 
Äitiysneuvolapalvelut

Edellisessä listassa ensikäynnin jälkeen rv 18 vasta seuraava th-käynti. Ja sen mukaan mulla varattuna ens tiistaille. Vaan nytpä olisikin jo 13-16 ja lääkäri 16-18. Varmaan tässä joku siirtymäaika uusiin käynteihin. Aion silti varmistaa, että saan samat palvelut ja saman määrän lääkärikäyntejä, oli ne nyt sijoitettu ajallisesti miten vaan.

Ilokarpalo ja Pipana 17+4
 
Noi tarvikkeet on kyllä sellasia, että käytännön kokemus vasta kertoo mitä todella tarvii ja sitten samankin perheen lapset voi olla erilaisia. Mulla oli esikoiselle liina ja Manduca, kummatkin jäi lähes käyttämättä kun ei ipana viihtynyt yhtään (enkä minäkään, kuuma tuli ja ahdisti :D), vaunut oli mukana joka paikassa. Mutta toinen saattaa sitten viihtyäkin, mistäs sitä tietää.

Meillä on oikeastaan kaikki valmiina. Uudet matkikset aion hommata, sellaiset joihin saa meidän kaukalon adapterilla kiinni. Sellaisia ei ollut viimeksi ja vanhat matkikset olen myynyt pois. Vaunut ovat Emmaljungan Cerox yhdistelmät ja ihan uudenveroisessa kunnossa. Lisäksi sänky tarvii uudet reunapehmusteet ym. pientä hankintaa. Itkuhälytin ja rintapumppu olivat kovassa käytössä mutta (toivottavasti) toimivat moitteettomasti edelleen. Kestovaippoja käytettiin osittain, joitain uusia saatan hankkia, mutta en ota asiasta stressiä. Niin joo ja kaukalon lämpöpussin aion ostaa, viimeks mentiin vaan toppavaatteilla mutta onhan se ajoittain hankalaa.

Varmaan vuosi sitten ostin myös alennuskorista tuttipullojen mikrosteriloijan, kokeillaan onko siitä mihinkään. Pullojen keittäminen ainakin oli tarpeeksi hankalaa. Aina silloin tällöin pullojakin kuitenkin tarvittiin kun iskä syötti pakastettuja maitoja tms.

Kaisa-Tuulikki 18+3
 
Kaisa-Tuulikki, olet tehnyt huippuostoksen :) Mikrosteriloija pelasti ainakin oman päiväni usein, pullo- ja tuttisopan päivittäisessä keittelemisessä olisi mennyt hermot. Taisin maksaa omastani huimat 5€ ale-löytönä.

Sanoit myös, että käytännön kokemus kertoo mitä todella tarvitaan, ja se pitää kyllä täysin paikkansa. Esim. jos imetys sujuu, niin tuskin tarvitset mihinkään kovin suurta pulloarsenaalia. Jos taas maito loppuu ennen aikojaan niinkuin mulla, n. 10 pulloa oli oikein kiva määrä, ei tarvinnut olla kokoajan tiskaamassa ja steriloimassa.

Ekalla kierroksella koettiin kyllä välillä varsin huvittavia hetkiä vauvatarvikkeiden ihmeellisessä maailmassa, henkilökohtainen lemppari oli kohtuamme. Jösses...

Vaunuissa en ihan kamalasti säästelisi, mutta liinailuun tottunut voi taas olla toista mieltä. Omat tarpeet ne kaiken kuitenkin ratkaisevat joten kukin tyylillään :)

-Napsi 14+2-
 
Kivaa, kun täällä käydään jo keskustelua tarvikkeistakin. Oon kans tässä vähän yrittänyt perhtyä asiaan, lähinnä vaunuihin. Huh huh. Emmaljungat jotenkin viehättää ja niistä löytyy myös paljon kokemuksia lähipiiristä. Käytettyjen kannalle taidan kuitenkin kallistua, hyväkuntoisia/vähän käytettyjä näyttää olevan jonkun verran tarjolla. Varmasti muitakin hyviä merkkejä löytyy, mutta ei jaksaisi kaikkia kuitenkaan kahlata läpi.. :) Onneksi tässä on vielä aikaa ja tuskin tulee ennen rakenneultraa ostettua. Kantoliina ja Manduca kiinnostaa myös, mutta ajattelin ensin perhtyä ihan perustarvikkeisiin..

Toistaiseksi oon nukkunut raskauden aikana hyvin ja paljon, jonkin verran nähnyt myös unia. Viime yönä näinkin sitten ihan kunnon painajaista ja heräsin kyyneleet silmissä. Olin synnyttänyt kuolleen lapsen, tytön. Hautarististä selvisi, että olimme antaneet hänelle kuitenkin pojan nimen. Todella karmiva uni! :'( Heti perään näin kuitenkin unta, että olimme saaneet terveen pojan, mutta minun piti silti jatkaa töissä ja viedä poika perhepäivähoitoon. Sukupuoliasiaa on tässä muutamana päivänä ääneen miehen kanssa arvuuteltu ja ilmeisesti myös vauvan saanti alkaa konkretisoitumaan, mitä pidemmälle mennään. Toivottavasti perjantaina neuvolassa jälleen todetaan, että pieni sydän sykkii ja kaikki on kunnossa (en siis omista doppleria). :)

Hauska 17+4
 
Fyi
Kivaa, keskustelua hankinnoista! Meillä ei ole vielä mitään hankittuna ja ajateltiin, että lähes kaikki hommataan käytettynä, vaunut nyt ainakin ja pinnis. Lisäksi vaatteita tulee tutuilta kassikaupalla. :) Turvakaukalo kyllä voisi olla uusi. Vaunuista miellyttää Teutoniat, Emmaljungat ja Briot ja kaikkia näyttäisi olevan ihan kivasti tarjolla käytettyinä.

Hankintoja voi miettiä siinä vaiheessa, kun rv 30 lähestyy. Meillä ei nimittäin ole mitenkään ylenmäärisesti säilytystilaa... Pikkuruisia villasukkia olen kutonut, paljon muuhun ei taidot riitä...

Tänään oli neuvola ja kaikki hyvin. Meilläkään ei ole kotidoppleria, joten ihana oli taas kuulla pikkuisen sydämen jumpsutus. :heart: Rautakuuri ei ole vielä purrut, toivottavasti alkaa pikku hiljaa tehoamaan.

Muoks. tänään rv 17+2
 
Viimeksi muokattu:
Hei vaan pitkästä aikaa. Olin aamulla neuvolassa ja lääkärillä ja sieltä kuulumisia:

RV 16+5
RR 127/73 (viimeksi 121/75)
Paino +389g
Pissa -/-
Liikkeet +
Kohdunsuu kiinteä/kiinni

Juuh eli moitti lääkäri että painoa on tullut aika paljon melkein kahdessa kuukaudessa. Sanoi kyllä sitten, että varmaan pahoinvoinnin takia on noin lähtenyt nousuun. Enkä kyllä liikukaan enää niin paljoa kuin edellisessä raskaudessa ja aika huolettomasti on tullut herkuteltua. No, nyt siihen tulee muutos ja crosstrainer alkaa sauhuta heti tänään! Oon mä ny päivittäin esikoisen kanssa jossain puistossa ollut jos ei hoitopäiviä ole, että siinä sitä kävelyä nyt tulee aina muutama kilsa... mutta eipä se kyllä riitä.

Kaikki oli kuitenkin hienosti, ja lääkäri katseli ultralla vauvan vointia. Siellä se köllötteli pää alaspäin ja raapi päätään. Istukka on etuseinässä kuten esikoisestakin. Liikkeitä olen tuntenut jo monta viikkoa, yleensä aina vasemmalla puolella, siinä kuulemma ei istukka ole enää peittämässä. Nyt siis kolme ultraa ollut ja seuraava on sitten rakenneultra toukokuun alkupuolella =).

Hankinnoista on ollut puhetta.. Ostin jo tulokkaalle Manducan kantorepun. Esikoisella oli liina, mutta kumpikaan ei meistä tykännyt siitä, ei vauva enkä minä. Testasin heti reppua tuohon 1,5v ronttiin, ja tykkäsi olla etupuolella kyllä kun sai halata äitiä samalla. Mutta koska 12kg on raja ettei saisi enää kantaa edessä niin kokeilin myös selässä viedä. Siitä ei sitten tykännytkään enää, ellei pyöritty lujaa. Mutta kyllä se tuntui hyvältä kantaa vielä edessäki tuo 12kg, ainoa huono puoli oli se, että kovin kuuma tulee.

Vielä aiomme hankkia esikoiselle seisontalaudan vaunuihin sekä istuinkorokkeen ruokapöydän tuolille. Sillä nyt ei niin kiire olekaan kun se uusi vauva alkaa istua syöttötuolissa vasta sitten myöhemmin. Meillä ostettiin esikoiselle Ora Taiga yhdistelmävaunut, ja ovat olleet hyvät, ihan yhtä hyvin asiansa ajaneet kuin kalliit Emmaljungatkin. Hartanit olisin halunnut, mutta oli kyllä hintaa silloin liikaa, ja nyt ei enää tarvitse uusia ostaa. Mitä olen puistossakin seurannut, niin Emmaljungat ovat suosituimmat. Yhdet Briot olen nähnyt ja sitten seuraavaksi eniten Firkonin vaunuja. Niissä on todella edullinen hinta, ihania kuoseja ja kovasti niitä on kehuttukin. Oraa en kyllä ole sitten nähnyt kenelläkään muulla. Ja niissä onkin nyt tyhmiä kuoseja, me onnistuttiin vielä hankkimaan lime/mustat niin on kiva väri ja käy kummalle vaan.

Meilläkään ei ole kuivausrumpua, ei mahtuisi minnekään. Asutaan siis rivarineliössä. Muutoin olisi kätsy kun kuivaustilaa on aika vähän. Kai pitäisi takapihalle virittää jokin teline, mutta katsoo nyt mihin sen laittaa, kun suunnitelmissa on pistää keinu ja hiekkalaatikko tuonne taakse. Meillä on neljä huoneistoa tässä ja varsinaista yhteistä aluetta ei siis ole missä olisi näitä lasten juttuja.

Mies toivoo, että tämäkin tulokas olisi tyttö. Sinänsä hassua, koska olen kuvitellut miehen toivovan sitä poikaa. Tyttö siksi, että esikoisella olisi samankaltaista leikkiseuraa kotona. Tyttöä minäkin toivon, en osaa jostain syystä kuvitella itseäni pojan äitinä :O. Mutta eipä tuollakaan väliä kumpi tulee, pitää vaan vaatteita ja kenkiä sitten ostella kun ei suoraan käy samat mitkä vanhemmalla lapsella oli, jos poika tulee =).

Oho kun tuli tekstiä. No, hyviä vointeja kaikille.


RauRau ja pallero 16+5
 
Viimeksi muokattu:
Tänään mulla oli ylimääräinen ultra, koska viimeks nt-ultrassa ne ei saanut katsottua napanuorta kunnolla. Kaikki nyt oli kunnossa ja oli ihanaa nähdä pikkuista taas. Se vastasi nyt viikkoja (oli aikaisemmin 4-5 päivä liian pieni) joten se on kasvanut nopeasti!

Vaunuista Olen vähän katsonut netistä, ja löysin aivan mahtavan paketin! Sisältää yhdistelmävaunut ja turvakaukalo joka sitten mahtuu rattaisiin kiinni. Se on todella paljon erilaisilla väreillä. Katsokaa! Kunert Lastenrattaat ja turvaistuin - Preeco.fi Mitäs mieltä olette?

Mä en jotenkaan halua emmaljungat. Ehkä just sen takia koska jokaisella näyttää niitä oleva ;)

Muut tarvikkeet aion ostaa käytettyinä. Pinnasänky sekä syöttötuoli saadaan kavereilta. Ja olen ostanut jo leikkikehän myös käytetynä.

ceceli 15+3
 
Täällä tänään ylimääräinen neuvolalääkäri, kun perjantaista asti supistellut aika tiuhaan. Ennen lääkäriä oli piti käydä labrat ottamassa tulehdusten varalle.
Lääkärin mukaan tod. näk. bakteerivaginoosi aiheuttaa suppareita täällä..
Jonotin tunteroisen sinne labraan, mutta sitten tuli kiire neukkulääkärille niin pitää mennä huomenna aamulla uusiksi odottelemaan labroja..
Kohdunsuu siisti eikä ole supparit tehneet "tuhojaan".
Sydänäänet kuunneltiin ja kova jumpsutus oli meneillään. :heart: Ja kuuntelun jälkeen alkoikin melkoinen monotus.. ;)
LÄÄKÄRI NYT KIRJOITTI LOPPUVIIKON SAIKKUA. Mutta soittelin työnantajalle, että täytyykö koko saikku olla pois vaikka kokisi olevansa työkykyinen, niin sanoi että ihan omaa vointia kuulostelemalla voin toki mennä töihin ja mahd. katsotaan mulle kevyempiä hommia yms.. :)
(Olen siis nyt siis kolmatta viikkoa päiväkodissa työkokeilussa, enkä haluaisi heti pitkiä poissaoloja..)
KapuH & jirppa 16+6
 
Voi mahoton ku täällä on taas paljon asiaa, varmasti osan kuulumiset jää kommentoimatta joten älkää pahastuko :) Ultrakuulumisista kaikille näin kollektiiviset onnittelut!

Hankinnoista, kiva että teillä on jo keskustelu niistä käynnissä! Näin ensikertalaisena kovasti mietityttää että mitä kaikkea pitää hankkia ja valinta eri vaihtoehtojen välillä on vaikeaa. Olen luonteeltani sellainen, että en halua ostaa mitään turhaa. Inhoan yli kaiken sitä, että joka paikka on täynnä kaikenlaista tavaraa, jolle ei välttämättä ole edes käyttöä. Tulen siis olemaan hyvin harkitsevainen ostosten suhteen, enkä ole vielä ostanutkaan mitään, en edes yhtä vaatetta... Kantoliinan/manducan haluan ostaa ja toivon, että vauva siinä suostuu olemaan. Me liikutaan paljon metsässä ja maastossa, olisi mukava jos siitä ei tarvitsisi kokonaan luopua vauvan syntymän jälkeen. Ja tietysi pitää hankkia pinnasänky, hoitopöytä, vaunut jne. välttämättömät jutut. Vaunuista haluaisin erityisesti kokemuksia, mitkä ominaisuudet on koettu hyödyllisiksi ja mitkä ei?

Liitoskivuista , myös minulla niitä on edelleen. Häntäluu on kipeä, välillä vihloon alamahaa ja nivusia sekä häpyluuta jomottaa. Lääkäriltä kysyin viime viikolla, että onko vaarallista jos nivuset kipeytyvät treenatessa. Se vastasi vähän ympäripyöreästi että ei, mutta kannattaa miettiä mikä on järkevää ja mikä ei. No, kovasti olen nyt treenatessa kuunnellut itseäni, ja välttynyt ylimääräisiltä kivuilta. Silti onnistuin viime viikolla saamaan lihakset kipeiksi, joten ihan hukkaan ei liikkuminen mennyt :) Lisävaivana on ilmaantuneet selkäkivut, pitkittäisiä selkälihaksia alkaa särkeä istuessa. Ja se on ikävä vaiva, kun työ on käytännössä istumista :/ En keksi kivuille mitään muuta syytä kuin kasvanut maha, sillä minulla ei ikinä ole aikaisemmi ollut tällaisia kipuja! Pitänee kohta lähteä hierojalle, jos en saa tätä omilla konsteilla rauhoittumaan. Maha on tosiaan jo iso ja työntyy kovasti ulospäin. Mutta en jaksa ahdistua siitä, kuten en painon nousemisestakaan. Kun tiedän, että ruokavalio on kunnossa (vaikka mahtuu sinne myös herkuttelua) on helppo suhtautua asiaan niin että se kasvaa minkä kasvaa.

Kestovaipoista, kokeilu houkuttaa mutta nähtäväksi jää, saanko aikaiseksi. Ja kuivausrummusta , ennestään sellaista ei ole mutta kuukauden päästä on. Asumme omakotitalossa, mutta kunnollista ripustustilaa pyykeille ei ole. Liian tavaran lisäksi inhoan sitä, että meillä on kodinhoitohuone jatkuvasti täynnä kuivumassa olevia pyykkejä niin ettei siellä sovi tekemään mitään muuta, tai sitten ne pyykit ovat pitkin huushollia. Ei ole kiva kuivatella pikkareita ja kahvitella vieraiden kanssa samassa tilassa..

Ja vielä lopuksi, oli huikeaa kuulla sydänäänet viime viikolla toisen kerran <3 Kovasti odotan jo, että tuntisin liikkeitä mutta tiedän että siinä voi mennä tovi.

Hispula ja LL 15+0
 

Yhteistyössä