Syyskuun Söpöliinit 2012 *Helmikuussa*

Ai niin unohtu yks juttu! Eli oletteko kuulleet Belly banditista? Käytetään siis synnytyksen jälkeen 6-8 viikkoa, jotta maha palautuisi paremmin synnytyksen jälkeen eikä jäisi pömppöä! Mä kuulin tästä vasta pari vuotta sitten ja puhuin äidilleni siitä, joka tiesi kertoa, että hän itsekin on käyttänyt korsetteja synnytysten jälkeen juuri tuohon tarkoitukseen. Ihme, ettei tästä puhuta missään enemmän, esim. neuvolassa..?

Mä ajattelin hankkia tuollaisen. Katselin vähän noita kokoja ja huomasin, että koot on aika yläkanttiin. Mä käytän normaalisti s-m koon vaatteita ja tuon mukaan mun pitäis ostaa xs koko.. Käykää tutustumassa :) vois kuvitella, että noita sais myös esim. e-baysta käytettynä edullisemmin..

Belly Bandit -
 
sori en nyt jaksa lukea teidän kirjotuksia enkä kommentoida mitään. tuli päivä oltua ulkona ja siitäpä seurasi sellanen väsy että oksat pois! joka paikkaan kolottaa ja kiukuttaa!
mies lähti hampparin hakuun kun rupes tekemään kauheesti mieli jotain rasvasta,mitä ei vielä ole tehnytkään mieli.
palaan lueskelemaan jutut kunhan on hieman energisempi olo! huomenna lääkäriin saikun hakuun,ihan vaan tämän väsymyksen takia :/

kaktuspiikki ja tyyppi 12+1
 
seedla hitsi vieköön, en oo aikasemmin kuulutkaan mistää tuommosesta belly banditistä, tosiaan saisivat neuvolassa tai viimeistään synnärillä vinkata tommosen olemassa olosta. Todennäköisesti tulee tuo hankittua, miulla kun on ongelmana ollu kummankin synnytyksen jälkeen pömpöksi jäänyt massu, vaikka kaikki kilotkin karisee nopeasti ja vatsalihaksia treenaa.

Menhit ja Taisto 11+4:heart:
 
Joo ei täällä oikein ainakaan kunnolla muista, kuka mitäkin sanoi tai oikein hahmotu ihmiset nimimerkkien takaa. Ehkä tässä pikkuhiljaa? Mutta kiva on silti, että lueskeltavaa on ja porukka kommentoi :)

Kehonmuutoksista. Muakin hirvittää painonnousu, oon aina ollut hoikka, ja nyt jo tullut sen verran lisää, että kauhistuttaa, kuinka paljon tulee kaikkinensa. Maha on kanssa kasvanut sen verran, että kohta sitä ei peitellä... Se hyvä puoli siinä on, että se alkaa olla vähän enemmän sellainen vauvamasu eikä löysä makkaramaha, jolta se alkuun näytti :p Pelottaa myös, miten sitä palautuu. Kiitti tosta Belly Bandit vinkistä! Ja jo entuudestaan isot D-rinnat on kasvaneet entisestään niin, että alkaa jo olla epämukavat... Mutta toisaalta onhan nämä muutokset toivottuja merkkejä siitä, että on raskaana. Eli kaarja sen kun avaudut, kaikki näitä varmaan käy läpi :)

Eläimistä sen verran, että koiraa ei ole, mutta kaksi kissaa. Mietityttää, miten suhtautuvat vauvaan. Sisäkissoja ovat kerrostalossa ja varsin aktiivisia, ettei käy mitään vahinkoja, kun juoksevat ja riehuvat aika paljon. No täytyy toivoa, että menee hyvin sitten. Muilla kissoja?

Hankinnoista ja vaunuista oon kanssa ihan sekasin näin ensimmäisen odottajana. Eli kaikki vinkit otetaan kiitollisina vastaan :) Varmaan jotkut suht näppärät ja pienet, kun pk-seudulla autottomana kuljetaan aina julkisilla, että olis helppo nostella ja liikkua, mutta toisaalta kun talvet on olleet tällaisia, niin kunnon pyörät ja vähän massaakin täytyy olla, että tuolla lumipöppörössä mihinkään pääsee. Piikikäs yritetään hankkia kanssa käytettynä, mutta mitä kaikkea niistä pitäis oikein tietää...?

Hyvää viikon alkua kaikille!
Guitar 13+5
 
Noista vaunuista. Meillä oli jotkun aataminaikuset ilmakumipyörillä olevat vaunut käytössä ykkösellä. Ne oli kyl hyvät, kulki niin metässä, kuin asfaltilla. Pienet ne ei ollu, mutta ison auton kanssa ei ollu ongelmaa. Nyt tarttis sit jostain vaunut metsästää. Rattaat on jo olemassa, tollaset Brion Ponyt, ja niistä oon tykännyt paljon. Aavistuksen raskaat lykkiä, mutta on tukevat ja menee kanssa kelillä, kuin kelillä. kannattaa kierrellä lastentarvike kaupoissa kattelemassa eri vaunuvaihtoehtoja ja sitä myöta varmasti alkaa hahmottua omat mieltymykset. Pikkupyöriä en suosittele mihinkään maastoon. Kauppakeskuksien käytävillä toimii, mutta muuten en kyllä tykännyt.

Turvakaukalo oli sellanen telakoitava versio, ja samanmoista tahdon nyttenkin. On vaan niin helppo napsauttaa autoon paikoilleen ja ottaa pois. Seuraavaa kokoa oleva istuin onkin jo valmiina odottelemassa. Kuten pinnasänky, kehto ja hoitopöytäkin on vielä varastossa.

Cira 10+6
 
Heippa kaikille:wave:

(.) kyllä on taas tämäkin päivä vierähtänyt ja nyt pääsin koneellekkin, toivottavasti ei sammu keskenkaiken. Oon nyt nukkunu aivan ylimyöhään eileen taisi kello olla jo 12:00 kun heräsin ja tänään aikalailla samajuttu ja tänään mies kun heräsi ennemmin jo touhuamaan ja elukat siinä kans virkos niin oli sellainen olo että jos nyt nousen niin kaikki menee päin persettä, oli siis niin sellainen perseeseen ammuttu karhu-olo:LOL: Mutta ei siinä mitään heräilin siinä sitten ja keitin kahvia (mitä en juo) ja söin aamupalaksi kahviin dipattua korppua :p sitten rupesin tiskaamaan taas oli kauhea tiskivuori kertynyt!! TAHTOO TISKIKONEEN, alkaa jo tää kones käymään huonosti. sitten rupesin siivoamaan kaikki tasot ja hellankin siivosin ja lopujen lopuksi tuli siivottua koko huusholli :D vähän olin silti kokoajan yli hiljaisella päällä eikä oikein kiinnostanut mikään mutta silti sain siivottua. Mies sitten siinä ehrotti jotta lähretään kaverin työ kyläilemään, vastasin vain että okei ja menin suihkuun sitten lährin hakeen taas jälleen kerran kebabbia ja ranskalaasia ja sanoin vaan miehelle jotta mä en lähre mihinkään ennen ku oon syöny, vähän tuli parempi mieli ku sai syötyä, mutta oli myös sellaanenki olo jotta olis tehny mieli vaan jäärä kotiin..... Aivan ihmeellinen päivä on tänään ollut, oon ollu aika paljon omis olois ja tosi hiljaanen ja yleensä pälpätän ku papukaija... hmmmmm....

seedla: töissä yks työkaveri jotaki sanoi että kannattaa heti synnytyksen jälkeen hommata joku vyö systeemi vyötärölle niin ei jää maha roikkumaan, itse en oikein tajunnut mitä tarkoitti joten kiitos tosta!!!

kaarja: ANNA PALAA VAIN! eli saa avautua ja se helpottaa, kyllä itsekkin oon onnellinen tästä raskaudesta mutta joskus vaan oikeasti pelottaa tämä muutos! varsinkin kun esikoista odotan!

Guitar: täältä löytyy kans kaks kissaa :D ja välillä saavat kauheita hepuli kohtauksia että oksat pois mutta ovat onneksi niin leppoisia että eivät pure eikä kynsi. toinen kissa on vähän ujomman puoleinen tai tulee omasta tahdostaan lähelle jos haluaa. itse olen kauhean eläin rakas ja toivon syvästi että yksikään eläin (3 pupua + 3 pupu vauvaa, 2 koiraa ja 2 kissaa) ei tuota ongelmia vauvan syntyessä että pysyvät silloinkin yhtä leppoisina kuin nytkin. YHRESTÄKÄÄN EN LUOVU!! :D

Vaunuista ootte keskustelut, mä ostin tori.fi- sivun kautta käytetyt abc-yhdistelmä vaunut itse ainakin tykkään tosi aljon noista vaikka sittehän se vasta selviää kun ne saa käyttöön että mimmoset ne on, mutta siis niis on heittoaisa mikä on loistava keksintö ja hyvät renkaat paitsi että yks rengas pamahti rikki ittekseen tuos muutama viikko sitte, mutta ei haittaa :D Myyjä kertoi että niillä vaunut on ollut ainoastaan päiväunien käytössä, poika ei kuulemma viihtynyt rattaissa istua niin ei ole kuulemma rattaina käytetty ollenkaan, jotta omasta mielestäni sain uudet rattaat ja halvalla! tällä hetkellä taloudellinen tilanne ei anna periksi niin paljoa että voisi uudet vaunut ostaa :/

voi tosi monilla on ultra huomenna, itse pitää odottaa vielä viikon!!!!!! Mutta tulkaa sitte kertoon ultra kuulumisia :D

Nyt nukkumaan öitä!

Kakaa ja Toukka 12+3
 
Ai kamalaa, huomenna pitäis jaksaa mennä taas töihin hiihtolomalorvailun jälkeen.
Olen myöskin katsellut noita vaunuja ja pinnasänkyjä silmät pyöreinä. Pinnasängyn pitäisi olla max. 60 cm leveydeltään, ja semmoisiahan ei tunnu missään olevan - ainakaan mihinkään normikukkarolle sopivaan hintaan. Vaunut tulee olemaan meillä yhdistelmät. Jotkut väittää että ovat isot ja hankalat, mutta kyllä edellisen kohdalla havaittiin hyväksi ratkaisuksi tuommoiset. Hämmentävää on se, että hintahaitari (laatuhaitari?) on niin laaja. Siskoni on omien hankintojensa pohjalta tutkinut varmaan kaikki markkinoilla olevat merkit läpikotaisin, ja aina kun ehdotan jotain käytettyä (ei- Emmaljunga tai ei-Bugaboo -merkkistä vaihtoehtoa), tulee yksityiskohtainen selostus siitä miksei kannata. On se tietysti kätevääkin, että on tuommoinen tietotoimisto lähipiirissä, mutta tuosta vaunuhommasta näyttää olevan mahdotonta selviytyä edullisesti. Ja tietysti värin pitäisi olla unisex, joka rajaa käytetyistä osan pois. Ja renkaitten pitää olla semmoiset akseliltaan samanlevyiset ja kääntymättömät, en jaksa hangessa kyntää millään rimpuloilla. Tää saattaa olla kyllä ihan ennakkoluuloakin. Edellisen lapsen kohdalla ostin "parasta mitä löytyy", nyt olen ajatellut hankkia tarvikkeista ison osan käytettynä. Jälkeen päin ajatellen viimeksi meni rahaa ihan turhaan! Onneksi noilla hankinnoilla ei ole vielä mitään kiirettä, niin ehtii ihmetellä. Kolme ekaa lasta työnsin opiskelijabudjetilla hankitussa käytetyissä vaunuissa ja rattaissa, jotka palvelivat hyvin kolmen lapsen ajan, joten ehkä nuo "huonommatkaan merkit" eivät yhden lapsen käytössä hajoa...
Koira on meilläkin, valkoinen paimenkoira. En ole sen käyttäytymisessä havainnut mitään tilani havaitsemiseen liittyvää.
 
Kiva, että muitakin vähän pelottaa tämän raskauden tuomat muutokset kehoon! Eka kerralla sitä jotenkin vaan nautti ja kölli mahansa kanssa ja tuli ehkä syötyä enemmän, en tiedä. Liikuin aika normisti (en juossut ollenkaan, ja hiihtolunta ei ollut) loppuun asti kävelylenkkejä tehden, mutta painoa tuli 15 kg. En todella tiedä mistä paino tuli, kun en näyttänyt 15kg painavammalta! Nyt on tavoite ettei tule yhtä paljon ja aion nopeammin uskaltaa lähteä treenamaan kuin ekasta. Helpommin lähtee nahka palautumaan, kun ei jää kotiin odottamaan tai tee vain kevyttä lenkkiä. Se on minun kokemus. Liikaa pelottelua kaikesta kohdun laskeumista yms. Ja koska tämä on meille viimeinen, niin tämän jälkeen aion treenata itseni erittäin hyvään kuntoon. Tissit ovat kasvaneet varmaan kuppikoon A:sta B:hen. Tykkään kaarituettomista topeista yms. joissa tuo koko ei niin haittaa... Mahdun 28-tuumaisiin pillifarkkuihini vielä ja meinasin huomenna lähteä töihin normivaatteissa (istuva neule ja farkut) silläkin riskillä että paljastuu. Pitää vetää masu sisään opehuoneessa...

Hankinnoista. Esikoista odottaessa oli kyllä hyvin valmiiksi mietitty, mitä ostetaan ;) Nytpä ei sit tarviikaan ihmeitä. Meillä on Brion Kombit -07 isoiksi vaunuiksi. Ovat niin loistokkaat ilmakumineen ja kääntyvällä heittoaisalla. Kulkee missä vaan ja kovalla kopalla toimii talvella (meillä nukutetaan ulkona) lämpimänä paikkana vauvalle. Niissä tyttö nukkui yli kolmevuotiaaksi... Sit matkikset on sellaiset pieneen tilaan menevät sateenvarjomalliin taittuvat Herqulekset. Tytöllä on nyt käytössä Emmaljungan Scooterit, kun niihin mahtuu nukkumaan hyvin vieläkin 110cm pituudessaan ;) Ikää siis 4 tasan. Pinnis on, vaatteita on, uusia ostetaan kun tiedetään kumpi, äpakkausta ei oteta, koska ne vaatteet ei ollut sopivia meidän neidille kuin yöpuvuiksi. Alkupaketiksi hyvä, kun saa ne peitot yms. Ja vaatteet toimii vaikka varavaatteina tai yökkäreinä. Haalari on hyvä unipuku vaunuissa ja meni vielä 10 kk ikäiselle vaikka pitkä olikin. Suosittelen ensimmäistä odottavalle. Kaukalopussi ja GraconDuologic on (suosittelen istuimen pitkäikäisyyden vuoksi, jos on isofixit), mutta lainassa kummipojalla. Loput sitten ostetaan, mitä tarvii.

Meillä on menty vaunuilla aina tosi paljon, koska mies kulkee autolla töissä ja me tietty oltiin kotona ja ne oli meidän kulkupeli. Edelleenkin talvella rattailla mennään kauppaan 1,5 km, vaikka oltaisi koko jengi. Neiti kävelee tai kahlaa hangessa ja rattaat on mukana. En todellakaan lähde shoppailemaan tai Helsinkiin ilman pikkurattaita tuon 4-vuotiaan kanssa. Sit kun väsy iskee, en jaksa kantaakaan, ja ostoksetkin menee niin hyvin kyytiin.

Mun kokemus julkisista rattailla on se, että siellä Helsingissä asuvana ostaisin jotkut Emmaljungan Ceroxit kopalla (kapeat, isot pyörät, voi lenkkeillä jne.) tai muut vastaavat (Teutonia tms.) ns. rattaat kopalla. Niillähän on niitä runkojakin huru myket erilaisia. Sitten ostaisin erikseen matkarattaat. Nimittäin pienipyöräisillä hepokkeilla ei tee mitään, jos aikoo lenkkeillä tms. kahlata hangessa. Toki jos vain hengailee hyvällä säällä, sitten on ihan sama mitkä ottaa. Bugaboohon saa talvipyörät, vaikka muuten pienet niissä onkin. Ja se kannattaa ensikertalaisen miettiä, että niihin rattaisiin pitäs mahtua ainakin parivuotias lapsi kyytiin! Moni järkyttyy, kun kaksivuotias ei oikein mahdu nukkumaan enää niihin "tilaviin" vaunuihin, jotka osti. Tai, jos ostaa pienikokoiset vaunut, niin sittenhän voi ostaa vauva-iän jälkeen vaikkapa Emmaljunga Scooterit, joissa voi nukkua tosi pitkään ja ne menee matkoillakin jne. Mutta jos aikoo yksillä kunnollisilla kärryillä pärjätä, niin kannattaa miettiä tarkkaan.

Miekin oletin, että Brion Kombeilla pärjää vaikka kouluun matkarattaiden kans asti, mutta meidän pitkä neiti ei mahdu niissä enää kuomun alle ja kun nukkuu edelleen viikonloput ulkona, oli pakko ostaa Emmaljungat lisäksi, jotka on tehty isommalle lapselle. Ja en muuten pääsisi lenkille, jos meillä ei olisi rattaita. Asfalttilenkit ajaa pyörällä ilman appareita, onneksi, mutta sitten jossain matkoilla en todellakaan aio häntä ensi kesänäkään kantaa, joten meillä rattaat on häntä varten niin kauan kuin vauva tarvitsee!! Ja pääsee julkisilla ilmaiseksi Helsinki-Espoo-Vantaa!

Käytettyinä ostavalle. Kuvat kertoo paljon ainakin huutiksessa. Kysy myyjältä lisä kuvia, mene katsomaan, tutki samanlaisia samanikäisiä, vertaa hintaa huutiksessa, tutki mallin ominaisuudet uutena, käy kaupassa katsomassa uutena, mittaa hissisi, auton takakontti. Mutta Emmaljungat huutiksesta, ei mitään vikaa ja hinta oli sopiva, luotettava kauppa. Ostin sieltä myös Herqules Rallyt, maksoin niistä 25 euroa (ovh200) ja niissä oli muka jarruvika, jonka tiedettiin huollossa korjaantuvan. mies putsasi ja totesi, että eivät tainneet osata käyttää jarrua... Kaikilla varusteilla ja halusivat vain eroon.

Ja kaikille niille, jotka aikoo lentäen matkustaa vauvan kans, niin ostakaa sellaiset matkarattaat, joihin saa makuuasennon, reippaankokoiset pyörät, kunnon säätyvä jalkatuki, tukevat. Itse en ole laittanut kuin kerran isot yhdistelmät kotimaanlennolle, mutta on viimeinen kerta, koska jarrut vääntyi. Firmathan korvaa, mutta jos on joku kuosi tms. niin ei oo kiva uusia turhaan. Reissussa matkikset on vaan niin näppärät, kun sijoittaa niihin vähän enempi tai tekee hyvän löydön huutiksesta ;)

TUlipa taas tarinaa, mutta nää on mun kokemukset ja mielipiteet 4-vuotisen kokemuksen perusteella. Taustaksi voin sanoa, että asutaan Kehä 3:n ulkopuolella, 15 minuuttia Vantaan lähimmästä junasta, mutta vietämme paljon aikaa Jyväskylässä sekä käymme usein myös Helsingissä ja ostoksilla myös ostoskeskuksessa. Lenkkeilemme säällä kuin säällä ja meillä on vain yksi auto, jolla ei täällä kotikylällä ajella. Matkustelemme noin kerran vuodessa lentäen, joskus useammin.

Lukekoon ken jaksaa, mutta tää on sellainen aihe, josta helposti lipsahtaa ;))) Sorry kamut!

Misupai ja NiiloElsanen 12+4, fiilis Elsasta on vahvempi.
 
9 tuntia töitä takana ja täytyy todeta, että on ollut elämäni hirvittävimmät 2 viikkoa :/ Ensin oli pahoinvointia jonka takia 1,5 viikkoa saikulla ja nyt kun siitä alkaa pikkuhiljaa pääsemään eroon (koputtaa puuta), niin aivan tajuton selkä ja lonkkasärky. Jo tässä vaiheessa. Tukivyö ollut tänäänkin töissä mutta selkä ei tuu kestämään 9 tunnin jalkojen päällä oloa kesäkuuhun asti. Mitäköhän rahaa saan jos joudun pidemmälle saikulle? 10 päivää taitaa maksaa työnantaja, sen jälkeen se siirtyy Kelalle mutta katsoiko ne sieltä paljonko tienaat ja sen perusteella maksaa? Menee muuten vapaa-ajat vaan maatessa. Muutenkin pahoin pelkään että kun tämä maha tästä vielä kasvaa ja jos säryt kovenee niin oon sänkypotilaana :(

Kusma ja hattivatti 9+6 huomenna poksuu :)
 
vaunuista heti ekana. Meillä mun äiti lupasi ostaa meille vaunut, kun hänen äitinsä aikanaan osti heille, joten sehän kyllä sopii :D Olen vaan miettinyt, että mitään viidensadan vaunuja ei kyllä hankita. En jaksa uskoa, että tollasella normikäytöllä ne erot olis NIIIN merkittäviä, että pitäis ihan sikana maksaa. Me ei kuljeta busseilla eikä niin usein varmaan kaupungillakaan, joten jotku perusvaunut ois ihan jees. Taisin katella just noita abc-yhdistelmävaunuja hobby hallista ja musta ne vaikutti ihan hyviltä.

Kehon muutoksista mulla on bmi 19 eli olen aika hoikka ja aina ollut liikunnallinen. Nyt olen huomannu, että jumpassa väsyy ihan eri tavalla kuin ennen ja jotkut jumpat ei ees tunnu masussa kovin hyviltä (Jo tässä vaiheessa!!)...että saa nähdä miten käy liikkumisen ja sitä kautta painon kehityksen...Mua ei ehkä niinkään ahdista se, että sitä painoa tulis kauheesti, vaan enempikin ne mahdolliset raskausarvet :ashamed: Toki on sanomattakin selvää, että terve lapsi menee kaiken edelle, mutta kukapa ei ottais mielummin arvetonta mahaa? Ostin jo tuon body shopin kaakaovoipuikon, vaikka eihän ne oikeesti auta mitään. Onpahan silti ainakin sitten tunne, että on edes yrittänyt. Jotenkin mulla on sellanen fiilis, että mun iho ois just sen tyyppinen, johon arvet mielellään kehittyis. Sellanen pintakuiva, vaikkakaan sitä ei kai oikein voi etukäteen ennustaa!

Kissoista meillä on kaks ja eniten pelkään sitä, että toinen niiistä vääntäytyy sitten aikanaan nukkumaan vauvan viereen ja tukehduttaa sen. Sillä on sellanen tapa, että yöllä usein nukkuu mun tyynyn vieressä tai ylipäänsä sängyssä...en tiedä miten toimisin sitten sen kanssa...!!??

Masu ei näy vieläkään, mutta onhan toi iltaa kohti turvoksissa, tosin näyttää sillonki vaan just inhottavasti turvonneelta...mut kaipa se siitä alkaa sitten näkymään. Huvitti kun näin yhden raskaana olevan, en siis tiennyt, että hän on raskaana. Ihmettelin vain, että miten on tuon ikäisellä noi mieletön kaljareppu, kun sillai roikkui oikein housujen kauluksen päällä. Ei siis näyttänyt juurikaan vauvamahalta. Sitten kuulin, että hän onkin 25-viikolla raskaana...mutta oli siinä siis melko paljon sitä ylimääräistäkin. Ajattelin vaan, että kunpa sais ite sellasen vähän enempi vauvamahan näkösen joskus...

Syrän 10+5
 
HUH!! Nyt voi taas hetkeks huokasta.. Ultrassa käyty ja kaikki niin hyvin ku voi vaan olla! Niskaturvotus oli vähäistä ja kaikki näky mitä näillä viikoilla pitiki. Laskettuaika muuttu ja on nyt 12.9. Viikkoja olis nyt menkkojen mukaan 11+5 mut ultra näytti 11+4. Olo on kyllä niin helpottunu ja huojentunu!

Nyt ei kykene kommentoimaan muuta!

Onnellinen Aksuliina
 
Täällä myös ultra käyty.
Kaikki oli hyvin, kaveri pomppi yksiössään siihen malliin että taisi pitää omia pikkubileitään siellä :)
Niskaturvotus oli millin, eli silläkin saralla kaikki ok.

Hämmentävän paljon se oli kasvanut kahdessa viikossa. Kun silloin kaksi viikkoa sitten se oli vielä sellainen katkarapu. nyt oli jo selkeän ihmismäiset piirteet, sormet ja kaikki... olin ihan monttu auki siellä ultrassa :D

Mitat vastasi viikkoja ja laskettu aika pysyi 16.9.

Nyt jotenkin konkretisoitui koko juttu. Hurjaa. Meille tulee oikeasti syksyllä vauva!

Piikikäs ja Korak 11+1
 
Nt-ultra täälläkin takana ja iso kivi vierähti sydämeltä, kun pikkuinen oli kaikin puolin kunnossa :heart:. Siellä se heilutteli käsiään ja jalkojaan ja käänsi kylkeä, voi suloisuus! Kätilö kehui kovasti, että rakenteet näkyvät hyvin ja pikkuinen on jo hyvän kokoinen, 61,8 mm. Kooltaan vastasi 12+4 mutta mennään edelleen menkkojen mukaan 12+0. Tämä oli eka ultra meille ja kyllähän se teki tämän odotuksen meille kovin paljon konkreettisemmaksi.

Kätilöopistosta jäi erittäin positiivinen kuva. Kätilö oli hirmu kannustava ja kaikki muutkin labrasta alkaen tuntuivat iloitsevan meidän puolestamme. Viime neuvolakäynnistä kun jäi vähän toisenlainen maku.

Finnejä ei ole aiemmin ollu kuin naamassa mutta nyt niitä on ärsyttävästi selässä ja dekolteella. Rinnat on turvonnu älyttömästi, mikä hieman ärsyttää, kun niihin olin itse aiemmin niin tyytyväinen. Miestä ei haittaa ;)

Nyt uskaltaa kertoa jo useammalle tästä ihmeestä, vaikka aika moni läheinen sen jo tietääkin. Mahtavaa viikkoa kaikille!

Mantu ja masuasukki 12+0
 
Aksuliina ja Piikikäs, onnea ihan mahdottomasti upeista ultrauutisista :heart: Onnea muillekin, joita varmasti oli, mutta joiden nimet nyt unohdin! <3

Meillä on kissoja myös ja olen harkinnut Ciran ylempänä mainitseman tai vastaavan tuotteen hankkimista eli tuollainen kissaverkko sänkyyn suojaksi. En usko, että meillä kukaan päälle menisi, mutta minusta parempi hankkia kuin katua jos jotain sitten käykin. Eniten kuitenkin kissojen kanssa mietityttää hiekkalaatikot ja, että miten ne "suojaan", ettei vahingossa mene myöhemmässä vaiheessa pienen suuhun nuo ulosteet... mutta sekin on asia, joka pitää vaan miettiä. Minulla ei ole edes vaihtoehtona, että kissoistani luopuisin. Ne on yhtälailla osa perhettä.

Kehon muutokset
, koska itsellä on menossa vasta ensimmäinen raskaus niin tuntuu, että suhtaudun jokaiseen kehon muutokseen lähinnä vain innolla ja ihmetellen. En niinkään pelkää kiloja tai arpia vaan lähinnä ihmettelen oman kehon osaamista muuntautua ja valmistautua tulevaan. Lisäksi minulla on aina ollut todella vaaleat ja pienet nännipihat niin jotenkin peiliin katsoessa olen lähinnä nauttinut naisellisuuden tunteesta kun nännipihat ovat selkeästi tummemmat ja isommat kuin aikaisemmin. Minusta kauniimmat nyt :) Yhden kilon olen tainnut tähän mennessä saada lisää, joten sekään ei vielä huoleta.

ON: Keskiviikkona neuvola-aika ja pääsee kuulemaan noita verikokeiden ja muiden tuloksia, vaikka en usko, että siellä mitään yllätyksiä tuleekaan. Lisäksi toivon, että ainakin edes kuunnellaan sydäntä tai jotain :) tarvitsee selkeesti taas jotain "välitietoa" asukkaasta, kun se rakenneultra on vasta huhtikuun puolenvälin jälkeen, itsellä silloin viikkoja 20+6.. tuntuu niin kaukaiselta!! Näköjään aina ultran jälkeen mulla menee se viikko, että jaksan olla rauhallinen ja tuudittautua siihen, että kaikki on hyvin ja sitten kaipaisi taas todisteita. Ehkä pitäisi ostaa se doppler, toisaalta olen liian pihi moiseen :)

Wasabi ja masukki 13+4
 
Viimeksi muokattu:
Onnittelut mukavista nt-ultrakuulumisista! :)

Joo varmaan hankintaan menee täälläkin tuo kissaverkko sänkyyn, koska en varmaan vois nukkua yhtäkään yötä rauhassa ilman tuota. Kissoista en minäkään kyllä luovu, joten pitää keksiä jotain muuta.

Ihosta vielä, mulla ei ihmekyllä ole toistaiseksi reagoinut mitenkään, vaikka nuorempana finniongelmaa jonkin verran olikin..

Wasabin tavoin kaipailisin noita väliaikatietoja myös aina tasasin väliajoin. Ultran jälkeen oli tosi helpottunu olo taas ja on vieläkin, mutta kunhan alkaa just tyyliin se viikko ultrasta olla aikaa sitä rupee taas miettimään, että mitenkähä siellä voidaan...ja nyt täytyy jännittää sinne ens viikon perjantaille asti!

Mutta joo, nytpä ei ollutkaan tän kummempaa kirjoiteltavaa :D

Syrän 10+5
 
Moikka

Omasta tilasta: Pahoinvointi alkanut helpottamaan. Nyt en ole 3-vuorokauteen oksentanut. Jeeee! :D Muille pahoinvoinnista kärsiville. Apteekista saa Postofen nimistä pahoinvointilääkettä ilman reseptiä, jota voi myös raskaana olevat käyttää. Minulla nuo on auttaneet niin, että olen voinut käydä mm. ruokakaupassa.

Hankinnoista: Meillä pitää hankkia lähes kaikki, vaikka neljättä odotammekin. Tuon meidän kolmosen jälkeen kun hävitimme kaiken kun olimme aivan varmoja, ettei meille tätä nelosta tule :D. Ehkä aika kultasi 5-vuodessa muistot :whistle:

Vaunuista: Meillä oli Emmaljungan cerox rattaat pojilla tuplana ja tytöllä normi rattaina. Merkkiä en tule vaihtamaan, koska ne osottautui meillä erittäin kestäviksi ja hyvin toimiviksi. Menivät niin kesähelteellä kuin talven tuiskussa ja tuulessa. Myöhemmin oli käytössä emmaljungan scooterit joihin mahtui tyty nukkumaan vielä syksyllä. Matkusteleville voin kertoa, että ihan ykköset, jota meillä edelleen käytetään on Zapp:t. Menevät erittäin pieneen tilaan, mahtuvat matkalaukkuun, on helppo laittaa kasaan ja aukoa, lisäksi on tukevat työntää koostaan huolimatta. Meidän 7-v myös edelleen mahtuu nuissa istumaan :D. Selkänojaa ei saa säädettyä mutta hyvin ovat ulkomailla ollessa niissä pystyneet nukkumaan eikä pää ole retkuillut. Huomioi, että alle 6kk ikäistä nuihin ei kannata laittaa. Nuo on rattaat joista minä en luovu :heart:

Kehon muutokset Minulla on ihan selvä raskausmaha, joka paisuu koko ajan :| ISo sellainen jo. Oksentelujen takia paino on tippunut ja hoikka olen muutenkin ollut, joten lihomisesta ei ole kyse. Ilmeisesti on aikaisemmat lapsukaiset mahani jo niin hyvin venyttäneet :whistle:

Eläimistä Meillä on kaksi koiraa kääpiösnautseri ja suursnautseri

Huomenna omaa aikaa!!! Menen aamulla ensiksi parturiin ja tuon jälkeen kosmetologille kunnon kasvohoitoon :p IHANAA!!. Tulee tarpeeseen :popcorn:

Viinika ja onni 9+1
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Kakaa
ihania uutisia ootte saanut ultrasta :heart:

Nyt tälläinen kysymys mitä olen miettinyt jonkin aikaa, kasvaako rinnat koko raskauden ajan? Vai onko sekin ihan ihmisestä kii?

Kiitos Cira- tuosta vinkistä tuohon verkkoon, sitä pitää miettiä.

Nyt molemmat kissat ovat vallanneet vaunut ja nukkuvat siinä tai siis siinä kopan päällä, laitoin heti hyttys verkon eteen etteivät mene vaunujen sisälle asti. Mutta kissat ovat tosi paljon pihalla niin en niin kauheasti murehdi. sittenhän sen vasta näkee, mitä elukat tuumaavat=)

Siis voi juman kekka mitenkä tää päivä alkoi!! olin nyt 17 päivästä saakka sairaslomalla sen kauheen flunssan takia ja tänään sitten palasin töihin ja täälä kauhee sekasorto, puhelimet, koneet, vuoronumero laitteet ei mitkään toiminu. Tulostin toimi ja jouduunkin heti aamusta kauheaan paperi sotaan |O

Nyt oon huomannu jotta kyllä vaan tuo maha onki jo kasvanut!! en sitten vielä tierä onko raskausmaha vai pelkkää läskiä voi ehkä olla läskiäkin, oon sen verran mussuttanu kaikkee hyväskää :p.. Mutta siis nukkumaan kun menee ja yrittää hetken löytää sopivaa asentoa niin maha tuntuu olevan tiellä!! Kyljellään sen tuntee paremmin, mutta vielä mahallaan pystyy onneksi nukkumaan saa nährä kuinka yö unien sitten käy kun mahallaan ei voi nukkua.

Kakaa ja Toukka 12+4
 
Ihanaa kun ultrat on menny hyvin :) Onko kellään lukemanäytöllistä doppleria? itsellä se tuli tänään postissa ja ohjeet ovat englanniksi joista en ymmärrä yhtään mitään :eek: on varmaan ok, kun saan välillä näkyviin 120+ sykkeen hetkeksi, mutta sitten se häviää ja sykkeet laskee alimmillaan 60 ja sit löytyy taas 120+ sykkeet jostain toisesta kohti masua. On varmaan vilkas kaveri kun meinaa pysyä paikallaan millään :) Eiköhän se masuasukki siis ihan elossa ole? :) voi ite en malta oottaa et pääsen ultraan :)

Nauttikaamme aurinkoisesta säästä :)

Kusma ja hattivatti 9+6
 
Moi!
Nt-ultra takana ja kaikki näytti olevan hyvin. turvotusta 1,2mm ja veriseulan tulokset pitäs tulla postissa muutaman päivän päästä. Hippu piti semmosta tsatsatsaata koko ajan,et ei meinannu millään saada kuvia otettua- ihme viuhauksia vaan näkyy kun toinen jumppasi.
Huomenna aika neuvolalääkärille, joka ultraa muuten ja katotaan hematooman tilannetta ja et jatkuuko mun saikku vielä. Pituutta oli Hipulle tulle huimasti lisää. Oli viimeksi 3,7cm ja nyt 10 päivää myöhemmin pituutta oli huimat 6cm.
Piti ihan tämän kunniaksi käydä ostamassa ekat vauva jutskat.. Ostin ihanan mini bodyn, myssyn ja sellaisen ensi unilelun.

Tillu&Hippu 12+2 :heart:
 
Heippa!

Onnea hyvistä ultrakuulumisista =) <3

Ja kiitos et ootte suvaitsevaisia avautumiselle :D Mä oon tosi avoin ja helposti (ehkä vähän turhankin) kerron miltä tuntuu jne. Mut niin sekä hyvässä et pahassa ja niin "tosi elämässä" ku täälläkin.

Meillä myös kissa. Eikä suurta ongelmaa oo ollu kyllä, oli siis meillä jo ennenkun tää nuorimmainen syntys. Meillä tosin öisin makkarin ovi kiinni.
Oltiin sillon kattoos noita kissaverkkoja ennen pienen syntymää ja mulle yks lastentarvikemyyjä sano et toi verkko ois Todella huono, oikeesti haukku sen ihan. Et hällä kuulemma kissoja, ja jos ne kissat sen verkon päälle meni, ni kuulemma valahtaa ihan sänkyyn asti, eli käytännössä hyödytön. En sit tosiaan tiedä, ku ei henk.koht. kokemusta oo. Itellä jäi kyllä ostamatta, senkin takia, et tuntus todella epäkäytännölliseltä. Mun ymmärtääkseni se täytyy sitoa pinniksen jalkoihin, ja joka kerta vauvan laittaes ja ottaes pois sit avata ja solmia takas. En oo täst täysin varma, mut niin ite ymmärsin. Paljon helpompaahan ois, jos siin ois vaikka jonkin näkönen vetskari. Mä ehkä antasin sellasen vinkin, et jos vähänkään löytyy nikkaroimistaitosta miestä/ on ite, ni luulen et yksinkertasin ja toimivin saattas olla ihan puukehikko, jonka päälle pingottas jokun kanaverkon tyylisen (ehkä pienemmällä silmällä) ja avot. Helppo ottaa pois ja laittaa takas, eikä kissa varmast pääse. Jotain ton tyyppistä se meil siel kaupaskin sillon tarjos, mut se ois maksanu 79.90, ni jätettiin ostamat.

Nyt ruoan laittoon :)

kaarja (ja niin mulla viikkoja nyt 13+1, meinaa jäädä aina laittamatta :) )
 
jösses kun tänne oli tullu tekstiä!! meni melkosella pikaluvulla läpi,mutta lupaan paneutua tämän saikun aikana paremmin!! niin,siis jäin tänään saikulle perjantaihin asti. loppu yksinkertasesti veto! viime viikko oli yhtä itkua ja tuskailua kun ei jaksanu mitään.
Onnea kaikille hyvistä nt-ultrista!! meillä se ois torstaina..

elukoista meillä on 10v kollikissa ja vajaa 2v sakemanni uros. molemmat vaihtaa hiippakuntaa ennen vauvan tuloa.kissa me nukutetaan,se on jo sen verta iäkäs kaveri ja siinä koko ajan karva irti! sit kun se on sisäkissa niin sitä karvaa on oikeesti joka paikassa ja nyt on miehen vastuulla ollu paskalaatikon tyhjennys,niin sekin haisee ihan kauheelle tuolla pesuhuoneessa! en vois kuvitellakkaan vieväni vauvaa sinne pesulle :x ja lisäksi pelkään yös sitä että se änkee sänkyyn makoilemaan kun vauva on siellä.
koira joutuu ettimään uuden kodin siksi kun se tarvitsee liikuntaa ja aikaa,mitä meillä ei edes nyt ole tarjota sille tarpeeksi,saatika sitten kun vauva tulee. lisäksi se on sairaan mustasukkainen,se on meinannu telottaa kissan pari kertaa vaan sen takia että se maikoilee sohvalla meidän vieressä. tiosekseen sillä on kamalan kova vahtivietti,heti kun ovi käy alkaa sellanen rähinä ja haukkuminen että oksat pois! koiran myynti oli puheena jo ennen kun tulin raskaaksi.
voi kuulostaa jostakin epäreilulta että elukat hävitetään vauvan tieltä,mutta on kyllä mietitty päät puhki mitä tehtäs ja se tuntuu meistä oikeelta ratkasulta.


täällä on kans pähkäilty vaunujen kans! ikinä ei ole tarvinnu sellasia ostaa niin pikkusen pistää miettimään että minkälaiset! tai äitihän ne halus tääläkin ostaa!
hoitopöydän oisin ostanu lauantaina nettikirpparilta,mutta myyjä ei vastannu viesteihin niin annoinpa sitten olla. ois ollu tod kätevä brion puinen hoitopöytä kahella avo hyllyllä.
muita hankintoja ei olla edelleenkään tehty.

rinnat on kasvanu,tainnu c-kuppi muuttua deeksi.mahasta en vielä osaa sanoa kun on tuota mahaa muuteskin,kait se vähä on noussu sieltä. oksentelu on nyt jääny,mutta yökkäily on lisiny! siis pelkästään vaan yökkäilyttää. päänsärky edelleen päivittäistä,en tiijä johtuuko se väsymyksestä vai meinaako tehä migreenin. (pliis ei!!)
viikon päästä ois jo toinen neuvolakin,jokohan sitten sydänääniä kuunneltas. en oo niitä VIELÄKÄÄN saanu tolla pirun dopplerilla kuulumaan :kieh: tais olla ihan turha ostos!

nyt tuli nälkä,viikon jatkoja!

kaktuspiikki ja tyyppi 12+2 lauantaina poksui!
 
kaktuspiikki: kyllä se on ymmärrettävää että koiralle ettitte uuden kodin, varsinkin jo tuo rotu kertoo paljon! ja parempi se koiralle on että pääsee agtiiviseen paikkaan. Aluksi olin kans tuon husky-mix pennun kans helisemässä kun tuhosi niin paljon paikkoja mutta nyt se on jo rauhoittunut ja tosi paljon saman oloinen kuin tuo Tiibetinspanieli, röhnöttää ja nukkuu vaan.... Toivottavasti pysyy rauhallisena jatkossakin.

WTF?! :O kello on jo noin mä pääsen aivan just töistä :p wuhuuuu

Kakaa ja Toukka 12+4
 
Vaunuista halusin tulla hieman pitemmän kaavan mukaan juttelemaan :)
10 vuoden kokemuksella ;) Huom! Tulee ihan hirveä teksti, hypätkää vaan yli ne jotka eivät jaksa tätä aihetta :D

Suosittelen ehdottomasti tekemään itselleen listaa ominaisuuksista joita vaunuiltaan haluaa. Kannattaa miettiä elämää myös muutaman vuoden eteenpäin. Haluaako että vaunut palvelee kenties useamman vuoden, onko tulossa lisää lapsia vai ostaako sitten lapsen kasvaessa rattaiksi jotkut muut menopelit.

Listaa vaunujen ominaisuuksista joita kannattaa miettiä
- Missä vaunuja käytetään? Enimmäkseen ostosreissuilla vai pitääkö pyörien pyöriä lumisohjossa ja ehkä epätasaisessa maastossa, onko koiraa jonka kanssa käydä päivittäin vaunulenkillä, vai tuntuuko että vaunuja ei käytettäisi ihan niin ahkerasti.
- Vaunujen käyttöikä? Onko ajatuksena että vaunut menee myös leikki-ikäisellä myöhemmin rattaina, vai onko tarkoitus hankkia sitten ehkä pienemmät rattaat, onko niitä mahdollisia pikkusisaruksia mielessä, jolloin ehkä laatuun kannattaa satsata enemmän.
- Oma hintahaitari? Hintahaitarihan on suuri, se on varmaan selvää. Mutta mitä on itse valmis maksamaan ja mitkä on niitä ominaisuuksia joista on valmis tinkimään, koska vaunuissakin on niitä "vaunujen-ferrareita", joissa on paljon myös ehkä turhaakin.
- Mikä vaunumalli sopii teille? Niitä yhdistelmiäkin on niin että erikseen ratas osa ja vaunukoppa, sitten on taas ratasosa, jonka päälle laitetaan vaunukoppa (pehmeä tai kova). Tarvitsetteko pieneen tilaan menevät vaunut, pitääkö mahtua hissiin, säilytetäänkö niitä sisällä, varastossa. Esim. kerrostalossa helpotusta voi tuoda vaunut joista saa vaunukopan yhdellä napsautuksella nostettua pois, niin että kopan kantaa sisälle ja ratas osa jää varastoon.

Sitten toisia vaan miellyttää toiset ja toisia toiset :)
Kannattaa kiinnittää huomiota erilaisissa lehdissä oleviin Vaunu -testeihin. Niissä on monta merkkiä esiteltyinä ja niitä on helppo vertailla lehden sivuilta. Yleensä niissä on myös hyviä vinkkejä mitä asioita kannattaa ottaa huomioon vaunuja ostaessa. Kokeilkaa liikkeissä erilaisia, kolmipyöräisiä, nelipyöräisiä, isoja, pieniä, pyytäkää kommentteja tuttavilta. Mikä heillä on osoittautunut hyväksi ja mikä ei. Myös lastentarvikeliikkeissä osataan hyvin neuvoa.

Käytettynä jos etsii:
- Vertaile saman ikäisiä vaunuja keskenään, toiset voi olla säilynyt ikään nähden todella hyvässä kunnossa, toiset taas ei.
- Miten vaunuja on säilytetty! Vaikuttaa yleensä paljonkin siihen, miten hyvässä kunnossa ovat Esim. jos säilytetty ulkona/kylmässä varastossa muutamankin vuoden, metalliosat voi nitistä ja natista ja kankaat voi olla jopa homeessa. Aurinko taas haalistaa kankaita. Eli kysy missä on säilytetty.
- Renkaat? Onko kauheesti kuluneet
- Tutustu samanlaisiin tai vastaaviin uusiin liikkeessä.

Sitten vielä omista vaunuista :)
Esikoisella ja kuopuksella ollut eri vaunut. Esikoiselle ostin Emmaljungat kuomurattaat (Duoedget, nykyään vastaa Ceroxeja). Kuopuksen kohdalla oli selvää että Emmaljungat haluan, olin niin tyytyväinen edellisiin. Valitsinkin lähes samanmoisen, mutta vain uudistetumman version eli ne Ceroxit.
-Molemmissa on heittoaisa se olikin tärkein ominaisuus, työnnellessä aurinko ja tuuli vaihtaa suuntaansa ja heittoaisan avulla työntösuunnan saa käännettyä lapsen edun mukaiseksi käden käänteessä.
-Esikoisen kohdalla koin käteväksi myös ilmakennopyörät, eli ei pumpattavat ja halusin samanlaiset kuopukselle. Jos kulkee paljon esim. metsässä/soratiellä, pumpattavat on paremmat!
-Molemmissa on myös ns. hyttyssuoja integroituna, eli kuomussa on kiinteänä musta hyttysverkko, kätevä myös tuomaan pimeyttä vaunuissa nukkujalle. -
Meillä lapset on nukkuneet yli 3-vuotiaaksi rattaissaan päikkärit ja siksi halusin satsata myös isoon istumatilaan. Emmaljungan kuomurattaissa on isot istumatilat. Meidän 4v (keskiverto 3-vuotiaan kokoinen) mahtuu vielä kuomun alle istumaan. Meillä järkevänä tätä kuomuratas+vaunukoppa yhdistelmää. Koska lapsi nukkuu rattaissaan, jolloin nostan pehmeän kopan kanssa rattaisiin, kun taas saatamme hetken päästä lähteä kävelylle, jolloin lapsi istuu ratasosassaan.
-Esikoisen rattaat oli mustat, kuopuksen vaalean beiget. Kummissakaan ei valittamista. Beiget on pysynyt vaaleina, yhtään tahraa ei ole jäänyt ja tasan kerran olen kangasosat pessyt 4 vuoden sisällä! Materiaali (ainakin emmaljungissa) on sellaista että jos haluaa pysyvän puhtaana niin rätillä vaan puhistelee enimmät kurat/hiekat pois :) Mustat ei myöskään ole osoittautuneet sen kuumemmiksi kuin vaaleatkaan! Kun eihän niitä vaunuja ole tarkoitus paahtavassa auringossa pitää, eli jos pitää auringossa niin ne vaaleatkin kyllä kuumenee sisältä.

Tässä nyt jotain ;) Meillä on käytetty vaunuja, oikeammin näitä kuomurattaita todella paljon ja myös kaupunki käytössä. Matkarattaat on jäänyt melkein käyttämättä kun nuo on niin mukavat, toki vie kaupoissa enemmän tilaa. Edelleen ensi kesänäkin 4-vuotiaalle otan nuo mukaan kesälomareissuille :) Mitään käytön jälkeä ei ole noissa uusimmissa Ceroxeissa! Esikoisen Emmaljungat myin siskolle ja on elinikänsä aikana (10v) palvellut kolmea lasta, eikä ole kuin renkaat kuluneet. Eli laadukkaat ovat ainakin :)

Adora ja Ruu 9+6 *Jee, kohta poksuu ja alkaa kaksinumeroiset viikot*
Palailtiin juuri hiihtoreissulta omien tyttöjen (10vja 4v) sekä kummipojan (7v) kanssa. Mukana oli kuumaa mehua ja tuoreita korvapuusteja. Ihana olo :heart:
 

Yhteistyössä