Syyskuun söpöläiset 2014 (:

Haleja keskenmenon kokeneille :hug:


Maanantaina on varhaisultra! :) Jännittää ja pelottaakin jonkun verran.
Oireet on vahvistuneita, pahoinvointi on tuplaantunut. Koko-ajan lähes ja oksennus tulee lähes joka aamu ;/ Rinnat on arat ja väsyttää aivan hurjasti.
Kertominen muille ei ole ainakaa meille vielä 5-6 aiheellinen. Yleensä ollaan kerrotti siinä np-ultran aikoihin. Esikosta kertosin n. 10-11 viikolla.

Täällä on vihdoin lunta! Lapset oli ihan innoissaan kun vihdoin oli tullut. Liukasta kyllä on.
Päivä meni ihan kotosalla, ulkoiltu ollaan, käytiin kaupassa kävellen (2km) aattelin että hyvä saada vähän happea ja liikuntaa
Nyt lähden tekemään pöperöä. Vointeja!

Saara 6+4
 
Onko muut joutuneet / saaneet jo laittaa mammavaatetta jalkaan ? Mulle ei mahdu yhdetkään omat normihousut. Maanantaina annan itselleni luvan mennä ostamaan jotkut kivat mammafarkut. Esikoisen odotuksesta jääneet olivat sen verran isoja, että joutuvat odottelemaan puoli vuotta kaapissa.

Kovasti voimia km-kohdanneille. Itseäkin tuo kovasti pelottaa- varsinkin kun on takana yksi kohdunulkoinen. Peukkuja kaikille !

Kuvottava olo on koko ajan. Esikoisesta olin sairaslomalla rv5-rv11 koska oksensin 24h. Nyt toivon että säilyisin työkykyisenä. Palasin nimittäin juuri hoitovapaalta töihin =)

Joannet85 + Junsku 6+2
 
Halaukset menetyksen kohdanneille. Mun piti Emotar sulle laittaa et olit ihan energinen siinä viestissä kun ilmoitit liittyväsi joukkoon. Harmi että matka päättyi ennen aikojaan :(

Jo oli vaikia saada tänne kuvaa. Piti ihan kone avata ja ladata se eka nettiin. Mutta tässä meikäläisen "kevyt" iltapöhö :D Pelkkää turvotusta.



Oireita ei edelleenkään ole nimeksikään mut vuotojakaan ei ole niin eiköhän kaikki ihan hyvin ole :) Toivottavasti <3

Norppali: Jos ei tule enempää ni eiköhän oo ihan fine. Mulla on molemmista tullu pienet viirut jossain välissä, mut ilmeisesti kiinnittymisvuotoa vain. Ennen plussaa tulleet, mut empä oo hirveen hanakasti testejä tehnytkään. Molemmista normi + digi.
 
Itse en oikein vielä ymmärrä koko raskautta kunnolla. Viikkojahan on vasta 4+4, joten pitkälä ei vielä todellakaan. Mutta paniikeilla ei hyvää saavuteta, joten yritän suhtautua tähän niin että raskaana olen ja kaikki menee hyvin ellei toisin todisteta. Uskon että positiivisuudella on vaikutuksia.

Rinnat, varsinkin vasen on ollut välillä tosi kipeä. Eilen saunoessa jouduin pitelemään tisseistä kiinni kun tuntui että se palaisivat muuten. Ja ensimmäinen hysteerinen itkunauru tuli eilen, kun mies mielestäni (hyvntahtoisesti) kiusasi liikaa. Ensin itkin hysteerisesti ja samalla kun tajusin ettei siinä ollut järkeä, nauroin samaan aikaan itkiessäni. Johonkin väliin sain soperrettua vielä että minä taidan olla raskaana. :)

Aika kiva että oireita on, kun on ensimmäinen ja vielä ihan epäuskoinen. Ne auttavat jotenkin tajuamaan tätä paremmin.
 
Mikä hitsi on tuo np-ultra? Mää oon ihan sekasin näistä slangi sanoista :D jossain luki että tätejä ei oo näkynyt ja en yhtään keksi mitä voi tarkoittaa vaikka koitan kovasti miettiä mikä sopis lyhennykseen :D muitakin on tullut ja yhtään en tiiä mikä on digi.haamu on varmaan joku haalea viiva kun tehdään raskaus testiä :)
 
Simppu: mulla eilen ihan samanlainen näky kun sovituskopissa sovittelin mammavaatteita! (ostin vain sellaiOlo oli yleisesti ottaen tosi vaihteleva.a, joita voi pitää vaikka keskeytyiskin). Mietin, että jos laitan julkiselle paikalle tiukan paidan, ihmiset luulee että . nnään neljännellä kuulla tmv. :D Onneks turvotusasian pystyy ottamaan huumorilla. Pieruja riittää täälläkin ja löysyyttä ja kovuutta vatsassa... :p

PAHOINVOINNISTA: Sea band rannekkeet toi ihan ihmeesti avun raskaus- ja matkapahoinvointiin! Tunsin, kuinka laiva keinui mut laatta ei lentänyt kertaakaan ja oli parempi olo kuin normaalisti laivan keinuessa. :) Ainoo miinus oli, että oikeessa ranteessa rannekkeen kohta alkoi särkeä niin että piti lopulta ottaa pois. Ei auttanu pieni siirto.

Matkustamisesta yleisesti: Oli ihana saada muuta ajateltavaa välillä. Reissussa ei ehtinyt niin paljon tarkkailla omia oloja. Paitsi sen huomasin, että olo oli yleisesti ottaen tosi vaihteleva. Välillä hirmu pirtee ja normaali. Välillä yhtäkkinen väsymys, ärtymys, vatsakipu tai hengästys. Ja no, totuuden nimissä vähän stressiä tuli siitä, kun mies halusi jäädä vielä juhlimaan kun mä kävin 24 aikaan nukkumaan. Ensin jännitin, milloin se palaa hyttiin ja sit kun se melko kännisenä palasi, kuorsasi tosi kovaa ja puhui unissaan vartin välein. Olin aika happamana seuraavan päivän eli eilisen! Vaikkei se ny tietty tahallaan mun yöunta häirinny, mut tuntuu että se ei viel ota tosissaan tätä hommaa kun mennään vasta niin alkumetreillä.

Unista: Näin viime yönä ihan häröjä ja aika ahdistaviakin unia. Kuulunee asiaan. Näin mm.unta, että vuosin verta ja miehellä epäiltiin vatsasyöpään. Mut kun aamulla heräsin, tajusin ettei ne olleetkaan totta vaan onneks yötajunnan tuotetta.

Keskeytymispeloista: Mä oon ihmeen rauhallinen keskeytymisriskin suhteen. Ajattelen, että mietin ja suren vasta, jos se tapahtuu. Siihen asti otan lunkisti. Enemmän huolta tällä hetkellä oman olon vaikutuksesta uudessa työpaikassa. Että miten pystyn työntekoon.

Kaikille keskeytyneille lämpimät halaukset ja pitkää pinnaa romahduksen kestämiseen!

Sukupuolesta: mulla on ollut jo ennen raskautta olo, että tulisi tyttö. Enemmän tyttöfiilis edelleen, mut toisaalta ootan ekaa niin ei voi tietää. :)
 
Femmefatale:
Np-ultra=niskapoimu-ultra (googlaa vain lisätietoa).
Täti tarkoittaa kuukautisia.
Digi on digitaalinen raskaustestin, joka näyttää karkeasti raskauden keston viikkoina.
Haamu on haalean haalea plussa, kuten arvasitkin :)
 
Mää oon kans nähnyt ihan outoja unia melkein joka yö enkä nää yleensä mitään unta.nyt nähny jo et meidän äiti on mun työpaikalla kans töissä ja me kuljetaan työmatkat samalla autolla :D ihanaa :D kaikkee muutakin outoa tullu nähtyä.. ;) mistähän tällainen uni juttu johtuu ,monilla nähtävästi samaa! No eikös niskapoimu oo vähän kun rakenne ultra vai ? Onhan mulla nuo kaksi lasta ja kaikissa turvotus ultrissa käyny :) siitä vaan jo yli 10vuotta niin en muista yhtään mitään! Ihan tosiaan kun olis ekaa kertaa raskaana :p
 
Viimeksi muokattu:
Googletin ja taitaa niskapoimu olla se ensimmäisen ultran jälkeen.ennen oli muuten rakenne ultra reilu 20vkolla.ei taida olla enään.harmi kun niitä vähennetty :(
Niskapoimu-ultra on joskus ennen viikkoa 12 kai (suunnilleen, en muista tarkkaan kun on pari vuotta viime kerrasta), ja rakenneultraa tehdään edelleen ja se on sitten silloin reilu 20 viikoilla. :)
 
Googletin ja taitaa niskapoimu olla se ensimmäisen ultran jälkeen.ennen oli muuten rakenne ultra reilu 20vkolla.ei taida olla enään.harmi kun niitä vähennetty :(
Muistaakseni kuntien on nykyään pakko tarjota tuo rakenneultra kaikille. Mun esikoinen on syntynyt -09 ja silloin ei täällä ollut tuota rakenneultraa julkisella puolella. Nuorempi on syntynyt -12 ja silloin pääsin rakenneultraa julkisella puolella, niin kun varmasti nytkin. Täällä siis ultrat onneksi lisääntyneet. :)
 
Hei!

Enpäs olisi uskonut, että vielä joskus odotusketjuun liityn.... Eli viikko sitten testattu positiivinen, eilen varmistettu digitestillä. Ensin ei ollut hajuakaan, että koska olisi alkunsa saanut, kun en ole merkinnyt kuukautisia ylös. Pienen salapoliisityön (löysin lompakostani kaupan kuitin ostetuista tamponeista) ja pähkäilyn jälkeen olen nyt laskenut, että raskaus on todennäköisesti alkanut 22.12. Tuo päivä jäi mieleen taas sen vuoksi että mies ehdotti seksiä silloin, kun jouluvieraat oli tulossa seuraavana päivänä....:D

Eli varmaankin käy jo ilmi, ettei kovin suunniteltu ollut tämä raskaus. Uutta sinänsä, sillä kolmea aiempaa oikein yrittämällä yritettiin ja ovistikkujen kanssa ajoitettiin. Ja siis kaksi elävää tyttöä meillä on, -08 ja -11 syntyneet. Ensimmäinen odotuksemme päättyi huonosti 16. viikolla vuonna 2007. Sikiön sydän vain pysähtyi, ja jouduin synnyttämään pienen. Tosi peloissani olinkin nämä seuraavat raskaudet, kumpikin syntyivät perätilassa olevina sektiolla.

No nyt kun raskautta ei ole suunniteltu, niin perheessä onkin sitten kaikki ihan sekaisin. Tällä hetkellä en edes tiedä, pysyykö mies vierelläni tätä lasta odottamassa. Hän siis toivoisi että tekisin abortin. Kun ei nämä kaksi lasta riittäisi. Ja tottahan se on, kyllä itsekin olin jo ajatellut, että meidän lapsemme ovat tässä. Viimeisen vuoden aikana olen myynyt urakalla pois vauvatarvikkeita, kaukalon ja -vaatteita.

Mutta meidän ongelma on siis se, että olemme eri mieltä. Aborttia en pysty koskaan tekemään. En koskaan. Jotenkin aina olen ajatellut, että kaikella on tarkoituksensa. Ja tälläkin on. Tietenkin oma ikä jo mietityttää ja siihen liittyvät riskit. Olen kuitenkin fyysisesti hyvässä kunnossa, paremmassa kuin 3-kymppisenä olin, joten fysiikan kyllä uskon kestävän. Nyt kun vain mieskin saisi omat ajatuksensa selkiytettyä, niin tietäisi, kuinka raskas odotus- /vauva-aika tästä tuleekaan.
Nyt siis viikkoja kasassa karkealla arviolla 5+0. Alkuraskauden ultra viikon päästä maanantaina.

Riekonmarja, 40, lapset -08 ja -11, keskenmeno. LA 14.9.2014
 
Tervetuloa Riekonmarja! Kiva saada tänne toinenkin nelikymppinen! Et ole siis ainoa. Minä tosin olin 39 jo esikoisen saadessa. Loistavasti meni sekin raskaus, ilman sen suurempia oireita. Viimeinen kk oli vähän raskas, mutta muuten elimistö oli aivan raskaus- ja synnytys kykyinen. Varmasti yövalvomiset rasittaa sitten eri tavalla kuin parikymppisenä, mutta se on väliaikaista.
Harmi kuulla, että isä ei ole täysillä mukana odottamassa. Toivotaan, että vielä mieli muuttuu...

Omaa napaa sen verran, että raskausoireet loistaa taas poissaolollaan. Tai siis kokoajan. VAtsaa turvottaa joo ja vähän on tissit kipeänä. Mutta ei muuta. Tosin ei ollut esikoisessakaan, muuta kuin se että rinnat turposi. Olen niin, niiiiiin kärsimätön odottelija. Varhaisultraan edelleen liian monta päivää, eli vatsa 23.1.

Tyydeli ja 6+3
 
  • Tykkää
Reactions: mammaling
Riekonmarja, tervetuloa mukaan.
Meillä vähän sama tilanne. Tämä meidän neljäs on yllätysvauva ja mies ei ole valmis neljänteen. Kysyi, että olisiko poissuljettu ajatus, että ei pidettäis tätä. Vastasin, että on, en ikinä pystyisi aborttia tekemään.

Vähään aikaan en ole tätä palstaa ehtinytkään selaamaan. Mutta tervetuloa siis kaikille muillekin uusille ja pahoittelut menetyksen kokeneille. Itsellä pelottaa myös tämän raskauden eteneminen. Oireita ei juurikaan ole, niinkuin ei ole ennenkään ollut, joten mietityttää, että onko siellä ketään kyydissä ollenkaan. Kerran olen oksentanut ja joskus vähän etoo, siinäpä se. Ei tissikipuja, ei mielialan vaihteluita, ei mielitekoja...

Neuvolaan soitin viime viikolla. Menen perjantaina käymään ja saan lähetteen alkuraskauden ultraan, jossa selvitetään raskauden kesto. Luulen, että ollaan suurinpiirtein viikolla 6+5, mutta senpä näkee sitten... Tuo perjantain neuvolakäynti on keskellä työpäivää. Nyt mietinkin, että kerronko pomolle minne olen menossa, jolloin saan käynnin työajalle vai keksinkö jonkun selityksen ja teen miinustunteja. Toisaalta ei haluais turhaan miinuksia tehdä, mutta toisaalta ei haluaisi vielä kertoakaan...

Hysteerinen vessapaperiin kurkkiminen on täällä alkanut. Edellisessä raskaudessa koin kaksi verenvuotoa. Ensimmäinen viikolla 6+, jolloin toinen kaksosista poistui matkasta. Toinen vuoto oli viikolla 12+0 ja tämän vuodon syytä ei koskaan saanut selville.
Pelottaa sekin, että mitä jos taas olisi kaksosraskaus! Meillä olisikin yhtäkkiä 5 lasta! Sitä ei taitaisi mieskään ikinä tajuta...

Ihmemamma 6+5
 
Huono olo sen kun yltyy. Vielä en ole pönttöä halaillut, mutta likellä on ollut. Mieluummin hengittelen sillai "pienesti" ja pidättelen. Toivon, että tämä on hyvä merkki! Vielä on pelko kova, vaikka edelleen kaiken kai pitäisi olla ihan hyvin. Mielialanvaihtelut on muuten rajuja! Toissailtana olin melkein valmis kuristamaan mieheni, kun hän kehtasi arvostella tyttömme (huonoa, haha) käytöstä. Että voi hyvää päivää. Ja vielä hän oli oikeassa! Mutta kun ei voi ei. Ihan tärisin raivosta. :headwall:

Tänään tuli 7 viikkoa täyteen. Ajattelin, josko viikon päästä uskaltaisi sinne neuvolaan soitella. Olisi niinkuin kahdet menkat jääneet välistä, tai melkein siis. Eihän se mitään vielä takaa tietenkään. Olisipa sitä kristallipallo olemassa!

En yhtään osaa päättää, mitä laittaisin huomenna töihin. Ne "lihavan ajan" farkut on järkyttävän isot, siitä vähän pienemmät liian isot, paitsi juuri tuosta vyötärön turvotuskohdalta (= puristaa mahalaukkua = yök). Normifarkut on taas kireät mahan kohdalta ja ahdistaa hengitystä. Mitään legginstyyppisiä housuja ei mulla ole.

Huomenna olisi myös viidesluokkalaisellani terveystarkastus, jonne on raahauduttava klo 9.00.

Mimzy 7+0
 
Simppu, kuinka vanha sun "pöhö" on nyt? Kiva huomata, etten ole ainoa turvonnut jo tässä vaiheessa..
Ei vieläkään juuri mitään oireita. Pissalla toki normaali enemmän, ei siltikään vielä kauheasti (kuulemma ihan normaalin verran tavalliselle ihmiselle). Sitten tää armoton pöhötys.
Jonkinlaisia "repäisykipuja" on, kun vaihtaa asentoa liian nopsaan.

Kun nyt vain tietäisi, että siellä edes joku on.. Menkat ei oo ainakaan alkaneet, eli vielä voidaan olla onnellisia.
4+5
 
Ihmemamma kylläpä olen kateellinen, minulle ei annettu mitään lähetettä alkuraskauden ultraan, vaikkei siis raskauden alkamis ajankohdasta ole mitään tarkkaa käryä..
Käskivät nlasta vaan normaalisti varata np-ultraa jossa raskauden kesto varmistuu, mutta meneekin sitten vähän arpapeliksi, kun downin seulontakin pitäisi ottaa juuri tietyillä viikoilla, etten vaan olisi niitä ko. viikkoja jo silloin np-ultran koittaessa ohittanut.. :p

Noh, täällä kuitenkin varattu np-ultra 7.2, millään ei malttaisi odottaa!! ;)
(.) Tänne on nyt viikolla rantautunut ihan järkyttävä pahoinvointi, 24/7 ihan hirveää etomista ja ällötystä, oksentamaan en toistaiseksi ole joutunut, mitä nyt välillä herahtaa pieni yökkönen kurkkuun..

Pahimmat ällötykset on kun avaa jääkaapin josta pölähtää sekaisin erilaisia ruokien hajuja,
tupakan hajuu 100m säteellä inhottavaa liikkua julkisilla paikoilla kun heti herahtaa oksennus kurkkuun kun jossain joku tupakoi + meillä ukko tupakoi niin tekee kyllä ihan pahaa jos tupakalta tullessaan istuu lähellekkään minua,
kahvi jonka haju valtaa yhtäkkiä koko keittiön ja sulanut voi/rasva ruokaa laittaessa...

Masu on kuin olisi jalkapallon nielaissut, hankala piilotella..
katso liitettä 19346
Tissit myös turvonneet ja nännit arat ja tummentuneet..
Itku herkässä ja vilunväristyksiä tulee vähän väliä..

Kapuh & Jiri n.6+4
 
Viimeksi muokattu:
Mulla kans super huono olo.vähänkin jos syö huonosti ja tulee nälkä niin super huono olo.en oo oksentanu mut olo huono.kokoajan tekee mieli kaikenlaista ja kaikki on niin hyvää! Ja kauhee näläkä on vaikkei mulla yleensä koskaan ole nälkä ja kaikki on yleensä pahaa :D
 
Viimeksi muokattu:
Heippa, täällä plussattu keskiviikkona kun menkat oli jo viikon myöhässä,nyt rv 5+4 mun laskujen mukaan ja laskettu 10.9 (digiin tuli heti raskaana 3+ ja normi rfsu testiin tuli "mustat" viivat
T. eva-maria/31/5/la 10.9/Jorvi
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: lindacandy
lisään vielä että mulla muut lapset tyttö 5v.,poika 3v.poika kohta 2v. ja tyttö 7kk <3 eli vipinää riittää =) täällä ei ole pahoinvointia ollut juurikaan,aamuisin etoo mutta menee ohi syömällä..epäilen siis odottavani poikaa tällä hetkellä =P tytöistä olen meinaa oksennellut rv 5+ eteenpäin sinne puoleenväliin saakka
 
Heippa syyskuiset pallerot!

Tänään vietin mukavan viisituntisen kättärillä. Lopulta lääkäri ultrasi ja vahvisti sen minkä kyllä jo tiesinkin. Kohtu on tyhjä. Verta on tullu kovasti eilisestä aamusta saakka ja kivut on ollu kans aika kovia. Nyt vaan kasaamaan itseään ja odottelemaan, että vuoto loppuu ja pääsee taas heiluttelemaan lakanoita. Tuun sitte kertomaan ku (jos) plussa tulee. Isot tsempit kaikille teille! Ehkä tämän ketjun keskemenot olis tässä ;)
 

Yhteistyössä